REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto ma problem z wypełnieniem wniosku o umorzenie nieopłaconych składek w ramach tzw. ustawy abolicyjnej może skorzystać z bezpłatnej pomocy w każdek placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pomocą służą pracownicy ZUS, można też zapoznać się z informacjami zawartymi w specjalnych broszurach informacyjnych.

Prawo do umorzenia składek na ubezpieczenia społeczne z okresu od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. przewiduje ustawa z 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r., poz. 1551).

REKLAMA

Autopromocja

ZUS zaobserwował, że na rynku pojawiły się ogłoszenia, w których firmy oferują płatną pomoc przy wypełnianiu formularzy niezbędnych do ubiegania się o umorzenie nieopłaconych składek w ramach ww. ustawy. Zdaniem ZUS nie ma potrzeby płacenia za takie usługi, bo bezpłatną pomoc można uzyskać w placówkach ZUS.

W przypadku  osób nie prowadzących pozarolniczej działalności w dniu 1 września 2012 r. oraz w dniu złożenia wniosku o umorzenie, jedynym dokumentem jest poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności, dostępny na stronie  www.zus.pl :

Wniosek dłużnika o umorzenie - abolicja
[Do wydruku (333 kB)] [Do wypełnienia i wydruku (338 kB)]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek dłużnika o umorzenie -abolicja - Oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu pomocy publicznej de minimis
[Do wydruku (327 kB)] [Do wypełnienia i wydruku (334 kB)]

 Wniosek dłużnika o umorzenie -abolicja - Oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej
[Do wydruku (371 kB)] [Do wypełnienia i wydruku (405 kB)]

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność w dniu 1 września 2012 r. albo w dniu złożenia wniosku o umorzenie muszą złożyć następujące dokumenty:

- poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności,

- wypełniony "Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis" - formularz dostępny jest w jednostkach ZUS oraz do pobrania ze strony: http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=8387
lub

- wypełniony "Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę" - w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - formularz dostępny jest w jednostkach ZUS oraz do pobrania ze strony: http://www.dziennikustaw.gov.pl/D2010121081001.pdf,

- oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej - druk oświadczenia jest dostępny w jednostkach ZUS oraz na stronie: www.zus.pl,

- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat (mogą to być również oświadczenia tych osób o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie) albo oświadczenia, że nie otrzymały pomocy de minimis w tym okresie.

ZUS przypomina, że pomoc przy wypełnianiu ww. dokumentów można nieodpłatnie uzyskać w każdej jednostce ZUS na terenie kraju.

Przygotowane przez Zakład ulotki informacyjne są dostępne w dwóch wersjach:

- dla osób, które na dzień 1 września 2012 r. nie prowadziły działalności pozarolniczej;

- dla osób, które na dzień 1 września 2012 r. prowadziły działalność pozarolniczą.

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA