REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy skorzytają z abolicji składek ZUS i składki zostaną im umorzone, będą mieli mniej środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, a tym samym otrzymają niższe emerytury.

Abolicja dotyczy zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za lata 1999-2009 r. Podstawowym warunkiem jest to, że nie mogą to być zaległe składki za zatrudnionych pracowników. Dzięki abolicji część aktywnych jeszcze przedsiębiorców będzie mogła stanąć na nogi. Jednak każdy kij ma dwa końce. Zła wiadomość jest taka, że ten, komu składki zostaną umorzone, będzie miał mniej środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, a tym samym otrzyma niższą emeryturę.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o abolicji obejmują tych przedsiębiorców, którzy zawieszali działalność uzyskując zapewnienie od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że po zawieszeniu nie muszą płacić składek. Następnie ZUS zmienił interpretację przepisów, nakazując im płacić zaległe składki na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami, co spowodowało, że nad setkami firm w Polsce zawisło widmo bankructwa. Wiele sporów przedsiębiorców z ZUS w tej sprawie nadal toczy się przed sądami.

Przedsiębiorcy muszą wybrać, czy opłaca im się skorzystać z takiego rozwiązania. Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk mówi, że zmiana przepisów oznacza niższą emeryturę dla osób, które skorzystały z abolicji. 

 - Osoby, które zapłaciły składki za lata 1999-2009, będą miały wyższą emeryturę. W przypadku tych, którzy mają teraz umorzenie, nie będzie ich pieniędzy na ich koncie emerytalnym. Kto nie płaci - nie ma emerytury - mówi Zbigniew Derdziuk.

REKLAMA

Umorzeniu - według szacunków ZUS - łącznie może podlegać kwota przekraczająca 800 mln zł, na którą składają się zaległości składkowe wraz z odsetkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

 - Chodzi tu o kwoty,  które były i tak bardzo trudne do ściągnięcia, dlatego że ci przedsiębiorcy samozatrudnieni prawie nie mają majątku. My chcemy im pomóc, żeby mogli wyjść na powierzchnię - podkreśla prezes ZUS.

Firmy, które dzięki abolicji "staną na nogi" ponownie zaczną płacić już nie zaległe, ale aktualne składki do ZUS, a to - jak podkreśla Jacek Dziekan, rzecznik ZUS - może przełożyć się na kondycję Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

 - Bardzo często w stosunku do tych przedsiębiorców, którzy są nadal aktywni na rynku, będzie to istotna optymalizacja biznesu. To może być na tyle istotna ulga w obrocie gospodarczym, że faktycznie te firmy zaczną być bardziej aktywne w obrocie gospodarczym - ocenia Jacek Dziekan.

Według ZUS ustawa abolicyjna obejmie około pół miliona przedsiębiorców w Polsce. Połowa z nich nadal prowadzi działalność gospodarczą.

Aby skorzystać z abolicji należy spełnić kilka warunków. Pierwszy z nich to czas powstania zaległości.

 

 - Składki mogą być umorzone za okres od 1 stycznia 1999 roku do 28 lutego 2009 roku. Prowadzący działalność gospodarczą, który ma zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, a także na ubezpieczenie zdrowotne powstałe właśnie w tym okresie, może ubiegać się o ich umorzenie. Dotyczy to zarówno tych osób, które nadal prowadzą działalność gospodarczą, jak i tych, którzy działalności już nie prowadzą - wyjaśnia rzecznik prasowy ZUS.

Kolejny warunek to ten, aby firma miała opłacone składki za swoich pracowników.

Składki na ZUS zaliczysz do kosztów ale dopiero po ich zapłaceniu

 - Fundamentalny warunek jest taki, że umorzone mogą być składki, które nie są zobowiązaniem za osoby pracujące u nas. Oznacza to, że musimy mieć zapłacone składki za naszych pracowników po to, żeby ubiegać się o umorzenie składek na ubezpieczenie społeczne i  ubezpieczenie zdrowotne - tłumaczy Jacek Dziekan.

Przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki uprawniające do umorzenia składek mogą składać wnioski do ZUS od 15 stycznia br.

 - Wniosek o umorzenie jest dostępny na stronie internetowej www.zus.pl. Co prawda wniosek jest krótki i prosty, ale trzeba będzie do niego dołączyć odpowiednią dokumentację, która będzie dokumentować naszą historię ubezpieczenia w tej firmie, którą prowadziliśmy - mówi rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. - Decyzja będzie wydawana możliwie szybko, oczywiście po zbadaniu całej dokumentacji. Przy czym oczywiście sytuacje, z jakimi przedsiębiorcy zgłaszają się do ZUS, są bardzo różne, więc podejrzewam, że to będzie zależało właśnie od stopnia skomplikowania danej sprawy.

Ustawa abolicyjna przewiduje, że przychody z tytułu umorzenia składek nie będą stanowiły przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku śmierci przedsiębiorcy wnioskować o umorzenie składek na ubezpieczenie społeczne będą mogli także spadkobiercy lub tzw. osoby trzecie, jeżeli w zakresie tych zobowiązań ZUS wydał wobec nich decyzję o ich odpowiedzialności za niezapłacone przez przedsiębiorcę składki na ubezpieczenie społeczne.

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA