REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

Małgorzata Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Klient naszego biura rachunkowego jest z zawodu architektem. Prowadzi własną działalność (biuro projektowe). Z tego tytułu opłaca składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Od 26 listopada 2012 r. został wspólnikiem w spółce partnerskiej. Czy jako wspólnik także musi opłacać składkę zdrowotną? Kto w tej sytuacji będzie płatnikiem składek, wspólnik czy spółka?

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

REKLAMA

Autopromocja


RADA

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, będąca jednocześnie wspólnikiem spółki partnerskiej, ma obowiązek opłacać podwójną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Wspólnik spółki partnerskiej do celów ubezpieczeń jest traktowany jak osoba prowadząca działalność pozarolniczą. Sam jest więc płatnikiem na własne ubezpieczenia.

Zobacz artykuł: Składka zdrowotna - zmiany

UZASADNIENIE

Jeśli osoba uzyskuje przychody z więcej niż jednego rodzaju działalności, składkę zdrowotną musi opłacać odrębnie od każdego rodzaju działalności (art. 82 ust. 3 ustawy zdrowotnej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa zdrowotna wskazuje następujące rodzaje działalności, od których należy opłacić składkę zdrowotną:

• działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki cywilnej,

• działalność gospodarcza prowadzona w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną działalnością,

• działalność gospodarcza w formie spółki jawnej,

• działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki komandytowej,

• działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki partnerskiej,

• wykonywanie działalności twórczej lub artystycznej jako twórca lub artysta,

• wykonywanie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

• wykonywanie wolnego zawodu, z którego przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

• inna pozarolnicza działalność prowadzona na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych (art. 82 ust. 5 ustawy zdrowotnej).

Państwa klient od dnia przystąpienia do spółki partnerskiej uzyskuje kolejny (obok działalności gospodarczej - biura projektowego) tytuł do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Od 26 listopada będzie zatem zobowiązany do opłacania dwóch składek na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Co grozi przedsiębiorcy za nieopłacanie składek ZUS

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

PRZYKŁAD

Wojciech P. jest wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o. Prowadzi także własną działalność gospodarczą, na podstawie wpisu w CEIDG, w zakresie projektowania stron internetowych. Podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu jako wspólnik jednoosobowej spółki z o.o. oraz z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wojciech P. ma obowiązek opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne z obu rodzajów działalności, tj. jako wspólnik jednoosobowej spółki z o.o. oraz z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby wykonujące wolny zawód, podobnie jak wspólnicy jednoosobowej spółki z o.o., spółki jawnej, partnerskiej i komandytowej, są zaliczane do grupy osób prowadzących działalność pozarolniczą (art. 8 ust. 6 ustawy systemowej). Są zarazem ubezpieczonymi i płatnikami składek na własne ubezpieczenia. Po podjęciu kolejnej działalności, np. w formie spółki partnerskiej, taka osoba nie musi składać kolejnego zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. W dokumentach rozliczeniowych będzie wykazywać i rozliczać składkę zdrowotną od podwójnej podstawy jej wymiaru.

 

PRZYKŁAD

Jakub B. prowadzi własną działalność gospodarczą - usługi transportowe. Z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Od października 2012 r. jest także wspólnikiem w spółce partnerskiej. Jakub B. sam będzie płatnikiem składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu bycia wspólnikiem w spółce partnerskiej. Nie ma jednak obowiązku dokonania kolejnego zgłoszenia na druku ZUS ZZA. W deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA wykazuje podwójną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Państwa klient za listopad 2012 r. musi za siebie opłacić dwie składki zdrowotne, obie w pełnej wysokości. Mimo że ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu bycia wspólnikiem podlegał tylko przez 5 dni miesiąca, należna z tego tytułu składka musi być opłacona w całości, od pełnej obowiązującej go podstawy wymiaru. Jest to bowiem składka miesięczna i niepodzielna.

WAŻNE!

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne za osobę prowadzącą działalność pozarolniczą opłaca się w pełnej wysokości, nawet jeżeli osoba ta przystąpiła do ubezpieczenia w trakcie miesiąca.

W sytuacji gdy ubezpieczony w ramach jednego wpisu w CEIDG wykonuje zarówno działalność pozarolniczą, jak i wolny zawód, również ma obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne w podwójnej wysokości. W świetle przepisów ustawy zdrowotnej są to bowiem dwa różne rodzaje działalności.

Jeśli natomiast w ramach jednego wpisu ubezpieczony wykonuje dwie (lub więcej) działalności tego samego rodzaju, wówczas opłaca tylko jedną składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Osoba, która prowadzi pozarolniczą działalność i uczestniczy w więcej niż jednej spółce (nawet w ramach tego samego rodzaju działalności), składkę zdrowotną musi opłacać odrębnie od każdej prowadzonej spółki (art. 82 ust. 5 ustawy zdrowotnej).


• art. 8 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c, art. 79 ust. 2, art. 82 ust. 1-5 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Małgorzata Kozłowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA