REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

REKLAMA

Założenie działalności gospodarczej (własnej firmy) nie wydaje się niczym trudnym. Wystarczy dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Jednak zanim rozpocznie się działalność, trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i podatkowym.

Warsztaty dla młodych przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o założeniu działalności gospodarczej powinna być przemyślana. Musimy się zastanowić, czy chcemy świadczyć usługi, handlować towarami lub wytwarzać coś zupełnie nowego. Świetnie, jeśli mamy dobry pomysł. Lecz na pomyśle się nie kończy. Kreatywność to rzecz istotna, jednak dalej musimy twardo stąpać po ziemi i podjąć wiele decyzji.


Księgowość to podstawa


Warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej firmy księgowej, która pomoże nam w kwestiach podatkowych. Jeszcze przed rejestracją działalności dobry księgowy doradzi, co jest najkorzystniejsze dla naszej firmy, a potem pozwoli skupić się tylko na zarządzaniu naszym przedsiębiorstwem i osiąganiu maksymalnych zysków. - Jeżeli osoba zakłada działalność gospodarczą po raz pierwszy, nie zawsze orientuje się w kwestiach rozliczeniowych i podatkowych - mówi Anna Flaga z fundacji wspierania przedsiębiorczości „Twoja Inicjatywa”.

Księgowy może doradzić, jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza. Przy prowadzeniu działalności mamy wybór pomiędzy: podatkiem progresywnym, podatkiem liniowym, ryczałtem lub kartą podatkową.  - Od tego, w jaki sposób opodatkujemy nasz przychód, zależeć będzie forma ewidencji księgowej, którą będziemy prowadzić - podkreśla.

REKLAMA

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wpis do ewidencji działalności


Kolejnym etapem jest wypełnienie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Znajdziemy go w Internecie pod adresem: www.ceidg.gov.pl. Gotowy, wydrukowany wniosek zanosimy do Urzędu Miasta/Gminy, gdzie go podpisujemy. Można go wysłać z załączonym podpisem elektronicznym. Trzeba jednak pamiętać, że ważność takiego wniosku to tylko 7 dni. W tym czasie musi on dotrzeć do Urzędu. Przy uzyskaniu wpisu nadawany jest numer NIP i REGON. Określamy też datę, od kiedy nasza firma wystartuje. Jeżeli zmienią się nasze dane, możemy złożyć wniosek aktualizacyjny, który wypełniamy podobnie, jak wniosek o wpis. Informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS (o tym, że nasza firma powstała) zostaje przekazana automatycznie. Rodzi to oczywisty obowiązek rozliczania się z Urzędem Skarbowym i ubezpieczenia się w ZUS. - Mimo, że informacja o rozpoczętej działalności dociera z urzędu do ZUS, to właśnie na  przedsiębiorcy ciąży obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczeń i złożenia odpowiedniego dokumentu - podkreśla Anna Flaga-Ber z fundacji „Twoja Inicjatywa”.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Z VAT-em lub bez


Jednym z podatków, które mogą wystąpić przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest podatek VAT. Zazwyczaj jednak nie trzeba się na niego decydować od razu. Warto natomiast sprawdzić, czy zakres naszej działalności nie rodzi obowiązku takiej rejestracji od momentu pierwszej sprzedaży. Nawet jeśli nie musimy zostać płatnikiem VAT, możemy się na to zdecydować dobrowolnie. W takim przypadku udajemy się do Urzędu Skarbowego (właściwego dla siedziby naszej działalności) i składamy druk VAT-R. Wiąże się to z jednorazową opłatą w wysokości 170 zł. By uniknąć niepotrzebnych kontroli skarbowych warto też założyć rachunek firmowy, który pozwoli oddzielić finanse osobiste od działalności. Większość banków daje możliwość prowadzenia go praktycznie za darmo.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu


Warto się szkolić


- Sam pomysł na produkt lub usługę to nie wszystko. Warto poszerzyć swoją wiedzę na tematy księgowe, finansowe, czy te związane z promocją lub Public Relations - podkreśla Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa - Dlatego już po raz kolejny organizujemy warsztaty dla młodych biznesmenów, które tym razem odbędą się 27 lutego w katowickim hotelu Novotel i potrwają od rana do popołudnia (10:00 - 17:00). W trakcie krótkich praktycznych wykładów będziemy mówić o założeniu własnej działalności gospodarczej, sprzedaży i komunikacji. Powiemy o networkingu, czyli budowaniu sieci kontaktów oraz pozyskiwaniu kontrahentów. Ważnym tematem będzie marketing, public relations oraz szeroko pojęta promocja firmy, także poprzez działania w Internecie.

Zaproszeni goście to praktycy z dziedziny finansów, księgowości, sprzedaży, PR i marketingu. Podzielą się własnymi doświadczeniami i zdradzą tajniki skutecznego działania w biznesie.

Zapisy na warsztaty są obowiązkowe. Formularz znajduje się na stronie http://www.twoja-inicjatywa.pl/index.php?zm=6.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA