REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Skórzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej jest alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z możliwości zawieszenie działalności.

Problemy finansowe, choroba właściciela, zdarzenie losowe - to najczęstsze przyczyny podjęcia decyzji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca prowadzący działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z udogodnienia, jakim jest zawieszenie działalności. Należy mieć na uwadze, że ów przywilej nie dotyczy pracodawców, a jedynie przedsiębiorców, tj. osób prowadzących firmę, którzy nie nawiązali stosunku pracy z pracownikiem - nie zatrudniają pracowników na umowę o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. W myśl powyższego, przedsiębiorca zatrudniający pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych może skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Procedura zawieszenia działalności ma być alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG


Co daje przedsiębiorcy zawieszenie działalności?


Przedsiębiorca zostaje zwolniony z obowiązku opłaty zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz zryczałtowanego podatku, nie musi również składać deklaracji VAT oraz opłacać składek do ZUS.

Uwaga!
Po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne ustaje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Warto mieć na uwadze również fakt, iż okres zawieszenia działalności nie jest uwzględniany przy obliczaniu wysokości emerytury.

Tymczasowe zawieszenie następuje na wniosek przedsiębiorcy i może obejmować okres od 30 dni do 24 miesięcy. Aby rozpocząć procedurę należy wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć go w urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (list musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym  przez notariusza) - jeśli jesteś posiadaczem podpisu elektronicznego formularz możesz wypełnić on-line na stronie internetowej CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Jeśli złożony wniosek będzie niepoprawny - w przypadku złożenia wniosku on-line system CEIDG poinformuje niezwłocznie o nieprawidłowościach, gdy wniosek złożono w urzędzie gminy - organ gminy niezwłocznie wezwie do korekty wniosku, na co przedsiębiorca ma 7 dni roboczych.


Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas zawieszenia


Podczas okresu zawieszenia przedsiębiorca ma również pewne obowiązki, przysługuje mu także pula praw. Katalog praw i obowiązków został zawarty w art. 14 a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca:

- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności,

 

- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed jej zawieszeniem,

- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania,

- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Polecamy poradnik: Nowe obowiązki pracodawców w związku ze zmianami w urlopach macierzyńskich!

Zapraszamy na forum Księgowość


Wznowienie działalności


Po upływie terminu zawieszenia przedsiębiorca zobligowany jest do wznowienia działalności gospodarczej - w tym celu należy również wypełnić odpowiedni wniosek (formularz CEIDG-1).

Jeśli przedsiębiorca tego nie uczyni - jego wpis do ewidencji zostanie usunięty - inaczej mówiąc, firma zostanie wykreślona z rejestru ewidencji gospodarczej i przestanie istnieć.


Uwaga!

Przedsiębiorca ma możliwość wznowienia działalności gospodarczej przed upływem okresu, na jaki zadeklarował trwanie zawieszenia. Należy jednak pamiętać, że minimalny okres zawieszenia działalności zasadniczo wynosi 30 dni, dlatego jeśli wniosek zostałby złożony przed tym terminem, to skutki prawne wynikające z zawieszenia (np. ulgi podatkowe) nie będą dotyczyć odwieszającego działalność.

Autor: Agata Skórzyńska

www.zpp.net.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA