REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Skórzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej jest alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z możliwości zawieszenie działalności.

Problemy finansowe, choroba właściciela, zdarzenie losowe - to najczęstsze przyczyny podjęcia decyzji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca prowadzący działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z udogodnienia, jakim jest zawieszenie działalności. Należy mieć na uwadze, że ów przywilej nie dotyczy pracodawców, a jedynie przedsiębiorców, tj. osób prowadzących firmę, którzy nie nawiązali stosunku pracy z pracownikiem - nie zatrudniają pracowników na umowę o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. W myśl powyższego, przedsiębiorca zatrudniający pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych może skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Procedura zawieszenia działalności ma być alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy.

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG


Co daje przedsiębiorcy zawieszenie działalności?


Przedsiębiorca zostaje zwolniony z obowiązku opłaty zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz zryczałtowanego podatku, nie musi również składać deklaracji VAT oraz opłacać składek do ZUS.

Uwaga!
Po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne ustaje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Warto mieć na uwadze również fakt, iż okres zawieszenia działalności nie jest uwzględniany przy obliczaniu wysokości emerytury.

Tymczasowe zawieszenie następuje na wniosek przedsiębiorcy i może obejmować okres od 30 dni do 24 miesięcy. Aby rozpocząć procedurę należy wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć go w urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (list musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym  przez notariusza) - jeśli jesteś posiadaczem podpisu elektronicznego formularz możesz wypełnić on-line na stronie internetowej CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Jeśli złożony wniosek będzie niepoprawny - w przypadku złożenia wniosku on-line system CEIDG poinformuje niezwłocznie o nieprawidłowościach, gdy wniosek złożono w urzędzie gminy - organ gminy niezwłocznie wezwie do korekty wniosku, na co przedsiębiorca ma 7 dni roboczych.


Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas zawieszenia


Podczas okresu zawieszenia przedsiębiorca ma również pewne obowiązki, przysługuje mu także pula praw. Katalog praw i obowiązków został zawarty w art. 14 a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca:

- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności,

 

- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed jej zawieszeniem,

- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania,

- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Polecamy poradnik: Nowe obowiązki pracodawców w związku ze zmianami w urlopach macierzyńskich!

Zapraszamy na forum Księgowość


Wznowienie działalności


Po upływie terminu zawieszenia przedsiębiorca zobligowany jest do wznowienia działalności gospodarczej - w tym celu należy również wypełnić odpowiedni wniosek (formularz CEIDG-1).

Jeśli przedsiębiorca tego nie uczyni - jego wpis do ewidencji zostanie usunięty - inaczej mówiąc, firma zostanie wykreślona z rejestru ewidencji gospodarczej i przestanie istnieć.


Uwaga!

Przedsiębiorca ma możliwość wznowienia działalności gospodarczej przed upływem okresu, na jaki zadeklarował trwanie zawieszenia. Należy jednak pamiętać, że minimalny okres zawieszenia działalności zasadniczo wynosi 30 dni, dlatego jeśli wniosek zostałby złożony przed tym terminem, to skutki prawne wynikające z zawieszenia (np. ulgi podatkowe) nie będą dotyczyć odwieszającego działalność.

Autor: Agata Skórzyńska

www.zpp.net.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA