REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Agata Skórzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej jest alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z możliwości zawieszenie działalności.

Problemy finansowe, choroba właściciela, zdarzenie losowe - to najczęstsze przyczyny podjęcia decyzji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca prowadzący działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) może skorzystać z udogodnienia, jakim jest zawieszenie działalności. Należy mieć na uwadze, że ów przywilej nie dotyczy pracodawców, a jedynie przedsiębiorców, tj. osób prowadzących firmę, którzy nie nawiązali stosunku pracy z pracownikiem - nie zatrudniają pracowników na umowę o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. W myśl powyższego, przedsiębiorca zatrudniający pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych może skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Procedura zawieszenia działalności ma być alternatywą dla całkowitej likwidacji firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG


Co daje przedsiębiorcy zawieszenie działalności?


Przedsiębiorca zostaje zwolniony z obowiązku opłaty zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz zryczałtowanego podatku, nie musi również składać deklaracji VAT oraz opłacać składek do ZUS.

Uwaga!
Po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne ustaje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Warto mieć na uwadze również fakt, iż okres zawieszenia działalności nie jest uwzględniany przy obliczaniu wysokości emerytury.

Tymczasowe zawieszenie następuje na wniosek przedsiębiorcy i może obejmować okres od 30 dni do 24 miesięcy. Aby rozpocząć procedurę należy wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć go w urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (list musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym  przez notariusza) - jeśli jesteś posiadaczem podpisu elektronicznego formularz możesz wypełnić on-line na stronie internetowej CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Jeśli złożony wniosek będzie niepoprawny - w przypadku złożenia wniosku on-line system CEIDG poinformuje niezwłocznie o nieprawidłowościach, gdy wniosek złożono w urzędzie gminy - organ gminy niezwłocznie wezwie do korekty wniosku, na co przedsiębiorca ma 7 dni roboczych.


Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas zawieszenia


Podczas okresu zawieszenia przedsiębiorca ma również pewne obowiązki, przysługuje mu także pula praw. Katalog praw i obowiązków został zawarty w art. 14 a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca:

- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności,

 

- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed jej zawieszeniem,

- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania,

- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Polecamy poradnik: Nowe obowiązki pracodawców w związku ze zmianami w urlopach macierzyńskich!

Zapraszamy na forum Księgowość


Wznowienie działalności


Po upływie terminu zawieszenia przedsiębiorca zobligowany jest do wznowienia działalności gospodarczej - w tym celu należy również wypełnić odpowiedni wniosek (formularz CEIDG-1).

Jeśli przedsiębiorca tego nie uczyni - jego wpis do ewidencji zostanie usunięty - inaczej mówiąc, firma zostanie wykreślona z rejestru ewidencji gospodarczej i przestanie istnieć.


Uwaga!

Przedsiębiorca ma możliwość wznowienia działalności gospodarczej przed upływem okresu, na jaki zadeklarował trwanie zawieszenia. Należy jednak pamiętać, że minimalny okres zawieszenia działalności zasadniczo wynosi 30 dni, dlatego jeśli wniosek zostałby złożony przed tym terminem, to skutki prawne wynikające z zawieszenia (np. ulgi podatkowe) nie będą dotyczyć odwieszającego działalność.

Autor: Agata Skórzyńska

www.zpp.net.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA