REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

Czym jest CEIDG i jakie dane zawiera?


O szczegółach funkcjonowania CEIDG mówi Rozdz. 3 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdzie można znaleźć m.in. informację o tym co to jest CEIDG, kogo dotyczy i jakie informacje zawiera. Przed powstaniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), do lipca 2011 r. w Polsce funkcjonowała Ewidencja Działalności Gospodarczej (EDG). Zmiany, które zaszły po wejściu CEIDG, dotyczą m.in. likwidacji numeru wpisu do ewidencji, możliwości dokonywania zmian przez Internet, a także pełnej dostępności bazy online (w tym możliwości uzyskania potwierdzenia wpisu przez Internet). Zaszła też zmiana formalna - formularz CEIDG-1 zastąpił poprzednio stosowany EDG-1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie też skrócił się czas, jaki przedsiębiorca ma na zaktualizowanie wpisu. Obecnie, każdą zmianę należy odnotować w CEIDG w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje, w których właściciel firmy powinien zmienić wpis do CEIDG. Są to przykładowo zmiany:

- nazwy firmy (np. z uwagi na zmianę nazwiska),

- adresu zamieszkania przedsiębiorcy,

- adresu wykonywania działalności gospodarczej,

- przedmiotu działalności (kody PKD),

- podmiotu prowadzącego księgowość lub miejsca przechowywania dokumentacji podatkowej (np. w przypadku podpisaniu umowy z nowym biurem rachunkowym lub przejściu na samodzielną księgowość),

- numeru rachunku bankowego.

Złożenie formularza CEIDG-1 z aktualizacją danych oznacza, że o zmianie dowiedzą się wszystkie zainteresowane organy: urząd skarbowy, urząd statystyczny i ZUS.


Aktualizacja nie wymaga wypełnienia całego wniosku


Aby zgłosić zmianę, na formularzu CEIDG-1 należy zaznaczyć rubrykę 01 poz. 2 oraz podać datę zaistnienia zmiany. Może to być data przyszła, zaś w przypadku daty przeszłej, przedsiębiorca powinien pamiętać, by złożyć formularz w terminie najpóźniej 7 dni od wystąpienia zmiany.

Aktualizując wpis nie trzeba wypełniać go w całości, przy czym część danych trzeba podać niezależnie od tego, czego zmiana dotyczy. Są to: numer PESEL, NIP, REGON, imię i nazwisko przedsiębiorcy, data urodzenia, nazwa skrócona firmy oraz oświadczenie dot. składania fałszywych zeznań. Oprócz tego, wypełnia się tylko tę część, którą trzeba zmienić.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura


Formularz CEIDG można złożyć osobiście lub przez Internet


Obowiązujący wzór formularza CEIDG-1 można znaleźć na stronie http://firma.gov.pl. Formularz można złożyć na kilka sposobów.

Jednym z nich jest uzupełnienie i wydrukowanie formularza oraz zaniesienie go osobiście do urzędu miasta lub gminy. Można też złożyć go przez Internet, a następnie odwiedzić urząd miasta w celu podpisania formularza w obecności urzędnika (wówczas należy podać numer dokumentu, który wygeneruje się po wypełnieniu online). Istnieje również możliwość wysłania formularza listem poleconym, ale wymaga to notarialnego poświadczenia podpisu, więc jest mało praktycznym rozwiązaniem.

 

Oczywiście, najwygodniej złożyć CEIDG-1 przez Internet. Aby przesłać formularz elektronicznie, należy go podpisać za pomocą:

- bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu,

- profilu zaufanego ePUAP - uzyskanie profilu zaufanego jest bezpłatne, wymaga jedynie rejestracji na http://epuap.gov.pl/ oraz potwierdzenia swojej tożsamości w wybranym urzędzie.


Niektóre zmiany wymagają złożenia VAT-R


Czynni podatnicy VAT muszą pamiętać, że niektóre zmiany wymagają dodatkowo złożenia formularza VAT-R, gdyż informacje dla potrzeb podatku VAT nie są przekazywane za pomocą CEIDG-1. Chodzi zwłaszcza o zmianę adresu siedziby firmy, w związku z którą może nastąpić zmiana urzędu skarbowego właściwego do rozliczania podatku VAT. Niestety, jak na razie nie ma możliwości składania VAT-R przez Internet bez posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Jakie konsekwencje oznacza niedokonanie aktualizacji?


W przypadku braku zgłoszenia zmiany wpisu do CEIDG, przedsiębiorca może zostać wezwany przez Ministra Gospodarki do dokonania odpowiedniej zmiany wpisu w terminie 7 dni od doręczenia wezwania pod groźbą wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru. Minister Gospodarki ma też możliwość sprostowania wpisu, który zawiera oczywiste błędy. Za nieprawidłowe lub niepełne dane przedsiębiorcy grożą również sankcje karne w postaci grzywny, ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności do lat 2. W praktyce jednak takie kary są rzadko stosowane.

Zawieszenie działalności a prawo do zasiłku pielęgnacyjnego

Brak aktualizacji niektórych danych może także wiązać się z konsekwencjami w razie kontroli podatkowej, np. jeśli przedsiębiorca rozlicza koszty związane z adresem niezgłoszonym jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej, przyjmuje płatności za usługi na niezgłoszony rachunek bankowy lub wystawia faktury na nieaktualne dane. Wówczas urzędnicy skarbowi mogą zakwestionować poprawność rozliczeń i dokumentacji.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

REKLAMA

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA