REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

 

 

 

Autopromocja

Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Kup książkę:

Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Czym jest CEIDG i jakie dane zawiera?


O szczegółach funkcjonowania CEIDG mówi Rozdz. 3 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdzie można znaleźć m.in. informację o tym co to jest CEIDG, kogo dotyczy i jakie informacje zawiera. Przed powstaniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), do lipca 2011 r. w Polsce funkcjonowała Ewidencja Działalności Gospodarczej (EDG). Zmiany, które zaszły po wejściu CEIDG, dotyczą m.in. likwidacji numeru wpisu do ewidencji, możliwości dokonywania zmian przez Internet, a także pełnej dostępności bazy online (w tym możliwości uzyskania potwierdzenia wpisu przez Internet). Zaszła też zmiana formalna - formularz CEIDG-1 zastąpił poprzednio stosowany EDG-1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie też skrócił się czas, jaki przedsiębiorca ma na zaktualizowanie wpisu. Obecnie, każdą zmianę należy odnotować w CEIDG w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje, w których właściciel firmy powinien zmienić wpis do CEIDG. Są to przykładowo zmiany:

Autopromocja

PIT, CIT, Ryczałt 2023

Kup książkę:

PIT, CIT, Ryczałt 2023

- nazwy firmy (np. z uwagi na zmianę nazwiska),

- adresu zamieszkania przedsiębiorcy,

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

- adresu wykonywania działalności gospodarczej,

- przedmiotu działalności (kody PKD),

- podmiotu prowadzącego księgowość lub miejsca przechowywania dokumentacji podatkowej (np. w przypadku podpisaniu umowy z nowym biurem rachunkowym lub przejściu na samodzielną księgowość),

- numeru rachunku bankowego.

Złożenie formularza CEIDG-1 z aktualizacją danych oznacza, że o zmianie dowiedzą się wszystkie zainteresowane organy: urząd skarbowy, urząd statystyczny i ZUS.


Aktualizacja nie wymaga wypełnienia całego wniosku


Aby zgłosić zmianę, na formularzu CEIDG-1 należy zaznaczyć rubrykę 01 poz. 2 oraz podać datę zaistnienia zmiany. Może to być data przyszła, zaś w przypadku daty przeszłej, przedsiębiorca powinien pamiętać, by złożyć formularz w terminie najpóźniej 7 dni od wystąpienia zmiany.

Aktualizując wpis nie trzeba wypełniać go w całości, przy czym część danych trzeba podać niezależnie od tego, czego zmiana dotyczy. Są to: numer PESEL, NIP, REGON, imię i nazwisko przedsiębiorcy, data urodzenia, nazwa skrócona firmy oraz oświadczenie dot. składania fałszywych zeznań. Oprócz tego, wypełnia się tylko tę część, którą trzeba zmienić.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura


Formularz CEIDG można złożyć osobiście lub przez Internet


Obowiązujący wzór formularza CEIDG-1 można znaleźć na stronie http://firma.gov.pl. Formularz można złożyć na kilka sposobów.

Jednym z nich jest uzupełnienie i wydrukowanie formularza oraz zaniesienie go osobiście do urzędu miasta lub gminy. Można też złożyć go przez Internet, a następnie odwiedzić urząd miasta w celu podpisania formularza w obecności urzędnika (wówczas należy podać numer dokumentu, który wygeneruje się po wypełnieniu online). Istnieje również możliwość wysłania formularza listem poleconym, ale wymaga to notarialnego poświadczenia podpisu, więc jest mało praktycznym rozwiązaniem.

 

Oczywiście, najwygodniej złożyć CEIDG-1 przez Internet. Aby przesłać formularz elektronicznie, należy go podpisać za pomocą:

- bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu,

- profilu zaufanego ePUAP - uzyskanie profilu zaufanego jest bezpłatne, wymaga jedynie rejestracji na http://epuap.gov.pl/ oraz potwierdzenia swojej tożsamości w wybranym urzędzie.


Niektóre zmiany wymagają złożenia VAT-R


Czynni podatnicy VAT muszą pamiętać, że niektóre zmiany wymagają dodatkowo złożenia formularza VAT-R, gdyż informacje dla potrzeb podatku VAT nie są przekazywane za pomocą CEIDG-1. Chodzi zwłaszcza o zmianę adresu siedziby firmy, w związku z którą może nastąpić zmiana urzędu skarbowego właściwego do rozliczania podatku VAT. Niestety, jak na razie nie ma możliwości składania VAT-R przez Internet bez posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Jakie konsekwencje oznacza niedokonanie aktualizacji?


W przypadku braku zgłoszenia zmiany wpisu do CEIDG, przedsiębiorca może zostać wezwany przez Ministra Gospodarki do dokonania odpowiedniej zmiany wpisu w terminie 7 dni od doręczenia wezwania pod groźbą wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru. Minister Gospodarki ma też możliwość sprostowania wpisu, który zawiera oczywiste błędy. Za nieprawidłowe lub niepełne dane przedsiębiorcy grożą również sankcje karne w postaci grzywny, ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności do lat 2. W praktyce jednak takie kary są rzadko stosowane.

Zawieszenie działalności a prawo do zasiłku pielęgnacyjnego

Brak aktualizacji niektórych danych może także wiązać się z konsekwencjami w razie kontroli podatkowej, np. jeśli przedsiębiorca rozlicza koszty związane z adresem niezgłoszonym jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej, przyjmuje płatności za usługi na niezgłoszony rachunek bankowy lub wystawia faktury na nieaktualne dane. Wówczas urzędnicy skarbowi mogą zakwestionować poprawność rozliczeń i dokumentacji.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Oprocentowanie najlepszych lokat i kont oszczędnościowych - koniec września 2023 [Tabela]

    Jakie oprocentowanie oferują banki pod koniec września 2023 r. na lokatach i kontach oszczędnościowych? Czy jeszcze warto oszczędzać w ten sposób? Jak informuje HRE Investment Trust tak mocnego i powszechnego cięcia oprocentowania w bankach dawno już nie widzieliśmy, a wszystko za sprawą wrześniowej obniżki stóp procentowych NBP przez Radę Polityki Pieniężnej. Jeszcze latem część instytucji kusiła nas oprocentowaniem na poziomie 10% - dziś trudno znaleźć coś na ponad 7%. 

    Dywersje w systemie podatkowym, czyli o prawie tworzonym w zlej wierze

    Czy zmiany w systemie podatkowym (a zwłaszcza w prawie) mogą mieć ukryte cele, będąc swoistą dywersją polityczną czy ekonomiczną, mającą komuś celowo zaszkodzić? Pyta i odpowiada profesor Witold Modzelewski.

    e-Faktura (faktura ustrukturyzowana) - zmiany od września 2023 r. Aktualny wzór. Jak wystawiać?

    Czym jest faktura ustrukturyzowana? Jaki jest jest aktualny wzór? Jak ją wystawiać? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej.

    Darowizna w transzach. Czy trzeba składać odrębne zgłoszenia SD-Z2?

    W dobie dynamicznych zmian na rynku nieruchomości oraz rosnącej popularności transakcji deweloperskich, wiele osób decyduje się na przekazywanie darowizn w transzach. Jednakże takie działanie niesie za sobą pewne konsekwencje podatkowe, w tym konieczność składania odrębnego zgłoszenia o nabyciu rzeczy i praw majątkowych (SD-Z2) dla każdej transzy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii, opierając się na interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

    Wdrożenie obowiązkowego KSeF – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów. Przepisy, zasady, harmonogram, darmowe narzędzia

    Na konferencji prasowej 26 września 2023 r. Krzysztof Rogowski, Kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur w Ministerstwie Finansów przedstawił aktualny stan przygotowań do wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSef) i kolejne działania resortu finansów w tym zakresie. Krzysztof Rogowski zapewnił m.in., że w IV kwartale 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępni wszystkie akty wykonawcze dotyczące obowiązkowego KSeF i zapewni komplet dokumentacji technicznej KSeF.

    Uprawnienia do korzystania z KSeF - podatnicy, samofakturowanie, biura rachunkowe, jst. Kto może wystawiać, odbierać i przeglądać faktury w KSeF?

    Jakie są rodzaje, modele i zasady nadawania oraz odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów. Kto może wystawiać, odbierać i przeglądać faktury w KSeF?

    IFK Platforma Księgowych i Kadrowych. Codzienne aktualności o zmianach przepisów!

    IFK Platforma Księgowych i Kadrowych to nowoczesny serwis dla księgowych, kadrowych oraz biur rachunkowych. Nasza platforma oferuje kompleksową bazę informacji z zakresu podatków, rachunkowości, prawa pracy i ZUS.

    Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój

    Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?

    ZUS o umowach o dzieło w 2023 roku. 850 tys. umów przez 6 miesięcy

    Przez pierwsze 6 miesięcy 2023 roku zgłoszono 850,7 tys. umów o dzieło, to nieco więcej niż w analogicznym okresie w latach 2021-2022 - wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Umowy o dzieło częściej były zawierane z mężczyznami i osobami w wieku 30-39 lat.

    TSUE rozstrzygnął wątpliwości w VAT dla usług turystycznych na korzyść przedsiębiorców

    Artykuł 306 unijnej dyrektywy VAT należy interpretować tak, że szczególną, preferencyjną procedurą opodatkowania VAT marża dla usług turystyki można objąć odsprzedaż usług noclegowych przedsiębiorcom, mimo że odsprzedaży tej nie towarzyszą żadne usługi dodatkowe. Tak orzekł unijny TSUE 29 czerwca 2023 r. w sprawie polskiej spółki z o.o., która toczyła swój spór z organem podatkowym od kwietnia 2017 roku.

    REKLAMA