REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Czym jest CEIDG i jakie dane zawiera?


O szczegółach funkcjonowania CEIDG mówi Rozdz. 3 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdzie można znaleźć m.in. informację o tym co to jest CEIDG, kogo dotyczy i jakie informacje zawiera. Przed powstaniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), do lipca 2011 r. w Polsce funkcjonowała Ewidencja Działalności Gospodarczej (EDG). Zmiany, które zaszły po wejściu CEIDG, dotyczą m.in. likwidacji numeru wpisu do ewidencji, możliwości dokonywania zmian przez Internet, a także pełnej dostępności bazy online (w tym możliwości uzyskania potwierdzenia wpisu przez Internet). Zaszła też zmiana formalna - formularz CEIDG-1 zastąpił poprzednio stosowany EDG-1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie też skrócił się czas, jaki przedsiębiorca ma na zaktualizowanie wpisu. Obecnie, każdą zmianę należy odnotować w CEIDG w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje, w których właściciel firmy powinien zmienić wpis do CEIDG. Są to przykładowo zmiany:

- nazwy firmy (np. z uwagi na zmianę nazwiska),

- adresu zamieszkania przedsiębiorcy,

- adresu wykonywania działalności gospodarczej,

- przedmiotu działalności (kody PKD),

- podmiotu prowadzącego księgowość lub miejsca przechowywania dokumentacji podatkowej (np. w przypadku podpisaniu umowy z nowym biurem rachunkowym lub przejściu na samodzielną księgowość),

- numeru rachunku bankowego.

Złożenie formularza CEIDG-1 z aktualizacją danych oznacza, że o zmianie dowiedzą się wszystkie zainteresowane organy: urząd skarbowy, urząd statystyczny i ZUS.


Aktualizacja nie wymaga wypełnienia całego wniosku


Aby zgłosić zmianę, na formularzu CEIDG-1 należy zaznaczyć rubrykę 01 poz. 2 oraz podać datę zaistnienia zmiany. Może to być data przyszła, zaś w przypadku daty przeszłej, przedsiębiorca powinien pamiętać, by złożyć formularz w terminie najpóźniej 7 dni od wystąpienia zmiany.

Aktualizując wpis nie trzeba wypełniać go w całości, przy czym część danych trzeba podać niezależnie od tego, czego zmiana dotyczy. Są to: numer PESEL, NIP, REGON, imię i nazwisko przedsiębiorcy, data urodzenia, nazwa skrócona firmy oraz oświadczenie dot. składania fałszywych zeznań. Oprócz tego, wypełnia się tylko tę część, którą trzeba zmienić.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura


Formularz CEIDG można złożyć osobiście lub przez Internet


Obowiązujący wzór formularza CEIDG-1 można znaleźć na stronie http://firma.gov.pl. Formularz można złożyć na kilka sposobów.

Jednym z nich jest uzupełnienie i wydrukowanie formularza oraz zaniesienie go osobiście do urzędu miasta lub gminy. Można też złożyć go przez Internet, a następnie odwiedzić urząd miasta w celu podpisania formularza w obecności urzędnika (wówczas należy podać numer dokumentu, który wygeneruje się po wypełnieniu online). Istnieje również możliwość wysłania formularza listem poleconym, ale wymaga to notarialnego poświadczenia podpisu, więc jest mało praktycznym rozwiązaniem.

 

Oczywiście, najwygodniej złożyć CEIDG-1 przez Internet. Aby przesłać formularz elektronicznie, należy go podpisać za pomocą:

- bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu,

- profilu zaufanego ePUAP - uzyskanie profilu zaufanego jest bezpłatne, wymaga jedynie rejestracji na http://epuap.gov.pl/ oraz potwierdzenia swojej tożsamości w wybranym urzędzie.


Niektóre zmiany wymagają złożenia VAT-R


Czynni podatnicy VAT muszą pamiętać, że niektóre zmiany wymagają dodatkowo złożenia formularza VAT-R, gdyż informacje dla potrzeb podatku VAT nie są przekazywane za pomocą CEIDG-1. Chodzi zwłaszcza o zmianę adresu siedziby firmy, w związku z którą może nastąpić zmiana urzędu skarbowego właściwego do rozliczania podatku VAT. Niestety, jak na razie nie ma możliwości składania VAT-R przez Internet bez posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Jakie konsekwencje oznacza niedokonanie aktualizacji?


W przypadku braku zgłoszenia zmiany wpisu do CEIDG, przedsiębiorca może zostać wezwany przez Ministra Gospodarki do dokonania odpowiedniej zmiany wpisu w terminie 7 dni od doręczenia wezwania pod groźbą wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru. Minister Gospodarki ma też możliwość sprostowania wpisu, który zawiera oczywiste błędy. Za nieprawidłowe lub niepełne dane przedsiębiorcy grożą również sankcje karne w postaci grzywny, ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności do lat 2. W praktyce jednak takie kary są rzadko stosowane.

Zawieszenie działalności a prawo do zasiłku pielęgnacyjnego

Brak aktualizacji niektórych danych może także wiązać się z konsekwencjami w razie kontroli podatkowej, np. jeśli przedsiębiorca rozlicza koszty związane z adresem niezgłoszonym jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej, przyjmuje płatności za usługi na niezgłoszony rachunek bankowy lub wystawia faktury na nieaktualne dane. Wówczas urzędnicy skarbowi mogą zakwestionować poprawność rozliczeń i dokumentacji.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA