REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Większość rozmów z potencjalnymi klientami poszukującymi nowego biura rachunkowego ogranicza się do pytania o cenę usługi i na podstawie tej informacji podejmowane są przez nich decyzje o wyborze usługodawcy. Zadziwiające jest, że ci sami ludzie, którzy potrafią poświęcić mnóstwo czasu na analizowanie marki nowego samochodu, wyboru lokalizacji i standardu siedziby firmy, czy chociażby zakupu telefonu komórkowego, zupełnie nie przywiązują wagi do jakości, a przede wszystkim gwarancji bezpieczeństwa jakie powinna zapewniać obsługa podatkowa firmy. Tymczasem źle prowadzona obsługa księgowa i doradcza, oprócz wymiernych strat finansowych, może kosztować właściciela firmy nie tylko zszargane nerwy i ubytek zdrowia, ale także utratę reputacji na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Co dziwniejsze, najczęstszą przyczyna zmiany firmy księgowej jest niezadowolenie z poziomu organizacyjnego świadczonej usługi. W rozmowie na temat przyczyn zmiany biura rachunkowego bardzo często słyszę : „nie mogłem się dogadać, uzyskać żadnych informacji, wyjaśnień”, „dokumenty były sporządzane w ostatniej chwili i byłem zaskakiwany wysokością podatku w dniu płatności”, „musiałem sam jeździć do urzędu i korygować deklaracje”.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

REKLAMA

Przedsiębiorcy uważają, że prowadzenie księgowości to wyłącznie wypełnianie rubryczek, tak więc bez znaczenia jest komu tę pracę zlecą. A przecież z punktu widzenia przedsiębiorcy, od obsługi podatkowej naszej firmy powinniśmy oczekiwać sprawności i efektywności działania, a więc szybko dostarczanych informacji, zarówno na temat sytuacji finansowo-podatkowej przedsiębiorstwa, jak i zmian w przepisach, aktywnej analizy naszych problemów i doradztwa, a przede wszystkim, zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na styku naszych interesów z interesami fiskalnymi państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych


Sprawdź koniecznie uprawnienia do prowadzenia działalności księgowej bądź doradczej.

Zgodnie z Ustawą z dnia 5 lipca 1996 O doradztwie podatkowym oraz Ustawą z dnia 29 września 1994 O rachunkowości, certyfikaty, bądź licencje uprawniające do usługowego prowadzenia Ksiąg Rachunkowych są dokumentem imiennym. Sprawdź, czy osoba, która bezpośrednio zajmuje się prowadzeniem księgowości twojej firmy (lub je nadzoruje) posiada wymagane uprawnienia. Do niedawna tylko uprawniona do tego osoba mogła prowadzić księgi podatkowe, bądź świadczyć usługi doradztwa podatkowego. Obecnie prowadzić księgi może także osoba bez uprawnień zawodowych, pod nadzorem osoby uprawnionej.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Przy wyborze biura warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1. czy firma zatrudnia lub współpracuje z osobami z licencjami doradców podatkowych - ich wiedza zazwyczaj przewyższa wymagania stawiane dla certyfikatów przez Ustawę o Rachunkowości

 

2. jaka jest łączna ilość osób posiadających licencje, bądź certyfikaty zawodowe (kto będzie sprawował nadzór nad pracą osób bez uprawnień w przypadku urlopu, choroby, bądź przypadkach losowych uniemożliwiających pracę osobom z licencją)

3. jaka ilość osób nadzorowanych, szczególnie w przypadku prowadzenia ksiąg handlowych, przypada na jedną osobę z uprawnieniami zawodowymi (zazwyczaj rozliczająca także "własnych" klientów). Czy nadzór nad osobami bez uprawnień nie będzie iluzoryczny?

4. jakie doświadczenie zawodowe ma osoba bez uprawnień, która będzie bezpośrednio obsługiwać Twoją firmę. Może posiada inne certyfikaty zawodowe, np. Stowarzyszenia Księgowych w Polsce? Czy nie jest ona osoba przypadkową, bez doświadczenia, zatrudnioną na skutek palącej potrzeby obsłużenia jak największej ilości klientów ?

Jeśli masz do czynienia z osobą, której wiedza nie była sprawdzona w sposób niezależny (poprzez przyznanie certyfikatu), szczególnie ważne staje się zweryfikowanie, czy daje ona gwarancje solidnej i rzetelnej obsługi klienta, w oparciu o jedynie nadzór osoby uprawnionej.

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA