REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Większość rozmów z potencjalnymi klientami poszukującymi nowego biura rachunkowego ogranicza się do pytania o cenę usługi i na podstawie tej informacji podejmowane są przez nich decyzje o wyborze usługodawcy. Zadziwiające jest, że ci sami ludzie, którzy potrafią poświęcić mnóstwo czasu na analizowanie marki nowego samochodu, wyboru lokalizacji i standardu siedziby firmy, czy chociażby zakupu telefonu komórkowego, zupełnie nie przywiązują wagi do jakości, a przede wszystkim gwarancji bezpieczeństwa jakie powinna zapewniać obsługa podatkowa firmy. Tymczasem źle prowadzona obsługa księgowa i doradcza, oprócz wymiernych strat finansowych, może kosztować właściciela firmy nie tylko zszargane nerwy i ubytek zdrowia, ale także utratę reputacji na rynku.

REKLAMA

Autopromocja

Co dziwniejsze, najczęstszą przyczyna zmiany firmy księgowej jest niezadowolenie z poziomu organizacyjnego świadczonej usługi. W rozmowie na temat przyczyn zmiany biura rachunkowego bardzo często słyszę : „nie mogłem się dogadać, uzyskać żadnych informacji, wyjaśnień”, „dokumenty były sporządzane w ostatniej chwili i byłem zaskakiwany wysokością podatku w dniu płatności”, „musiałem sam jeździć do urzędu i korygować deklaracje”.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Przedsiębiorcy uważają, że prowadzenie księgowości to wyłącznie wypełnianie rubryczek, tak więc bez znaczenia jest komu tę pracę zlecą. A przecież z punktu widzenia przedsiębiorcy, od obsługi podatkowej naszej firmy powinniśmy oczekiwać sprawności i efektywności działania, a więc szybko dostarczanych informacji, zarówno na temat sytuacji finansowo-podatkowej przedsiębiorstwa, jak i zmian w przepisach, aktywnej analizy naszych problemów i doradztwa, a przede wszystkim, zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na styku naszych interesów z interesami fiskalnymi państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych


Sprawdź koniecznie uprawnienia do prowadzenia działalności księgowej bądź doradczej.

Zgodnie z Ustawą z dnia 5 lipca 1996 O doradztwie podatkowym oraz Ustawą z dnia 29 września 1994 O rachunkowości, certyfikaty, bądź licencje uprawniające do usługowego prowadzenia Ksiąg Rachunkowych są dokumentem imiennym. Sprawdź, czy osoba, która bezpośrednio zajmuje się prowadzeniem księgowości twojej firmy (lub je nadzoruje) posiada wymagane uprawnienia. Do niedawna tylko uprawniona do tego osoba mogła prowadzić księgi podatkowe, bądź świadczyć usługi doradztwa podatkowego. Obecnie prowadzić księgi może także osoba bez uprawnień zawodowych, pod nadzorem osoby uprawnionej.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Przy wyborze biura warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1. czy firma zatrudnia lub współpracuje z osobami z licencjami doradców podatkowych - ich wiedza zazwyczaj przewyższa wymagania stawiane dla certyfikatów przez Ustawę o Rachunkowości

 

2. jaka jest łączna ilość osób posiadających licencje, bądź certyfikaty zawodowe (kto będzie sprawował nadzór nad pracą osób bez uprawnień w przypadku urlopu, choroby, bądź przypadkach losowych uniemożliwiających pracę osobom z licencją)

3. jaka ilość osób nadzorowanych, szczególnie w przypadku prowadzenia ksiąg handlowych, przypada na jedną osobę z uprawnieniami zawodowymi (zazwyczaj rozliczająca także "własnych" klientów). Czy nadzór nad osobami bez uprawnień nie będzie iluzoryczny?

4. jakie doświadczenie zawodowe ma osoba bez uprawnień, która będzie bezpośrednio obsługiwać Twoją firmę. Może posiada inne certyfikaty zawodowe, np. Stowarzyszenia Księgowych w Polsce? Czy nie jest ona osoba przypadkową, bez doświadczenia, zatrudnioną na skutek palącej potrzeby obsłużenia jak największej ilości klientów ?

Jeśli masz do czynienia z osobą, której wiedza nie była sprawdzona w sposób niezależny (poprzez przyznanie certyfikatu), szczególnie ważne staje się zweryfikowanie, czy daje ona gwarancje solidnej i rzetelnej obsługi klienta, w oparciu o jedynie nadzór osoby uprawnionej.

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA