REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Większość rozmów z potencjalnymi klientami poszukującymi nowego biura rachunkowego ogranicza się do pytania o cenę usługi i na podstawie tej informacji podejmowane są przez nich decyzje o wyborze usługodawcy. Zadziwiające jest, że ci sami ludzie, którzy potrafią poświęcić mnóstwo czasu na analizowanie marki nowego samochodu, wyboru lokalizacji i standardu siedziby firmy, czy chociażby zakupu telefonu komórkowego, zupełnie nie przywiązują wagi do jakości, a przede wszystkim gwarancji bezpieczeństwa jakie powinna zapewniać obsługa podatkowa firmy. Tymczasem źle prowadzona obsługa księgowa i doradcza, oprócz wymiernych strat finansowych, może kosztować właściciela firmy nie tylko zszargane nerwy i ubytek zdrowia, ale także utratę reputacji na rynku.

REKLAMA

Autopromocja

Co dziwniejsze, najczęstszą przyczyna zmiany firmy księgowej jest niezadowolenie z poziomu organizacyjnego świadczonej usługi. W rozmowie na temat przyczyn zmiany biura rachunkowego bardzo często słyszę : „nie mogłem się dogadać, uzyskać żadnych informacji, wyjaśnień”, „dokumenty były sporządzane w ostatniej chwili i byłem zaskakiwany wysokością podatku w dniu płatności”, „musiałem sam jeździć do urzędu i korygować deklaracje”.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Przedsiębiorcy uważają, że prowadzenie księgowości to wyłącznie wypełnianie rubryczek, tak więc bez znaczenia jest komu tę pracę zlecą. A przecież z punktu widzenia przedsiębiorcy, od obsługi podatkowej naszej firmy powinniśmy oczekiwać sprawności i efektywności działania, a więc szybko dostarczanych informacji, zarówno na temat sytuacji finansowo-podatkowej przedsiębiorstwa, jak i zmian w przepisach, aktywnej analizy naszych problemów i doradztwa, a przede wszystkim, zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na styku naszych interesów z interesami fiskalnymi państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych


Sprawdź koniecznie uprawnienia do prowadzenia działalności księgowej bądź doradczej.

Zgodnie z Ustawą z dnia 5 lipca 1996 O doradztwie podatkowym oraz Ustawą z dnia 29 września 1994 O rachunkowości, certyfikaty, bądź licencje uprawniające do usługowego prowadzenia Ksiąg Rachunkowych są dokumentem imiennym. Sprawdź, czy osoba, która bezpośrednio zajmuje się prowadzeniem księgowości twojej firmy (lub je nadzoruje) posiada wymagane uprawnienia. Do niedawna tylko uprawniona do tego osoba mogła prowadzić księgi podatkowe, bądź świadczyć usługi doradztwa podatkowego. Obecnie prowadzić księgi może także osoba bez uprawnień zawodowych, pod nadzorem osoby uprawnionej.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Przy wyborze biura warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1. czy firma zatrudnia lub współpracuje z osobami z licencjami doradców podatkowych - ich wiedza zazwyczaj przewyższa wymagania stawiane dla certyfikatów przez Ustawę o Rachunkowości

 

2. jaka jest łączna ilość osób posiadających licencje, bądź certyfikaty zawodowe (kto będzie sprawował nadzór nad pracą osób bez uprawnień w przypadku urlopu, choroby, bądź przypadkach losowych uniemożliwiających pracę osobom z licencją)

3. jaka ilość osób nadzorowanych, szczególnie w przypadku prowadzenia ksiąg handlowych, przypada na jedną osobę z uprawnieniami zawodowymi (zazwyczaj rozliczająca także "własnych" klientów). Czy nadzór nad osobami bez uprawnień nie będzie iluzoryczny?

4. jakie doświadczenie zawodowe ma osoba bez uprawnień, która będzie bezpośrednio obsługiwać Twoją firmę. Może posiada inne certyfikaty zawodowe, np. Stowarzyszenia Księgowych w Polsce? Czy nie jest ona osoba przypadkową, bez doświadczenia, zatrudnioną na skutek palącej potrzeby obsłużenia jak największej ilości klientów ?

Jeśli masz do czynienia z osobą, której wiedza nie była sprawdzona w sposób niezależny (poprzez przyznanie certyfikatu), szczególnie ważne staje się zweryfikowanie, czy daje ona gwarancje solidnej i rzetelnej obsługi klienta, w oparciu o jedynie nadzór osoby uprawnionej.

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA