Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego
REKLAMA
REKLAMA
Z treści ustawy przyjętej przez Sejm wynika, że dane z ewidencji VAT będą przedkładane organom podatkowym bez wezwania, do 25 dnia następnego miesiąca (art. 1 pkt. 5 ustawy zmieniającej). Konsekwentnie, w przypadku wejścia w życie zaproponowanego projektu, duzi przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesłania rejestrów VAT w formie uzgodnionej struktury logicznej już 25 sierpnia 2016 r. Nieco później - od stycznia 2017 r. – zobligowani będą do tego mali i średni przedsiębiorcy, natomiast najpóźniej, bo dopiero od stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy.
REKLAMA
Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)
Powyższy obowiązek może dotyczyć od 1 lipca 2016 r. również podmiotów zarejestrowanych dla celów VAT, a nieposiadających w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności bądź siedziby oraz oddziałów spółek zagranicznych, w przypadku jeśli:
- zatrudniają średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub których roczny obrót netto przekroczył równowartość w złotych 50 milionów euro,
- a równocześnie suma aktywów bilansu jest wyższa niż równowartość w złotych 43 milionów euro.
Jednolity Plik Kontrolny – wciąż brak przepisów wykonawczych
Należy zauważyć, że powyższa zmiana jest dosyć znacząca, w porównaniu z dotychczasowym obowiązkiem wprowadzonym nowelizacją Ordynacji Podatkowej dnia 10 września 2015 r. przesyłania struktur JPK jednie na żądanie organu kontrolującego. Co więcej, nowa forma raportowania danych organom podatkowym nie została również uzależniona od tego jaką formę składania deklaracji podatku VAT - miesięczną czy kwartalną - wybrali podatnicy.
Zwracamy również uwagę, na potencjalne sankcje związane z nieprzedłożeniem rejestrów VAT w formie JPK do organów podatkowych lub wykazania w nich nieprawdziwych danych. Naruszenie wymogu składania informacji podatkowej podlega bowiem grzywnie na gruncie art. 80 ustawy Kodeks karny skarbowy.
Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa, obowiązek generowania rejestru VAT za pomocą JPK powinien zwiększyć szanse na usprawnienie oraz pogłębienie procesu kontroli skarbowej i podatkowej, a co za tym idzie, skuteczną walkę z wyłudzeniami podatkowymi. Standaryzacja udostępnianych organom podatkowym informacji oraz ich generowania pozwoli na znaczne ograniczenie czasu oraz obowiązków przedsiębiorców podczas ewentualnych kontroli podatkowych. Wątpliwości budzi jednak fakt braku konsultacji rządu z przedsiębiorcami dotyczących omawianych zmian oraz relatywnie krótki czas jaki posiadają mali i średni przedsiębiorcy na aktualizację oprogramowania służącego do prowadzenia ewidencji VAT. W stosunku do poprzedniego projektu termin wprowadzenia JPK dla tych grup przedsiębiorców został przyspieszony bowiem o rok.
Czy obowiązek raportowania w formacie JPK obejmie dane sprzed 1 lipca 2016 r.
Dla większości przedsiębiorców wdrożenie struktur JPK w zakresie rejestru VAT powinno odbyć się w ramach podstawowych usług wsparcia technicznego, jednak te działające na systemach różnych dostawców mogą potrzebować więcej czasu na jego przystosowanie. Dlatego też zachęcamy do jak najszybszego opracowania planu aktualizacji systemów związanych z JPK takich jak wdrożenie funkcjonalności (mapowanie systemu księgowego ze strukturą JPK dotyczącą rejestru VAT) oraz przeszkolenia pracowników w zakresie działania nowych mechanizmów i analizy merytorycznej poprawności przekazywanych danych.
Autorzy:
Katarzyna Klimczyk – Doradca Podatkowy, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.
Adam Szmyt – Konsultant, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat