REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego

Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego /fot. Fotolia
Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek comiesięcznego generowania rejestru VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) obejmie w pierwszej kolejności dużych przedsiębiorców, już od 1 lipca 2016 r. Od tego miesiąca organy podatkowe mają również prawo żądać od dużych podatników innych danych w przypadku ewentualnej kontroli (np. obejmujących struktury wyciągu bankowego czy ksiąg rachunkowych).

Z treści ustawy przyjętej przez Sejm wynika, że dane z ewidencji VAT będą przedkładane organom podatkowym bez wezwania, do 25 dnia następnego miesiąca (art. 1 pkt. 5 ustawy zmieniającej). Konsekwentnie, w przypadku wejścia w życie zaproponowanego projektu, duzi przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesłania rejestrów VAT w formie uzgodnionej struktury logicznej już 25 sierpnia 2016 r. Nieco później - od stycznia 2017 r. – zobligowani będą do tego mali i średni przedsiębiorcy, natomiast najpóźniej, bo dopiero od stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Powyższy obowiązek może dotyczyć od 1 lipca 2016 r. również podmiotów zarejestrowanych dla celów VAT, a nieposiadających w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności bądź siedziby oraz oddziałów spółek zagranicznych, w przypadku jeśli:

REKLAMA

  • zatrudniają średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub których roczny obrót netto przekroczył równowartość w złotych 50 milionów euro,

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • a równocześnie suma aktywów bilansu jest wyższa niż równowartość w złotych 43 milionów euro.

Jednolity Plik Kontrolny – wciąż brak przepisów wykonawczych

Należy zauważyć, że powyższa zmiana jest dosyć znacząca, w porównaniu z dotychczasowym obowiązkiem wprowadzonym nowelizacją Ordynacji Podatkowej dnia 10 września 2015 r. przesyłania struktur JPK jednie na żądanie organu kontrolującego. Co więcej, nowa forma raportowania danych organom podatkowym nie została również uzależniona od tego jaką formę składania deklaracji podatku VAT - miesięczną czy kwartalną - wybrali podatnicy.

Zwracamy również uwagę, na potencjalne sankcje związane z nieprzedłożeniem rejestrów VAT w formie JPK do organów podatkowych lub wykazania w nich nieprawdziwych danych. Naruszenie wymogu składania informacji podatkowej podlega bowiem grzywnie na gruncie art. 80 ustawy Kodeks karny skarbowy.

Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa, obowiązek generowania rejestru VAT za pomocą JPK powinien zwiększyć szanse na usprawnienie oraz pogłębienie procesu kontroli skarbowej i podatkowej, a co za tym idzie, skuteczną walkę z wyłudzeniami podatkowymi. Standaryzacja udostępnianych organom podatkowym informacji oraz ich generowania pozwoli na znaczne ograniczenie czasu oraz obowiązków przedsiębiorców podczas ewentualnych kontroli podatkowych. Wątpliwości budzi jednak fakt braku konsultacji rządu z przedsiębiorcami dotyczących omawianych zmian oraz relatywnie krótki czas jaki posiadają mali i średni przedsiębiorcy na aktualizację oprogramowania służącego do prowadzenia ewidencji VAT. W stosunku do poprzedniego projektu termin wprowadzenia JPK dla tych grup przedsiębiorców został przyspieszony bowiem o rok.

Czy obowiązek raportowania w formacie JPK obejmie dane sprzed 1 lipca 2016 r.

Dla większości przedsiębiorców wdrożenie struktur JPK w zakresie rejestru VAT powinno odbyć się w ramach podstawowych usług wsparcia technicznego, jednak te działające na systemach różnych dostawców mogą potrzebować więcej czasu na jego przystosowanie. Dlatego też zachęcamy do jak najszybszego opracowania planu aktualizacji systemów związanych z JPK takich jak wdrożenie funkcjonalności (mapowanie systemu księgowego ze strukturą JPK dotyczącą rejestru VAT) oraz przeszkolenia pracowników w zakresie działania nowych mechanizmów i analizy merytorycznej poprawności przekazywanych danych.

Autorzy:

Katarzyna Klimczyk – Doradca Podatkowy, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Adam Szmyt – Konsultant, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA