REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego

Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego /fot. Fotolia
Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek comiesięcznego generowania rejestru VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) obejmie w pierwszej kolejności dużych przedsiębiorców, już od 1 lipca 2016 r. Od tego miesiąca organy podatkowe mają również prawo żądać od dużych podatników innych danych w przypadku ewentualnej kontroli (np. obejmujących struktury wyciągu bankowego czy ksiąg rachunkowych).

Z treści ustawy przyjętej przez Sejm wynika, że dane z ewidencji VAT będą przedkładane organom podatkowym bez wezwania, do 25 dnia następnego miesiąca (art. 1 pkt. 5 ustawy zmieniającej). Konsekwentnie, w przypadku wejścia w życie zaproponowanego projektu, duzi przedsiębiorcy będą zobowiązani do przesłania rejestrów VAT w formie uzgodnionej struktury logicznej już 25 sierpnia 2016 r. Nieco później - od stycznia 2017 r. – zobligowani będą do tego mali i średni przedsiębiorcy, natomiast najpóźniej, bo dopiero od stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Powyższy obowiązek może dotyczyć od 1 lipca 2016 r. również podmiotów zarejestrowanych dla celów VAT, a nieposiadających w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności bądź siedziby oraz oddziałów spółek zagranicznych, w przypadku jeśli:

  • zatrudniają średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub których roczny obrót netto przekroczył równowartość w złotych 50 milionów euro,

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • a równocześnie suma aktywów bilansu jest wyższa niż równowartość w złotych 43 milionów euro.

Jednolity Plik Kontrolny – wciąż brak przepisów wykonawczych

Należy zauważyć, że powyższa zmiana jest dosyć znacząca, w porównaniu z dotychczasowym obowiązkiem wprowadzonym nowelizacją Ordynacji Podatkowej dnia 10 września 2015 r. przesyłania struktur JPK jednie na żądanie organu kontrolującego. Co więcej, nowa forma raportowania danych organom podatkowym nie została również uzależniona od tego jaką formę składania deklaracji podatku VAT - miesięczną czy kwartalną - wybrali podatnicy.

Zwracamy również uwagę, na potencjalne sankcje związane z nieprzedłożeniem rejestrów VAT w formie JPK do organów podatkowych lub wykazania w nich nieprawdziwych danych. Naruszenie wymogu składania informacji podatkowej podlega bowiem grzywnie na gruncie art. 80 ustawy Kodeks karny skarbowy.

Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa, obowiązek generowania rejestru VAT za pomocą JPK powinien zwiększyć szanse na usprawnienie oraz pogłębienie procesu kontroli skarbowej i podatkowej, a co za tym idzie, skuteczną walkę z wyłudzeniami podatkowymi. Standaryzacja udostępnianych organom podatkowym informacji oraz ich generowania pozwoli na znaczne ograniczenie czasu oraz obowiązków przedsiębiorców podczas ewentualnych kontroli podatkowych. Wątpliwości budzi jednak fakt braku konsultacji rządu z przedsiębiorcami dotyczących omawianych zmian oraz relatywnie krótki czas jaki posiadają mali i średni przedsiębiorcy na aktualizację oprogramowania służącego do prowadzenia ewidencji VAT. W stosunku do poprzedniego projektu termin wprowadzenia JPK dla tych grup przedsiębiorców został przyspieszony bowiem o rok.

Czy obowiązek raportowania w formacie JPK obejmie dane sprzed 1 lipca 2016 r.

Dla większości przedsiębiorców wdrożenie struktur JPK w zakresie rejestru VAT powinno odbyć się w ramach podstawowych usług wsparcia technicznego, jednak te działające na systemach różnych dostawców mogą potrzebować więcej czasu na jego przystosowanie. Dlatego też zachęcamy do jak najszybszego opracowania planu aktualizacji systemów związanych z JPK takich jak wdrożenie funkcjonalności (mapowanie systemu księgowego ze strukturą JPK dotyczącą rejestru VAT) oraz przeszkolenia pracowników w zakresie działania nowych mechanizmów i analizy merytorycznej poprawności przekazywanych danych.

Autorzy:

Katarzyna Klimczyk – Doradca Podatkowy, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Adam Szmyt – Konsultant, Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA