REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?
JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do 25 sierpnia 2016 roku duże przedsiębiorstwa muszą przesłać do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dane będą obejmowały transakcje zawarte w lipcu 2016. Czy obowiązek ten obejmie okresy sprzed daty wprowadzenia nowych przepisów?

Dodatkowo przedsiębiorstwa będą również zobowiązane do przekazywania na żądanie organów podatkowych JPK obejmujące księgi rachunkowe, wyciągi bankowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową. Czy urząd skarbowy może zażądać danych, przykładowo, z czerwca 2015 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Obowiązek przekazywania plików JPK przez dużych przedsiębiorców zarówno na żądanie organów podatkowych, jak i w okresach comiesięcznych obejmuje okres od dnia wejścia w życie przepisów, czyli od dnia 1 lipca 2016 r. Nie będzie takiego obowiązku w odniesieniu do okresów sprzed dnia wejścia w życie nowych przepisów Ordynacji podatkowej, ponieważ obowiązek taki nie wynika z tych przepisów – tłumaczy Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.

Potwierdza to również odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 2660/2016 pod kątem przygotowania systemów informatycznych. Ministerstwo poinformowało, że obowiązek przekazywania na żądanie organów podatkowych raportów w formie JPK odnosi się do ksiąg podatkowych i dowodów księgowych dotyczących okresów począwszy od 1 lipca 2016 r. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą musieli stosować JPK dopiero od 1 lipca 2018 r. Wcześniejsze okresy nie są objęte obowiązkiem raportowania.

REKLAMA

Interpelacja poselska dotyczyła pliku JPK na żądanie. Inaczej jest w przypadku JPK_VAT, które składane jest obowiązkowo. A więc; mali i średni przedsiębiorcy będą musieli przesyłać raporty w formie JPK od 1 stycznia 2017 roku, czyli pierwsze sprawozdanie powinno trafić do urzędu skarbowego do 25 lutego 2017. Jako że w przyszłym roku ten dzień przypada w sobotę, dlatego terminem urzędowym jest 27 lutego 2017 roku. Natomiast mikroprzedsiębiorców obowiązek ten obejmie 1 stycznia 2018 roku i pierwsze pliki muszą dostarczyć organowi podatkowemu do 25 lutego 2018 – uzupełnia Monika Litwicka z Comarch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A czy po złożeniu plików JPK, użytkownik może je usunąć, czy też powinien prowadzić archiwum? Z takim problemem zwrócił się do przedstawicieli Ministerstwa Finansów jeden z przedsiębiorców, biorących udział w webinarium firmy Comarch na temat JPK.

Urzędnicy wyjaśnili, że Jednolity Plik Kontrolny to informacja podatkowa, zatem w przypadku Jednolitego Pliku Kontrolnego, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej dot. Przechowywania ksiąg podatkowych i dokumentów. Zgodnie z Art. 86 podatnicy mają obowiązek przechowywania ksiąg podatkowych i związanych z ich prowadzeniem dokumentów do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (Art. 70 Ordynacji Podatkowej). Nawet w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa lub rozwiązania działalności, wszystkie księgi podatkowe oraz dokumenty muszą być przechowywane przez okres pięciu lat, a o miejscu ich przechowywania, przedsiębiorca musi poinformować organ podatkowy nie później niż w ostatnim dniu istnienia tej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.


Przypominamy!

21 czerwca firma Comarch zorganizowała webinar dla przedsiębiorców poświęcony tematyce Jednolitego Pliku Kontrolnego. Na pytania, zadane podczas spotkania, odpowiedzieli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, doradcy podatkowi z firmy Taxpoint oraz eksperci Comarch.

Materiały z webinaru można znaleźć na stronie: http://www.comarch.pl/erp/webinar-jpk-materialy/ .

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA