REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?
JPK obowiązuje od lipca 2016 r. A co z wcześniejszymi miesiącami?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do 25 sierpnia 2016 roku duże przedsiębiorstwa muszą przesłać do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dane będą obejmowały transakcje zawarte w lipcu 2016. Czy obowiązek ten obejmie okresy sprzed daty wprowadzenia nowych przepisów?

Dodatkowo przedsiębiorstwa będą również zobowiązane do przekazywania na żądanie organów podatkowych JPK obejmujące księgi rachunkowe, wyciągi bankowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową. Czy urząd skarbowy może zażądać danych, przykładowo, z czerwca 2015 roku?

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

Obowiązek przekazywania plików JPK przez dużych przedsiębiorców zarówno na żądanie organów podatkowych, jak i w okresach comiesięcznych obejmuje okres od dnia wejścia w życie przepisów, czyli od dnia 1 lipca 2016 r. Nie będzie takiego obowiązku w odniesieniu do okresów sprzed dnia wejścia w życie nowych przepisów Ordynacji podatkowej, ponieważ obowiązek taki nie wynika z tych przepisów – tłumaczy Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.

Potwierdza to również odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 2660/2016 pod kątem przygotowania systemów informatycznych. Ministerstwo poinformowało, że obowiązek przekazywania na żądanie organów podatkowych raportów w formie JPK odnosi się do ksiąg podatkowych i dowodów księgowych dotyczących okresów począwszy od 1 lipca 2016 r. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą musieli stosować JPK dopiero od 1 lipca 2018 r. Wcześniejsze okresy nie są objęte obowiązkiem raportowania.

Interpelacja poselska dotyczyła pliku JPK na żądanie. Inaczej jest w przypadku JPK_VAT, które składane jest obowiązkowo. A więc; mali i średni przedsiębiorcy będą musieli przesyłać raporty w formie JPK od 1 stycznia 2017 roku, czyli pierwsze sprawozdanie powinno trafić do urzędu skarbowego do 25 lutego 2017. Jako że w przyszłym roku ten dzień przypada w sobotę, dlatego terminem urzędowym jest 27 lutego 2017 roku. Natomiast mikroprzedsiębiorców obowiązek ten obejmie 1 stycznia 2018 roku i pierwsze pliki muszą dostarczyć organowi podatkowemu do 25 lutego 2018 – uzupełnia Monika Litwicka z Comarch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

A czy po złożeniu plików JPK, użytkownik może je usunąć, czy też powinien prowadzić archiwum? Z takim problemem zwrócił się do przedstawicieli Ministerstwa Finansów jeden z przedsiębiorców, biorących udział w webinarium firmy Comarch na temat JPK.

Urzędnicy wyjaśnili, że Jednolity Plik Kontrolny to informacja podatkowa, zatem w przypadku Jednolitego Pliku Kontrolnego, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej dot. Przechowywania ksiąg podatkowych i dokumentów. Zgodnie z Art. 86 podatnicy mają obowiązek przechowywania ksiąg podatkowych i związanych z ich prowadzeniem dokumentów do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (Art. 70 Ordynacji Podatkowej). Nawet w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa lub rozwiązania działalności, wszystkie księgi podatkowe oraz dokumenty muszą być przechowywane przez okres pięciu lat, a o miejscu ich przechowywania, przedsiębiorca musi poinformować organ podatkowy nie później niż w ostatnim dniu istnienia tej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.


Przypominamy!

21 czerwca firma Comarch zorganizowała webinar dla przedsiębiorców poświęcony tematyce Jednolitego Pliku Kontrolnego. Na pytania, zadane podczas spotkania, odpowiedzieli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, doradcy podatkowi z firmy Taxpoint oraz eksperci Comarch.

Materiały z webinaru można znaleźć na stronie: http://www.comarch.pl/erp/webinar-jpk-materialy/ .

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA