REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

We własnym zakresie

Organ jednostki samorządu terytorialnego – gminy – otrzymuje z budżetu państwa środki na obsługę programu Rodzina 500+. Te środki może wydatkować na zorganizowanie obsługi administracyjnej, np. zatrudnienie pracowników zajmujących się analizą wniosków i wypłatą świadczeń, zakup sprzętu i oprogramowania czy też wyremontowanie pomieszczeń służących obsłudze mieszkańców w powyższym zakresie. Jest to najpopularniejsza forma, szczególnie w małych gminach, gdzie w obsłudze bierze udział gminny ośrodek pomocy społecznej. [przykłady 1 i 2]

REKLAMA

Jeśli jednostka zdecyduje się na obsługę programu we własnym zakresie, ponoszenie nakładów musi być ujmowane w księgach urzędu gminy (miasta) zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

Podręcznik instruktażowy do programu „Rodzina 500 plus”

Księgowania związane z ponoszeniem kosztów będą ujmowane na właściwych kontach kosztów według rodzaju i ewentualnie, jeśli urząd prowadzi, także kosztach zespołu 5. Kluczowe będzie przyporządkowanie do właściwych kosztów rodzajowych nakładów ponoszonych na obsługę:

koszty zakupu usług remontowych należy ujmować na koncie 402 – Usługi obce,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

koszty zatrudnienia pracowników będą stanowić w części wynagrodzeń koszty na koncie 404 – Wynagrodzenia, a w zakresie ubezpieczeń społecznych i funduszów obciążających pracodawcę koszty na koncie 405 – Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

● drobne wyposażenie, artykuły piśmiennicze, artykuły pomocnicze będą stanowić koszty na koncie 401 – Zużycie materiałów i energii,

● pozostałe nakłady będą kwalifikowane do zapisu na koncie 409 – Pozostałe koszty rodzajowe.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

W przypadku zakupu środków trwałych podlegających umorzeniu w czasie ich nabycie nie będzie stanowić kosztu – będą ujmowane na koncie 011 Środki trwałe, a ich amortyzacja będzie obciążała konto 400 Amortyzacja. Natomiast w przypadku zakupu niskocennego sprzętu podlegającego jednorazowemu umorzeniu będzie on ujmowany na koncie 013 Pozostałe środki trwałe. Natomiast jednorazowy odpis amortyzacyjny będzie ujmowany zapisem:

● Wn 401 Zużycie materiałów i energii,

● Ma 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Klasyfikacja

Służby finansowo-księgowe muszą oczywiście pamiętać, że dokonanie wydatku związanego z obsługą programu musi być ujmowane zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.). W zależności od rodzaju wydatku właściwymi paragrafami będą:

● 401 Wynagrodzenia osobowe pracowników,

● 411 Składki na ubezpieczenia społeczne,

● 412 Składki na Fundusz Pracy,

● 421 Zakup materiałów i wyposażenia,

● 427 Zakup usług remontowych,

● 430 Zakup usług pozostałych,

● 472 Amortyzacja.

©?

Wnioski o świadczenie z programu Rodzina 500+ można składać zarówno internetowo, jak i w wersji papierowej bezpośrednio w gminie.

Wniosek o 500 zł na dziecko także za pośrednictwem banku

Od 1 kwietnia będzie można składać wnioski o to świadczenie za pomocą bankowości elektronicznej i platformy usług elektronicznych ZUS. Jest to najprostszy sposób, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu i odwiedzania urzędu. Do 15 marca list intencyjny w zakresie współpracy przy realizacji programu Rodzina 500+ podpisało już 18 banków. Oprócz tego istnieje sposób tradycyjny, czyli wizyta w gminie i złożenie wniosku w formie papierowej. ©?


Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

PRZYKŁAD 1

Dodatkowe pomieszczenie

Gmina będzie we własnym zakresie, tj. w urzędzie gminy, realizowała wypłaty świadczeń. Konieczne jest przeprowadzenie remontu pomieszczenia oraz zakup dwóch dodatkowych szaf. W planie finansowym uwzględniono te zakupy. Gmina stosuje konto 300. Na podstawie faktur dostosowanie pomieszczeń będzie ujęte następująco:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za usługę remontową kwota 1230 zł (1000 zł + 230 zł VAT);

2. Ujęcie faktury kwota 1230 zł;

3. Faktura za materiały budowlane kwota 1476 zł (1200 zł + 276 zł VAT);

4. Ujęcie faktury kwota 1476 zł;

5. Faktura za zakup dwóch szaf na dokumenty – jedna 3000 zł + 690 zł VAT, druga 3800 + 874 zł VAT razem brutto 8364 zł;

6. Ujęcie szaf w ewidencji środków trwałych podlegających jako meble jednorazowemu umorzeniu;

7. Jednorazowy odpis umorzeniowy w kwocie 8364 zł.

VAT niepodlegający odliczeniu w przypadku środków trwałych zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości zwiększa wartość początkową środka trwałego. ©?

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

PRZYKŁAD 2

W gestii GOPS

Gmina będzie zlecać wypłatę świadczeń gminnemu ośrodkowi pomocy społecznej. W celu realizacji świadczeń podjęto decyzję o wyremontowaniu pomieszczenia GOPS za 1800 zł + 414 zł VAT. W związku z powyższymi zdarzeniami w GOPS zaistnieją następujące operacje gospodarcze:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Otrzymanie środków z gminy na zakup usługi remontowej kwota 2214 zł;

2. Faktura za remont od firmy budowlano-remontowej kwota 2214 zł;

3. Ujęcie kosztu remontu kwota 2214 zł;

4. Wb zapłata za wykonany remont kwota 2214 zł;

5. Ujęcie wydatku na podstawie sprawozdania budżetowego kwota 2214 zł. ©?

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. poz. 195).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA