REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane

Subskrybuj nas na Youtube
Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane /Fot. Fotolia
Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.

We wrześniu ub. r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. Unijni sędziowie uznali, że "podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie".

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów było to rewolucyjne orzeczenie - wynika m.in. z niego, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Resort finansów obiecał, że da czas samorządom na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń i opracuje nowe przepisy.

REKLAMA

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach - projekt ustawy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych ukazał się właśnie na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Ekspert w dziedzinie zamówień publicznych oraz funduszy unijnych z kancelarii GWW, Grzegorz Karwatowicz ocenił, że propozycje MF to krok w dobrym kierunku. Wyjaśnił, że w związku z ubiegłorocznym wyrokiem TS UE gminy mają problem związany z koniecznością zwrotu środków unijnych obejmujących refundację VAT zawartego w cenie realizowanych projektów.

Polecamy: Podatki 2016 cz.1 – VAT 2016 (książka)

Zgodnie z przepisami unijnymi VAT może być podatkiem kwalifikowalnym, czyli takim, który podlega refundacji z dotacji unijnych, ale tylko w sytuacji, kiedy inwestor - gmina - nie ma prawa rozliczyć podatku z urzędem skarbowym. Tymczasem TS UE potwierdził w wyroku, że gminy miały możliwość rozliczenia VAT z fiskusem. W związku z tym powinny też zwrócić odpowiednią część dotacji do budżetu UE.

"Resort finansów stwierdza w projekcie, że co prawda gminy miały możliwość rozliczenia VAT, ale jednocześnie nie muszą tych pieniędzy zwracać do UE. Mamy tutaj zastosowaną dziwną konstrukcję prawną. Projektowane przepisy mogą w istotny sposób naruszać regulacje UE, a jej zapisy mogą prowadzić do wielu problemów" - ocenił ekspert GWW.

Zobacz projekt: Ustawa o zasadach rozliczeń VAT oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych

Zgodnie z projektem gmina ma wybór: jeżeli gmina zadeklaruje, że nie rozlicza VAT z urzędem skarbowym, to UE pozostawi jej dotacje; jeżeli natomiast oświadczy, że rozlicza VAT z urzędem skarbowym, to będzie musiała dotacje zwrócić wraz z odsetkami. Z tym, że na podjęcie decyzji samorząd ma czas do momentu wejście w życie ustawy, czyli tylko do 1 marca.

"Gminy powinny przeliczyć, co im się bardziej opłaca. Ale główny problem jest taki, że ustawa praktycznie nie zostawia samorządom czasu na wybór. Takie rozwiązanie jest korzystniejsze dla budżetu państwa" - powiedział Karwatowicz.


Zauważył, że przedstawiciele gmin, występując o dofinansowanie, składali oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT pod rygorem odpowiedzialności karnej. "Dobrze byłoby, aby nowe przepisy wyłączyły odpowiedzialność za tego typu przestępstwa, w sytuacjach gdy nie wynikały one ze złej woli" - dodał.

"Pozytywną rzeczą jest to, że ustawodawca zareagował i postanowił uregulować problem. Natomiast wiele kwestii należałoby doprecyzować, aby przepisy bardziej uwzględniały zarówno interesy ustawodawcy, jak i samorządów" - podsumował ekspert.

Doradca podatkowy, partner w kancelarii MDDP, Agnieszka Bieńkowska zwróciła uwagę, że o zwrot VAT z urzędu skarbowego będą mogły się ubiegać te samorządy, które do 1 marca zwrócą część VAT do budżetu UE. Tymczasem na pieniądze z urzędu skarbowego mogą czekać wiele miesięcy, w najlepszym przypadku otrzymają je po dwóch miesiącach od złożenia korekty. "W praktyce to oznacza, że wiele gmin będzie musiało najpierw wyłożyć pieniądze, a potem czekać na odzyskanie VAT-u. W wielu przypadkach będzie to niemożliwe, bowiem gminy takich rezerwowych pieniędzy w swoich budżetach nie mają" - wskazała Bieńkowska.

Centralizacja rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Dodała, że najczęściej urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole, a w niektórych przypadkach sprawy dotyczące gminnego VAT znajdują swój finał w sądzie. Jej zdaniem przygotowane przepisy pozostawiają też duże pole do interpretacji. "Sytuacja najbardziej dotknie te gminy, które ubiegają się o zwrot VAT, ale jeszcze go nie dostały. W lepszej sytuacji będą te samorządy, które już odzyskały podatek. Co prawda będą musiały go zwrócić do UE wraz z odsetkami, ale przynajmniej mają je na koncie" - powiedziała.

Jej zdaniem trudno będzie też wyjaśnić gminom, dlaczego mają oddawać pieniądze z odsetkami, skoro problem nie powstał z ich winy.

"Nie wiem, jaki kształt będzie mieć ostateczna wersja ustawy. Resort finansów zapowiadał przygotowanie przepisów, które pomogą samorządom łagodnie przejść przez okres powstały w wyniku wyroku TS UE. Tymczasem projekt jest bardzo skomplikowany" - oceniła Bieńkowska. "Gminy podatkiem VAT zajmują się dopiero od kilku lat i muszą się jeszcze w tym zakresie dużo nauczyć. Te przepisy mogą im tego nie ułatwić" - uważa.

Orzekając w ubiegłym roku w sprawie gminnego VAT, unijny Trybunał przyznał rację gminie Wrocław, która spiera się z Ministerstwem Finansów o to, czy jej zakłady budżetowe są podatnikiem VAT. Z pomocą samorządowych zakładów budżetowych i gminnych jednostek budżetowych, czyli m.in. szkół, domów kultury, muzeów, inspekcji i straży, samorząd wykonuje zadania powierzone mu na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina Wrocław uznała, że to ona jest podatnikiem VAT, bowiem spełnia kryteria ustawy o VAT, samodzielnie prowadząc działalność gospodarczą.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Orzeczenie ma daleko idące konsekwencje dla gmin. Partner w kancelarii Crido Taxand Roman Namysłowski mówił wcześniej PAP, że wyrok oznacza istną rewolucję w samorządach. Chodzi o konieczność wyrejestrowania jednostek budżetowych - jeżeli były wcześniej zarejestrowane, wspólne rozliczanie podatku, czyli składanie jednej deklaracji dla całego organizmu, tzn. gminy wraz z jej jednostkami. "Te jednostki zaś, dla których do tej pory VAT nie istniał, np. ze względu na wysokość obrotów, będą musiały nauczyć się VAT-u i funkcjonowania w nowej rzeczywistości" - oceniał Namysłowski.

Jego zdaniem nie bez znaczenia wyrok ten będzie też dla finansów gminnych. W przeszłości bowiem jednostki korzystające z funduszy unijnych uznawały VAT za koszt kwalifikowany. "Tymczasem uznanie gmin za jednego podatnika, i to od zawsze, oznacza, że częściowo gminom odliczenie przysługiwało" - dodawał Namysłowski. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA