REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost kwoty wolnej od podatku w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wzrost kwoty wolnej od podatku w 2016 r.
Wzrost kwoty wolnej od podatku w 2016 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad prezydenckim projektem ustawy podwyższającej tzw. kwotę wolną od podatku. Efektem zmiany u stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zwiększenie wysokości dochodu uzyskiwanego m.in. przez pracowników ze stosunku pracy. Co istotne, uzyskanie wyższej płacy netto nie będzie powiązane z obciążeniem pracodawcy dodatkowymi kosztami. Zdaniem BCC, proponowana zmiana jest korzystnym rozwiązaniem. Wzrost kwoty wolnej od podatku powinien przełożyć się na zwiększoną konsumpcję, a w konsekwencji na wzrost gospodarczy i wyższe wpływy podatkowe.

Założeniem projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwiększenie kwoty wolnej od podatku z 3 091 zł do 8 000 zł poprzez zmianę regulacji art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakres ie dotyczącym kwoty zmniejszającej podatek. Stosownie do proponowanych zmian, kwota zmniejszająca podatek zostanie podniesiona z 556,02 zł do 1440 zł.

REKLAMA

REKLAMA

PIT-Y 2015 (książka + CD)

W świetle art. 3 projektu ustawy, ma ona wejść w życie z 1 stycznia 2016 r. Proponowane zmiany mają znaleźć zastosowanie do dochodów uzyskanych lub poniesionej straty od 1 stycznia 2016 r.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku może zostać rozłożone na 2-3 lata

REKLAMA

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi de facto realizację wytycznych określonych przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28.10.2015 r. (sygn. akt K 21/14). W przywołanym orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny stwierdził zakresową niekonstytucyjność art. 27 ust. 1 ustawy o PDOF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzasadniając swe stanowisko podkreślił, że z zasad sprawiedliwości podatkowej i sprawiedliwości społecznej, jak również z innych zasad Konstytucji, wysnuć należy obowiązek takiej konstrukcji systemu podatkowego przez ustawodawcę, który uwzględniałby zdolność dochodową, uzależniającą wysokość obciążenia podatnika od jego zdolności do poniesienia ciężaru podatku.

Monitor Księgowego – prenumerata

Zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego, brak mechanizmu korygowania wysokości kwoty zmniejszającej podatek oraz uniezależnienie jej od sytuacji społeczno - gospodarczej państwa jest przejawem wadliwości systemu prawa podatkowego, jaka nie powinna mieć miejsca w demokratycznym państwie prawnym.

Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, proponowana kwota wolna od podatku zbliżona jest do wartości szacowanego minimum egzystencji oraz minimum socjalnego, co ma poprawić sytuację ekonomiczną osób uzyskujących dochody na zbliżonym poziomie.

Jako konsekwencję podniesienia kwoty wolnej od podatku wskazać należy rzeczywiste zwiększenie wysokości dochodu uzyskiwanego m.in. przez pracowników ze stosunku pracy. Mechanizm polegający na zwiększeniu kwoty zmniejszającej podatek stanowi bowiem redukcję obciążeń fiskalnych, co przekłada się na wzrost faktycznie otrzymywanego wynagrodzenia netto. Co istotne, uzyskanie wyższej płacy netto nie jest w tym przypadku powiązane z obciążeniem pracodawcy dodatkowymi kosztami. W tym aspekcie planowaną zmianę należy więc ocenić pozytywnie.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.

Zdaniem BCC, proponowana zmiana jest korzystnym rozwiązaniem. Wzrost kwoty wolnej od podatku powinien przełożyć się na zwiększoną konsumpcję, a w konsekwencji na wzrost gospodarczy i wyższe wpływy podatkowe. Za podwyższeniem kwoty wolnej od podatku przemawia również fakt, że jej wysokość nie była waloryzowana od wielu lat, co spowodowało oderwanie od realiów ekonomiczno-społecznych. Znaczenie mechanizmu kwoty wolnej od podatku w kształtowaniu polityki fiskalnej państwa dostrzega wiele państw Unii Europejskiej, które systematycznie podwyższały ją w ostatnich latach.

Należy jednak zaznaczyć, że podniesienie kwoty wolnej od podatku, a co za tym idzie zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, może negatywnie wpłynąć na stan finansów jednostek samorządu terytorialnego. Zauważyć należy, że w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, gminy, a także powiaty i województwa, uzyskują udziały w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa. Największy udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają gminy, w 2016 r. wyniesie on 37,79%. Przyjęcie proponowanych rozwiązań może zatem spowodować ubytek dochodów jednostek samorządu terytorialnego w szczególności gmin, oraz zachwiać ich równowagą finansową.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert podatkowy BCC

Źródło: BCC

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA