REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycja finansowana z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Inwestycja finansowana z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” a odliczenie VAT
Inwestycja finansowana z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” a odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zob. interpretacja indywidualna z 22 maja 2022 r.), w przypadku poniesienia przez gminę wydatków na realizację zadania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” nie zaistnieją negatywne przesłanki, wskazujące na brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu. Taką przesłanką nie jest płatność dokonana ze środków pochodzących z dofinansowania przyznanego w kwocie brutto.

Odliczenie VAT od inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych "Polski Ład" - stan faktyczny

Sprawa dotyczyła gminy, która wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od planowanej inwestycji.
Gmina otrzymała promesę w ramach Polskiego Ładu na realizację zadania z zakresu wodociągów. Przedmiotem zadania jest zapewnienie mieszkańcom dostępu do odpowiedniej ilości i jakości wody pitnej. W ramach realizacji zadania planowane jest opracowanie wielobranżowej, kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych uzgodnień i pozwoleń oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych. Faktury VAT od wykonawców robót wyłonionych w przetargu będą wystawione na Gminę. Po zakończeniu inwestycji i oddaniu powstałej infrastruktury do użytkowania, zostanie ona aportem wniesiona do spółki w zamian za otrzymane udziały.

REKLAMA

REKLAMA

Finansowanie inwestycji odbywać się będzie w ramach programu inwestycji strategicznych "Polski Ład" - dofinansowanie przyznawane jest w kwocie brutto. 

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Gmina zapytała organ, czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania inwestycji strategicznych "Polski Ład" będzie przesłanką negatywną wymienioną w art. 88 ustawy VAT, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych.

Zdaniem Gminy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie zaistnieją przesłanki negatywne wpływające na prawo Gminy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma przeszkód dla odliczenia VAT przez gminę - stanowisko organu podatkowego

Organ zgodził się ze stanowiskiem Gminy. 

W pierwszej kolejności wskazano, że Gmina spełnia przesłanki umożliwiające uznanie jej za podatnika VAT działającego przy realizacji inwestycji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opisane we wniosku przedsięwzięcie jest bowiem związane z wykonywaną w przyszłości czynnością opodatkowaną tj. z aportem powstałej infrastruktury do spółki z o.o. Organ podkreślił również, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie mają miejsca wyłączenia zapisane w art. 88 ust. 3a ustawy. 

W związku z powyższym wskazano, iż w przypadku poniesienia przez Gminę wydatków na realizację zadania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” nie zaistnieją negatywne przesłanki, wskazujące na brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu. Taką przesłanką nie jest płatność dokonana ze środków pochodzących z dofinansowania przyznanego w kwocie brutto.

Ponadto podkreślono, że kwestia kwalifikowalności wydatków (w tym VAT) zależy od zasad i założeń danego programu, nie zaś zasad opodatkowania podatkiem VAT określonych czynności zawartych w ustawie. Organ dodał również, że regulacje zawarte w ustawie o VAT w żadnym miejscu nie zakazują pozyskania dofinansowania od podmiotu trzeciego lub zewnętrznego funduszu na kwotę VAT. 

W świetle powyższej argumentacji, Organ zgodził się ze stanowiskiem Gminy potwierdzając, że płatność za faktury zakupu ze środków otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie brutto nie jest przesłanką negatywną wpływającą na prawo Gminy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

JST ma prawo do odliczenia podatku VAT jeżeli działa jako podatnik VAT, a inwestycja służyć ma do czynności opodatkowanych VAT - komentarz PwC

Obecnie wiele jednostek samorządu terytorialnego realizuje inwestycje, które w części finansowane są z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. Dofinansowanie takie zazwyczaj kalkulowane jest w kwocie brutto. W związku z powyższym u podatników tych pojawiają się wątpliwości, czy w świetle prawa przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupowych dokumentujących wydatki poniesione na tego rodzaju inwestycje. Organy podatkowe przyjmują w tym zakresie jednolite stanowisko - w uzasadnieniach do wydanych interpretacji podatkowych wskazują, że kwestia prawa do odliczenia wynika wprost ze statusu podatnika VAT posiadanego przez JST przy realizacji inwestycji. Innymi słowy, prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać JST pod warunkiem, że będą one działać jako podatnik VAT, a inwestycja służyć będzie do czynności opodatkowanych

Odnośnie dofinansowania do realizacji inwestycji, organy podkreślają natomiast że ustawa o VAT nie przewiduje ograniczeń w tym zakresie. Oznacza to, że fakt dofinansowania zakupu przez inny podmiot w kwocie brutto nie jest przesłanką negatywną i nie pozbawia podatnika VAT prawa do odliczenia.

Wojciech Gede, Director
Katarzyna Dobosz, Manager
Aleksandra Fiedeń, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA