REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy nie doznają szczególnych uciążliwości przy okazji stosowania przepisów ustawy o VAT, ani w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego – poinformowała 25 listopada 2022 r. wiceminister finansów i zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jednostki samorządu terytorialnego składają liczne wnioski o interpretacje podatkowe dot. scentralizowanych rozliczeń VAT

Wiceminister udzieliła obszernej odpowiedzi na interpelację nr 37136 posła Kazimierza Matusznego, który zwrócił uwagę na złożoność przepisów ustawy o podatku VAT i negatywne skutki jakie to niesie dla samorządów.
O złożoności zagadnień związanych z rozliczaniem VAT oraz o trudnościach, z którymi zmagają się samorządy przy rozliczaniu VAT, świadczy to, że jednostki składają dość dużo wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie scentralizowanych rozliczeń VAT (w tym także JPK-VAT). Czas oczekiwania na wydawanie interpretacji indywidualnych wynosi kilka miesięcy, co z kolei powoduje obowiązek składania korekt w sytuacji odmiennej interpretacji prawa przez KAS” – podkreślił poseł. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W odpowiedzi wiceminister poinformowała, że na podstawie danych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) „nie można stwierdzić nasilenia liczby zgłoszeń dotyczących JPK_VAT ze strony JST”. 

Problematyczne oznaczenie TP w JPK-VAT - wyłączone

Chałupa wyjaśniła, że powtarzające się problematyczne zagadnienie zgłaszane m.in. przez JST po wdrożeniu w październiku 2020 r. JPK_VAT z deklaracją dotyczyło przede wszystkim stosowania oznaczenia "TP" w pliku (tj. istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy). 

„Z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne, do § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług 1 lipca 2021 r. dodano ust. 4b, wprost wyłączając oznaczenie "TP" w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami” – wyjaśniła wiceszefowa KAS.

REKLAMA

Odnosząc się do ilości oraz długości procedury ubiegania się o interpretacje indywidualne przez JST Chałupa poinformowała, że szacunkowa ich ilość w podatku VAT (za okres od stycznia 2021 r. do końca października 2022 r.) wyniosła ok. 7 tys. Przy okazji poinformowała, że na koniec października 2022 r. średni czas wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnych wyniósł 63 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chałupa zwróciła uwagę, że obecnie (po 6 latach od centralizacji) zagadnienia związane z samym połączeniem JST z jej własnymi jednostkami organizacyjnymi nie są przedmiotem zapytań gmin w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych – „tym samym w tej chwili nie dostrzegamy wzmożonego zainteresowania JST problemami wynikającymi z centralizacji rozliczeń”.

Jakie problemy z VAT zgłaszają samorządy

Wiceminister wskazała, że obecnie składane przez JST wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, są to m.in. kwestie dotyczące:

- odliczenia podatku naliczonego z tytułu projektów związanych z termomodernizacją, rewitalizacją budynków użyteczności publicznej, budową kanalizacji itp.;
- odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej JST;
- odliczenia podatku naliczonego przy indywidualnym wyborze sposobu określenia proporcji;
- korekty podatku naliczonego;
- dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz zamiany nieruchomości;
- opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności;
- opodatkowania czynności wykonywanych przez JST w zw. z realizacją zadań publ. w zakresie edukacji publ. oraz pomocy społecznej;
- zwolnienia importu usług edukacyjnych;
- nieodpłatnego udostępniania nieruchomości i ruchomości;
- przeróżnych spraw związanych z opodatkowaniem dotacji, grantów, oraz odliczeniem podatku naliczonego z tym związanym

„Podsumowując, na podstawie posiadanych informacji należy stwierdzić, że podatnicy podatku VAT będący JST nie doznają szczególnych uciążliwości, czy to przy okazji stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT (które w równym stopniu odnoszą się też do pozostałych kategorii podmiotów opodatkowanych VAT), czy też w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego” – podkreśliła Chałupa.

Przy okazji zaznaczyła, że duża liczba wniosków składanych do Dyrektora KIS o ich wydanie wynika z przekonania podatników o wystąpieniu takiej potrzeby – co nie zawsze musi oznaczać, że bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku jest nadmierna złożoność obowiązujących przepisów, a może być to np. chęć skorzystania z przysługującej z takiej interpretacji ochrony prawnej. 

Podsumowując wiceszefowa KAS zwróciła uwagę, że część JST występuje też o wydanie interpretacji indywidualnych nie z tego powodu, że mają wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o VAT, ale z tego powodu, że konieczność uzyskania interpretacji wynika z zawartych przez nie umów (m.in. w procesie ubiegania się o dotację).

mp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA