REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy nie doznają szczególnych uciążliwości przy okazji stosowania przepisów ustawy o VAT, ani w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego – poinformowała 25 listopada 2022 r. wiceminister finansów i zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jednostki samorządu terytorialnego składają liczne wnioski o interpretacje podatkowe dot. scentralizowanych rozliczeń VAT

Wiceminister udzieliła obszernej odpowiedzi na interpelację nr 37136 posła Kazimierza Matusznego, który zwrócił uwagę na złożoność przepisów ustawy o podatku VAT i negatywne skutki jakie to niesie dla samorządów.
O złożoności zagadnień związanych z rozliczaniem VAT oraz o trudnościach, z którymi zmagają się samorządy przy rozliczaniu VAT, świadczy to, że jednostki składają dość dużo wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie scentralizowanych rozliczeń VAT (w tym także JPK-VAT). Czas oczekiwania na wydawanie interpretacji indywidualnych wynosi kilka miesięcy, co z kolei powoduje obowiązek składania korekt w sytuacji odmiennej interpretacji prawa przez KAS” – podkreślił poseł. 

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi wiceminister poinformowała, że na podstawie danych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) „nie można stwierdzić nasilenia liczby zgłoszeń dotyczących JPK_VAT ze strony JST”. 

Problematyczne oznaczenie TP w JPK-VAT - wyłączone

Chałupa wyjaśniła, że powtarzające się problematyczne zagadnienie zgłaszane m.in. przez JST po wdrożeniu w październiku 2020 r. JPK_VAT z deklaracją dotyczyło przede wszystkim stosowania oznaczenia "TP" w pliku (tj. istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy). 

„Z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne, do § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług 1 lipca 2021 r. dodano ust. 4b, wprost wyłączając oznaczenie "TP" w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami” – wyjaśniła wiceszefowa KAS.

REKLAMA

Odnosząc się do ilości oraz długości procedury ubiegania się o interpretacje indywidualne przez JST Chałupa poinformowała, że szacunkowa ich ilość w podatku VAT (za okres od stycznia 2021 r. do końca października 2022 r.) wyniosła ok. 7 tys. Przy okazji poinformowała, że na koniec października 2022 r. średni czas wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnych wyniósł 63 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chałupa zwróciła uwagę, że obecnie (po 6 latach od centralizacji) zagadnienia związane z samym połączeniem JST z jej własnymi jednostkami organizacyjnymi nie są przedmiotem zapytań gmin w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych – „tym samym w tej chwili nie dostrzegamy wzmożonego zainteresowania JST problemami wynikającymi z centralizacji rozliczeń”.

Jakie problemy z VAT zgłaszają samorządy

Wiceminister wskazała, że obecnie składane przez JST wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, są to m.in. kwestie dotyczące:

- odliczenia podatku naliczonego z tytułu projektów związanych z termomodernizacją, rewitalizacją budynków użyteczności publicznej, budową kanalizacji itp.;
- odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej JST;
- odliczenia podatku naliczonego przy indywidualnym wyborze sposobu określenia proporcji;
- korekty podatku naliczonego;
- dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz zamiany nieruchomości;
- opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności;
- opodatkowania czynności wykonywanych przez JST w zw. z realizacją zadań publ. w zakresie edukacji publ. oraz pomocy społecznej;
- zwolnienia importu usług edukacyjnych;
- nieodpłatnego udostępniania nieruchomości i ruchomości;
- przeróżnych spraw związanych z opodatkowaniem dotacji, grantów, oraz odliczeniem podatku naliczonego z tym związanym

„Podsumowując, na podstawie posiadanych informacji należy stwierdzić, że podatnicy podatku VAT będący JST nie doznają szczególnych uciążliwości, czy to przy okazji stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT (które w równym stopniu odnoszą się też do pozostałych kategorii podmiotów opodatkowanych VAT), czy też w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego” – podkreśliła Chałupa.

Przy okazji zaznaczyła, że duża liczba wniosków składanych do Dyrektora KIS o ich wydanie wynika z przekonania podatników o wystąpieniu takiej potrzeby – co nie zawsze musi oznaczać, że bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku jest nadmierna złożoność obowiązujących przepisów, a może być to np. chęć skorzystania z przysługującej z takiej interpretacji ochrony prawnej. 

Podsumowując wiceszefowa KAS zwróciła uwagę, że część JST występuje też o wydanie interpretacji indywidualnych nie z tego powodu, że mają wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o VAT, ale z tego powodu, że konieczność uzyskania interpretacji wynika z zawartych przez nie umów (m.in. w procesie ubiegania się o dotację).

mp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA