REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy nie doznają szczególnych uciążliwości przy okazji stosowania przepisów ustawy o VAT, ani w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego – poinformowała 25 listopada 2022 r. wiceminister finansów i zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jednostki samorządu terytorialnego składają liczne wnioski o interpretacje podatkowe dot. scentralizowanych rozliczeń VAT

Wiceminister udzieliła obszernej odpowiedzi na interpelację nr 37136 posła Kazimierza Matusznego, który zwrócił uwagę na złożoność przepisów ustawy o podatku VAT i negatywne skutki jakie to niesie dla samorządów.
O złożoności zagadnień związanych z rozliczaniem VAT oraz o trudnościach, z którymi zmagają się samorządy przy rozliczaniu VAT, świadczy to, że jednostki składają dość dużo wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie scentralizowanych rozliczeń VAT (w tym także JPK-VAT). Czas oczekiwania na wydawanie interpretacji indywidualnych wynosi kilka miesięcy, co z kolei powoduje obowiązek składania korekt w sytuacji odmiennej interpretacji prawa przez KAS” – podkreślił poseł. 

REKLAMA

Autopromocja

W odpowiedzi wiceminister poinformowała, że na podstawie danych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) „nie można stwierdzić nasilenia liczby zgłoszeń dotyczących JPK_VAT ze strony JST”. 

Problematyczne oznaczenie TP w JPK-VAT - wyłączone

Chałupa wyjaśniła, że powtarzające się problematyczne zagadnienie zgłaszane m.in. przez JST po wdrożeniu w październiku 2020 r. JPK_VAT z deklaracją dotyczyło przede wszystkim stosowania oznaczenia "TP" w pliku (tj. istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy). 

„Z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne, do § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług 1 lipca 2021 r. dodano ust. 4b, wprost wyłączając oznaczenie "TP" w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami” – wyjaśniła wiceszefowa KAS.

Odnosząc się do ilości oraz długości procedury ubiegania się o interpretacje indywidualne przez JST Chałupa poinformowała, że szacunkowa ich ilość w podatku VAT (za okres od stycznia 2021 r. do końca października 2022 r.) wyniosła ok. 7 tys. Przy okazji poinformowała, że na koniec października 2022 r. średni czas wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnych wyniósł 63 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chałupa zwróciła uwagę, że obecnie (po 6 latach od centralizacji) zagadnienia związane z samym połączeniem JST z jej własnymi jednostkami organizacyjnymi nie są przedmiotem zapytań gmin w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych – „tym samym w tej chwili nie dostrzegamy wzmożonego zainteresowania JST problemami wynikającymi z centralizacji rozliczeń”.

Jakie problemy z VAT zgłaszają samorządy

Wiceminister wskazała, że obecnie składane przez JST wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, są to m.in. kwestie dotyczące:

- odliczenia podatku naliczonego z tytułu projektów związanych z termomodernizacją, rewitalizacją budynków użyteczności publicznej, budową kanalizacji itp.;
- odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej JST;
- odliczenia podatku naliczonego przy indywidualnym wyborze sposobu określenia proporcji;
- korekty podatku naliczonego;
- dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz zamiany nieruchomości;
- opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności;
- opodatkowania czynności wykonywanych przez JST w zw. z realizacją zadań publ. w zakresie edukacji publ. oraz pomocy społecznej;
- zwolnienia importu usług edukacyjnych;
- nieodpłatnego udostępniania nieruchomości i ruchomości;
- przeróżnych spraw związanych z opodatkowaniem dotacji, grantów, oraz odliczeniem podatku naliczonego z tym związanym

REKLAMA

„Podsumowując, na podstawie posiadanych informacji należy stwierdzić, że podatnicy podatku VAT będący JST nie doznają szczególnych uciążliwości, czy to przy okazji stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT (które w równym stopniu odnoszą się też do pozostałych kategorii podmiotów opodatkowanych VAT), czy też w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego” – podkreśliła Chałupa.

Przy okazji zaznaczyła, że duża liczba wniosków składanych do Dyrektora KIS o ich wydanie wynika z przekonania podatników o wystąpieniu takiej potrzeby – co nie zawsze musi oznaczać, że bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku jest nadmierna złożoność obowiązujących przepisów, a może być to np. chęć skorzystania z przysługującej z takiej interpretacji ochrony prawnej. 

Podsumowując wiceszefowa KAS zwróciła uwagę, że część JST występuje też o wydanie interpretacji indywidualnych nie z tego powodu, że mają wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o VAT, ale z tego powodu, że konieczność uzyskania interpretacji wynika z zawartych przez nie umów (m.in. w procesie ubiegania się o dotację).

mp/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA