REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy nie doznają szczególnych uciążliwości przy okazji stosowania przepisów ustawy o VAT, ani w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego – poinformowała 25 listopada 2022 r. wiceminister finansów i zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jednostki samorządu terytorialnego składają liczne wnioski o interpretacje podatkowe dot. scentralizowanych rozliczeń VAT

REKLAMA

Wiceminister udzieliła obszernej odpowiedzi na interpelację nr 37136 posła Kazimierza Matusznego, który zwrócił uwagę na złożoność przepisów ustawy o podatku VAT i negatywne skutki jakie to niesie dla samorządów.
O złożoności zagadnień związanych z rozliczaniem VAT oraz o trudnościach, z którymi zmagają się samorządy przy rozliczaniu VAT, świadczy to, że jednostki składają dość dużo wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie scentralizowanych rozliczeń VAT (w tym także JPK-VAT). Czas oczekiwania na wydawanie interpretacji indywidualnych wynosi kilka miesięcy, co z kolei powoduje obowiązek składania korekt w sytuacji odmiennej interpretacji prawa przez KAS” – podkreślił poseł. 

REKLAMA

W odpowiedzi wiceminister poinformowała, że na podstawie danych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) „nie można stwierdzić nasilenia liczby zgłoszeń dotyczących JPK_VAT ze strony JST”. 

Problematyczne oznaczenie TP w JPK-VAT - wyłączone

REKLAMA

Chałupa wyjaśniła, że powtarzające się problematyczne zagadnienie zgłaszane m.in. przez JST po wdrożeniu w październiku 2020 r. JPK_VAT z deklaracją dotyczyło przede wszystkim stosowania oznaczenia "TP" w pliku (tj. istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy). 

„Z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne, do § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług 1 lipca 2021 r. dodano ust. 4b, wprost wyłączając oznaczenie "TP" w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami” – wyjaśniła wiceszefowa KAS.

Odnosząc się do ilości oraz długości procedury ubiegania się o interpretacje indywidualne przez JST Chałupa poinformowała, że szacunkowa ich ilość w podatku VAT (za okres od stycznia 2021 r. do końca października 2022 r.) wyniosła ok. 7 tys. Przy okazji poinformowała, że na koniec października 2022 r. średni czas wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnych wyniósł 63 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chałupa zwróciła uwagę, że obecnie (po 6 latach od centralizacji) zagadnienia związane z samym połączeniem JST z jej własnymi jednostkami organizacyjnymi nie są przedmiotem zapytań gmin w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych – „tym samym w tej chwili nie dostrzegamy wzmożonego zainteresowania JST problemami wynikającymi z centralizacji rozliczeń”.

Jakie problemy z VAT zgłaszają samorządy

Wiceminister wskazała, że obecnie składane przez JST wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, są to m.in. kwestie dotyczące:

- odliczenia podatku naliczonego z tytułu projektów związanych z termomodernizacją, rewitalizacją budynków użyteczności publicznej, budową kanalizacji itp.;
- odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej JST;
- odliczenia podatku naliczonego przy indywidualnym wyborze sposobu określenia proporcji;
- korekty podatku naliczonego;
- dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz zamiany nieruchomości;
- opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności;
- opodatkowania czynności wykonywanych przez JST w zw. z realizacją zadań publ. w zakresie edukacji publ. oraz pomocy społecznej;
- zwolnienia importu usług edukacyjnych;
- nieodpłatnego udostępniania nieruchomości i ruchomości;
- przeróżnych spraw związanych z opodatkowaniem dotacji, grantów, oraz odliczeniem podatku naliczonego z tym związanym

„Podsumowując, na podstawie posiadanych informacji należy stwierdzić, że podatnicy podatku VAT będący JST nie doznają szczególnych uciążliwości, czy to przy okazji stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT (które w równym stopniu odnoszą się też do pozostałych kategorii podmiotów opodatkowanych VAT), czy też w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego” – podkreśliła Chałupa.

Przy okazji zaznaczyła, że duża liczba wniosków składanych do Dyrektora KIS o ich wydanie wynika z przekonania podatników o wystąpieniu takiej potrzeby – co nie zawsze musi oznaczać, że bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku jest nadmierna złożoność obowiązujących przepisów, a może być to np. chęć skorzystania z przysługującej z takiej interpretacji ochrony prawnej. 

Podsumowując wiceszefowa KAS zwróciła uwagę, że część JST występuje też o wydanie interpretacji indywidualnych nie z tego powodu, że mają wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o VAT, ale z tego powodu, że konieczność uzyskania interpretacji wynika z zawartych przez nie umów (m.in. w procesie ubiegania się o dotację).

mp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA