REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów

Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
Centralizacja VAT. KAS: przepisy nie są uciążliwe dla samorządów
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy nie doznają szczególnych uciążliwości przy okazji stosowania przepisów ustawy o VAT, ani w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego – poinformowała 25 listopada 2022 r. wiceminister finansów i zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jednostki samorządu terytorialnego składają liczne wnioski o interpretacje podatkowe dot. scentralizowanych rozliczeń VAT

Wiceminister udzieliła obszernej odpowiedzi na interpelację nr 37136 posła Kazimierza Matusznego, który zwrócił uwagę na złożoność przepisów ustawy o podatku VAT i negatywne skutki jakie to niesie dla samorządów.
O złożoności zagadnień związanych z rozliczaniem VAT oraz o trudnościach, z którymi zmagają się samorządy przy rozliczaniu VAT, świadczy to, że jednostki składają dość dużo wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie scentralizowanych rozliczeń VAT (w tym także JPK-VAT). Czas oczekiwania na wydawanie interpretacji indywidualnych wynosi kilka miesięcy, co z kolei powoduje obowiązek składania korekt w sytuacji odmiennej interpretacji prawa przez KAS” – podkreślił poseł. 

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi wiceminister poinformowała, że na podstawie danych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) „nie można stwierdzić nasilenia liczby zgłoszeń dotyczących JPK_VAT ze strony JST”. 

Problematyczne oznaczenie TP w JPK-VAT - wyłączone

Chałupa wyjaśniła, że powtarzające się problematyczne zagadnienie zgłaszane m.in. przez JST po wdrożeniu w październiku 2020 r. JPK_VAT z deklaracją dotyczyło przede wszystkim stosowania oznaczenia "TP" w pliku (tj. istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy). 

„Z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne, do § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług 1 lipca 2021 r. dodano ust. 4b, wprost wyłączając oznaczenie "TP" w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami” – wyjaśniła wiceszefowa KAS.

REKLAMA

Odnosząc się do ilości oraz długości procedury ubiegania się o interpretacje indywidualne przez JST Chałupa poinformowała, że szacunkowa ich ilość w podatku VAT (za okres od stycznia 2021 r. do końca października 2022 r.) wyniosła ok. 7 tys. Przy okazji poinformowała, że na koniec października 2022 r. średni czas wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnych wyniósł 63 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chałupa zwróciła uwagę, że obecnie (po 6 latach od centralizacji) zagadnienia związane z samym połączeniem JST z jej własnymi jednostkami organizacyjnymi nie są przedmiotem zapytań gmin w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych – „tym samym w tej chwili nie dostrzegamy wzmożonego zainteresowania JST problemami wynikającymi z centralizacji rozliczeń”.

Jakie problemy z VAT zgłaszają samorządy

Wiceminister wskazała, że obecnie składane przez JST wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, są to m.in. kwestie dotyczące:

- odliczenia podatku naliczonego z tytułu projektów związanych z termomodernizacją, rewitalizacją budynków użyteczności publicznej, budową kanalizacji itp.;
- odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej JST;
- odliczenia podatku naliczonego przy indywidualnym wyborze sposobu określenia proporcji;
- korekty podatku naliczonego;
- dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz zamiany nieruchomości;
- opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności;
- opodatkowania czynności wykonywanych przez JST w zw. z realizacją zadań publ. w zakresie edukacji publ. oraz pomocy społecznej;
- zwolnienia importu usług edukacyjnych;
- nieodpłatnego udostępniania nieruchomości i ruchomości;
- przeróżnych spraw związanych z opodatkowaniem dotacji, grantów, oraz odliczeniem podatku naliczonego z tym związanym

„Podsumowując, na podstawie posiadanych informacji należy stwierdzić, że podatnicy podatku VAT będący JST nie doznają szczególnych uciążliwości, czy to przy okazji stosowania obowiązujących przepisów ustawy o VAT (które w równym stopniu odnoszą się też do pozostałych kategorii podmiotów opodatkowanych VAT), czy też w procesie ubiegania się o interpretację obowiązujących przepisów prawa podatkowego” – podkreśliła Chałupa.

Przy okazji zaznaczyła, że duża liczba wniosków składanych do Dyrektora KIS o ich wydanie wynika z przekonania podatników o wystąpieniu takiej potrzeby – co nie zawsze musi oznaczać, że bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku jest nadmierna złożoność obowiązujących przepisów, a może być to np. chęć skorzystania z przysługującej z takiej interpretacji ochrony prawnej. 

Podsumowując wiceszefowa KAS zwróciła uwagę, że część JST występuje też o wydanie interpretacji indywidualnych nie z tego powodu, że mają wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o VAT, ale z tego powodu, że konieczność uzyskania interpretacji wynika z zawartych przez nie umów (m.in. w procesie ubiegania się o dotację).

mp/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA