REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w KSeF 2022 - grupy VAT i jednostki samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w KSeF 2022 - grupy VAT i jednostki samorządu terytorialnego
Zmiany w KSeF 2022 - grupy VAT i jednostki samorządu terytorialnego

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia nowelizującego rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Zmiany przewidziane w tym projekcie mają na celu dostosowanie warunków korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) do specyfiki jednostek samorządu terytorialnego (JST), a także grup VAT. Projekt zakłada ograniczenie dostępu do systemu KSeF dla jednostek scentralizowanych w ramach JST – jednostek „wewnętrznych” i członków grupy VAT.

Ograniczenie dostępu do KSeF dla jednostek wewnętrznych JST i członków grup VAT

Zmiany w zakresie JST proponowane w omawianym projekcie są wynikiem konsultacji z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, które były prowadzone w grudniu 2021 r. na etapie uzgodnień projektu tego rozporządzenia. Z wnioskiem o dokonanie zmian wystąpiła również w maju 2022 r. Unia Metropolii Polskich.
Proponowane regulacje przewidują możliwość nadania dodatkowych uprawnień o ograniczonym charakterze dla jednostki wewnętrznej JST oraz osoby reprezentującej tę jednostkę wewnętrzną. Dodatkowe uprawnienia w stosunku do dotychczasowych uprawnień przewidzianych w systemie KSeF pozwolą zarządzać uprawnieniami w jednostce wewnętrznej JST. Osoba posiadająca takie uprawnienie co do zasady nie będzie miała jednocześnie wglądu do faktur w innych jednostkach w ramach JST.

REKLAMA

REKLAMA

Analogiczne rozwiązanie przewiduje się dla poszczególnych członków grup VAT w ramach danej grupy VAT.

W przypadku innych jednostek pomocniczych utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego nie przewiduje się szczególnego rodzaju uprawnień. Inne jednostki pomocnicze korzystają z Krajowego Systemie e-Faktur na zasadach ogólnych.

Podmioty mające uprawnienia do nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF

W § 2 w ust. 2 zmienianego rozporządzenia wskazane są podmioty mające uprawnienia do nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
W ust. 2 pkt 3 lit. c dodany ma być przepis, że takie uprawnienia będzie posiadać osoba fizyczna wskazana przez jednostkę samorządu terytorialnego jako przedstawiciel samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego, a w lit. d dodano, że takie uprawnienia będzie posiadać osoba fizyczna wskazana przez grupę VAT jako przedstawiciel członka grupy VAT.

REKLAMA

Podmioty uprawnione do wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych

W § 2 w ust. 3 zmienianego rozporządzenia wskazane są podmioty mające uprawnienia do wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych. Omawiany projekt zakłada dodanie w pkt 4 zasady, że takie uprawnienia będzie posiadać osoba fizyczna, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. c i d (czyli ww. osoby fizyczne - przedstawiciele JST i grupy VAT), natomiast w pkt 5 lit. d osoba fizyczna wskazana przez tych przedstawicieli, o których mowa w ust. 2 pkt 3 lit. c i d rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dodawanym w § 2 rozporządzenia ust. 4a zawarto ograniczenie, że uprawnienia do wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych posiadane przez podmiot wskazany przez podatnika nie są uprawnieniami osób fizycznych wskazanych przez osobę fizyczną, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. c i d, tj.; osoby fizycznej wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego jako przedstawiciela samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego, oraz osoby fizycznej wskazanej przez grupę VAT jako przedstawiciela członka grupy VAT.

Dane, które trzeba podać przy nadawaniu uprawnień osobom fizycznym

W § 1 pkt 2 projektu przewiduje się dodanie w § 3 rozporządzenia ust. 4, w którym wskazuje się, jakie dane są wymagane do podania przy nadawaniu uprawnień osobom fizycznym, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 lit. c i d oraz ust. 3 pkt 5 lit. d.

„4. Nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień osobom fizycznym, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 lit. c i d oraz ust. 3 pkt 5 lit. d, wymaga podania danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3, oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP) odpowiednio:
1) samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego;
2) członka grupy VAT.”

W § 1 pkt 3 lit. a projektu przewiduje się dodanie w § 4 rozporządzenia ust. 1a, w którym doprecyzowano, że do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur może być uprawniona jedna osoba fizyczna.

Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF wyłącznie w formie elektronicznej

W § 1 pkt 3 lit. b projektu przewiduje się dodanie w § 4 rozporządzenia ust. 1b, zgodnie z którym przepis § 4 ust. 1 nie ma zastosowania do nadawania lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w przypadku samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego, lub członków grupy VAT.

Oznacza to, że w przypadku utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego, lub członków grupy VAT nie znajdą zastosowania regulacje, zgodnie z którymi w przypadku podatników lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, podpisem zaufanym oraz unikalnym, wygenerowanym przez KSeF tokenem, nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane przez złożenie w postaci papierowej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Nadawanie uprawnień będzie zatem możliwe wyłącznie elektronicznie.

W § 1 pkt 4 projektu uregulowano zmianę brzmienia załącznika do rozporządzenia ZAW-FA, w którym w odnośniku nr 2 Objaśnień wskazano, że przez nadanie uprawnień należy rozumieć wskazanie osoby uprawnionej do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Wskazanie kolejnej osoby uprawnionej w części C jest możliwe po odebraniu uprawnień osobie uprzednio wskazanej. Dalsze uprawnienia nadawane są elektronicznie w Krajowym Systemie e-Faktur.

W § 2 uregulowano, że przepisy § 2 ust. 2 pkt 3 lit. d, ust. 3 pkt 4 i pkt 5 lit. d, ust. 4a, § 3 ust. 4 i § 4 ust. 1b pkt 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w zakresie w jakim dotyczą członków grupy VAT mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. w związku z tym, że przepisy wprowadzające grupy VAT wchodzą w życie z tym dniem.

Wejście w życie zmian

Omawiany projekt przewiduje, że nowelizacja wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: Projekt (z 16 sierpnia 2022 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA