REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF pytania i odpowiedzi. To musisz wiedzieć

  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie Krajowego Systemu e Faktur coraz bliżej. Od 1 stycznia 2024 faktury ustrukturyzowane zajmą miejsce dotychczasowych dokumentów. Od kilku miesięcy Ministerstwo Finansów przekonuje, że faktury wystawione przez KSeF to wiele korzyści dla podatnika - chodzi zarówno o nabywcę i jak i wystawcę faktury. Możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jest już dostępna m. in. w SaldeoSMART. Aplikacja jest dostosowana do krajowego systemu i zgodna z wytycznymi ogłoszonymi przez Ministerstwo Finansów. Jednak wciąż wiele aspektów nowego obowiązku budzi wątpliwości użytkowników. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nowego obowiązku.

Krajowy System e-Faktur odroczony

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) jako nowy proces fakturowania, to element cyfrowej transformacji w Polsce. Wprowadzenie faktur ustrukturyzowanych pozwoli w większym stopniu kontrolować faktury wystawiane przez polskie przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Faktura ustrukturyzowana, to faktura wystawiona za pomocą platformy Krajowego Rejestru e-Faktur wraz z unikalnym numerem ID. Każda taka faktura musi być zgodna ze schematem struktury danych ustalonym przez Ministerstwo Finansów. Faktury ustrukturyzowane przyjmują format xml i są zgodne z określonym w przepisach wzorem.

W tej chwili korzystanie z faktur ustrukturyzowanych jest rozwiązaniem dobrowolnym (dla chętnych podatników) i funkcjonuje w obrocie gospodarczym obok tradycyjnych faktur papierowych i oraz faktur elektronicznych.

Jeszcze do 17 czerwca 2022 r. pojawiały się zapowiedzi o obowiązkowym wprowadzeniu Krajowego Systemu e Faktur w 2023 r., ale zgodnie z decyzją Rady UE planowana datą wejścia w życie przepisów została odroczona. Faktury ustrukturyzowane najprawdopodobniej staną się obowiązkowe 1 stycznia 2024 r.

REKLAMA

Kalendarz wprowadzania KseF w Polsce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od października do grudnia 2021 roku resort finansów prowadził pilotaż z udziałem podatników,
  • od 1 stycznia 2022 roku Krajowy System e-Faktur funkcjonuje jako rozwiązanie dobrowolne,
  • od 1 stycznia 2024 roku stosowanie faktur ustrukturyzowanych w Polsce będzie obowiązkowe.

Od początku roku na stronie Ministerstwa Finansów pojawiają się informacje przekonujące podatników, aby już dziś stosowali e-faktury i wymienia korzyści, jakie się z tym wiążą:

  • szybszy zwrot VAT dla przedsiębiorców korzystających z Krajowego Systemu e Faktur – w 40, a nie jak dotychczas, w 60 dni,
  • ·zmniejszenie kosztów – faktury są przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, nie ma konieczności przechowywania faktur w odrębnych systemach IT przedsiębiorców,
  • usprawnienie obrotu gospodarczego - cyfryzacja i automatyzacja obiegu faktur między podatnikami oraz księgowania faktur u podatników,
  • zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami oraz wzajemnych rozliczeń,
  • brak konieczności stosowania duplikatów przez wystawcę faktur – nie ma możliwość zagubienia lub zniszczenia faktur,
  • wgląd w ścieżkę obiegu faktury – pewność, że dotarła do kontrahenta, stała dostępność kontrahenta do faktur w KSeF.

KSeF pytania i odpowiedzi - sprawdź

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e Faktur został odroczony do początku 2024 r., zarówno podatnicy, jak i twórcy oprogramowania rozpoczęli przygotowania do wdrożenia nowego rozwiązania. Już w czerwcu br. SaldeoSMART udostępniło połączenie z Krajowym Rejestrem e-Faktur i umożliwiło korzystanie z rządowego systemu w aplikacji.

KSeF bardzo zainteresował przedsiębiorców i księgowych. Webinarium „Jak działa Krajowy System e-faktur”, prowadzone przez ekspertów SaldeoSMART, które w całości było poświęcone tematyce faktur ustrukturyzowanych, przyciągnęło ponad 700 osób.

Padło na nim wiele pytań o praktyczne aspekty stosowania systemu faktur ustrukturyzowanych – zarówno z punktu widzenia wystawców jak i odbiorców dokumentów ustrukturyzowanych. Jakie pytania powtarzały się najczęściej? Nowy obowiązek nie jest do końca jasny dla przedsiębiorców. Mają wątpliwości dotyczące skuteczności wysyłki pliku faktury do Krajowego Systemu e-Faktur, postępowanie w przypadku błędów w wystawionych dokumentach, otrzymywanie faktur elektronicznych, a także możliwość testowania nowego systemu.

Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Czy przedsiębiorstwo wystawiające faktury, może je wysłać do Krajowego Systemu e-Faktur zbiorczo np. na koniec miesiąca?

Aktualny zapis ustawy wskazuje wyraźnie, że każda wystawiona faktura, powinna być wysłany do KSeF w dniu jego wystawienia.

Co się dzieje w przypadku, kiedy przed północą do Krajowego Systemu e-Faktur zostanie wysłanych 100 faktur i nie zdążą tego samego dnia zostać zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur?

Jeżeli faktury zostaną wysłane przed północą, to jeśli poprawnie przejdą walidację, nie ma możliwości żeby nie zostały zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur.

Co w przypadku, kiedy pojawi się potrzeba poprawienia wystawionej faktury?

W określonych przypadkach poprawek wystarczy nota korygująca (KSeF nie obsługuje not korygujących), wszystkie inne zmiany będą możliwe jedynie poprzez wystawienie faktury-korekty.

Czy Krajowy System e Faktur umożliwia założenie konta demo?

Ministerstwo Finansów udostępniło użytkownikom dwa środowiska testowe. Jednym z nich jest środowisko przedprodukcyjne, tzw. DEMO, oraz środowisko testowe. Więcej szczegółów znajduje dotyczących testowania aplikacji Ministerstwa Finansów: https://podatki.gov.pl/ksef/strefa-testowa-ksef.

Czy wysyłając faktury do Krajowego Systemu e Faktur trzeba je również wysyłać do klientów?

Wystawienie faktury przez Krajowy System e Faktur gwarantuje dostarczenie dokumentu do odbiorcy. Co za tym idzie, ponowne wysyłanie wystawionej faktury do klienta nie będzie konieczne.

Czy korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur dotyczy kontrahentów zagranicznych?

Krajowy System e Faktur dotyczy faktur wystawionych przez firmy posiadające polski NIP i będące czynnymi podatnikami VAT,

Czy do faktur wystawianych poprzez Krajowy System e-Faktur można dodać załączniki?

Mimo, że KSeF nie przewiduje dodawania załączników, to struktura faktury przewiduje , że w niektórych polach opisowych można zmieścić np. link do pobrania załącznika, dzięki czemu możliwe będzie dodanie wymaganych przez kontrahentów protokołów odbioru.

Co stanie się w przypadku anulowania wystawionej w Krajowym systemie e Faktur faktury?

Anulowanie faktury wystawionej przez Krajowy System e-Faktur jest możliwe jedynie przez wystawienie faktury korygującej do 0.

Więcej pytań i odpowiedzi o KSeF znajdziesz na blogu SaldeoSMART.

Jak się dobrze przygotować - technologie

Od momentu ogłoszenia przez Ministerstwo Finansów planu wprowadzenia w Polsce faktur ustrukturyzowanych, producenci systemów informatycznych zaczęli zgłębiać ten temat. Analiza wymagań i potrzeb sprawiła, że poważni dostawcy technologii zdążyli już przygotować się do planowanych zmian. Dlatego najlepiej zawczasu warto sprawdzić, czy firmowy system informatyczny jest gotowy na wyzwanie, jakie stawia przed przedsiębiorcami Krajowy System e Faktur. Czy jest gotowy na nowy proces fakturowania - na faktury ustrukturyzowane.

KSeF pozwala m. in. na wystawianie, przechowywanie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Podatnik może wystawić fakturę ustrukturyzowaną dzięki indywidualnemu kontu w systemie KSeF lub za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego zintegrowanego z Krajowym Systemem e Faktur. Takim systemem, w pełni gotowym na faktury ustrukturyzowane, od czerwca br., dysponują użytkownicy SaldeoSMART. Dzięki aplikacji, która jest na bieżąco dostosowywana do zmian wprowadzanych przez organy rządowe i stale optymalizowana, przedsiębiorca ma do dyspozycji bezpieczne i zgodne w aktualnymi przepisami narzędzie do nowoczesnego fakturowania.

fot. materiały prasowe

Korzystaj z wiedzy ekspertów

Rewolucyjna, bo obejmującą wszystkich przedsiębiorców, zmiana z wystawianiu i obiegu faktur nastąpi za około półtora roku. Choć 1 stycznia 2024 r. jako planowana data obowiązkowego korzystania z KSeF może wydawać się odległa, to warto już dzisiaj przygotować się na wprowadzenie odpowiednich zmian w swojej firmie. Zajęcie się tym tematem na ostatnią chwilę nie tylko przyniesie niepotrzebny stres, ale może skutkować poważnymi kłopotami w urzędzie skarbowym. Gotowość do i tak nieuchronnych zmian, pozwoli działać firmom w niezakłócony sposób i będzie stanowić element przewagi nad konkurencją.

SaldeoSMART już teraz gwarantuje połączenie z Krajowym Systemem e-Faktur oraz wspiera biura rachunkowe i przedsiębiorców w przygotowaniach do rewolucji w fakturowaniu dzieląc się wiedzą ekspertów poprzez bezpłatne materiały: e-booki, artykuły i wyjaśnienia dostępne na dedykowanej stronie.

Sprawdź już teraz jak przygotować się na faktury ustrukturyzowanych, skorzystaj z wiedzy ekspertów.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA