REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF pytania i odpowiedzi. To musisz wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie Krajowego Systemu e Faktur coraz bliżej. Od 1 stycznia 2024 faktury ustrukturyzowane zajmą miejsce dotychczasowych dokumentów. Od kilku miesięcy Ministerstwo Finansów przekonuje, że faktury wystawione przez KSeF to wiele korzyści dla podatnika - chodzi zarówno o nabywcę i jak i wystawcę faktury. Możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jest już dostępna m. in. w SaldeoSMART. Aplikacja jest dostosowana do krajowego systemu i zgodna z wytycznymi ogłoszonymi przez Ministerstwo Finansów. Jednak wciąż wiele aspektów nowego obowiązku budzi wątpliwości użytkowników. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nowego obowiązku.

Krajowy System e-Faktur odroczony

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) jako nowy proces fakturowania, to element cyfrowej transformacji w Polsce. Wprowadzenie faktur ustrukturyzowanych pozwoli w większym stopniu kontrolować faktury wystawiane przez polskie przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Faktura ustrukturyzowana, to faktura wystawiona za pomocą platformy Krajowego Rejestru e-Faktur wraz z unikalnym numerem ID. Każda taka faktura musi być zgodna ze schematem struktury danych ustalonym przez Ministerstwo Finansów. Faktury ustrukturyzowane przyjmują format xml i są zgodne z określonym w przepisach wzorem.

W tej chwili korzystanie z faktur ustrukturyzowanych jest rozwiązaniem dobrowolnym (dla chętnych podatników) i funkcjonuje w obrocie gospodarczym obok tradycyjnych faktur papierowych i oraz faktur elektronicznych.

Jeszcze do 17 czerwca 2022 r. pojawiały się zapowiedzi o obowiązkowym wprowadzeniu Krajowego Systemu e Faktur w 2023 r., ale zgodnie z decyzją Rady UE planowana datą wejścia w życie przepisów została odroczona. Faktury ustrukturyzowane najprawdopodobniej staną się obowiązkowe 1 stycznia 2024 r.

Kalendarz wprowadzania KseF w Polsce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od października do grudnia 2021 roku resort finansów prowadził pilotaż z udziałem podatników,
  • od 1 stycznia 2022 roku Krajowy System e-Faktur funkcjonuje jako rozwiązanie dobrowolne,
  • od 1 stycznia 2024 roku stosowanie faktur ustrukturyzowanych w Polsce będzie obowiązkowe.

Od początku roku na stronie Ministerstwa Finansów pojawiają się informacje przekonujące podatników, aby już dziś stosowali e-faktury i wymienia korzyści, jakie się z tym wiążą:

  • szybszy zwrot VAT dla przedsiębiorców korzystających z Krajowego Systemu e Faktur – w 40, a nie jak dotychczas, w 60 dni,
  • ·zmniejszenie kosztów – faktury są przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, nie ma konieczności przechowywania faktur w odrębnych systemach IT przedsiębiorców,
  • usprawnienie obrotu gospodarczego - cyfryzacja i automatyzacja obiegu faktur między podatnikami oraz księgowania faktur u podatników,
  • zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami oraz wzajemnych rozliczeń,
  • brak konieczności stosowania duplikatów przez wystawcę faktur – nie ma możliwość zagubienia lub zniszczenia faktur,
  • wgląd w ścieżkę obiegu faktury – pewność, że dotarła do kontrahenta, stała dostępność kontrahenta do faktur w KSeF.

KSeF pytania i odpowiedzi - sprawdź

REKLAMA

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e Faktur został odroczony do początku 2024 r., zarówno podatnicy, jak i twórcy oprogramowania rozpoczęli przygotowania do wdrożenia nowego rozwiązania. Już w czerwcu br. SaldeoSMART udostępniło połączenie z Krajowym Rejestrem e-Faktur i umożliwiło korzystanie z rządowego systemu w aplikacji.

KSeF bardzo zainteresował przedsiębiorców i księgowych. Webinarium „Jak działa Krajowy System e-faktur”, prowadzone przez ekspertów SaldeoSMART, które w całości było poświęcone tematyce faktur ustrukturyzowanych, przyciągnęło ponad 700 osób.

Padło na nim wiele pytań o praktyczne aspekty stosowania systemu faktur ustrukturyzowanych – zarówno z punktu widzenia wystawców jak i odbiorców dokumentów ustrukturyzowanych. Jakie pytania powtarzały się najczęściej? Nowy obowiązek nie jest do końca jasny dla przedsiębiorców. Mają wątpliwości dotyczące skuteczności wysyłki pliku faktury do Krajowego Systemu e-Faktur, postępowanie w przypadku błędów w wystawionych dokumentach, otrzymywanie faktur elektronicznych, a także możliwość testowania nowego systemu.

Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Czy przedsiębiorstwo wystawiające faktury, może je wysłać do Krajowego Systemu e-Faktur zbiorczo np. na koniec miesiąca?

Aktualny zapis ustawy wskazuje wyraźnie, że każda wystawiona faktura, powinna być wysłany do KSeF w dniu jego wystawienia.

Co się dzieje w przypadku, kiedy przed północą do Krajowego Systemu e-Faktur zostanie wysłanych 100 faktur i nie zdążą tego samego dnia zostać zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur?

Jeżeli faktury zostaną wysłane przed północą, to jeśli poprawnie przejdą walidację, nie ma możliwości żeby nie zostały zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur.

Co w przypadku, kiedy pojawi się potrzeba poprawienia wystawionej faktury?

W określonych przypadkach poprawek wystarczy nota korygująca (KSeF nie obsługuje not korygujących), wszystkie inne zmiany będą możliwe jedynie poprzez wystawienie faktury-korekty.

Czy Krajowy System e Faktur umożliwia założenie konta demo?

Ministerstwo Finansów udostępniło użytkownikom dwa środowiska testowe. Jednym z nich jest środowisko przedprodukcyjne, tzw. DEMO, oraz środowisko testowe. Więcej szczegółów znajduje dotyczących testowania aplikacji Ministerstwa Finansów: https://podatki.gov.pl/ksef/strefa-testowa-ksef.

Czy wysyłając faktury do Krajowego Systemu e Faktur trzeba je również wysyłać do klientów?

Wystawienie faktury przez Krajowy System e Faktur gwarantuje dostarczenie dokumentu do odbiorcy. Co za tym idzie, ponowne wysyłanie wystawionej faktury do klienta nie będzie konieczne.

Czy korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur dotyczy kontrahentów zagranicznych?

Krajowy System e Faktur dotyczy faktur wystawionych przez firmy posiadające polski NIP i będące czynnymi podatnikami VAT,

Czy do faktur wystawianych poprzez Krajowy System e-Faktur można dodać załączniki?

Mimo, że KSeF nie przewiduje dodawania załączników, to struktura faktury przewiduje , że w niektórych polach opisowych można zmieścić np. link do pobrania załącznika, dzięki czemu możliwe będzie dodanie wymaganych przez kontrahentów protokołów odbioru.

Co stanie się w przypadku anulowania wystawionej w Krajowym systemie e Faktur faktury?

Anulowanie faktury wystawionej przez Krajowy System e-Faktur jest możliwe jedynie przez wystawienie faktury korygującej do 0.

Więcej pytań i odpowiedzi o KSeF znajdziesz na blogu SaldeoSMART.

Jak się dobrze przygotować - technologie

REKLAMA

Od momentu ogłoszenia przez Ministerstwo Finansów planu wprowadzenia w Polsce faktur ustrukturyzowanych, producenci systemów informatycznych zaczęli zgłębiać ten temat. Analiza wymagań i potrzeb sprawiła, że poważni dostawcy technologii zdążyli już przygotować się do planowanych zmian. Dlatego najlepiej zawczasu warto sprawdzić, czy firmowy system informatyczny jest gotowy na wyzwanie, jakie stawia przed przedsiębiorcami Krajowy System e Faktur. Czy jest gotowy na nowy proces fakturowania - na faktury ustrukturyzowane.

KSeF pozwala m. in. na wystawianie, przechowywanie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Podatnik może wystawić fakturę ustrukturyzowaną dzięki indywidualnemu kontu w systemie KSeF lub za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego zintegrowanego z Krajowym Systemem e Faktur. Takim systemem, w pełni gotowym na faktury ustrukturyzowane, od czerwca br., dysponują użytkownicy SaldeoSMART. Dzięki aplikacji, która jest na bieżąco dostosowywana do zmian wprowadzanych przez organy rządowe i stale optymalizowana, przedsiębiorca ma do dyspozycji bezpieczne i zgodne w aktualnymi przepisami narzędzie do nowoczesnego fakturowania.

fot. materiały prasowe

Korzystaj z wiedzy ekspertów

Rewolucyjna, bo obejmującą wszystkich przedsiębiorców, zmiana z wystawianiu i obiegu faktur nastąpi za około półtora roku. Choć 1 stycznia 2024 r. jako planowana data obowiązkowego korzystania z KSeF może wydawać się odległa, to warto już dzisiaj przygotować się na wprowadzenie odpowiednich zmian w swojej firmie. Zajęcie się tym tematem na ostatnią chwilę nie tylko przyniesie niepotrzebny stres, ale może skutkować poważnymi kłopotami w urzędzie skarbowym. Gotowość do i tak nieuchronnych zmian, pozwoli działać firmom w niezakłócony sposób i będzie stanowić element przewagi nad konkurencją.

SaldeoSMART już teraz gwarantuje połączenie z Krajowym Systemem e-Faktur oraz wspiera biura rachunkowe i przedsiębiorców w przygotowaniach do rewolucji w fakturowaniu dzieląc się wiedzą ekspertów poprzez bezpłatne materiały: e-booki, artykuły i wyjaśnienia dostępne na dedykowanej stronie.

Sprawdź już teraz jak przygotować się na faktury ustrukturyzowanych, skorzystaj z wiedzy ekspertów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA