REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF pytania i odpowiedzi. To musisz wiedzieć

  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie Krajowego Systemu e Faktur coraz bliżej. Od 1 stycznia 2024 faktury ustrukturyzowane zajmą miejsce dotychczasowych dokumentów. Od kilku miesięcy Ministerstwo Finansów przekonuje, że faktury wystawione przez KSeF to wiele korzyści dla podatnika - chodzi zarówno o nabywcę i jak i wystawcę faktury. Możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jest już dostępna m. in. w SaldeoSMART. Aplikacja jest dostosowana do krajowego systemu i zgodna z wytycznymi ogłoszonymi przez Ministerstwo Finansów. Jednak wciąż wiele aspektów nowego obowiązku budzi wątpliwości użytkowników. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nowego obowiązku.

Krajowy System e-Faktur odroczony

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) jako nowy proces fakturowania, to element cyfrowej transformacji w Polsce. Wprowadzenie faktur ustrukturyzowanych pozwoli w większym stopniu kontrolować faktury wystawiane przez polskie przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Faktura ustrukturyzowana, to faktura wystawiona za pomocą platformy Krajowego Rejestru e-Faktur wraz z unikalnym numerem ID. Każda taka faktura musi być zgodna ze schematem struktury danych ustalonym przez Ministerstwo Finansów. Faktury ustrukturyzowane przyjmują format xml i są zgodne z określonym w przepisach wzorem.

W tej chwili korzystanie z faktur ustrukturyzowanych jest rozwiązaniem dobrowolnym (dla chętnych podatników) i funkcjonuje w obrocie gospodarczym obok tradycyjnych faktur papierowych i oraz faktur elektronicznych.

Jeszcze do 17 czerwca 2022 r. pojawiały się zapowiedzi o obowiązkowym wprowadzeniu Krajowego Systemu e Faktur w 2023 r., ale zgodnie z decyzją Rady UE planowana datą wejścia w życie przepisów została odroczona. Faktury ustrukturyzowane najprawdopodobniej staną się obowiązkowe 1 stycznia 2024 r.

Kalendarz wprowadzania KseF w Polsce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od października do grudnia 2021 roku resort finansów prowadził pilotaż z udziałem podatników,
  • od 1 stycznia 2022 roku Krajowy System e-Faktur funkcjonuje jako rozwiązanie dobrowolne,
  • od 1 stycznia 2024 roku stosowanie faktur ustrukturyzowanych w Polsce będzie obowiązkowe.

Od początku roku na stronie Ministerstwa Finansów pojawiają się informacje przekonujące podatników, aby już dziś stosowali e-faktury i wymienia korzyści, jakie się z tym wiążą:

  • szybszy zwrot VAT dla przedsiębiorców korzystających z Krajowego Systemu e Faktur – w 40, a nie jak dotychczas, w 60 dni,
  • ·zmniejszenie kosztów – faktury są przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, nie ma konieczności przechowywania faktur w odrębnych systemach IT przedsiębiorców,
  • usprawnienie obrotu gospodarczego - cyfryzacja i automatyzacja obiegu faktur między podatnikami oraz księgowania faktur u podatników,
  • zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami oraz wzajemnych rozliczeń,
  • brak konieczności stosowania duplikatów przez wystawcę faktur – nie ma możliwość zagubienia lub zniszczenia faktur,
  • wgląd w ścieżkę obiegu faktury – pewność, że dotarła do kontrahenta, stała dostępność kontrahenta do faktur w KSeF.

KSeF pytania i odpowiedzi - sprawdź

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e Faktur został odroczony do początku 2024 r., zarówno podatnicy, jak i twórcy oprogramowania rozpoczęli przygotowania do wdrożenia nowego rozwiązania. Już w czerwcu br. SaldeoSMART udostępniło połączenie z Krajowym Rejestrem e-Faktur i umożliwiło korzystanie z rządowego systemu w aplikacji.

KSeF bardzo zainteresował przedsiębiorców i księgowych. Webinarium „Jak działa Krajowy System e-faktur”, prowadzone przez ekspertów SaldeoSMART, które w całości było poświęcone tematyce faktur ustrukturyzowanych, przyciągnęło ponad 700 osób.

Padło na nim wiele pytań o praktyczne aspekty stosowania systemu faktur ustrukturyzowanych – zarówno z punktu widzenia wystawców jak i odbiorców dokumentów ustrukturyzowanych. Jakie pytania powtarzały się najczęściej? Nowy obowiązek nie jest do końca jasny dla przedsiębiorców. Mają wątpliwości dotyczące skuteczności wysyłki pliku faktury do Krajowego Systemu e-Faktur, postępowanie w przypadku błędów w wystawionych dokumentach, otrzymywanie faktur elektronicznych, a także możliwość testowania nowego systemu.

Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Czy przedsiębiorstwo wystawiające faktury, może je wysłać do Krajowego Systemu e-Faktur zbiorczo np. na koniec miesiąca?

Aktualny zapis ustawy wskazuje wyraźnie, że każda wystawiona faktura, powinna być wysłany do KSeF w dniu jego wystawienia.

Co się dzieje w przypadku, kiedy przed północą do Krajowego Systemu e-Faktur zostanie wysłanych 100 faktur i nie zdążą tego samego dnia zostać zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur?

Jeżeli faktury zostaną wysłane przed północą, to jeśli poprawnie przejdą walidację, nie ma możliwości żeby nie zostały zarejestrowane w Krajowym Systemie e Faktur.

Co w przypadku, kiedy pojawi się potrzeba poprawienia wystawionej faktury?

W określonych przypadkach poprawek wystarczy nota korygująca (KSeF nie obsługuje not korygujących), wszystkie inne zmiany będą możliwe jedynie poprzez wystawienie faktury-korekty.

Czy Krajowy System e Faktur umożliwia założenie konta demo?

Ministerstwo Finansów udostępniło użytkownikom dwa środowiska testowe. Jednym z nich jest środowisko przedprodukcyjne, tzw. DEMO, oraz środowisko testowe. Więcej szczegółów znajduje dotyczących testowania aplikacji Ministerstwa Finansów: https://podatki.gov.pl/ksef/strefa-testowa-ksef.

Czy wysyłając faktury do Krajowego Systemu e Faktur trzeba je również wysyłać do klientów?

Wystawienie faktury przez Krajowy System e Faktur gwarantuje dostarczenie dokumentu do odbiorcy. Co za tym idzie, ponowne wysyłanie wystawionej faktury do klienta nie będzie konieczne.

Czy korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur dotyczy kontrahentów zagranicznych?

Krajowy System e Faktur dotyczy faktur wystawionych przez firmy posiadające polski NIP i będące czynnymi podatnikami VAT,

Czy do faktur wystawianych poprzez Krajowy System e-Faktur można dodać załączniki?

Mimo, że KSeF nie przewiduje dodawania załączników, to struktura faktury przewiduje , że w niektórych polach opisowych można zmieścić np. link do pobrania załącznika, dzięki czemu możliwe będzie dodanie wymaganych przez kontrahentów protokołów odbioru.

Co stanie się w przypadku anulowania wystawionej w Krajowym systemie e Faktur faktury?

Anulowanie faktury wystawionej przez Krajowy System e-Faktur jest możliwe jedynie przez wystawienie faktury korygującej do 0.

Więcej pytań i odpowiedzi o KSeF znajdziesz na blogu SaldeoSMART.

Jak się dobrze przygotować - technologie

REKLAMA

Od momentu ogłoszenia przez Ministerstwo Finansów planu wprowadzenia w Polsce faktur ustrukturyzowanych, producenci systemów informatycznych zaczęli zgłębiać ten temat. Analiza wymagań i potrzeb sprawiła, że poważni dostawcy technologii zdążyli już przygotować się do planowanych zmian. Dlatego najlepiej zawczasu warto sprawdzić, czy firmowy system informatyczny jest gotowy na wyzwanie, jakie stawia przed przedsiębiorcami Krajowy System e Faktur. Czy jest gotowy na nowy proces fakturowania - na faktury ustrukturyzowane.

KSeF pozwala m. in. na wystawianie, przechowywanie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Podatnik może wystawić fakturę ustrukturyzowaną dzięki indywidualnemu kontu w systemie KSeF lub za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego zintegrowanego z Krajowym Systemem e Faktur. Takim systemem, w pełni gotowym na faktury ustrukturyzowane, od czerwca br., dysponują użytkownicy SaldeoSMART. Dzięki aplikacji, która jest na bieżąco dostosowywana do zmian wprowadzanych przez organy rządowe i stale optymalizowana, przedsiębiorca ma do dyspozycji bezpieczne i zgodne w aktualnymi przepisami narzędzie do nowoczesnego fakturowania.

eFaktury

fot. materiały prasowe

Korzystaj z wiedzy ekspertów

Rewolucyjna, bo obejmującą wszystkich przedsiębiorców, zmiana z wystawianiu i obiegu faktur nastąpi za około półtora roku. Choć 1 stycznia 2024 r. jako planowana data obowiązkowego korzystania z KSeF może wydawać się odległa, to warto już dzisiaj przygotować się na wprowadzenie odpowiednich zmian w swojej firmie. Zajęcie się tym tematem na ostatnią chwilę nie tylko przyniesie niepotrzebny stres, ale może skutkować poważnymi kłopotami w urzędzie skarbowym. Gotowość do i tak nieuchronnych zmian, pozwoli działać firmom w niezakłócony sposób i będzie stanowić element przewagi nad konkurencją.

SaldeoSMART już teraz gwarantuje połączenie z Krajowym Systemem e-Faktur oraz wspiera biura rachunkowe i przedsiębiorców w przygotowaniach do rewolucji w fakturowaniu dzieląc się wiedzą ekspertów poprzez bezpłatne materiały: e-booki, artykuły i wyjaśnienia dostępne na dedykowanej stronie.

Sprawdź już teraz jak przygotować się na faktury ustrukturyzowanych, skorzystaj z wiedzy ekspertów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA