REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?
Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzący w 2024 roku powszechny obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF przyniesie duże zmiany dla wszystkich przedsiębiorców. Wiele firm zadaje sobie teraz pytanie, jak najlepiej komunikować się z rządową platformą? Można to bowiem robić na różne sposoby, w zależności od skali transmitowanych faktur. Już dziś warto rozważyć, które rozwiązanie będzie lepsze dla biznesu.

Aplikacja www – opcja do komunikacji z KSeF dla małych i średnich przedsiębiorstw

Podatnicy wystawiający i odbierający faktury w niewielkich ilościach – kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu miesięcznie – mogą skorzystać na przykład z aplikacji webowych, czyli uzyskać dostęp do KSeF z poziomu przeglądarki internetowej. Taką możliwość oferuje swoim użytkownikom system EDI (Electronic Data Exchange). Aplikacja webowa pozwala na odbieranie i wysyłanie różnych typów dokumentów – zamówień, awiz wysyłki, potwierdzenia odbioru czy właśnie faktur. Najczęściej z aplikacji www korzystają mniejsze przedsiębiorstwa, które nie posiadają systemów ERP.

REKLAMA

Autopromocja

Spośród użytkowników EDI to dostawcy sieci handlowych najczęściej wykorzystują przeglądarkę www do odebrania zamówień. Na podstawie odebranego zamówienia w łatwy sposób po kliknięciu jednego przycisku w oparciu o mechanizm „PO Flip” tworzony jest dokument faktury z danych zawartych w zamówieniu. Po dodaniu kilku wartości do faktury, np. numeru faktury czy cen jednostkowych, dokument jest gotowy do wysyłki do odbiorcy (w tym wypadku – sieci handlowej). Mechanizm „PO Flip” pozwala na minimalizację liczby błędów przy wystawianiu faktur oraz przyśpiesza czas jej przygotowania. Omawiany proces jest realizowany od wielu lat dla faktur przesyłanych w technologii EDI. Nowoczesne aplikacje webowe zostały dostosowane do nowych wymogów prawnych i są gotowe do generowania faktur z transmisją do/z KSeF.

Platforma Comarch EDI to przykład pełnej integracji z KSeF. Na życzenie klienta możemy skonfigurować transmisję w taki sposób, aby faktury wygenerowane w aplikacji Comarch webEDI trafiały od razu do Krajowego Systemu e-Faktur. Oczywiście dotyczy to również odbioru faktur. W aplikacji www użytkownik ma wgląd we wszystkie statusy dotyczące transmisji. Znajdują się tam informacje  o walidacji faktury pod kątem KSeF, statusy odbierane z API KSeF informujące o przyjęciu faktury czy poprawnym przetworzeniu i nadaniu unikalnego numeru referencyjnego w KSeF. Cały proces kończy odebranie UPO. Z wykorzystaniem Comarch EDI możliwy jest również odbiór faktur – mówi Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch.

Niektórzy dostawcy oprogramowania EDI już teraz udostępnili użytkownikom aplikacji webowej EDI możliwość testowego wysyłania faktur ze swojego konta do KSeF. Faktury, które przedsiębiorcy obecnie przesyłają do swoich kontrahentów, mogą po transmisji EDI zaznaczyć w aplikacji webowej i przesłać na środowisko testowe KSeF. To łatwa i szybka metoda, by sprawdzić, jak działa komunikacja EDI z API KSeF oraz przekonać się, czy faktura EDI już dziś spełnia wymogi Ministerstwa Finansów.

Aplikacja Web EDI najlepiej służy zatem do transmisji niewielkiej liczby faktur i stanowi najprostsze rozwiązanie do komunikowania się z KSeF dla małych i średnich przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

API – najlepszy dostęp do KSeF dla dużych firm i korporacji

REKLAMA

Dla przedsiębiorców i organizacji z zaawansowanymi systemami wewnętrznymi lepsza będzie integracja z wykorzystaniem połączenia automatycznego pomiędzy np. ERP/FK a platformą EDI. Firmy korzystające obecnie z systemu EDI mają ułatwione zadanie, ponieważ najczęściej posiadają tam już przygotowaną komunikację e-faktur. Korzystają z własnych systemów ERP lub FK, co oznacza, że akurat dla nich niewiele się zmieni. Jedyną modyfikacją będzie miejsce, do którego EDI wyśle fakturę, a zrobi to do platformy KSeF zamiast bezpośrednio do odbiorcy, jak dotąd. Dlatego wymiana faktury via KSeF może z perspektywy zintegrowanego użytkownika EDI odbywać się tak jak obecnie, w schemacie, w którym faktury trafiają automatycznie do systemu EDI, gdzie następuje konwersja z formatu pliku faktury klienta na format KSeF XML. To, co dzieje się dalej, tłumaczy Łukasz Barchański.

W kolejnym kroku, wykorzystując token osadzony przez uzytkownika w specjalnie przygotowanym do tego celu narzędziu następuje autoryzacja w KSeF i automatyczne wysłanie faktur do systemu rządowego. W przypadku Comarch EDI statusy potwierdzające transmisję do KSeF są odbierane, a następnie przekazywane do klienta w sposób automatyczny. Dzięki temu sposób pracy obecnych klientów Comarch EDI może odbywać się prawie bez żadnych zmian. Analogiczny mechanizm działa w przypadku odbioru faktur z KSeF – Comarch odbiera faktury z KSeF via API i przekazuje je do ERP danego przedsiębiorcy po zmapowaniu KSeF XML do wymaganego przez klienta formatu, np. iDOC, EDIFACT, flat file czy ECOD XML – dodaje.

Podsumowanie – jaki dostęp do KSeF dla Twojej firmy?

Podstawowymi powodami stosowania komunikacji automatycznej zamiast aplikacji webowej są komfort pracy oraz skala transmisji. Jeżeli Twoja firma wymienia setki, tysiące, a nawet miliony faktur w skali miesiąca, połączenie automatyczne będzie najbardziej optymalną opcją. Wówczas praca będzie odbywać się w dalszym ciągu w systemach wewnętrznych Twojej organizacji, a komunikacja z KSeF – w tle, pomiędzy systemami.

Z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy dopiero planują lub rozpoczynają digitalizację oraz automatyzację przepływu danych i dokumentów, integracja z systemem EDI będzie znacznie prostsza niż z KSeF API. Tym bardziej, że – co wspomnieliśmy już wcześniej – część dostawców EDI wykonało już prace wymagane do integracji z Krajowym Systemem e-Faktur. Integracja z API KSeF opatrzona jest znacznie większym poziomem trudności niż ta z EDI. Bez względu na to, jaka opcję wybierzemy, warto już dziś zacząć przygotowania do komunikacji z rządowym rozwiązaniem, aby wchodzący w życie w 2024 roku obowiązek nie wymagał od nas rewolucjonizowania procesów wewnątrz organizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA