REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Subskrybuj nas na Youtube
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej

W ocenie szefa KAS ważnym projektem jest szeroko rozumiana cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozwój naszych systemów informatycznych. "Pracujemy m.in. nad dostosowaniem systemów informatycznych wspierających obsługę podatników, do planowanych zmian w przepisach podatkowych. Przygotowujemy m.in. mechanizm wyrównujący likwidowaną ulgę dla klasy średniej. To narzędzie, które wyliczy różnicę między rozliczeniem z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej oraz bez tej ulgi. Przygotowujemy też interfejs wymiany danych pomiędzy systemami KAS a ZUS” – powiedział PAP wiceminister Bartosz Zbaraszczuk.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Jak dodał, jednym z elementów cyfryzacji usług KAS jest Krajowy System e-Faktur, który ułatwia rozliczenia między firmami. Przypomniał, że od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą wystawiać e-faktury z wykorzystaniem KSeF. Aktualnie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w KSeF jest dobrowolne, dostępne na równi z dotychczasowymi formami fakturowania – w postaci elektronicznej i papierowej. Fakturowanie elektroniczne w Polsce będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.

Jeśli chodzi o statystyki przedsiębiorców, którzy uwierzytelniają się na środowisku produkcyjnym wg stanu na 22 czerwca 2022 r. odnotowaliśmy 981 uwierzytelnień i 94 wystawione faktury. Natomiast na środowiskach testowych, które cieszą się największym zainteresowaniem przedsiębiorców, odnotowaliśmy 804 064 uwierzytelnienia w systemie i 10 432 242 wystawionych faktur testowych” – stwierdził Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS wskazał, że e-faktura pozwala firmom na zmniejszenie kosztów, bo faktury są bowiem przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, zatem nie ma konieczności przechowywania faktur w systemach przedsiębiorców. Wystawiona e-faktura będzie udostępniona odbiorcy praktycznie w czasie rzeczywistym, co wpłynie na automatyzację procesów księgowych.

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy

Wiceminister finansów dodał, że innym kluczowym dla Krajowej Administracji Skarbowej projektem jest e-Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Stworzyliśmy nowoczesny, ogólnodostępny kanał komunikacji na linii urząd skarbowy – klient, który pozwala szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Stale rozwijamy to narzędzie” – powiedział szef KAS.

Jak zaznaczył, dziś w e-US możemy m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT, uzyskać informacje o ewentualnym zwrocie w PIT, przekazać pismo do urzędu skarbowego czy zaktualizować swoje dane, np. adres zamieszkania czy numer rachunku bankowego. Jego zdaniem o popularności e-Urzędu Skarbowego świadczy to, że od momentu jego uruchomienia w lutym 2021 r. do końca maja 2022 r. użytkownicy logowali się do niego ok. 74,5 mln razy.

Przypomniał, że w e-Urzędzie Skarbowym można uzyskać informacje o mandatach i jednocześnie je opłacić, podobnie jak podatki, sprawdzić numer swojego mikrorachunku i skorzystać z aplikacji e-mikrofirma, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie plików JPK_VAT.

e-TOLL

Jak mówił, innym ważnym projektem realizowanym przez KAS jest e-TOLL, czyli system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

"System oparty jest o technologię pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. 1 grudnia 2021 r. e-TOLL zastąpił manualny system poboru opłat dla pojazdów lekkich na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica” – powiedział Bartosz Zbaraszczuk.

Zwrócił uwagę, że przejście na e-TOLL sprawiło, że kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie zatrzymują się, by pobrać bilet, a zjeżdżając, żeby bilet opłacić u inkasenta. To powoduje, że ruch odbywa się płynnie.

„W ten sposób wyeliminowaliśmy problem wakacyjnych korków na tych autostradach. Dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli wprowadziliśmy wygodną metodę płacenia za przejazd w postaci e-biletu autostradowego, który można kupić z wyprzedzeniem w aplikacji e-TOLL PL BILET, w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl, w ośmiu aplikacjach naszych partnerów oraz na 1372 stacjach paliw Orlenu i 26 stacjach paliw Lotosu. Lista punktów dystrybucji e-biletu autostradowego i partnerów e-TOLL stale się rozrasta” – stwierdził szef KAS. (PAP)

66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych

„Aż dwie na trzy firmy w Polsce nadal korzystają z faktur papierowych (66 proc.). Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej. Prawie połowa firm korzysta z narzędzia do elektronicznego obiegu faktur (48 proc.), a 11 proc. ma w planach jego wdrożenie, między innymi z uwagi na nowe regulacje związane z zapowiadanym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur” – podano w raporcie z wyników badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?”

Od 1 stycznia 2022 r. polskie firmy mogą dobrowolnie wystawiać faktury elektroniczne z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur. System ten stanie się w Polsce obowiązkowy przy wystawianiu faktur od 2024 r.

Z badania wynika, że co czwarta firma w Polsce wystawia do 10 faktur miesięcznie, co trzecia – od 11 do 100, 17 proc. - do 500, a 12 proc. więcej niż 500 takich dokumentów. Liczba wystawianych faktur jest zależna od wielkości firmy. 50 proc. mikrofirm wystawia do 10 faktur miesięcznie, podczas gdy około połowa firm średnich i dużych – ponad 100.

W raporcie z badania stwierdzono, że papierowe faktury dominują w firmach handlowych i produkcyjnych, wśród których odpowiednio aż 75 proc. i 73 proc. firm nadal używa drukowanych dokumentów. Wśród firm budowlanych faktury papierowe wystawia 69 proc. firm. Jednocześnie te same branże, które drukują najwięcej, w największym stopniu używają także elektronicznego obiegu dokumentów. Z takiego rozwiązania korzysta 60 proc. firm produkcyjnych, 55 proc. handlowych i 45 proc. w sektorze usług.

„4 z 10 przedsiębiorstw budowlanych również wdrożyło już rozwiązania cyfrowe. Ta branża jednak przygotowuje się do zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów zmian, gdyż 17 proc. zapytanych planuje uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów w związku z planowanym wdrożeniem KSeF. Dla porównania w handlu tylko 7 proc. firm ma takie plany” – stwierdzono w informacji prasowej z wyników badania.

Wskazano w nim, że papierowe dokumenty są obecne w 68 proc. średnich, 66 proc. dużych i 65 proc. mikrofirm. Jednocześnie co trzecie spośród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 pracowników wystawia cyfrowe faktury (39 proc.), w średnich i dużych firmach na takie rozwiązanie stawia już co druga (po 55 proc. wskazań).

„Firmy generujące najwięcej dokumentów księgowych chętniej sięgają po elektroniczny obieg faktur. Rozwiązania tego typu używa 36 proc. przedsiębiorców generujących do 10 dokumentów miesięcznie. Przy większej skali (od 500 do 1000 dokumentów miesięcznie) jest to już 78 proc., a przy ponad tysiącu faktur miesięcznie, 76 proc. Wraz ze wzrostem skali spada natomiast liczba firm deklarujących użycie wyłącznie faktur papierowych – dzieje się tak w aż 40 proc. najmniejszych firm, generujących do 10 faktur miesięcznie, ale już tylko w 3 proc. firm generujących powyżej 1000 faktur każdego miesiąca” – wskazano w wynikach badania.

Badanie „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” zostało zrealizowane na zlecenie firmy Webcon przez Panel Badawczy Ariadna na próbie 538 firm (struktura wg uśrednionego udziału w zatrudnieniu i PKB). Dane zebrano metodą CAWI w dniach 05-13 maja 2022 roku. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ drag/

ms/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA