REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej

W ocenie szefa KAS ważnym projektem jest szeroko rozumiana cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozwój naszych systemów informatycznych. "Pracujemy m.in. nad dostosowaniem systemów informatycznych wspierających obsługę podatników, do planowanych zmian w przepisach podatkowych. Przygotowujemy m.in. mechanizm wyrównujący likwidowaną ulgę dla klasy średniej. To narzędzie, które wyliczy różnicę między rozliczeniem z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej oraz bez tej ulgi. Przygotowujemy też interfejs wymiany danych pomiędzy systemami KAS a ZUS” – powiedział PAP wiceminister Bartosz Zbaraszczuk.

REKLAMA

Autopromocja

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Jak dodał, jednym z elementów cyfryzacji usług KAS jest Krajowy System e-Faktur, który ułatwia rozliczenia między firmami. Przypomniał, że od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą wystawiać e-faktury z wykorzystaniem KSeF. Aktualnie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w KSeF jest dobrowolne, dostępne na równi z dotychczasowymi formami fakturowania – w postaci elektronicznej i papierowej. Fakturowanie elektroniczne w Polsce będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.

Jeśli chodzi o statystyki przedsiębiorców, którzy uwierzytelniają się na środowisku produkcyjnym wg stanu na 22 czerwca 2022 r. odnotowaliśmy 981 uwierzytelnień i 94 wystawione faktury. Natomiast na środowiskach testowych, które cieszą się największym zainteresowaniem przedsiębiorców, odnotowaliśmy 804 064 uwierzytelnienia w systemie i 10 432 242 wystawionych faktur testowych” – stwierdził Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS wskazał, że e-faktura pozwala firmom na zmniejszenie kosztów, bo faktury są bowiem przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, zatem nie ma konieczności przechowywania faktur w systemach przedsiębiorców. Wystawiona e-faktura będzie udostępniona odbiorcy praktycznie w czasie rzeczywistym, co wpłynie na automatyzację procesów księgowych.

e-Urząd Skarbowy

Wiceminister finansów dodał, że innym kluczowym dla Krajowej Administracji Skarbowej projektem jest e-Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Stworzyliśmy nowoczesny, ogólnodostępny kanał komunikacji na linii urząd skarbowy – klient, który pozwala szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Stale rozwijamy to narzędzie” – powiedział szef KAS.

Jak zaznaczył, dziś w e-US możemy m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT, uzyskać informacje o ewentualnym zwrocie w PIT, przekazać pismo do urzędu skarbowego czy zaktualizować swoje dane, np. adres zamieszkania czy numer rachunku bankowego. Jego zdaniem o popularności e-Urzędu Skarbowego świadczy to, że od momentu jego uruchomienia w lutym 2021 r. do końca maja 2022 r. użytkownicy logowali się do niego ok. 74,5 mln razy.

Przypomniał, że w e-Urzędzie Skarbowym można uzyskać informacje o mandatach i jednocześnie je opłacić, podobnie jak podatki, sprawdzić numer swojego mikrorachunku i skorzystać z aplikacji e-mikrofirma, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie plików JPK_VAT.

e-TOLL

Jak mówił, innym ważnym projektem realizowanym przez KAS jest e-TOLL, czyli system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

"System oparty jest o technologię pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. 1 grudnia 2021 r. e-TOLL zastąpił manualny system poboru opłat dla pojazdów lekkich na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica” – powiedział Bartosz Zbaraszczuk.

Zwrócił uwagę, że przejście na e-TOLL sprawiło, że kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie zatrzymują się, by pobrać bilet, a zjeżdżając, żeby bilet opłacić u inkasenta. To powoduje, że ruch odbywa się płynnie.

„W ten sposób wyeliminowaliśmy problem wakacyjnych korków na tych autostradach. Dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli wprowadziliśmy wygodną metodę płacenia za przejazd w postaci e-biletu autostradowego, który można kupić z wyprzedzeniem w aplikacji e-TOLL PL BILET, w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl, w ośmiu aplikacjach naszych partnerów oraz na 1372 stacjach paliw Orlenu i 26 stacjach paliw Lotosu. Lista punktów dystrybucji e-biletu autostradowego i partnerów e-TOLL stale się rozrasta” – stwierdził szef KAS. (PAP)

66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych

„Aż dwie na trzy firmy w Polsce nadal korzystają z faktur papierowych (66 proc.). Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej. Prawie połowa firm korzysta z narzędzia do elektronicznego obiegu faktur (48 proc.), a 11 proc. ma w planach jego wdrożenie, między innymi z uwagi na nowe regulacje związane z zapowiadanym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur” – podano w raporcie z wyników badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?”

Od 1 stycznia 2022 r. polskie firmy mogą dobrowolnie wystawiać faktury elektroniczne z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur. System ten stanie się w Polsce obowiązkowy przy wystawianiu faktur od 2024 r.

Z badania wynika, że co czwarta firma w Polsce wystawia do 10 faktur miesięcznie, co trzecia – od 11 do 100, 17 proc. - do 500, a 12 proc. więcej niż 500 takich dokumentów. Liczba wystawianych faktur jest zależna od wielkości firmy. 50 proc. mikrofirm wystawia do 10 faktur miesięcznie, podczas gdy około połowa firm średnich i dużych – ponad 100.

W raporcie z badania stwierdzono, że papierowe faktury dominują w firmach handlowych i produkcyjnych, wśród których odpowiednio aż 75 proc. i 73 proc. firm nadal używa drukowanych dokumentów. Wśród firm budowlanych faktury papierowe wystawia 69 proc. firm. Jednocześnie te same branże, które drukują najwięcej, w największym stopniu używają także elektronicznego obiegu dokumentów. Z takiego rozwiązania korzysta 60 proc. firm produkcyjnych, 55 proc. handlowych i 45 proc. w sektorze usług.

„4 z 10 przedsiębiorstw budowlanych również wdrożyło już rozwiązania cyfrowe. Ta branża jednak przygotowuje się do zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów zmian, gdyż 17 proc. zapytanych planuje uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów w związku z planowanym wdrożeniem KSeF. Dla porównania w handlu tylko 7 proc. firm ma takie plany” – stwierdzono w informacji prasowej z wyników badania.

Wskazano w nim, że papierowe dokumenty są obecne w 68 proc. średnich, 66 proc. dużych i 65 proc. mikrofirm. Jednocześnie co trzecie spośród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 pracowników wystawia cyfrowe faktury (39 proc.), w średnich i dużych firmach na takie rozwiązanie stawia już co druga (po 55 proc. wskazań).

„Firmy generujące najwięcej dokumentów księgowych chętniej sięgają po elektroniczny obieg faktur. Rozwiązania tego typu używa 36 proc. przedsiębiorców generujących do 10 dokumentów miesięcznie. Przy większej skali (od 500 do 1000 dokumentów miesięcznie) jest to już 78 proc., a przy ponad tysiącu faktur miesięcznie, 76 proc. Wraz ze wzrostem skali spada natomiast liczba firm deklarujących użycie wyłącznie faktur papierowych – dzieje się tak w aż 40 proc. najmniejszych firm, generujących do 10 faktur miesięcznie, ale już tylko w 3 proc. firm generujących powyżej 1000 faktur każdego miesiąca” – wskazano w wynikach badania.

Badanie „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” zostało zrealizowane na zlecenie firmy Webcon przez Panel Badawczy Ariadna na próbie 538 firm (struktura wg uśrednionego udziału w zatrudnieniu i PKB). Dane zebrano metodą CAWI w dniach 05-13 maja 2022 roku. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ drag/

ms/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA