REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Subskrybuj nas na Youtube
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej

W ocenie szefa KAS ważnym projektem jest szeroko rozumiana cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozwój naszych systemów informatycznych. "Pracujemy m.in. nad dostosowaniem systemów informatycznych wspierających obsługę podatników, do planowanych zmian w przepisach podatkowych. Przygotowujemy m.in. mechanizm wyrównujący likwidowaną ulgę dla klasy średniej. To narzędzie, które wyliczy różnicę między rozliczeniem z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej oraz bez tej ulgi. Przygotowujemy też interfejs wymiany danych pomiędzy systemami KAS a ZUS” – powiedział PAP wiceminister Bartosz Zbaraszczuk.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

REKLAMA

Jak dodał, jednym z elementów cyfryzacji usług KAS jest Krajowy System e-Faktur, który ułatwia rozliczenia między firmami. Przypomniał, że od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą wystawiać e-faktury z wykorzystaniem KSeF. Aktualnie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w KSeF jest dobrowolne, dostępne na równi z dotychczasowymi formami fakturowania – w postaci elektronicznej i papierowej. Fakturowanie elektroniczne w Polsce będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.

Jeśli chodzi o statystyki przedsiębiorców, którzy uwierzytelniają się na środowisku produkcyjnym wg stanu na 22 czerwca 2022 r. odnotowaliśmy 981 uwierzytelnień i 94 wystawione faktury. Natomiast na środowiskach testowych, które cieszą się największym zainteresowaniem przedsiębiorców, odnotowaliśmy 804 064 uwierzytelnienia w systemie i 10 432 242 wystawionych faktur testowych” – stwierdził Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS wskazał, że e-faktura pozwala firmom na zmniejszenie kosztów, bo faktury są bowiem przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, zatem nie ma konieczności przechowywania faktur w systemach przedsiębiorców. Wystawiona e-faktura będzie udostępniona odbiorcy praktycznie w czasie rzeczywistym, co wpłynie na automatyzację procesów księgowych.

e-Urząd Skarbowy

Wiceminister finansów dodał, że innym kluczowym dla Krajowej Administracji Skarbowej projektem jest e-Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Stworzyliśmy nowoczesny, ogólnodostępny kanał komunikacji na linii urząd skarbowy – klient, który pozwala szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Stale rozwijamy to narzędzie” – powiedział szef KAS.

Jak zaznaczył, dziś w e-US możemy m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT, uzyskać informacje o ewentualnym zwrocie w PIT, przekazać pismo do urzędu skarbowego czy zaktualizować swoje dane, np. adres zamieszkania czy numer rachunku bankowego. Jego zdaniem o popularności e-Urzędu Skarbowego świadczy to, że od momentu jego uruchomienia w lutym 2021 r. do końca maja 2022 r. użytkownicy logowali się do niego ok. 74,5 mln razy.

Przypomniał, że w e-Urzędzie Skarbowym można uzyskać informacje o mandatach i jednocześnie je opłacić, podobnie jak podatki, sprawdzić numer swojego mikrorachunku i skorzystać z aplikacji e-mikrofirma, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie plików JPK_VAT.

e-TOLL

Jak mówił, innym ważnym projektem realizowanym przez KAS jest e-TOLL, czyli system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

"System oparty jest o technologię pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. 1 grudnia 2021 r. e-TOLL zastąpił manualny system poboru opłat dla pojazdów lekkich na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica” – powiedział Bartosz Zbaraszczuk.

Zwrócił uwagę, że przejście na e-TOLL sprawiło, że kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie zatrzymują się, by pobrać bilet, a zjeżdżając, żeby bilet opłacić u inkasenta. To powoduje, że ruch odbywa się płynnie.

„W ten sposób wyeliminowaliśmy problem wakacyjnych korków na tych autostradach. Dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli wprowadziliśmy wygodną metodę płacenia za przejazd w postaci e-biletu autostradowego, który można kupić z wyprzedzeniem w aplikacji e-TOLL PL BILET, w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl, w ośmiu aplikacjach naszych partnerów oraz na 1372 stacjach paliw Orlenu i 26 stacjach paliw Lotosu. Lista punktów dystrybucji e-biletu autostradowego i partnerów e-TOLL stale się rozrasta” – stwierdził szef KAS. (PAP)

66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych

„Aż dwie na trzy firmy w Polsce nadal korzystają z faktur papierowych (66 proc.). Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej. Prawie połowa firm korzysta z narzędzia do elektronicznego obiegu faktur (48 proc.), a 11 proc. ma w planach jego wdrożenie, między innymi z uwagi na nowe regulacje związane z zapowiadanym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur” – podano w raporcie z wyników badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?”

Od 1 stycznia 2022 r. polskie firmy mogą dobrowolnie wystawiać faktury elektroniczne z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur. System ten stanie się w Polsce obowiązkowy przy wystawianiu faktur od 2024 r.

Z badania wynika, że co czwarta firma w Polsce wystawia do 10 faktur miesięcznie, co trzecia – od 11 do 100, 17 proc. - do 500, a 12 proc. więcej niż 500 takich dokumentów. Liczba wystawianych faktur jest zależna od wielkości firmy. 50 proc. mikrofirm wystawia do 10 faktur miesięcznie, podczas gdy około połowa firm średnich i dużych – ponad 100.

W raporcie z badania stwierdzono, że papierowe faktury dominują w firmach handlowych i produkcyjnych, wśród których odpowiednio aż 75 proc. i 73 proc. firm nadal używa drukowanych dokumentów. Wśród firm budowlanych faktury papierowe wystawia 69 proc. firm. Jednocześnie te same branże, które drukują najwięcej, w największym stopniu używają także elektronicznego obiegu dokumentów. Z takiego rozwiązania korzysta 60 proc. firm produkcyjnych, 55 proc. handlowych i 45 proc. w sektorze usług.

„4 z 10 przedsiębiorstw budowlanych również wdrożyło już rozwiązania cyfrowe. Ta branża jednak przygotowuje się do zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów zmian, gdyż 17 proc. zapytanych planuje uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów w związku z planowanym wdrożeniem KSeF. Dla porównania w handlu tylko 7 proc. firm ma takie plany” – stwierdzono w informacji prasowej z wyników badania.

Wskazano w nim, że papierowe dokumenty są obecne w 68 proc. średnich, 66 proc. dużych i 65 proc. mikrofirm. Jednocześnie co trzecie spośród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 pracowników wystawia cyfrowe faktury (39 proc.), w średnich i dużych firmach na takie rozwiązanie stawia już co druga (po 55 proc. wskazań).

„Firmy generujące najwięcej dokumentów księgowych chętniej sięgają po elektroniczny obieg faktur. Rozwiązania tego typu używa 36 proc. przedsiębiorców generujących do 10 dokumentów miesięcznie. Przy większej skali (od 500 do 1000 dokumentów miesięcznie) jest to już 78 proc., a przy ponad tysiącu faktur miesięcznie, 76 proc. Wraz ze wzrostem skali spada natomiast liczba firm deklarujących użycie wyłącznie faktur papierowych – dzieje się tak w aż 40 proc. najmniejszych firm, generujących do 10 faktur miesięcznie, ale już tylko w 3 proc. firm generujących powyżej 1000 faktur każdego miesiąca” – wskazano w wynikach badania.

Badanie „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” zostało zrealizowane na zlecenie firmy Webcon przez Panel Badawczy Ariadna na próbie 538 firm (struktura wg uśrednionego udziału w zatrudnieniu i PKB). Dane zebrano metodą CAWI w dniach 05-13 maja 2022 roku. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ drag/

ms/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA