REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF
Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF

REKLAMA

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej

W ocenie szefa KAS ważnym projektem jest szeroko rozumiana cyfryzacja usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozwój naszych systemów informatycznych. "Pracujemy m.in. nad dostosowaniem systemów informatycznych wspierających obsługę podatników, do planowanych zmian w przepisach podatkowych. Przygotowujemy m.in. mechanizm wyrównujący likwidowaną ulgę dla klasy średniej. To narzędzie, które wyliczy różnicę między rozliczeniem z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej oraz bez tej ulgi. Przygotowujemy też interfejs wymiany danych pomiędzy systemami KAS a ZUS” – powiedział PAP wiceminister Bartosz Zbaraszczuk.

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Jak dodał, jednym z elementów cyfryzacji usług KAS jest Krajowy System e-Faktur, który ułatwia rozliczenia między firmami. Przypomniał, że od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą wystawiać e-faktury z wykorzystaniem KSeF. Aktualnie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w KSeF jest dobrowolne, dostępne na równi z dotychczasowymi formami fakturowania – w postaci elektronicznej i papierowej. Fakturowanie elektroniczne w Polsce będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r.

Jeśli chodzi o statystyki przedsiębiorców, którzy uwierzytelniają się na środowisku produkcyjnym wg stanu na 22 czerwca 2022 r. odnotowaliśmy 981 uwierzytelnień i 94 wystawione faktury. Natomiast na środowiskach testowych, które cieszą się największym zainteresowaniem przedsiębiorców, odnotowaliśmy 804 064 uwierzytelnienia w systemie i 10 432 242 wystawionych faktur testowych” – stwierdził Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS wskazał, że e-faktura pozwala firmom na zmniejszenie kosztów, bo faktury są bowiem przechowywane i archiwizowane w KSeF przez 10 lat, zatem nie ma konieczności przechowywania faktur w systemach przedsiębiorców. Wystawiona e-faktura będzie udostępniona odbiorcy praktycznie w czasie rzeczywistym, co wpłynie na automatyzację procesów księgowych.

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

e-Urząd Skarbowy

Wiceminister finansów dodał, że innym kluczowym dla Krajowej Administracji Skarbowej projektem jest e-Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Stworzyliśmy nowoczesny, ogólnodostępny kanał komunikacji na linii urząd skarbowy – klient, który pozwala szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Stale rozwijamy to narzędzie” – powiedział szef KAS.

Jak zaznaczył, dziś w e-US możemy m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT, uzyskać informacje o ewentualnym zwrocie w PIT, przekazać pismo do urzędu skarbowego czy zaktualizować swoje dane, np. adres zamieszkania czy numer rachunku bankowego. Jego zdaniem o popularności e-Urzędu Skarbowego świadczy to, że od momentu jego uruchomienia w lutym 2021 r. do końca maja 2022 r. użytkownicy logowali się do niego ok. 74,5 mln razy.

Autopromocja

Szkolenie: Wdrożenie KSeF w firmie lub biurze – krok po kroku

Zapisz się na

Szkolenie: Wdrożenie KSeF w firmie lub biurze – krok po kroku

Przypomniał, że w e-Urzędzie Skarbowym można uzyskać informacje o mandatach i jednocześnie je opłacić, podobnie jak podatki, sprawdzić numer swojego mikrorachunku i skorzystać z aplikacji e-mikrofirma, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie ewidencji faktur zakupowych i sprzedażowych, a także przygotowanie plików JPK_VAT.

e-TOLL

Jak mówił, innym ważnym projektem realizowanym przez KAS jest e-TOLL, czyli system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Jak wystawiać faktury ustrukturyzowane i korzystać z KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

"System oparty jest o technologię pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. 1 grudnia 2021 r. e-TOLL zastąpił manualny system poboru opłat dla pojazdów lekkich na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica” – powiedział Bartosz Zbaraszczuk.

Zwrócił uwagę, że przejście na e-TOLL sprawiło, że kierowcy wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie zatrzymują się, by pobrać bilet, a zjeżdżając, żeby bilet opłacić u inkasenta. To powoduje, że ruch odbywa się płynnie.

„W ten sposób wyeliminowaliśmy problem wakacyjnych korków na tych autostradach. Dla użytkowników samochodów osobowych i motocykli wprowadziliśmy wygodną metodę płacenia za przejazd w postaci e-biletu autostradowego, który można kupić z wyprzedzeniem w aplikacji e-TOLL PL BILET, w sklepie internetowym na stronie etoll.gov.pl, w ośmiu aplikacjach naszych partnerów oraz na 1372 stacjach paliw Orlenu i 26 stacjach paliw Lotosu. Lista punktów dystrybucji e-biletu autostradowego i partnerów e-TOLL stale się rozrasta” – stwierdził szef KAS. (PAP)

66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych

„Aż dwie na trzy firmy w Polsce nadal korzystają z faktur papierowych (66 proc.). Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej. Prawie połowa firm korzysta z narzędzia do elektronicznego obiegu faktur (48 proc.), a 11 proc. ma w planach jego wdrożenie, między innymi z uwagi na nowe regulacje związane z zapowiadanym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur” – podano w raporcie z wyników badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?”

Od 1 stycznia 2022 r. polskie firmy mogą dobrowolnie wystawiać faktury elektroniczne z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur. System ten stanie się w Polsce obowiązkowy przy wystawianiu faktur od 2024 r.

Z badania wynika, że co czwarta firma w Polsce wystawia do 10 faktur miesięcznie, co trzecia – od 11 do 100, 17 proc. - do 500, a 12 proc. więcej niż 500 takich dokumentów. Liczba wystawianych faktur jest zależna od wielkości firmy. 50 proc. mikrofirm wystawia do 10 faktur miesięcznie, podczas gdy około połowa firm średnich i dużych – ponad 100.

W raporcie z badania stwierdzono, że papierowe faktury dominują w firmach handlowych i produkcyjnych, wśród których odpowiednio aż 75 proc. i 73 proc. firm nadal używa drukowanych dokumentów. Wśród firm budowlanych faktury papierowe wystawia 69 proc. firm. Jednocześnie te same branże, które drukują najwięcej, w największym stopniu używają także elektronicznego obiegu dokumentów. Z takiego rozwiązania korzysta 60 proc. firm produkcyjnych, 55 proc. handlowych i 45 proc. w sektorze usług.

„4 z 10 przedsiębiorstw budowlanych również wdrożyło już rozwiązania cyfrowe. Ta branża jednak przygotowuje się do zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów zmian, gdyż 17 proc. zapytanych planuje uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów w związku z planowanym wdrożeniem KSeF. Dla porównania w handlu tylko 7 proc. firm ma takie plany” – stwierdzono w informacji prasowej z wyników badania.

Wskazano w nim, że papierowe dokumenty są obecne w 68 proc. średnich, 66 proc. dużych i 65 proc. mikrofirm. Jednocześnie co trzecie spośród przedsiębiorstw zatrudniających do 9 pracowników wystawia cyfrowe faktury (39 proc.), w średnich i dużych firmach na takie rozwiązanie stawia już co druga (po 55 proc. wskazań).

„Firmy generujące najwięcej dokumentów księgowych chętniej sięgają po elektroniczny obieg faktur. Rozwiązania tego typu używa 36 proc. przedsiębiorców generujących do 10 dokumentów miesięcznie. Przy większej skali (od 500 do 1000 dokumentów miesięcznie) jest to już 78 proc., a przy ponad tysiącu faktur miesięcznie, 76 proc. Wraz ze wzrostem skali spada natomiast liczba firm deklarujących użycie wyłącznie faktur papierowych – dzieje się tak w aż 40 proc. najmniejszych firm, generujących do 10 faktur miesięcznie, ale już tylko w 3 proc. firm generujących powyżej 1000 faktur każdego miesiąca” – wskazano w wynikach badania.

Badanie „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” zostało zrealizowane na zlecenie firmy Webcon przez Panel Badawczy Ariadna na próbie 538 firm (struktura wg uśrednionego udziału w zatrudnieniu i PKB). Dane zebrano metodą CAWI w dniach 05-13 maja 2022 roku. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ drag/

ms/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

    Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

    Podatek Belki drenuje kieszenie Polaków. W pół roku fiskus ściągnął ponad 5 mld zł

    Podatek Belki coraz bardziej uwiera Polaków. Tylko w pół roku fiskus ściągnął od nich ponad 5 mld zł.

    Darowizna w formie aktu notarialnego z zagranicy. Co jest istotne podatkowo?

    W dzisiejszych czasach, coraz częściej obywatele Polski otrzymują darowizny z zagranicy. Czy jednak taka darowizna podlega opodatkowaniu w Polsce? Jakie są obowiązki podatkowe osoby, która otrzymała taką darowiznę w formie aktu notarialnego?

    Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

    Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

    Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

    Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

    Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

    Fundacja rodzinna jako family office

    Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    REKLAMA