REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logowanie do e-Urzędu Skarbowego - zmiany od 7 lipca 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
e-Urząd Skarbowy (e-US); Logowanie do e-Urzędu Skarbowego - zmiany od 7 lipca 2022 r.
e-Urząd Skarbowy (e-US); Logowanie do e-Urzędu Skarbowego - zmiany od 7 lipca 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7 lipca 2022 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego. Gotowy jest już projekt tego rozporządzenia. Nowe rozporządzenie ma związek z wdrażanym w resorcie finansów nowym rozwiązaniem informatycznym – e-Urząd Skarbowy, który docelowo ma zastąpić portal podatkowy.

Rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego

Na podstawie art. 35b ust. 6 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.) dalej również „ustawa o KAS”, który to przepis został wprowadzony przez ustawę z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301) - zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

REKLAMA

Autopromocja
  1. szczegółowy zakres danych przekazywanych we wniosku o udostępnienie konta w e-Urzędzie Skarbowym,
  2. sposób i tryb składania wniosku o udostępnienie konta w e-Urzędzie Skarbowym oraz organ właściwy do rozpatrzenia tego wniosku,
  3. warunki korzystania z e-Urzędu Skarbowego, w tym sposób uwierzytelniania w e-Urzędzie Skarbowym użytkowników konta w e-Urzędzie Skarbowym,
  4. zakres korzystania z e-Urzędu Skarbowego, w tym rodzaje kont, o których mowa w art. 35b ust. 2 pkt 3 ustawy o KAS, i uprawnienia użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym,
  5. rodzaje spraw, które są załatwiane w e-Urzędzie Skarbowym

- mając na względzie sprawną obsługę wniosków, potrzebę upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami KAS, zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności przekazywanych danych oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

e-Urząd skarbowy zamiast Portalu podatkowego

Projekt rozporządzenia jest związany z wdrażanym w resorcie finansów nowym rozwiązaniem informatycznym – e-Urząd Skarbowy, który docelowo ma zastąpić portal podatkowy.

Dotychczas analogiczne zagadnienia, dotyczące portalu podatkowego, minister właściwy do spraw finansów publicznych regulował na podstawie delegacji zawartej w art. 3f § 2 i 4 Ordynacji podatkowej uchylonego ustawą zmieniającą. Z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej (tj. 7 lipca 2022 r.) stracą moc:

  1. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1673 i 1783) oraz
  2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1323).

Mimo utraty mocy obowiązującej rozporządzenia te znajdą zastosowanie do czynności dokonywanych w portalu podatkowym do czasu zaprzestania udostępniania usług na portalu podatkowym. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 3 ustawy zmieniającej do pism, w tym podań, deklaracji i pełnomocnictw, przesyłanych przez portal podatkowy do dnia poprzedzającego dzień określony w obwieszczeniu, wydanym na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy zmieniającej, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Urząd skarbowy - zmiany od 7 lipca 2022 r.

Co do zasady jednak z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej w odniesieniu do użytkowników e-Urzędu Skarbowego znajdą zastosowanie rozwiązania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 35b ust. 6 ustawy o KAS.  

Logowanie (uwierzytelnianie) do e-Urzędu Skarbowego

Zgodnie z art. 35b ust. 4 ustawy o KAS warunkiem dostępu do konta w e-Urzędzie Skarbowym jest uwierzytelnienie się przez użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym. Projektowane rozporządzenie określa sposoby uwierzytelniania w e-Urzędzie Skarbowym użytkowników, którymi mogą być tylko osoby fizyczne. Korzystanie z e-Urzędu Skarbowego przez użytkownika wymaga uwierzytelnienia:

  1. przez podanie danych autoryzujących – w przypadku usługi Twój e-PIT, albo
  2. przy użyciu Węzła Krajowego, albo
  3. przy użyciu aplikacji mobilnej mObywatel.

Uprawnienia użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym

Użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym jest uprawniony do:

  1. wyrażenia i cofania zgody na doręczanie pism na konto w e-Urzędzie Skarbowym;
  2. odbierania pism doręczanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej na konto w e-Urzędzie Skarbowym;
  3. wnoszenia pism za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym;
  4. przeglądania danych objętych tajemnicą skarbową dotyczących osoby fizycznej;
  5. dokonywania płatności online z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Pisma generowane automatycznie

Zgodnie z art. 35c ust. 1 ustawy zmieniającej przewiduje możliwość załatwiania spraw w e-Urzędzie Skarbowym przy pomocy pism generowanych automatycznie. W przypadku uruchomienia tego rodzaju usługi polegającej na automatycznym załatwianiu sprawy w e-Urzędzie Skarbowym minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w rozporządzeniu rodzaje tych spraw. Aktualnie trwają prace nad uruchomieniem w e-Urzędzie Skarbowym usługi polegającej na automatycznym załatwianiu spraw polegających na wydawaniu generowanych automatycznie:

    1. zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W), o których mowa w art. 306e § 1 Ordynacji podatkowej,
    2. zaświadczeń o wysokości dochodu osoby fizycznej (ZAS-DF i ZAS-DFU), o których mowa w art. 306i § 1 Ordynacji podatkowej.

Część funkcjonalności i usług e-Urzędu Skarbowego będzie wdrożona później

Projekt rozporządzenia stanowi zatem częściową realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 35b ust. 6 ustawy o KAS. Wynika to z tego, że część funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego i usług udostępnianych na tym portalu będzie wdrażanych i udostępnianych użytkownikom w późniejszym terminie. Dlatego też rozporządzenie nie określa:

a) szczegółowego zakresu danych przekazywanych we wniosku o udostępnienie konta w e-Urzędzie Skarbowym oraz sposobu i trybu składania tego wniosku (zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy zmieniającej stosowne przepisy ustawy o KAS stosuje się od dnia określonego w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej, tj. w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”);

b) rodzaju kont, o których mowa w art. 35b ust. 2 pkt 3 (czyli kont  organów władzy publicznej, urzędów obsługujących te organy lub kancelarii) - w pierwszej kolejności udostępniona zostanie funkcjonalność dla kont jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 35b ust. 2 pkt 2 ustawy o KAS; kolejne rodzaje kont zostaną udostępnione użytkownikom w terminie późniejszym.

Omawiany projekt zakłada, że rozporządzenie wejdzie w życie 7 lipca 2022 r. - czyli w tym samym dniu, w którym wchodzi w życie ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA