REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 roku. Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że zwrot KSeF, akronim od Krajowy System e-Faktur, jest już znany wielu polskim przedsiębiorcom. Z nazwą tą – odnoszącą się do oficjalnej platformy rządowej służącej do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych – wiążą się bowiem plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia obowiązku e-fakturowania w Polsce w styczniu 2024 roku. Stąd też już za około 18 miesięcy każdy podatnik będzie musiał prowadzić swoje działania wymiany dokumentów zgodnie z KSeF.

REKLAMA

Autopromocja

Opublikowane dotychczas przez Ministerstwo Finansów założenia dotyczące korzystania z KSeF sprowadzają się głównie do tworzenia faktur zgodnie ze schematem KSeF xml, jak również przesłania/odebrania faktur do/z KSeF po odpowiednim uwierzytelnieniu się podatnika (lub podmiotu upoważnionego) w KSeF na zasadach określonych w dokumentacji API.

- Biorąc pod uwagę, że od 2024 roku liczba podmiotów korzystających z KSeF będzie olbrzymia, samo rozwiązanie tworzone przez Ministerstwo musi być jak najbardziej uniwersalne. Korzystać z niego będą zarówno mali przedsiębiorcy (np. JDG – jednoosobowe działalności gospodarcze) operujący na kilku do kilkudziesięciu fakturach miesięcznie, jak i największe korporacje przetwarzające miliony dokumentów w tym samym okresie czasu. Stąd też dokumentacja opublikowana na stronie KSeF (podatki.gov.pl) jest dostępna dla wszystkich tych, którzy chcą już teraz przygotować się na korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur – opisuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch .  

Problemy z uzyskaniem zgodności z KSeF „na własną rękę”

Jest jednak jedno „ale”, a brzmi ono następująco – czy każdy kto zapozna się z wyżej wspomnianym zestawem materiałów będzie wiedział, jak podłączyć się do KSeF i zarejestrować swoje faktury?

- Przedsiębiorcy, z którymi jesteśmy w kontakcie, zauważają, że podłączenie się do KSeF we własnym zakresie wymaga zarówno sporej wiedzy technicznej i zasobów programistycznych, jak i odpowiedniej infrastruktury oraz doświadczenia w prowadzeniu tego typu projektów. Obawiają się też ilości prac programistycznych wymaganych do osiągnięcia integracji systemów wewnętrznych (FK/ERP) z API KSeF. Stąd też współpraca z doświadczonymi operatorami wymiany dokumentów i dostawcami platform EDI (z ang. Electronic Data Interchange) do elektronicznej wymiana danych może pozwolić firmom uniknąć wielu problemów – mówi Łukasz Barchański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego?

Niektóre z tych firm działają w obszarze wymiany e-faktur od wielu lat i mają duże doświadczenie w przygotowywaniu rozwiązań IT pod wymagania dot. e-fakturowania zarówno w Polsce, jak i za granicą.

- Szukając partnera informatycznego warto zwrócić uwagę, czy firma realizowała projekty w krajach, gdzie wymiana faktur ustrukturyzowanych już jest obowiązkowa, np. w Hiszpanii, Portugalii czy też Turcji, a w szczególności we Włoszech, ponieważ tamtejszy narodowy system do e-fakturowania, Sistema di Interscambio, wielokrotnie był traktowany przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów jako wzór dla KSeF - podkreśla Łukasz Barchański z Comarch.

Integracja z KSeF. Zaufaj e-fakturowym specjalistom

Z czasem na rynku systemów informatycznych będą się pojawiać narzędzia dające możliwość integracji z Krajowym Systemem e-Faktur, a niektóre z nich już są dostępne w wersji demo. Mimo, że obowiązek korzystania z rządowej platformy zostanie wprowadzony dopiero za około osiemnaście miesięcy, to już teraz warto sprawdzić, jak wygląda komunikacja na linii przedsiębiorstwo – ministerstwo.

REKLAMA

- Platformy demo – niektóre są dostępne zarówno dla obecnych klientów, jak i osób, które nie korzystają z rozwiązań danej firmy – pozwalają na testowanie rejestracji faktur w KSeF. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak będą wyglądały ich procesy wymiany dokumentów po przejściu na e-fakturowanie, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję o zakupie systemu – tłumaczy Łukasz Barchański.

Niewątpliwie zaletami systemów informatycznych klasy EDI jest fakt, że są to rozwiązania wykorzystywane i sprawdzane przez tysiące klientów od wielu lat i przystosowane do przesyłania setek milionów dokumentów rocznie.

- Operatorzy wymiany dokumentów zanim udostępnią swoje rozwiązania, poddają je wielomiesięcznym testom, tak aby komunikacja z Krajowym Systemem e-Faktur była  ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.  Innymi słowy, oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający z platformy EDI mają większą gwarancje bezpiecznej i nieprzerwanej wymiany e-faktury – zaznacza Łukasz Barchański..

Mówiąc o zaletach, prawdopodobnie najważniejszą kwestią jest sam fakt, że rozwiązanie Comarch EDI od początku tego roku jest w pełni zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur, a po wielu miesiącach testów komunikacja jest ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.

Zmiany w oprogramowaniu API KSeF - trzeba je śledzić i wdrażać

Każdy system informatyczny, bez względu czy to rządowy program czy komercyjna aplikacja, jest aktualizowany i modernizowany. Z pewnością podobnie będzie w przypadku platformy KSeF – Ministerstwo Finansów będzie wprowadzać zmiany w oprogramowaniu API KSeF, a użytkownicy będą musieli śledzić te modernizacje i na bieżąco dostosowywać systemu do obowiązujących wymogów. W praktyce oznacza to kolejny obowiązek dla osób odpowiedzialnych za wymianę faktur ustrukturyzowanych.

-  Po wdrożeniu platform EDI firmy nie zostają z tym tematem „sam na sam”, ponieważ dostawcy systemów informatycznych kontrolują i cały czas rozbudowują o wymagane elementy swoje produkty. Przy wyborze partnera technologicznego warto się upewnić, czy  monitoring poprawności działania platformy do wymiany e-faktur prowadzony jest w trybie 24/7 – radzi Łukasz Barchański z Comarch.

Jedno jest pewne – już w 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Dlatego też przedsiębiorcy już dziś muszą myśleć o tym, co powinni zrobić, aby prowadzić swoje działania biznesowe zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie. Nawiązanie współpracy firmą informatyczną to nie tylko sposób na uzyskanie przez nich tej zgodności, ale również droga do wielu nowych możliwości biznesowych. Wystarczy jedynie nią podążać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA