Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?
W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 roku. Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że zwrot KSeF, akronim od Krajowy System e-Faktur, jest już znany wielu polskim przedsiębiorcom. Z nazwą tą – odnoszącą się do oficjalnej platformy rządowej służącej do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych – wiążą się bowiem plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia obowiązku e-fakturowania w Polsce w styczniu 2024 roku. Stąd też już za około 18 miesięcy każdy podatnik będzie musiał prowadzić swoje działania wymiany dokumentów zgodnie z KSeF.

Opublikowane dotychczas przez Ministerstwo Finansów założenia dotyczące korzystania z KSeF sprowadzają się głównie do tworzenia faktur zgodnie ze schematem KSeF xml, jak również przesłania/odebrania faktur do/z KSeF po odpowiednim uwierzytelnieniu się podatnika (lub podmiotu upoważnionego) w KSeF na zasadach określonych w dokumentacji API.

- Biorąc pod uwagę, że od 2024 roku liczba podmiotów korzystających z KSeF będzie olbrzymia, samo rozwiązanie tworzone przez Ministerstwo musi być jak najbardziej uniwersalne. Korzystać z niego będą zarówno mali przedsiębiorcy (np. JDG – jednoosobowe działalności gospodarcze) operujący na kilku do kilkudziesięciu fakturach miesięcznie, jak i największe korporacje przetwarzające miliony dokumentów w tym samym okresie czasu. Stąd też dokumentacja opublikowana na stronie KSeF (podatki.gov.pl) jest dostępna dla wszystkich tych, którzy chcą już teraz przygotować się na korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur – opisuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch .  

Problemy z uzyskaniem zgodności z KSeF „na własną rękę”

Jest jednak jedno „ale”, a brzmi ono następująco – czy każdy kto zapozna się z wyżej wspomnianym zestawem materiałów będzie wiedział, jak podłączyć się do KSeF i zarejestrować swoje faktury?

- Przedsiębiorcy, z którymi jesteśmy w kontakcie, zauważają, że podłączenie się do KSeF we własnym zakresie wymaga zarówno sporej wiedzy technicznej i zasobów programistycznych, jak i odpowiedniej infrastruktury oraz doświadczenia w prowadzeniu tego typu projektów. Obawiają się też ilości prac programistycznych wymaganych do osiągnięcia integracji systemów wewnętrznych (FK/ERP) z API KSeF. Stąd też współpraca z doświadczonymi operatorami wymiany dokumentów i dostawcami platform EDI (z ang. Electronic Data Interchange) do elektronicznej wymiana danych może pozwolić firmom uniknąć wielu problemów – mówi Łukasz Barchański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego?

Niektóre z tych firm działają w obszarze wymiany e-faktur od wielu lat i mają duże doświadczenie w przygotowywaniu rozwiązań IT pod wymagania dot. e-fakturowania zarówno w Polsce, jak i za granicą.

- Szukając partnera informatycznego warto zwrócić uwagę, czy firma realizowała projekty w krajach, gdzie wymiana faktur ustrukturyzowanych już jest obowiązkowa, np. w Hiszpanii, Portugalii czy też Turcji, a w szczególności we Włoszech, ponieważ tamtejszy narodowy system do e-fakturowania, Sistema di Interscambio, wielokrotnie był traktowany przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów jako wzór dla KSeF - podkreśla Łukasz Barchański z Comarch.

Integracja z KSeF. Zaufaj e-fakturowym specjalistom

Z czasem na rynku systemów informatycznych będą się pojawiać narzędzia dające możliwość integracji z Krajowym Systemem e-Faktur, a niektóre z nich już są dostępne w wersji demo. Mimo, że obowiązek korzystania z rządowej platformy zostanie wprowadzony dopiero za około osiemnaście miesięcy, to już teraz warto sprawdzić, jak wygląda komunikacja na linii przedsiębiorstwo – ministerstwo.

- Platformy demo – niektóre są dostępne zarówno dla obecnych klientów, jak i osób, które nie korzystają z rozwiązań danej firmy – pozwalają na testowanie rejestracji faktur w KSeF. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak będą wyglądały ich procesy wymiany dokumentów po przejściu na e-fakturowanie, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję o zakupie systemu – tłumaczy Łukasz Barchański.

Niewątpliwie zaletami systemów informatycznych klasy EDI jest fakt, że są to rozwiązania wykorzystywane i sprawdzane przez tysiące klientów od wielu lat i przystosowane do przesyłania setek milionów dokumentów rocznie.

- Operatorzy wymiany dokumentów zanim udostępnią swoje rozwiązania, poddają je wielomiesięcznym testom, tak aby komunikacja z Krajowym Systemem e-Faktur była  ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.  Innymi słowy, oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający z platformy EDI mają większą gwarancje bezpiecznej i nieprzerwanej wymiany e-faktury – zaznacza Łukasz Barchański..

Mówiąc o zaletach, prawdopodobnie najważniejszą kwestią jest sam fakt, że rozwiązanie Comarch EDI od początku tego roku jest w pełni zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur, a po wielu miesiącach testów komunikacja jest ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.

Zmiany w oprogramowaniu API KSeF - trzeba je śledzić i wdrażać

Każdy system informatyczny, bez względu czy to rządowy program czy komercyjna aplikacja, jest aktualizowany i modernizowany. Z pewnością podobnie będzie w przypadku platformy KSeF – Ministerstwo Finansów będzie wprowadzać zmiany w oprogramowaniu API KSeF, a użytkownicy będą musieli śledzić te modernizacje i na bieżąco dostosowywać systemu do obowiązujących wymogów. W praktyce oznacza to kolejny obowiązek dla osób odpowiedzialnych za wymianę faktur ustrukturyzowanych.

-  Po wdrożeniu platform EDI firmy nie zostają z tym tematem „sam na sam”, ponieważ dostawcy systemów informatycznych kontrolują i cały czas rozbudowują o wymagane elementy swoje produkty. Przy wyborze partnera technologicznego warto się upewnić, czy  monitoring poprawności działania platformy do wymiany e-faktur prowadzony jest w trybie 24/7 – radzi Łukasz Barchański z Comarch.

Jedno jest pewne – już w 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Dlatego też przedsiębiorcy już dziś muszą myśleć o tym, co powinni zrobić, aby prowadzić swoje działania biznesowe zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie. Nawiązanie współpracy firmą informatyczną to nie tylko sposób na uzyskanie przez nich tej zgodności, ale również droga do wielu nowych możliwości biznesowych. Wystarczy jedynie nią podążać.

Reklama
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?

    Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej i wynajem prywatny. Czy trzeba korygować odliczony VAT?

    Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?

    Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej. Bezpłatne webinarium 15 czerwca

    Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!

    Sprzedaż praw do projektu farmy (elektrowni) fotowoltaicznej - stawka VAT

    Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.

    Open banking ułatwi obsługę KSeF?

    Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.

    MF: szerokie zmiany w egzekucji podatków

    Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.