REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 roku. Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że zwrot KSeF, akronim od Krajowy System e-Faktur, jest już znany wielu polskim przedsiębiorcom. Z nazwą tą – odnoszącą się do oficjalnej platformy rządowej służącej do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych – wiążą się bowiem plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia obowiązku e-fakturowania w Polsce w styczniu 2024 roku. Stąd też już za około 18 miesięcy każdy podatnik będzie musiał prowadzić swoje działania wymiany dokumentów zgodnie z KSeF.

REKLAMA

Autopromocja

Opublikowane dotychczas przez Ministerstwo Finansów założenia dotyczące korzystania z KSeF sprowadzają się głównie do tworzenia faktur zgodnie ze schematem KSeF xml, jak również przesłania/odebrania faktur do/z KSeF po odpowiednim uwierzytelnieniu się podatnika (lub podmiotu upoważnionego) w KSeF na zasadach określonych w dokumentacji API.

- Biorąc pod uwagę, że od 2024 roku liczba podmiotów korzystających z KSeF będzie olbrzymia, samo rozwiązanie tworzone przez Ministerstwo musi być jak najbardziej uniwersalne. Korzystać z niego będą zarówno mali przedsiębiorcy (np. JDG – jednoosobowe działalności gospodarcze) operujący na kilku do kilkudziesięciu fakturach miesięcznie, jak i największe korporacje przetwarzające miliony dokumentów w tym samym okresie czasu. Stąd też dokumentacja opublikowana na stronie KSeF (podatki.gov.pl) jest dostępna dla wszystkich tych, którzy chcą już teraz przygotować się na korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur – opisuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch .  

Problemy z uzyskaniem zgodności z KSeF „na własną rękę”

Jest jednak jedno „ale”, a brzmi ono następująco – czy każdy kto zapozna się z wyżej wspomnianym zestawem materiałów będzie wiedział, jak podłączyć się do KSeF i zarejestrować swoje faktury?

- Przedsiębiorcy, z którymi jesteśmy w kontakcie, zauważają, że podłączenie się do KSeF we własnym zakresie wymaga zarówno sporej wiedzy technicznej i zasobów programistycznych, jak i odpowiedniej infrastruktury oraz doświadczenia w prowadzeniu tego typu projektów. Obawiają się też ilości prac programistycznych wymaganych do osiągnięcia integracji systemów wewnętrznych (FK/ERP) z API KSeF. Stąd też współpraca z doświadczonymi operatorami wymiany dokumentów i dostawcami platform EDI (z ang. Electronic Data Interchange) do elektronicznej wymiana danych może pozwolić firmom uniknąć wielu problemów – mówi Łukasz Barchański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego?

Niektóre z tych firm działają w obszarze wymiany e-faktur od wielu lat i mają duże doświadczenie w przygotowywaniu rozwiązań IT pod wymagania dot. e-fakturowania zarówno w Polsce, jak i za granicą.

- Szukając partnera informatycznego warto zwrócić uwagę, czy firma realizowała projekty w krajach, gdzie wymiana faktur ustrukturyzowanych już jest obowiązkowa, np. w Hiszpanii, Portugalii czy też Turcji, a w szczególności we Włoszech, ponieważ tamtejszy narodowy system do e-fakturowania, Sistema di Interscambio, wielokrotnie był traktowany przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów jako wzór dla KSeF - podkreśla Łukasz Barchański z Comarch.

Integracja z KSeF. Zaufaj e-fakturowym specjalistom

Z czasem na rynku systemów informatycznych będą się pojawiać narzędzia dające możliwość integracji z Krajowym Systemem e-Faktur, a niektóre z nich już są dostępne w wersji demo. Mimo, że obowiązek korzystania z rządowej platformy zostanie wprowadzony dopiero za około osiemnaście miesięcy, to już teraz warto sprawdzić, jak wygląda komunikacja na linii przedsiębiorstwo – ministerstwo.

REKLAMA

- Platformy demo – niektóre są dostępne zarówno dla obecnych klientów, jak i osób, które nie korzystają z rozwiązań danej firmy – pozwalają na testowanie rejestracji faktur w KSeF. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak będą wyglądały ich procesy wymiany dokumentów po przejściu na e-fakturowanie, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję o zakupie systemu – tłumaczy Łukasz Barchański.

Niewątpliwie zaletami systemów informatycznych klasy EDI jest fakt, że są to rozwiązania wykorzystywane i sprawdzane przez tysiące klientów od wielu lat i przystosowane do przesyłania setek milionów dokumentów rocznie.

- Operatorzy wymiany dokumentów zanim udostępnią swoje rozwiązania, poddają je wielomiesięcznym testom, tak aby komunikacja z Krajowym Systemem e-Faktur była  ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.  Innymi słowy, oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający z platformy EDI mają większą gwarancje bezpiecznej i nieprzerwanej wymiany e-faktury – zaznacza Łukasz Barchański..

Mówiąc o zaletach, prawdopodobnie najważniejszą kwestią jest sam fakt, że rozwiązanie Comarch EDI od początku tego roku jest w pełni zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur, a po wielu miesiącach testów komunikacja jest ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.

Zmiany w oprogramowaniu API KSeF - trzeba je śledzić i wdrażać

Każdy system informatyczny, bez względu czy to rządowy program czy komercyjna aplikacja, jest aktualizowany i modernizowany. Z pewnością podobnie będzie w przypadku platformy KSeF – Ministerstwo Finansów będzie wprowadzać zmiany w oprogramowaniu API KSeF, a użytkownicy będą musieli śledzić te modernizacje i na bieżąco dostosowywać systemu do obowiązujących wymogów. W praktyce oznacza to kolejny obowiązek dla osób odpowiedzialnych za wymianę faktur ustrukturyzowanych.

-  Po wdrożeniu platform EDI firmy nie zostają z tym tematem „sam na sam”, ponieważ dostawcy systemów informatycznych kontrolują i cały czas rozbudowują o wymagane elementy swoje produkty. Przy wyborze partnera technologicznego warto się upewnić, czy  monitoring poprawności działania platformy do wymiany e-faktur prowadzony jest w trybie 24/7 – radzi Łukasz Barchański z Comarch.

Jedno jest pewne – już w 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Dlatego też przedsiębiorcy już dziś muszą myśleć o tym, co powinni zrobić, aby prowadzić swoje działania biznesowe zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie. Nawiązanie współpracy firmą informatyczną to nie tylko sposób na uzyskanie przez nich tej zgodności, ale również droga do wielu nowych możliwości biznesowych. Wystarczy jedynie nią podążać.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Ceny za badania techniczne wyższe już w 2025 r.? 260–280 zł - to postulat diagnostów. Zmienić się mają też opłaty karne za spóźniony przegląd i terminy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA

Minister finansów: 240 tys. zł - nowy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku. Będą też inne zmiany w podatkach

Od przyszłego roku podniesiemy limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł – powiedział 10 lutego 2025 r. podczas konferencji „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański. Obecnie ten limit wynosi 200 tys. zł. Minister Domański zapowiedział także zmiany w podatku miedziowym.

Zastosowanie procedury marży w VAT przy sprzedaży towarów używanych – błędna interpretacja

Czym jest procedura marży w podatku od towarów i usług? Czy towary zakupione przed 1 maja 2004 r., które następnie były i są przedmiotem dostawy po tej dacie, mogą być objęte tą procedurą? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA