REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?
Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 roku. Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że zwrot KSeF, akronim od Krajowy System e-Faktur, jest już znany wielu polskim przedsiębiorcom. Z nazwą tą – odnoszącą się do oficjalnej platformy rządowej służącej do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych – wiążą się bowiem plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia obowiązku e-fakturowania w Polsce w styczniu 2024 roku. Stąd też już za około 18 miesięcy każdy podatnik będzie musiał prowadzić swoje działania wymiany dokumentów zgodnie z KSeF.

REKLAMA

Opublikowane dotychczas przez Ministerstwo Finansów założenia dotyczące korzystania z KSeF sprowadzają się głównie do tworzenia faktur zgodnie ze schematem KSeF xml, jak również przesłania/odebrania faktur do/z KSeF po odpowiednim uwierzytelnieniu się podatnika (lub podmiotu upoważnionego) w KSeF na zasadach określonych w dokumentacji API.

- Biorąc pod uwagę, że od 2024 roku liczba podmiotów korzystających z KSeF będzie olbrzymia, samo rozwiązanie tworzone przez Ministerstwo musi być jak najbardziej uniwersalne. Korzystać z niego będą zarówno mali przedsiębiorcy (np. JDG – jednoosobowe działalności gospodarcze) operujący na kilku do kilkudziesięciu fakturach miesięcznie, jak i największe korporacje przetwarzające miliony dokumentów w tym samym okresie czasu. Stąd też dokumentacja opublikowana na stronie KSeF (podatki.gov.pl) jest dostępna dla wszystkich tych, którzy chcą już teraz przygotować się na korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur – opisuje Łukasz Barchański, dyrektor konsultingu w Comarch .  

Problemy z uzyskaniem zgodności z KSeF „na własną rękę”

Jest jednak jedno „ale”, a brzmi ono następująco – czy każdy kto zapozna się z wyżej wspomnianym zestawem materiałów będzie wiedział, jak podłączyć się do KSeF i zarejestrować swoje faktury?

- Przedsiębiorcy, z którymi jesteśmy w kontakcie, zauważają, że podłączenie się do KSeF we własnym zakresie wymaga zarówno sporej wiedzy technicznej i zasobów programistycznych, jak i odpowiedniej infrastruktury oraz doświadczenia w prowadzeniu tego typu projektów. Obawiają się też ilości prac programistycznych wymaganych do osiągnięcia integracji systemów wewnętrznych (FK/ERP) z API KSeF. Stąd też współpraca z doświadczonymi operatorami wymiany dokumentów i dostawcami platform EDI (z ang. Electronic Data Interchange) do elektronicznej wymiana danych może pozwolić firmom uniknąć wielu problemów – mówi Łukasz Barchański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego?

Niektóre z tych firm działają w obszarze wymiany e-faktur od wielu lat i mają duże doświadczenie w przygotowywaniu rozwiązań IT pod wymagania dot. e-fakturowania zarówno w Polsce, jak i za granicą.

- Szukając partnera informatycznego warto zwrócić uwagę, czy firma realizowała projekty w krajach, gdzie wymiana faktur ustrukturyzowanych już jest obowiązkowa, np. w Hiszpanii, Portugalii czy też Turcji, a w szczególności we Włoszech, ponieważ tamtejszy narodowy system do e-fakturowania, Sistema di Interscambio, wielokrotnie był traktowany przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów jako wzór dla KSeF - podkreśla Łukasz Barchański z Comarch.

Integracja z KSeF. Zaufaj e-fakturowym specjalistom

Z czasem na rynku systemów informatycznych będą się pojawiać narzędzia dające możliwość integracji z Krajowym Systemem e-Faktur, a niektóre z nich już są dostępne w wersji demo. Mimo, że obowiązek korzystania z rządowej platformy zostanie wprowadzony dopiero za około osiemnaście miesięcy, to już teraz warto sprawdzić, jak wygląda komunikacja na linii przedsiębiorstwo – ministerstwo.

- Platformy demo – niektóre są dostępne zarówno dla obecnych klientów, jak i osób, które nie korzystają z rozwiązań danej firmy – pozwalają na testowanie rejestracji faktur w KSeF. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić, jak będą wyglądały ich procesy wymiany dokumentów po przejściu na e-fakturowanie, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję o zakupie systemu – tłumaczy Łukasz Barchański.

Niewątpliwie zaletami systemów informatycznych klasy EDI jest fakt, że są to rozwiązania wykorzystywane i sprawdzane przez tysiące klientów od wielu lat i przystosowane do przesyłania setek milionów dokumentów rocznie.

- Operatorzy wymiany dokumentów zanim udostępnią swoje rozwiązania, poddają je wielomiesięcznym testom, tak aby komunikacja z Krajowym Systemem e-Faktur była  ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.  Innymi słowy, oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający z platformy EDI mają większą gwarancje bezpiecznej i nieprzerwanej wymiany e-faktury – zaznacza Łukasz Barchański..

Mówiąc o zaletach, prawdopodobnie najważniejszą kwestią jest sam fakt, że rozwiązanie Comarch EDI od początku tego roku jest w pełni zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur, a po wielu miesiącach testów komunikacja jest ustabilizowana i gotowa na procesowanie ogromnych ilości faktur jednocześnie.

Zmiany w oprogramowaniu API KSeF - trzeba je śledzić i wdrażać

Każdy system informatyczny, bez względu czy to rządowy program czy komercyjna aplikacja, jest aktualizowany i modernizowany. Z pewnością podobnie będzie w przypadku platformy KSeF – Ministerstwo Finansów będzie wprowadzać zmiany w oprogramowaniu API KSeF, a użytkownicy będą musieli śledzić te modernizacje i na bieżąco dostosowywać systemu do obowiązujących wymogów. W praktyce oznacza to kolejny obowiązek dla osób odpowiedzialnych za wymianę faktur ustrukturyzowanych.

-  Po wdrożeniu platform EDI firmy nie zostają z tym tematem „sam na sam”, ponieważ dostawcy systemów informatycznych kontrolują i cały czas rozbudowują o wymagane elementy swoje produkty. Przy wyborze partnera technologicznego warto się upewnić, czy  monitoring poprawności działania platformy do wymiany e-faktur prowadzony jest w trybie 24/7 – radzi Łukasz Barchański z Comarch.

Jedno jest pewne – już w 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Dlatego też przedsiębiorcy już dziś muszą myśleć o tym, co powinni zrobić, aby prowadzić swoje działania biznesowe zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie. Nawiązanie współpracy firmą informatyczną to nie tylko sposób na uzyskanie przez nich tej zgodności, ale również droga do wielu nowych możliwości biznesowych. Wystarczy jedynie nią podążać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA