REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, jakie skutki dla budżetu państwa i JST [Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów: od kiedy podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, jakie skutki dla budżetu państwa i JST
Ministerstwo Finansów: od kiedy podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, jakie skutki dla budżetu państwa i JST

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów szacuje, że podwyższenie kwoty wolnej od podatku PIT z 30 000 zł do 60 000 zł mogłoby w 2024 roku spowodować zmniejszenie obciążeń podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych o ok. 48 mld zł. Taką informację przekazał pod koniec grudnia 2023 r. Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską. Już na początku stycznia 2024 r. Jarosław Neneman w odpowiedzi na inną interpelację poselską potwierdził, że postulat podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł pozostaje aktualny. Choć nie wskazuje na razie żadnego terminu wprowadzenia tej wyższej kwoty wolnej.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł - skutki dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Ministerstwo Finansów szacuje, że podwyższenie kwoty wolnej od podatku z 30 000 zł do 60 000 zł mogłoby w 2024 r. spowodować zmniejszenie obciążeń podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych o ok. 48 mld zł. 

Natomiast odnośnie wpływu takiego podwyższenia kwoty wolnej na dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) to minister Neneman wskazał na regułę zawartą w art. 9b ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2267, z późn.zm.), zgodnie z którą w przypadku gdy łączna kwota rocznych dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych, prognozowanych na rok budżetowy jest niższa od ustawowo określonej referencyjnej łącznej kwoty rocznych dochodów z tych tytułów oraz różnica między tymi łącznymi kwotami jest większa od wysokości części rozwojowej subwencji ogólnej obliczonej, to wysokość kwoty podstawowej części rozwojowej subwencji ogólnej podlega zwiększeniu.

Z tego powodu - zdaniem MF - podwyższenie kwoty wolnej od podatku PIT może zmniejszyć dochody własne JST, ale jednocześnie wpłynąć na zwiększenie części rozwojowej subwencji ogólnej (czyli na zwiększenie wydatków z budżetu państwa).

REKLAMA

Kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w latach 2007-2023

Kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych to roczna wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z kwoty zmniejszającej podatek określonej w skali podatkowej PIT, od której nie jest pobierany podatek dochodowy.

Ta kwota wolna wynosiła w ostatnich latach:
od 2007 r. – 3 013 zł,
od 2008 r. – 2016 r. – 3 089 zł,
od 2017 r. – 6 600 zł, przy czym w odniesieniu do dochodów rocznych przekraczających kwotę 6 600 zł kwota wolna malała, natomiast w przedziale dochodów od 11 000 zł do 85 528 zł była stała i wynosiła 3 089 zł, a dla dochodów powyżej 127 000 zł nie miała ona zastosowania.
od 2018 r. do  2021 r. – 8 000 zł, przy czym w odniesieniu do dochodów rocznych przekraczających kwotę 8 000 zł kwota wolna malała, w przedziale dochodów od 13 000 zł do 85 528 zł była stała i wynosiła 3 089 zł, a dla dochodów powyżej 127 000 zł nie miała ona zastosowania.
od 2022 r. – 30 000 zł.

Ministerstwo Finansów wskazało też, że w tych latach wpływy budżetowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego (JST)) wyniosły w:
- 2007 r. – 61,0 mld zł,
- 2008 r. – 67,2 mld zł,
- 2009 r. – 62,7 mld zł,
- 2010 r. – 62,5 mld zł,
- 2011 r. – 67,5 mld zł,
- 2012 r. – 70,6 mld zł,
- 2013 r. – 73,8 mld zł,
- 2014 r. – 78,1 mld zł,
- 2015 r. – 83,1 mld zł,
- 2016 r. – 89,3 mld zł,
- 2017 r. – 97,6 mld zł,
- 2018 r. – 110,8 mld zł,
- 2019 r. – 122,0 mld zł,
- 2020 r. – 119,2 mld zł,
- 2021 r. – 136,1 mld zł,
- 2022 r. – 136,1 mld zł.
Powyższe wielkości dotyczą zarówno podatku ustalanego przy zastosowaniu skali podatkowej, jak i innych form opodatkowania, w tym zryczałtowanego podatku dochodowego.

Kiedy kwota wolna od podatku PIT wzrośnie do 60 tys. złotych?

REKLAMA

Jarosław Neneman w odpowiedzi na inną interpelację poselską potwierdził na początku stycznia 2024 r., że postulat podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł pozostaje aktualny. Jak wskazał, realizacja tego postulatu będzie poprzedzona stosownymi analizami i w konsekwencji będzie korespondować z wynikami audytu stanu finansów publicznych. Jak wskazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wdrożenie podwyższenia kwoty wolnej od podatku będzie również uwzględniało wyniki analizy dotyczącej wpływu zmiany ten zmiany na systemy IT płatników, w tym w zakresie czasu niezbędnego na ich implementację w systemach informatycznych oraz przetestowanie projektowanych rozwiązań
Ponadto - jak zaznaczył Jarosław Neneman - stosowna ustawa zostanie zatem przygotowana z uwzględnieniem dyrektyw dotyczących legislacji zawartych w umowie koalicyjnej
Oznacza to, że proces ten będzie uwzględniał: 
- reformę procesu legislacyjnego, otwierając go na szerokie konsultacje społeczne,
- powrót do zasady przewidywalności w systemie podatkowym poprzez ustabilizowanie prawa i przywrócenie dialogu z organizacjami reprezentującymi pracodawców i związki zawodowe.

Póki co nie ma więc, jak widać, żadnych konkretów co do terminu podniesienia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Źródła: 
- Odpowiedź Ministra Finansów z 27 grudnia 2023 r. na interpelację poselską nr 16 (znak sprawy: DD1.054.19.20) - z upoważnienia Ministra Finansów odpowiedzi udzielił Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.
- Odpowiedź Ministra Finansów z 4 stycznia 2024 r. na interpelację poselską nr 271 (znak sprawy: DD3.054.21.2023) - z upoważnienia Ministra Finansów odpowiedzi udzielił Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA