REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego

Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego / Fot. Fotolia
Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem wyrobami akcyzowymi. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którym ma zająć się rząd, zakłada zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą.

Według resortu finansów, który przygotował zmiany, ich celem jest "uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych".

REKLAMA

Autopromocja

Propozycje te, uważa MF, przyczynią się do ułatwienia przedsiębiorcom wykonywania działalności gospodarczej, związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi. "Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywanej działalności" - wskazało Ministerstwo Finansów.

W 2015 roku zabraknie w budżecie 22 mld zł z VAT-u i akcyzy

Resort podkreślił, że proponowane rozwiązania upraszają procedury związane z pobieraniem akcyzy. Doprecyzowują także przepisy dotyczące wyrobów energetycznych, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Część regulacji dotyczy podmiotów zajmujących się obrotem wyrobami tytoniowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przewidywane zmiany są oczekiwane przez podatników, gdyż w dużej części stanowią realizację postulatów kierowanych do Ministerstwa Finansów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi" - podkreśliło Ministerstwo Finansów.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego, gdy czynności prawne objęte akcyzą występują na obszarze dwóch lub więcej organów podatkowych. Zniesiony ma zostać odrębny druk INF - informacja o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

Zgodnie z projektem zwolnienie od akcyzy, przysługujące zakładowi energochłonnemu, przysługiwać ma firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą i prowadzącym ją z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych. Doprecyzowane ma zostać pojęcie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Doprecyzowane mają też zostać regulacje dotyczące wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, np. poprzez określenie katalogu przypadków stosowania takiej stawki.

Projekt MF rozszerza możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych przy wywozie alkoholu etylowego zawartego w kosmetykach. Zmianie mają także ulec przepisy dotyczące zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie wyrobów akcyzowych. Zmniejszone mają być minimalne wysokości obrotu oraz wielkość powierzchni magazynowej dla podmiotów prowadzących działalność w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Ministerstwo zaproponowało w projekcie wydłużenie terminu do nałożenia otrzymanych znaków akcyzy, do zwrotu niewykorzystanych, uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydłużenie okresu ważności znaków akcyzy w przypadku wprowadzenia nowego wzoru znaku akcyzy.

Rozszerzony ma zostać zakres przypadków, w których dopuszcza się przemieszczanie na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych znakami akcyzy pomiędzy składami podatkowymi.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Projekt przewiduje uproszczenie przepisów dotyczących warunków magazynowania wyrobów akcyzowych oraz zmiany dotyczące sposobu stosowania zabezpieczeń akcyzowych. Zakłada też zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia praktycznie w każdym urzędzie celnym, w którym naczelnik będzie mógł stwierdzić, że obciążenie zostało zapłacone.

Funkcjonariusze celni nie będą także musieli być obecni podczas niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą, zwróconych w wyniku reklamacji.

Szereg zmian dotyczy przepisów z zakresu podatku akcyzowego i kontroli, które mają na celu uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych. Wśród nich przewidziano m.in. umożliwienie wnoszenia zastrzeżeń do protokołu z kontroli obrachunkowej, czy wyeliminowanie podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Ponadto wprowadzony ma zostać jeden wniosek o wydanie zezwolenia o urzędowe sprawdzenie oraz termin na przystąpienie do inwentaryzacji.

Podatek akcyzowy został wprowadzony w III RP wraz z VAT w 1993 roku. To podatek nakładany na towary o wysokiej stopie zysku przy niskich kosztach (np. energia) albo na towary, których spożycie należy ograniczać (alkohol, papierosy). (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA