REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.

Reklamacja wyrobów akcyzowych, a obniżenie kwoty akcyzy

Przepisy ustawy akcyzowej dają możliwość obniżenia kwoty akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podatnika lub podmiot prowadzący skład podatkowy. Niemniej sam zakres pojęcia „reklamacji” wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi spory między podatnikami i organami podatkowymi. W szczególności wątpliwości budzi możliwość zastosowania tego przepisu w sytuacji, w której przyczyna reklamacji powstaje już w momencie, kiedy wyrób akcyzowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy np. ulega przeterminowaniu bądź traci właściwości w związku długotrwałym bądź niewłaściwym przechowywaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Rozstrzygnięcie NSA

NSA w wyrokach z dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. I GSK 1468/13 i I GSK 1473/13 rozstrzygał, czy reklamacja z powodu przeterminowania, bądź bliskiego terminu przydatności do spożycia daje prawo do potrącenia akcyzy. NSA wskazał, że pojęcie „reklamacji”, nie zostało ustawowo zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego, brak jest też odesłania do cywilistycznego znaczenia tego pojęcia.

REKLAMA

Zdaniem NSA pojęcie reklamacji należy interpretować ściśle na gruncie wykładni językowej, jako odnoszące się do wad jakościowych towaru istniejących już w momencie dopuszczenia do konsumpcji. W konsekwencji, w zakresie pojęcia reklamacji nie mieści się upływ terminu ważności lub zbliżający się termin ważności piwa, do którego doszło już po wyprowadzeniu piwa poza procedurę zawieszenia akcyzy. Według składu orzekającego przyjęcie odmiennej wykładni prowadziłoby do zrównania pojęcia „reklamacji” z pojęciem „zwrotu”. Skoro więc ustawodawca rozróżnia „zwrot” od „reklamacji”, pojęciom tym należy nadać odmienne znaczenie. Jednocześnie, uznanie dokonanego zwrotu za reklamację nie przesądza o tym, że faktycznie dokonano reklamacji w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA zwrócił również uwagę, że uprawnienie do wprowadzenia prawa do obniżenia akcyzy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy stanowi implementację art. 11 Dyrektywy 2008/118 WE a nie z art. 25 Dyrektywy 92/83 EWG.

Praktyczne konsekwencje dla innych wyrobów akcyzowych

Przedmiotowe rozstrzygnięcie niestety wpisuje się w negatywną linię orzeczniczą dotyczącą obniżania akcyzy w związku z reklamacjami ze względu na ich termin ważności. Podmioty, które dotychczas odliczały akcyzę ze względu na reklamacje uznane z powodu upływu daty przydatności do spożycia lub bliskiego terminu przydatności do spożycia, a ich podejście nie zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej, powinny rozważyć zmianę swojej metodologii i dokonać stosownych korekt akcyzy.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF


Pomimo tego, że sprawa rozpatrywana przez NSA dotyczyła piwa, wyrok może mieć również konsekwencje dla innych niż piwo reklamowanych wyrobów akcyzowych, które ulegają psuciu oraz takich, które są zwracane ze względu na wady powstałe już po wyprowadzeniu z procedury zawieszenia poboru akcyzy jak utrata właściwości w wyniku niewłaściwego przechowywania, uszkodzenia opakowania.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA