REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej
Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacji to dobry moment do dokładniejszego przyjrzenia się tematyce reklamacji imprezy turystycznej. Imprezy tego typu cieszą się coraz większą popularność, jednak świadomość praw korzystającego z takiej formy wypoczynku jest wciąż dość niska. Niezależnie od ceny wycieczki i trybu jej zakupienia biuro podróży zobowiązuje się dostarczyć nam pełnowartościową usługę. W przypadku gdy organizator nie wywiąże się z umowy i nie zapewni warunków, jakie obiecał w umowie, mamy możliwość złożenia reklamacji takiej imprezy.

Impreza turystyczna - co to jest?

Pojęcie imprezy turystycznej wyjaśnia w art. 3 pkt 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Na jej podstawie możemy zdefiniować ją jako co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny, albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Ustawa definiuje także usługi turystyczne jako usługi przewodnickie, hotelarskie i wszystkie inne, świadczone turystom.

REKLAMA

Autopromocja

Urlop wypoczynkowy – wszystko, co warto wiedzieć?

Reklamacja imprezy turystycznej

REKLAMA

Imprezę turystyczną możemy reklamować na podstawie przepisów o niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązania, zawartych w kodeksie cywilnym. Oprócz tego można powołać się na przepisy ustawy o usługach turystycznych -  art. 16b szczegółowo opisuje problematykę złożenia reklamacji i samą procedurę reklamacyjną.

Klient nierzetelnego biura podróży nie musi składać reklamacji - ma prawo zwrócić się ze swoimi roszczeniami bezpośrednio do sądu. Sam proces jest jednak długi i kosztowny, warto więc rozpocząć dochodzenie swoich praw od złożenia reklamacji. Istnieje też możliwość złożenia skargi do samorządu gospodarczego, urzędu marszałkowskiego województwa lub do Ministerstwa Sportu i Turystyki, nie jest to jednak równoznaczne ze złożeniem reklamacji.

Termin złożenia reklamacji imprezy turystycznej

Reklamację powinno się złożyć nie później niż 30 dni od dnia zakończenia wyjazdu. Skrócenie tego terminu jest niedozwolone i wszelkie modyfikujące go zapisy, zawarte w regulaminie organizatora, uznawane są za klauzule niedozwolone. Organizator musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji - jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że uznał reklamację za uzasadnioną. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kto i do kogo może złożyć reklamację imprezy turystycznej? 

Każdy klient, czyli osoba która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o świadczenie usług turystycznych na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a przedmiot umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, może złożyć reklamację. Co ważne, może to być nie tylko osoba fizyczna, ale także osoba prawna - na przykład firma wykupująca wyjazd dla pracowników.

Reklamację składa się do organizatora imprezy turystycznej, nawet jeżeli wycieczkę kupiliśmy bezpośrednio u agenta. Agent nie odpowiada za jakość wycieczki i złożenie reklamacji na jego ręce może tylko wydłużyć proces reklamacyjny.

Forma i treść reklamacji imprezy turystycznej

Przepisy prawa nie przewidują szczególnej formy dla reklamacji, będzie ona zatem ważna niezależnie od formy, w jakiej ją przedłożymy, pod warunkiem, że zawrzemy w niej wszystkie ważne informacje, takie jak nasze dane (imię, nazwisko adres, telefon kontaktowy), dane organizatora (nazwa, adres siedziby), dokładne oznaczenie umowy, opis wad wyjazdu, wysokość kwoty, jakiej żądamy w ramach odszkodowania lub kwoty obniżenia ceny usługi turystycznej, oznaczenie miejsca i daty złożenia reklamacji, podpis reklamującego, a także numer konta bankowego, na które odszkodowanie powinno być wpłacone.

Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru

Warto także załączyć dowody potwierdzające przedstawione nieprawidłowości - mogą to być zdjęcia, oświadczenia innych osób uczestniczących w wyjeździe lub rachunki za usługi, które miały być bezpłatne.

Zadośćuczynienie za stracony urlop

Urlop jest według orzecznictwa polskich sądów dobrem osobistym, a nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora jest jego naruszeniem. W związku z tym możemy też wstąpić na drogę sądową i w ten sposób żądać od organizatora imprezy turystycznej zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, jaką jest zmarnowany urlop.

Autor: Andrzej Lazarowicz, wfirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Andrzej Lazarowicz, prezes wfirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA