REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Dołęgowska
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot towaru przez kupującego lub uznanie reklamacji wiąże się dla sprzedawcy z koniecznością korekty sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej za pomocą kasy rejestrującej. Brak możliwości wystawienia korekty do paragonu fiskalnego nie uniemożliwia korekty sprzedaży. W tym celu należy prowadzić osobną ewidencję zwrotu towarów i uznanych reklamacji. Do ewidencji należy dołączać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli najczęściej paragon fiskalny. Nie jest jednak jedyny sposób potwierdzenia nabycia towaru lub usługi.

REKLAMA

Dokumentowania zwrotu lub reklamacji

W przypadku zwrotu towarów albo składania reklamacji, sprzedawcy zazwyczaj wymagają od klientów okazania paragonu potwierdzającego dokonanie zakupu w ich placówce. Wymóg ten nie jest podyktowany jedynie koniecznością udowodnienia, że towar nabyto w konkretnym sklepie. Często jednak i bez paragonu można stwierdzić, że rzecz została kupiona w konkretnej sieci sklepów czy w konkretnym butiku. Czasami klienci nie rozumieją konieczności przedstawiania paragonów, twierdząc, że jest to niepotrzebne utrudnienie. Tymczasem wymóg okazania paragonu nie jest fanaberią sprzedawcy i próbą utrudnienia zwrotu lub obroną przed poniesieniem kosztów reklamacji.

Sprzedawca jako płatnik podatku ma prawo do zmniejszenia kwot podatku należnego, ze względu na dokonywane zwroty towarów. Aby tak się stało, zwroty  towarów muszą być udokumentowane w sposób prawidłowy i wiarygodny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Mechanizm funkcjonowania kas fiskalnych nie pozwala na wprowadzanie korekt do zatwierdzonych i wydrukowanych paragonów, wobec tego korekty muszą być dokonywane w inny sposób. Zasady dokumentowania korekt zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 poz. 363).

Odrębna ewidencja dla zwrotów i reklamacji

Zgodnie z § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia sprzedawca powinien prowadzić odrębną ewidencję, w której będzie ujmował wszystkie zwroty towarów oraz uznane reklamacje, które skutkowały zwrotem całości lub części zapłaty. Prawidłowo prowadzona ewidencja powinna zwierać następujące elementy:

1) datę sprzedaży;

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży.

Polecamy produkt: Kasy rejestrujące 2015

Do ewidencji należy dołączyć załączniki w postaci dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży oraz protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

Wobec tych regulacji wymóg okazania paragonu przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadniony. Tyle, że nie zawsze kupujący może taki paragon przekazać sprzedawcy. Taka sytuacja wystąpi np. gdy na paragonie widnieje kilka pozycji, a nabywca zwraca tylko jedną  z nich, natomiast paragon chce zachować jako podstawę do ewentualnych reklamacji produktów, które zatrzymuje. Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których klient nie ma paragonu, ale ze względu na inne niewątpliwe okoliczności sprzedawca decyduje się przyjąć zwrot.


Udokumentować można nie tylko paragonem

Brak oryginału paragonu fiskalnego nie jest przeszkodą dla sprzedawców do obniżenia wysokości obrotu, a tym samym kwoty należnego podatku. Rozporządzenie wymaga załączenia do ewidencji zwrotów dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, nie precyzując, że chodzi wyłącznie o paragon fiskalny. Wobec tego sprzedawca może dołączyć do ewidencji każdy dokument, który w sposób jednoznaczny i niewątpliwy potwierdzi, że zwracane lub reklamowane towary były przedmiotem transakcji pomiędzy podatnikiem(sprzedawcą), a jego klientem.

Za dopuszczalne dokumenty potwierdzające sprzedaż można uznać np. potwierdzenie płatności kartą płatniczą, dokument gwarancyjny wystawiony przez sprzedawcę, do którego wpisano dane z paragonu, dodatkowa umowa o sprzedaż towaru zawarta przez strony na piśmie.

Sprzedaż wysyłkowa towarów - czy można nie wysyłać nabywcom paragonów

REKLAMA

Organy podatkowe wielokrotnie wypowiadały się na temat tego co można uznać, za dokument potwierdzający sprzedaż. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że wystarczającym potwierdzeniem zakupu będzie kopia paragonu fiskalnego wykonana z okazanego przez klienta oryginału ( interpretacja indywidualna z 26 listopada 2013 r. sygn. IPPP2/443-919/13-2/JW.). W tej samej interpretacji potwierdzono, że do ewidencji zwrotów jak dowód potwierdzający transakcję, można załączyć wydruk z systemu informatycznego sprzedawcy, jeżeli  pozwala  na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży.

Możliwość korzystania z dokumentów utworzonych w  wewnętrznych systemach informatycznych skorelowanych z kasami fiskalnymi, potwierdzono również w innych interpretacjach. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 października 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-551/13-4/MK) uznał, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży w przypadku  braku paragonu może być wycena recepty wraz z pokwitowaniem wypłaty gotówki za zwrócony towar, podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę:  „Wycena recepty jest dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, zawierającym następujące dane: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość brutto, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta. Pokwitowanie wypłaty jest również dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, na którym znajdują się następujące informacje: data i miejsce wystawienia, kwota zwrotu, podpis osoby otrzymującej gotówkę oraz podpis osoby dokonującej wypłaty gotówki”.  Z kolei interpretacja z 1 lipca 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-249/14-4/JM) również wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, wskazuje, że potwierdzeniem zakupu biletu do filharmonii, będzie sam ten bilet. W razie odwołania koncertu lub rezygnacji z udziału w koncercie, nabywca może dokonać zwrotu nie przedstawiając paragonu fiskalnego, a jedynie bilet. Na jego  podstawie da się jednoznacznie zlokalizować transakcję zakupu, toteż nie będzie problemu z jej odliczeniem.

Nazwa towaru lub usługi na paragonie fiskalnym

O powyższych ustaleniach powinni pamiętać nie tylko sprzedawcy-podatnicy. Rozwiązania te są korzystne również dla konsumentów, którzy w razie zgubienia lub zniszczenia paragonu nie tracą prawa do zwrotu lub reklamacji towaru. Jeżeli będą w stanie w inny sposób udowodnić fakt nabycia towaru u danego sprzedawcy, nie powinien on odmawiać przyjęcia towaru do reklamacji. Wymóg dołączenia paragonu do reklamowanego lub zwracanego produktu  został wpisany przez  Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na listę niedozwolonych klauzul umownych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

REKLAMA

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA