REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru

Karolina Dołęgowska
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot towaru przez kupującego lub uznanie reklamacji wiąże się dla sprzedawcy z koniecznością korekty sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej za pomocą kasy rejestrującej. Brak możliwości wystawienia korekty do paragonu fiskalnego nie uniemożliwia korekty sprzedaży. W tym celu należy prowadzić osobną ewidencję zwrotu towarów i uznanych reklamacji. Do ewidencji należy dołączać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli najczęściej paragon fiskalny. Nie jest jednak jedyny sposób potwierdzenia nabycia towaru lub usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentowania zwrotu lub reklamacji

W przypadku zwrotu towarów albo składania reklamacji, sprzedawcy zazwyczaj wymagają od klientów okazania paragonu potwierdzającego dokonanie zakupu w ich placówce. Wymóg ten nie jest podyktowany jedynie koniecznością udowodnienia, że towar nabyto w konkretnym sklepie. Często jednak i bez paragonu można stwierdzić, że rzecz została kupiona w konkretnej sieci sklepów czy w konkretnym butiku. Czasami klienci nie rozumieją konieczności przedstawiania paragonów, twierdząc, że jest to niepotrzebne utrudnienie. Tymczasem wymóg okazania paragonu nie jest fanaberią sprzedawcy i próbą utrudnienia zwrotu lub obroną przed poniesieniem kosztów reklamacji.

REKLAMA

Sprzedawca jako płatnik podatku ma prawo do zmniejszenia kwot podatku należnego, ze względu na dokonywane zwroty towarów. Aby tak się stało, zwroty  towarów muszą być udokumentowane w sposób prawidłowy i wiarygodny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Mechanizm funkcjonowania kas fiskalnych nie pozwala na wprowadzanie korekt do zatwierdzonych i wydrukowanych paragonów, wobec tego korekty muszą być dokonywane w inny sposób. Zasady dokumentowania korekt zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 poz. 363).

Odrębna ewidencja dla zwrotów i reklamacji

Zgodnie z § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia sprzedawca powinien prowadzić odrębną ewidencję, w której będzie ujmował wszystkie zwroty towarów oraz uznane reklamacje, które skutkowały zwrotem całości lub części zapłaty. Prawidłowo prowadzona ewidencja powinna zwierać następujące elementy:

1) datę sprzedaży;

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży.

Polecamy produkt: Kasy rejestrujące 2015

Do ewidencji należy dołączyć załączniki w postaci dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży oraz protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

Wobec tych regulacji wymóg okazania paragonu przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadniony. Tyle, że nie zawsze kupujący może taki paragon przekazać sprzedawcy. Taka sytuacja wystąpi np. gdy na paragonie widnieje kilka pozycji, a nabywca zwraca tylko jedną  z nich, natomiast paragon chce zachować jako podstawę do ewentualnych reklamacji produktów, które zatrzymuje. Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których klient nie ma paragonu, ale ze względu na inne niewątpliwe okoliczności sprzedawca decyduje się przyjąć zwrot.


Udokumentować można nie tylko paragonem

Brak oryginału paragonu fiskalnego nie jest przeszkodą dla sprzedawców do obniżenia wysokości obrotu, a tym samym kwoty należnego podatku. Rozporządzenie wymaga załączenia do ewidencji zwrotów dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, nie precyzując, że chodzi wyłącznie o paragon fiskalny. Wobec tego sprzedawca może dołączyć do ewidencji każdy dokument, który w sposób jednoznaczny i niewątpliwy potwierdzi, że zwracane lub reklamowane towary były przedmiotem transakcji pomiędzy podatnikiem(sprzedawcą), a jego klientem.

Za dopuszczalne dokumenty potwierdzające sprzedaż można uznać np. potwierdzenie płatności kartą płatniczą, dokument gwarancyjny wystawiony przez sprzedawcę, do którego wpisano dane z paragonu, dodatkowa umowa o sprzedaż towaru zawarta przez strony na piśmie.

Sprzedaż wysyłkowa towarów - czy można nie wysyłać nabywcom paragonów

Organy podatkowe wielokrotnie wypowiadały się na temat tego co można uznać, za dokument potwierdzający sprzedaż. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że wystarczającym potwierdzeniem zakupu będzie kopia paragonu fiskalnego wykonana z okazanego przez klienta oryginału ( interpretacja indywidualna z 26 listopada 2013 r. sygn. IPPP2/443-919/13-2/JW.). W tej samej interpretacji potwierdzono, że do ewidencji zwrotów jak dowód potwierdzający transakcję, można załączyć wydruk z systemu informatycznego sprzedawcy, jeżeli  pozwala  na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży.

Możliwość korzystania z dokumentów utworzonych w  wewnętrznych systemach informatycznych skorelowanych z kasami fiskalnymi, potwierdzono również w innych interpretacjach. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 października 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-551/13-4/MK) uznał, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży w przypadku  braku paragonu może być wycena recepty wraz z pokwitowaniem wypłaty gotówki za zwrócony towar, podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę:  „Wycena recepty jest dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, zawierającym następujące dane: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość brutto, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta. Pokwitowanie wypłaty jest również dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, na którym znajdują się następujące informacje: data i miejsce wystawienia, kwota zwrotu, podpis osoby otrzymującej gotówkę oraz podpis osoby dokonującej wypłaty gotówki”.  Z kolei interpretacja z 1 lipca 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-249/14-4/JM) również wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, wskazuje, że potwierdzeniem zakupu biletu do filharmonii, będzie sam ten bilet. W razie odwołania koncertu lub rezygnacji z udziału w koncercie, nabywca może dokonać zwrotu nie przedstawiając paragonu fiskalnego, a jedynie bilet. Na jego  podstawie da się jednoznacznie zlokalizować transakcję zakupu, toteż nie będzie problemu z jej odliczeniem.

Nazwa towaru lub usługi na paragonie fiskalnym

O powyższych ustaleniach powinni pamiętać nie tylko sprzedawcy-podatnicy. Rozwiązania te są korzystne również dla konsumentów, którzy w razie zgubienia lub zniszczenia paragonu nie tracą prawa do zwrotu lub reklamacji towaru. Jeżeli będą w stanie w inny sposób udowodnić fakt nabycia towaru u danego sprzedawcy, nie powinien on odmawiać przyjęcia towaru do reklamacji. Wymóg dołączenia paragonu do reklamowanego lub zwracanego produktu  został wpisany przez  Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na listę niedozwolonych klauzul umownych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA