REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Dołęgowska
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia
Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot towaru przez kupującego lub uznanie reklamacji wiąże się dla sprzedawcy z koniecznością korekty sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej za pomocą kasy rejestrującej. Brak możliwości wystawienia korekty do paragonu fiskalnego nie uniemożliwia korekty sprzedaży. W tym celu należy prowadzić osobną ewidencję zwrotu towarów i uznanych reklamacji. Do ewidencji należy dołączać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli najczęściej paragon fiskalny. Nie jest jednak jedyny sposób potwierdzenia nabycia towaru lub usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Dokumentowania zwrotu lub reklamacji

W przypadku zwrotu towarów albo składania reklamacji, sprzedawcy zazwyczaj wymagają od klientów okazania paragonu potwierdzającego dokonanie zakupu w ich placówce. Wymóg ten nie jest podyktowany jedynie koniecznością udowodnienia, że towar nabyto w konkretnym sklepie. Często jednak i bez paragonu można stwierdzić, że rzecz została kupiona w konkretnej sieci sklepów czy w konkretnym butiku. Czasami klienci nie rozumieją konieczności przedstawiania paragonów, twierdząc, że jest to niepotrzebne utrudnienie. Tymczasem wymóg okazania paragonu nie jest fanaberią sprzedawcy i próbą utrudnienia zwrotu lub obroną przed poniesieniem kosztów reklamacji.

Sprzedawca jako płatnik podatku ma prawo do zmniejszenia kwot podatku należnego, ze względu na dokonywane zwroty towarów. Aby tak się stało, zwroty  towarów muszą być udokumentowane w sposób prawidłowy i wiarygodny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Mechanizm funkcjonowania kas fiskalnych nie pozwala na wprowadzanie korekt do zatwierdzonych i wydrukowanych paragonów, wobec tego korekty muszą być dokonywane w inny sposób. Zasady dokumentowania korekt zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 poz. 363).

Odrębna ewidencja dla zwrotów i reklamacji

Zgodnie z § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia sprzedawca powinien prowadzić odrębną ewidencję, w której będzie ujmował wszystkie zwroty towarów oraz uznane reklamacje, które skutkowały zwrotem całości lub części zapłaty. Prawidłowo prowadzona ewidencja powinna zwierać następujące elementy:

1) datę sprzedaży;

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży.

Polecamy produkt: Kasy rejestrujące 2015

Do ewidencji należy dołączyć załączniki w postaci dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży oraz protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

Wobec tych regulacji wymóg okazania paragonu przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadniony. Tyle, że nie zawsze kupujący może taki paragon przekazać sprzedawcy. Taka sytuacja wystąpi np. gdy na paragonie widnieje kilka pozycji, a nabywca zwraca tylko jedną  z nich, natomiast paragon chce zachować jako podstawę do ewentualnych reklamacji produktów, które zatrzymuje. Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których klient nie ma paragonu, ale ze względu na inne niewątpliwe okoliczności sprzedawca decyduje się przyjąć zwrot.


Udokumentować można nie tylko paragonem

Brak oryginału paragonu fiskalnego nie jest przeszkodą dla sprzedawców do obniżenia wysokości obrotu, a tym samym kwoty należnego podatku. Rozporządzenie wymaga załączenia do ewidencji zwrotów dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, nie precyzując, że chodzi wyłącznie o paragon fiskalny. Wobec tego sprzedawca może dołączyć do ewidencji każdy dokument, który w sposób jednoznaczny i niewątpliwy potwierdzi, że zwracane lub reklamowane towary były przedmiotem transakcji pomiędzy podatnikiem(sprzedawcą), a jego klientem.

Za dopuszczalne dokumenty potwierdzające sprzedaż można uznać np. potwierdzenie płatności kartą płatniczą, dokument gwarancyjny wystawiony przez sprzedawcę, do którego wpisano dane z paragonu, dodatkowa umowa o sprzedaż towaru zawarta przez strony na piśmie.

Sprzedaż wysyłkowa towarów - czy można nie wysyłać nabywcom paragonów

REKLAMA

Organy podatkowe wielokrotnie wypowiadały się na temat tego co można uznać, za dokument potwierdzający sprzedaż. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że wystarczającym potwierdzeniem zakupu będzie kopia paragonu fiskalnego wykonana z okazanego przez klienta oryginału ( interpretacja indywidualna z 26 listopada 2013 r. sygn. IPPP2/443-919/13-2/JW.). W tej samej interpretacji potwierdzono, że do ewidencji zwrotów jak dowód potwierdzający transakcję, można załączyć wydruk z systemu informatycznego sprzedawcy, jeżeli  pozwala  na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży.

Możliwość korzystania z dokumentów utworzonych w  wewnętrznych systemach informatycznych skorelowanych z kasami fiskalnymi, potwierdzono również w innych interpretacjach. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 października 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-551/13-4/MK) uznał, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży w przypadku  braku paragonu może być wycena recepty wraz z pokwitowaniem wypłaty gotówki za zwrócony towar, podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę:  „Wycena recepty jest dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, zawierającym następujące dane: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość brutto, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta. Pokwitowanie wypłaty jest również dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, na którym znajdują się następujące informacje: data i miejsce wystawienia, kwota zwrotu, podpis osoby otrzymującej gotówkę oraz podpis osoby dokonującej wypłaty gotówki”.  Z kolei interpretacja z 1 lipca 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-249/14-4/JM) również wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, wskazuje, że potwierdzeniem zakupu biletu do filharmonii, będzie sam ten bilet. W razie odwołania koncertu lub rezygnacji z udziału w koncercie, nabywca może dokonać zwrotu nie przedstawiając paragonu fiskalnego, a jedynie bilet. Na jego  podstawie da się jednoznacznie zlokalizować transakcję zakupu, toteż nie będzie problemu z jej odliczeniem.

Nazwa towaru lub usługi na paragonie fiskalnym

O powyższych ustaleniach powinni pamiętać nie tylko sprzedawcy-podatnicy. Rozwiązania te są korzystne również dla konsumentów, którzy w razie zgubienia lub zniszczenia paragonu nie tracą prawa do zwrotu lub reklamacji towaru. Jeżeli będą w stanie w inny sposób udowodnić fakt nabycia towaru u danego sprzedawcy, nie powinien on odmawiać przyjęcia towaru do reklamacji. Wymóg dołączenia paragonu do reklamowanego lub zwracanego produktu  został wpisany przez  Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na listę niedozwolonych klauzul umownych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA