REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Na ich podstawie znacząco rozszerzono obszar usług, których świadczenie bezwzględnie skutkuje obowiązkiem używania kasy.

W szczególności zmiany dotknęły: mechaników, wulkanizatorów, lekarzy, dentystów, prawników (z wyłączeniem notariuszy), doradców podatkowych, fryzjerów oraz kosmetyczek. Podmioty te, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obecnie obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Zasadniczo dla podmiotów, które działają już na rynku, terminem granicznym na instalację i rozpoczęcie ewidencjonowania z użyciem kasy był dzień 1 marca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki związane z uruchomieniem kasy

Możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy wiąże się z koniecznością spełnienia określonych w przepisach warunków formalnych, które należy wypełnić w związku z instalacją kasy. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik powinien bowiem:

● zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania,

● dokonać fiskalizacji kasy (faktycznie dokonuje jej serwisant poprzez uaktywnienie trybu fiskalnego kasy).

Podatnik powinien również zawiadomić organ podatkowy o dokonanej fiskalizacji w terminie 7 dni od dnia jej dokonania na formularzu „Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy”.

Podatnik, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, może wykonać ww. obowiązki formalne, dokonując fiskalizacji i składając zawiadomienie o tym na formularzu zgłoszenia danych dotyczących kasy. W przypadku podatnika, który zamierza stosować jedną kasę, złożenie „zgłoszenia danych dotyczących kasy” jest traktowane na równi z zawiadomieniem o rozpoczęciu ewidencjonowania w kasie.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Biuletyn VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Wydatek związany z zakupem kasy waha się w granicach około 900–1200 zł netto. Istnieje jednak możliwość odzyskania znacznej części poniesionego obciążenia.

Podatnik może:

● odliczyć (lub uzyskać zwrot) kwotę ulgi w wysokości 90% ceny zakupu netto kasy, nie więcej niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT),

● odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu kasy na zasadach ogólnych, czyli pod warunkiem istnienia związku zakupu z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT),

● zaliczyć kwotę wydatku na kasę rejestrującą netto do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Fakt skorzystania z ulgi na zakup kasy nie wpływa na możliwość zaliczenia wydatku na zakup kasy do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik może więc zaliczyć ten wydatek (w kwocie netto) do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym bezpośrednio lub w formie odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Pani Leokadia od lutego 2014 r. prowadzi jednoosobowy zakład fryzjerski. Od 1 marca 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedawanych usług w kasie rejestrującej. W lutym 2015 r. zakupiła nowe urządzenie za kwotę 900 zł netto. Dzięki uldze jest uprawniona do odliczenia kwoty 700 zł. Niezależnie od tego odliczy VAT zapłacony przy okazji zakupu kasy w wysokości 207 zł (900 x 23% = 207 zł). Dodatkowo kwotę netto 900 zł zapłaconą za kasę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego.

Grzegorz Gębka

Więcej w artykule: Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Artykuł podpowiada, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, jak odliczyć ulgę w deklaracji i otrzymać zwrot wydatków na zakup kasy oraz jak rozliczyć ulgę u podatnika VAT zwolnionego. Tekst zawiera liczne przykłady, a także wzór wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

"Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup" >>

"Instalacja kasy rejestrującej – instrukcja" >>

"Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej" >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA