REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Na ich podstawie znacząco rozszerzono obszar usług, których świadczenie bezwzględnie skutkuje obowiązkiem używania kasy.

W szczególności zmiany dotknęły: mechaników, wulkanizatorów, lekarzy, dentystów, prawników (z wyłączeniem notariuszy), doradców podatkowych, fryzjerów oraz kosmetyczek. Podmioty te, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obecnie obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Zasadniczo dla podmiotów, które działają już na rynku, terminem granicznym na instalację i rozpoczęcie ewidencjonowania z użyciem kasy był dzień 1 marca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki związane z uruchomieniem kasy

Możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy wiąże się z koniecznością spełnienia określonych w przepisach warunków formalnych, które należy wypełnić w związku z instalacją kasy. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik powinien bowiem:

● zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania,

● dokonać fiskalizacji kasy (faktycznie dokonuje jej serwisant poprzez uaktywnienie trybu fiskalnego kasy).

Podatnik powinien również zawiadomić organ podatkowy o dokonanej fiskalizacji w terminie 7 dni od dnia jej dokonania na formularzu „Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy”.

Podatnik, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, może wykonać ww. obowiązki formalne, dokonując fiskalizacji i składając zawiadomienie o tym na formularzu zgłoszenia danych dotyczących kasy. W przypadku podatnika, który zamierza stosować jedną kasę, złożenie „zgłoszenia danych dotyczących kasy” jest traktowane na równi z zawiadomieniem o rozpoczęciu ewidencjonowania w kasie.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Biuletyn VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Wydatek związany z zakupem kasy waha się w granicach około 900–1200 zł netto. Istnieje jednak możliwość odzyskania znacznej części poniesionego obciążenia.

Podatnik może:

● odliczyć (lub uzyskać zwrot) kwotę ulgi w wysokości 90% ceny zakupu netto kasy, nie więcej niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT),

● odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu kasy na zasadach ogólnych, czyli pod warunkiem istnienia związku zakupu z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT),

● zaliczyć kwotę wydatku na kasę rejestrującą netto do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Fakt skorzystania z ulgi na zakup kasy nie wpływa na możliwość zaliczenia wydatku na zakup kasy do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik może więc zaliczyć ten wydatek (w kwocie netto) do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym bezpośrednio lub w formie odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Pani Leokadia od lutego 2014 r. prowadzi jednoosobowy zakład fryzjerski. Od 1 marca 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedawanych usług w kasie rejestrującej. W lutym 2015 r. zakupiła nowe urządzenie za kwotę 900 zł netto. Dzięki uldze jest uprawniona do odliczenia kwoty 700 zł. Niezależnie od tego odliczy VAT zapłacony przy okazji zakupu kasy w wysokości 207 zł (900 x 23% = 207 zł). Dodatkowo kwotę netto 900 zł zapłaconą za kasę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego.

Grzegorz Gębka

Więcej w artykule: Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Artykuł podpowiada, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, jak odliczyć ulgę w deklaracji i otrzymać zwrot wydatków na zakup kasy oraz jak rozliczyć ulgę u podatnika VAT zwolnionego. Tekst zawiera liczne przykłady, a także wzór wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

"Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup" >>

"Instalacja kasy rejestrującej – instrukcja" >>

"Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej" >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA