REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Na ich podstawie znacząco rozszerzono obszar usług, których świadczenie bezwzględnie skutkuje obowiązkiem używania kasy.

W szczególności zmiany dotknęły: mechaników, wulkanizatorów, lekarzy, dentystów, prawników (z wyłączeniem notariuszy), doradców podatkowych, fryzjerów oraz kosmetyczek. Podmioty te, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obecnie obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Zasadniczo dla podmiotów, które działają już na rynku, terminem granicznym na instalację i rozpoczęcie ewidencjonowania z użyciem kasy był dzień 1 marca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki związane z uruchomieniem kasy

Możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy wiąże się z koniecznością spełnienia określonych w przepisach warunków formalnych, które należy wypełnić w związku z instalacją kasy. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik powinien bowiem:

● zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania,

● dokonać fiskalizacji kasy (faktycznie dokonuje jej serwisant poprzez uaktywnienie trybu fiskalnego kasy).

Podatnik powinien również zawiadomić organ podatkowy o dokonanej fiskalizacji w terminie 7 dni od dnia jej dokonania na formularzu „Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy”.

Podatnik, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, może wykonać ww. obowiązki formalne, dokonując fiskalizacji i składając zawiadomienie o tym na formularzu zgłoszenia danych dotyczących kasy. W przypadku podatnika, który zamierza stosować jedną kasę, złożenie „zgłoszenia danych dotyczących kasy” jest traktowane na równi z zawiadomieniem o rozpoczęciu ewidencjonowania w kasie.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Biuletyn VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Wydatek związany z zakupem kasy waha się w granicach około 900–1200 zł netto. Istnieje jednak możliwość odzyskania znacznej części poniesionego obciążenia.

Podatnik może:

● odliczyć (lub uzyskać zwrot) kwotę ulgi w wysokości 90% ceny zakupu netto kasy, nie więcej niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT),

● odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu kasy na zasadach ogólnych, czyli pod warunkiem istnienia związku zakupu z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT),

● zaliczyć kwotę wydatku na kasę rejestrującą netto do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Fakt skorzystania z ulgi na zakup kasy nie wpływa na możliwość zaliczenia wydatku na zakup kasy do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik może więc zaliczyć ten wydatek (w kwocie netto) do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym bezpośrednio lub w formie odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Pani Leokadia od lutego 2014 r. prowadzi jednoosobowy zakład fryzjerski. Od 1 marca 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedawanych usług w kasie rejestrującej. W lutym 2015 r. zakupiła nowe urządzenie za kwotę 900 zł netto. Dzięki uldze jest uprawniona do odliczenia kwoty 700 zł. Niezależnie od tego odliczy VAT zapłacony przy okazji zakupu kasy w wysokości 207 zł (900 x 23% = 207 zł). Dodatkowo kwotę netto 900 zł zapłaconą za kasę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego.

Grzegorz Gębka

Więcej w artykule: Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Artykuł podpowiada, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, jak odliczyć ulgę w deklaracji i otrzymać zwrot wydatków na zakup kasy oraz jak rozliczyć ulgę u podatnika VAT zwolnionego. Tekst zawiera liczne przykłady, a także wzór wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

"Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup" >>

"Instalacja kasy rejestrującej – instrukcja" >>

"Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA