REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Na ich podstawie znacząco rozszerzono obszar usług, których świadczenie bezwzględnie skutkuje obowiązkiem używania kasy.

W szczególności zmiany dotknęły: mechaników, wulkanizatorów, lekarzy, dentystów, prawników (z wyłączeniem notariuszy), doradców podatkowych, fryzjerów oraz kosmetyczek. Podmioty te, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obecnie obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Zasadniczo dla podmiotów, które działają już na rynku, terminem granicznym na instalację i rozpoczęcie ewidencjonowania z użyciem kasy był dzień 1 marca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki związane z uruchomieniem kasy

Możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy wiąże się z koniecznością spełnienia określonych w przepisach warunków formalnych, które należy wypełnić w związku z instalacją kasy. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik powinien bowiem:

● zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania,

● dokonać fiskalizacji kasy (faktycznie dokonuje jej serwisant poprzez uaktywnienie trybu fiskalnego kasy).

Podatnik powinien również zawiadomić organ podatkowy o dokonanej fiskalizacji w terminie 7 dni od dnia jej dokonania na formularzu „Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy”.

Podatnik, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, może wykonać ww. obowiązki formalne, dokonując fiskalizacji i składając zawiadomienie o tym na formularzu zgłoszenia danych dotyczących kasy. W przypadku podatnika, który zamierza stosować jedną kasę, złożenie „zgłoszenia danych dotyczących kasy” jest traktowane na równi z zawiadomieniem o rozpoczęciu ewidencjonowania w kasie.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Biuletyn VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Wydatek związany z zakupem kasy waha się w granicach około 900–1200 zł netto. Istnieje jednak możliwość odzyskania znacznej części poniesionego obciążenia.

Podatnik może:

● odliczyć (lub uzyskać zwrot) kwotę ulgi w wysokości 90% ceny zakupu netto kasy, nie więcej niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT),

● odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu kasy na zasadach ogólnych, czyli pod warunkiem istnienia związku zakupu z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT),

● zaliczyć kwotę wydatku na kasę rejestrującą netto do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Fakt skorzystania z ulgi na zakup kasy nie wpływa na możliwość zaliczenia wydatku na zakup kasy do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik może więc zaliczyć ten wydatek (w kwocie netto) do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym bezpośrednio lub w formie odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Pani Leokadia od lutego 2014 r. prowadzi jednoosobowy zakład fryzjerski. Od 1 marca 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedawanych usług w kasie rejestrującej. W lutym 2015 r. zakupiła nowe urządzenie za kwotę 900 zł netto. Dzięki uldze jest uprawniona do odliczenia kwoty 700 zł. Niezależnie od tego odliczy VAT zapłacony przy okazji zakupu kasy w wysokości 207 zł (900 x 23% = 207 zł). Dodatkowo kwotę netto 900 zł zapłaconą za kasę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego.

Grzegorz Gębka

Więcej w artykule: Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Artykuł podpowiada, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, jak odliczyć ulgę w deklaracji i otrzymać zwrot wydatków na zakup kasy oraz jak rozliczyć ulgę u podatnika VAT zwolnionego. Tekst zawiera liczne przykłady, a także wzór wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

"Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup" >>

"Instalacja kasy rejestrującej – instrukcja" >>

"Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA