REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Na ich podstawie znacząco rozszerzono obszar usług, których świadczenie bezwzględnie skutkuje obowiązkiem używania kasy.

W szczególności zmiany dotknęły: mechaników, wulkanizatorów, lekarzy, dentystów, prawników (z wyłączeniem notariuszy), doradców podatkowych, fryzjerów oraz kosmetyczek. Podmioty te, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obecnie obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

REKLAMA

Zasadniczo dla podmiotów, które działają już na rynku, terminem granicznym na instalację i rozpoczęcie ewidencjonowania z użyciem kasy był dzień 1 marca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki związane z uruchomieniem kasy

Możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy wiąże się z koniecznością spełnienia określonych w przepisach warunków formalnych, które należy wypełnić w związku z instalacją kasy. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji podatnik powinien bowiem:

● zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania,

● dokonać fiskalizacji kasy (faktycznie dokonuje jej serwisant poprzez uaktywnienie trybu fiskalnego kasy).

Podatnik powinien również zawiadomić organ podatkowy o dokonanej fiskalizacji w terminie 7 dni od dnia jej dokonania na formularzu „Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy”.

Podatnik, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, może wykonać ww. obowiązki formalne, dokonując fiskalizacji i składając zawiadomienie o tym na formularzu zgłoszenia danych dotyczących kasy. W przypadku podatnika, który zamierza stosować jedną kasę, złożenie „zgłoszenia danych dotyczących kasy” jest traktowane na równi z zawiadomieniem o rozpoczęciu ewidencjonowania w kasie.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Biuletyn VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej

Wydatek związany z zakupem kasy waha się w granicach około 900–1200 zł netto. Istnieje jednak możliwość odzyskania znacznej części poniesionego obciążenia.

Podatnik może:

● odliczyć (lub uzyskać zwrot) kwotę ulgi w wysokości 90% ceny zakupu netto kasy, nie więcej niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT),

● odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu kasy na zasadach ogólnych, czyli pod warunkiem istnienia związku zakupu z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT),

● zaliczyć kwotę wydatku na kasę rejestrującą netto do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Fakt skorzystania z ulgi na zakup kasy nie wpływa na możliwość zaliczenia wydatku na zakup kasy do kosztów uzyskania przychodu. Podatnik może więc zaliczyć ten wydatek (w kwocie netto) do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym bezpośrednio lub w formie odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Pani Leokadia od lutego 2014 r. prowadzi jednoosobowy zakład fryzjerski. Od 1 marca 2015 r. rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedawanych usług w kasie rejestrującej. W lutym 2015 r. zakupiła nowe urządzenie za kwotę 900 zł netto. Dzięki uldze jest uprawniona do odliczenia kwoty 700 zł. Niezależnie od tego odliczy VAT zapłacony przy okazji zakupu kasy w wysokości 207 zł (900 x 23% = 207 zł). Dodatkowo kwotę netto 900 zł zapłaconą za kasę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatku dochodowego.

Grzegorz Gębka

Więcej w artykule: Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Artykuł podpowiada, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, jak odliczyć ulgę w deklaracji i otrzymać zwrot wydatków na zakup kasy oraz jak rozliczyć ulgę u podatnika VAT zwolnionego. Tekst zawiera liczne przykłady, a także wzór wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

"Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup" >>

"Instalacja kasy rejestrującej – instrukcja" >>

"Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA