REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjną

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjnych zestawów konsumpcyjnych
Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjnych zestawów konsumpcyjnych
/
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie usług cateringowych. Obecnie mam zamiar na festynie stosować promocję polegającą na sprzedaży przekąsek/posiłków – zestawów. Na zestaw składać się będzie np. hot dog i puszka bądź butelka napoju gazowanego. Nie posiadam żadnych stolików, ławek, jedzenie będzie wydawane na wynos. W jaki sposób mam ewidencjonować to w kasie rejestrującej – jako zestaw czy osobno każdą pozycję, z której się on składa. Jaką stawkę VAT w takim przypadku stosować – dla hot doga czy dla napoju?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż przekąsek/posiłków w formie zestawów (hot dog plus napój gazowany) na wynos stanowi dostawę towarów. Powoduje to, że każdy z elementów zestawu (posiłek i napój) jest odrębnym towarem, dla którego należy stosować właściwą stawkę VAT – 5% dla hot doga i 23% dla napoju gazowanego. W taki sposób transakcja powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej. Na paragonie powinien znaleźć się w osobnej pozycji hot dog i w osobnej napój.

UZASADNIENIE

W opisanym przypadku pojawia się pytanie, czy wydanie posiłków traktować jako dostawę towarów, czy też uznać za świadczenie usług. Obecnie przyjmuje się, że świadczenie usługi gastronomicznej powinno się charakteryzować ciągiem elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania – tzn. zapewnienia klientowi obsługi, miejsca konsumpcji etc. Dostawa towarów wystąpi natomiast, jeżeli kluczowym elementem transakcji jest posiłek, ale jego wydaniu nie towarzyszą usługi mające zorganizować konsumpcję. Potwierdza to orzeczenie TSUE (dawniej ETS) w sprawach połączonych: C 497/09, C 499/09, C 501/09 i C 502/09, z 10 marca 2011 r., w którym sąd wskazał, że dania serwowane na stoiskach i w pojazdach gastronomicznych oraz w kinach stanowią dostawę towarów (nie są świadczeniem usług). Wskazuje to na konieczność traktowania wydawanych na wynos posiłków (także w zestawach wraz z napojem) na stoisku znajdującym się na festynie jako dostawy towarów.

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ustalenie to wpływa także na sposób rozliczenia produktów sprzedawanych w ramach zestawów (tj. przekąski oraz napoju). Każdy z tych produktów powinien być bowiem opodatkowany właściwą dla niego stawką VAT. Dla posiłków i dań gotowych ma zastosowanie stawka VAT w wysokości 5%. Będzie ona właściwa do opodatkowania sprzedawanych przez Państwa hot dogów. Potwierdzeniem tego jest również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-187/13-2/AS), w której organ wskazał, że:

(...) hot dogi sprzedawane na stacji benzynowej, traktowane jako towar w postaci gotowych posiłków i dań sklasyfikowanych w grupowaniu 10.85.1 PKWiU, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Napoje gazowane, które będą stanowić część sprzedawanego zestawu, nie są opodatkowane obniżoną stawką VAT. Powoduje to, że do sprzedaży tych napojów należy stosować stawkę podstawową, tj. 23% VAT.

Polecamy produkt: Kasy rejestrujące 2015 - PDF


Brak jest możliwości uznania, że sprzedawane zestawy, które składają się z hot doga oraz napoju gazowanego (w puszcze albo w butelce), stanowią jeden towar objęty jedną stawką VAT. Są to dwa samodzielne i odrębne świadczenia. Nie ma przy tym znaczenia, że wydawane są one w zestawie. Faktu tego nie zmienia także subiektywne przeświadczenie sprzedawcy tych towarów o ich ścisłym związku.

Ewidencja w kasie rejestrującej

Paragon fiskalny powinien zawierać co najmniej nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację (§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia o kasach). Skoro w danym przypadku dochodzi do dostawy dwóch towarów (dania gotowego i napoju), to każdy z nich należy zarejestrować w kasie w osobnych pozycjach. Dla każdego z tych towarów należy też zastosować właściwą stawkę VAT (hot dog 5% i napój gazowany 23%).


PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, 2 i 2a, art. 146a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1171

● § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2013 r., poz. 363


Ryszard Kubacki

doradca podatkowy, autor komentarzy książkowych i licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa gospodarczego i karnego skarbowego, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do spraw Doradztwa Podatkowego III i IV kadencji

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA