REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjną

Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjnych zestawów konsumpcyjnych
Jak ewidencjonować w kasie rejestrującej sprzedaż promocyjnych zestawów konsumpcyjnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie usług cateringowych. Obecnie mam zamiar na festynie stosować promocję polegającą na sprzedaży przekąsek/posiłków – zestawów. Na zestaw składać się będzie np. hot dog i puszka bądź butelka napoju gazowanego. Nie posiadam żadnych stolików, ławek, jedzenie będzie wydawane na wynos. W jaki sposób mam ewidencjonować to w kasie rejestrującej – jako zestaw czy osobno każdą pozycję, z której się on składa. Jaką stawkę VAT w takim przypadku stosować – dla hot doga czy dla napoju?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż przekąsek/posiłków w formie zestawów (hot dog plus napój gazowany) na wynos stanowi dostawę towarów. Powoduje to, że każdy z elementów zestawu (posiłek i napój) jest odrębnym towarem, dla którego należy stosować właściwą stawkę VAT – 5% dla hot doga i 23% dla napoju gazowanego. W taki sposób transakcja powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej. Na paragonie powinien znaleźć się w osobnej pozycji hot dog i w osobnej napój.

UZASADNIENIE

W opisanym przypadku pojawia się pytanie, czy wydanie posiłków traktować jako dostawę towarów, czy też uznać za świadczenie usług. Obecnie przyjmuje się, że świadczenie usługi gastronomicznej powinno się charakteryzować ciągiem elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania – tzn. zapewnienia klientowi obsługi, miejsca konsumpcji etc. Dostawa towarów wystąpi natomiast, jeżeli kluczowym elementem transakcji jest posiłek, ale jego wydaniu nie towarzyszą usługi mające zorganizować konsumpcję. Potwierdza to orzeczenie TSUE (dawniej ETS) w sprawach połączonych: C 497/09, C 499/09, C 501/09 i C 502/09, z 10 marca 2011 r., w którym sąd wskazał, że dania serwowane na stoiskach i w pojazdach gastronomicznych oraz w kinach stanowią dostawę towarów (nie są świadczeniem usług). Wskazuje to na konieczność traktowania wydawanych na wynos posiłków (także w zestawach wraz z napojem) na stoisku znajdującym się na festynie jako dostawy towarów.

REKLAMA

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalenie to wpływa także na sposób rozliczenia produktów sprzedawanych w ramach zestawów (tj. przekąski oraz napoju). Każdy z tych produktów powinien być bowiem opodatkowany właściwą dla niego stawką VAT. Dla posiłków i dań gotowych ma zastosowanie stawka VAT w wysokości 5%. Będzie ona właściwa do opodatkowania sprzedawanych przez Państwa hot dogów. Potwierdzeniem tego jest również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-187/13-2/AS), w której organ wskazał, że:

(...) hot dogi sprzedawane na stacji benzynowej, traktowane jako towar w postaci gotowych posiłków i dań sklasyfikowanych w grupowaniu 10.85.1 PKWiU, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Napoje gazowane, które będą stanowić część sprzedawanego zestawu, nie są opodatkowane obniżoną stawką VAT. Powoduje to, że do sprzedaży tych napojów należy stosować stawkę podstawową, tj. 23% VAT.

Polecamy produkt: Kasy rejestrujące 2015 - PDF


Brak jest możliwości uznania, że sprzedawane zestawy, które składają się z hot doga oraz napoju gazowanego (w puszcze albo w butelce), stanowią jeden towar objęty jedną stawką VAT. Są to dwa samodzielne i odrębne świadczenia. Nie ma przy tym znaczenia, że wydawane są one w zestawie. Faktu tego nie zmienia także subiektywne przeświadczenie sprzedawcy tych towarów o ich ścisłym związku.

Ewidencja w kasie rejestrującej

Paragon fiskalny powinien zawierać co najmniej nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację (§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia o kasach). Skoro w danym przypadku dochodzi do dostawy dwóch towarów (dania gotowego i napoju), to każdy z nich należy zarejestrować w kasie w osobnych pozycjach. Dla każdego z tych towarów należy też zastosować właściwą stawkę VAT (hot dog 5% i napój gazowany 23%).


PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, 2 i 2a, art. 146a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1171

● § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2013 r., poz. 363


Ryszard Kubacki

doradca podatkowy, autor komentarzy książkowych i licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa gospodarczego i karnego skarbowego, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do spraw Doradztwa Podatkowego III i IV kadencji

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA