REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin M. Wyrzykowski
Główny Księgowy
 Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.
Usługi księgowe i doradztwo biznesowe
Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja
Kasy fiskalne 2015 – obowiązki, zwolnienia, refundacja

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 4 listopada 2014 r. Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które weszło w życie w dniu 1 stycznia 2015 roku. Rozporządzenie to w znacznym stopniu zmienia zasady stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, którym wielu z Państwa podlega w bieżącym 2015 roku.

Polecamy: Podatki 2016 cz.1 – VAT 2016 (książka)

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w VAT

Przede wszystkim rozporządzenie utrzymuje limit sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, który uprawnia do skorzystania ze zwolnienia w obowiązku instalacji kasy rejestrującej. LIMIT NA ROK 2015 TO 20.000 (dwadzieścia tysięcy) ZŁOTYCH.

Podkreślić należy, iż limit ten odnosi się do sprzedaży dokonanej w roku ubiegłym, tym samym aby ustalić, czy w 2015 roku podatnik może skorzystać z tego zwolnienia (zwolnienie przedmiotowe) należy zweryfikować, czy w roku 2014 sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczyła limitu 20.000 złotych.

W momencie, kiedy podatnik w roku ubiegłym dokonał sprzedaży powyżej w/w limitu, traci on prawo do zwolnienia podmiotowego. Może jednak nadal korzystać ze zwolnień „specjalnych” (tzw. przedmiotowych) wskazanych w załączniku do rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

E Spółka z o.o. świadczy usługi montażu okien (świadczy tylko usługi). W roku 2014 dokonała łącznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w łącznej kwocie 50.000 złotych. Zatem w roku 2015 nie przysługuje jej prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego (związanego z limitem 20.000 złotych). Teoretycznie spółka obowiązana będzie do zainstalowania kasy rejestrującej. Spółka może jednak skorzystać z jednego ze zwolnień przedmiotowych (np. zwolnienia wynikającego z pkt. 38 „nowego” rozporządzenia tj. dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych z założeniem, że wszystkie zapłaty będą dokonywane przelewem na konto bankowe Spółki, a z dokumentacji wynikać będzie jakie konkretnie usługi będą wykonywane. Jeżeli jednak chociaż jedna z transakcji w 2015 roku będzie dokonana z pominięciem zasad wynikających ze zwolnią przedmiotowego (np. zostanie zapłacona gotówką) wówczas już ta transakcja winna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Ponadto rozporządzenie określa katalog czynności, do których nie ma zastosowania zwolnienie z obowiązku ewidencji przy pomocy kas rejestrujących. Wykonanie tych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczych i/lub rolników ryczałtowych wiąże się z obowiązkowym rozpoczęciem ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej. Czynności te to:

1. dostawa:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (PKWiU 28.11.4),

c) silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e) przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h) silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiUex 26.70.1),

k) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

l) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

m) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n) wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (NOWE)

– z wyjątkiem dostawy, o której mowa w lit. b–l, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 35 załącznika do rozporządzenia;

2. świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania), (NOWE)

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów, (NOWE)

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów, (NOWE)

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, (NOWE)

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia, (NOWE)

h) doradztwa podatkowego, (NOWE)

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych (NOWE)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ponadto rozporządzenie wprowadza następujące zmiany:

  1. Likwidacji zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienionych w poz. 34 rozporządzenia 2013-2014, tj. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:
    1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
    2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20;
  2. Likwidacji zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienionych w poz. 43 załącznika rozporządzenia 2013-2014 (sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów);
  3. Wprowadzenia dodatkowego zwolnienia czynności wymienionych w poz. 49 załącznika, tj. dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji;
  4. Wprowadzenia regulacji wyłączającej z obrotu, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia, czynności wymienionych w poz. 36 załącznika do rozporządzenia (tj. dostawa nieruchomości) oraz wymienionych w poz. 49 załącznika, tj. dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji

Wskaźniki i stawki

ZWOLNIENIE ZWIĄZANE Z PŁATNOŚCIĄ PRZEZ KONTO BANKOWE/SKOK/POCZTĘ

REKLAMA

„Nowe” rozporządzenie utrzymuje istniejące dotychczas zwolnieni dotyczące podatników świadczących usługi/dostawę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, którzy wszystkie zapłaty za wykonane usługi/dostarczone towaru przyjmują za pośrednictwem konta bankowego, konta w SKOK lub poczty polskiej.

W poz. 38 (dawniej poz. 37) części II załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencji świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W odniesieniu do zwolnienia wynikającego z poz. 38 załącznika do rozporządzenia wskazać należy na kilka ważnych kwestii:

  1. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie świadczenia usług (nie odnosi się do dostawy towarów)
  2. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest otrzymanie zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego, rachunku w SKOK lub za pośrednictwem poczty (zatem nie jest możliwa zapłata w formie gotówkowej)
  3. Z posiadanej przez sprzedawcę dokumentacji (np. zamówień, faktur itp.) musi wynikać jakie dokładnie czynności były wykonane (min.  dla kogo, jaki był przedmiot tych usług)

W poz. 37  (dawniej 36) części II załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencji dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W zakresie zwolnienia wynikającego z poz. 37 załącznika do rozporządzenia wskazać należy na kilka ważnych kwestii:

  1. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie dostawy towarów (nie dotyczy świadczenia usług)
  2. Sprzedaż tych towarów musi być dokonywana w formie wysyłkowej za pośrednictwem innej, niż własna firmy (kurier, poczta) – tym samym nie odnosi się do dostawy realizowanej własnymi środkami transportu ani dostawy towarów odbieranych osobiście przez kupującego
  3. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest otrzymanie zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego, rachunku w SKOK lub za pośrednictwem poczty (zatem nie jest możliwa zapłata w formie gotówkowej)
  4. Z posiadanej przez sprzedawcę dokumentacji (np. zamówień, faktur itp.) musi wynikać jakie dokładnie czynności były wykonane (min.  dla kogo, jaki był przedmiot tych usług) oraz adres nabywcy

Kalkulatory

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ ZWOLNIEŃ PRZEDMIOTOWYCH ZNAJDĄ PAŃSTWO W ZAŁĄCZNIKU DO ROZPORZĄDZENIA

Kasy fiskalne w działalności fryzjerskiej, kosmetycznej, kosmetologicznej, warsztatów samochodowych

W przypadku usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, usług związanych z wymianą opon i kół, naprawy samochodów i badań technicznych samochodów zmiana ta ma charakter znaczący. Zgodnie z paragrafem 4 pkt, wszyscy przedsiębiorcy świadczący usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania), w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów oraz usług w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,  na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, muszą obowiązkowo ewidencjonować taką sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących. Istniejący dotychczas limit sprzedaży (20.000 złotych / rok) nie dotyczy już od 1 stycznia 2015 roku w/w usług.

Zgodnie z paragrafem 9 rozporządzenia terminy obowiązkowej instalacji kasy to:

  • 1 marca 2015 roku – jeżeli w roku 2014 świadczyliście Państwo usługi w w/w zakresie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych i zamierzacie je świadczyć także w latach następnych (wówczas w okresie przejściowym od stycznia do lutego 2015 roku możecie Państwo świadczyć takie usługi bez obowiązku rejestracji ich przy pomocy kas fiskalnych). Z dniem 1 marca 2015 roku każda taka sprzedaż musi być zaewidencjonowana na kasie fiskalnej.

Warto wskazać, iż usługi te są usługami świadczonymi jedynie albo w zdecydowanej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym termin instalacji kasy fiskalnej i rozpoczęcie ewidencji (1 marca 2015) jest terminem do którego nie można zastosować żadnego ze zwolnień przewidzianych rozporządzeniem.

Kasy fiskalne w działalności lekarzy

W przypadku usług medycznych zmiana ta ma charakter znaczący. Zgodnie z paragrafem 4 pkt 2 lit. „f”, wszyscy przedsiębiorcy będący lekarzami i/lub lekarzami dentystami świadczący usługi w zakresie opieki medycznej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, muszą obowiązkowo ewidencjonować taką sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących. Istniejący dotychczas limit sprzedaży (20.000 złotych / rok) nie dotyczy już od 1 stycznia 2015 roku w/w usług (usług opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów).

Zgodnie z paragrafem 9 rozporządzenia terminy obowiązkowej instalacji kasy to:

  • 1 marca 2015 roku – jeżeli w roku 2014 świadczyliście Państwo usługi w w/w zakresie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych i zamierzacie je świadczyć także w latach następnych (wówczas w okresie przejściowym od stycznia do lutego 2015 roku możecie Państwo świadczyć takie usługi bez obowiązku rejestracji ich przy pomocy kas fiskalnych). Z dniem 1 marca 2015 roku każda taka sprzedaż musi być zaewidencjonowana na kasie fiskalnej.

Lekarz Jan Kowalski świadczył w roku 2014 usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych. Łączna kwota sprzedaży w tym okresie była mniejsza niż 20.000 złotych, w związku z tym korzystał on ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ze względu na obrót. W roku 2015 nadal będzie świadczył w/w usługi. Najpóźniej w dniu 1 marca podatnik musi zainstalować kasę fiskalną i od tego momentu ewidencjonować cała sprzedaż przy jej pomocy (tylko sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych)

  • Jeżeli w 2015 roku zaprzestaną Państwo świadczyć usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych, to obowiązek zainstalowania kasy powstanie w ciągu dwóch miesięcy od dnia w którym ponownie wykonacie Państwo taką usługę.

REKLAMA

Anna Nowak świadczyła w roku 2014 usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych. Łączna kwota sprzedaży w tym okresie była mniejsza niż 20.000 złotych, w związku z tym korzystała ona ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ze względu na obrót. Z początkiem roku 2015 postanowiła zrezygnować ze świadczenia tych usług (świadczy jedynie usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych). W związku z tym nie ma obowiązku instalacji kasy fiskalnej (brak sprzedaży). Jednak w czerwcu 2015 roku postanowiła powrócić do świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych. Obowiązek instalacji kasy fiskalnej mija z końcem sierpnia 2015 roku (dwa miesiące).

Warto skazać, iż wielu lekarzy, w ramach swojej działalności gospodarczej świadczy usługi opieki medycznej na rzecz osób fizycznych, jednak ich rozliczenie dokonywane jest wobec innych podmiotów gospodarczych (np. szpitali, poradni zdrowia itp.). Mamy wówczas do czynienia ze sprzedaży dokonywana na rzecz innego podmiotu gospodarczego, nie zaś ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Sprzedaż taka nie rodzi obowiązku instalowania kasy fiskalnej i nie powoduje obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy jej użyciu.

Jak prawidłowo dokonać zakupu kasy fiskalnej i jej zgłoszenia?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli kas rejestrujących, różniących się możliwościami technicznymi takimi jak: możliwość współpracy z komputerem, liczba pozycji towarowych w pamięci, wymiary. Wybór właściwego modelu warto skonsultować z przedstawicielem firmy sprzedającej kasy – doradzi który model najlepiej spełni Państwa oczekiwania.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Jakich czynności należy dokonać przed zakupem i instalacją kasy?

Sam zakup kasy fiskalnej to nie jedyny obowiązek, jaki ciąży na podatniku. Większość czynności pobocznych, dokona w Państwa imieniu firma instalująca kasę, jednak warto wiedzieć, jakie są to czynności, aby móc dopilnować ich prawidłowego wykonania.

ZAWIADOMIENIE O PROWADZENIU EWIDENCJI PRZY ZASTOSOWANIU KASY REJESTRUJĄCEJ – podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwy dla siebie urząd skarbowy o fakcie, iż rozpoczyna ewidencję obroty przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Zgłoszenie takie musi być dokonane najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie tejże ewidencji.

ZGŁOSZENIE DANYCH KASY – podatnik w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy kasy (tzw. Fiskalizacji) musi zgłosić właściwemu urzędowi skarbowemu dane tejże kasy.


ZWROT ZA ZAKUP KASY FISKALNEJ

Ważnym aspektem zakupu kasy fiskalnej, jest fakt, iż urząd skarbowy dokonuje refundacji części kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Warunkiem otrzymania zwrotu jest:

- zgłoszenie rozpoczęcia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej dokonane w terminie

- zgłoszenie danych kasy dokonane w ustawowym terminie

- złożenie wniosku o zwrot.

Podatnicy będący czynnymi podatnikami podatku VAT, dokonują rozliczenia zwrotu za zakup kasy w deklaracji VAT składanej do urzędu – powiększając wartość podatku naliczonego. Podatnicy, którzy nie są czynnymi podatnikami VAT składają do urzędu stosowny wniosek – urząd skarbowy zwraca w/w kwotę na wskazany przez podatnika rachunek bankowy (w terminie 25 dni od daty złożenia wniosku).

Podatnik ma prawo żądać zwrotu równowartości 90% wartości wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej (nie więcej jednak niż 700 złotych).

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz. U. poz. 1544.

Marcin M. Wyrzykowski (BMGM Spółka z o.o.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA