REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szerszy krąg podmiotów zobligowanych do rejestrowania kas fiskalnych w 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. rozszerza się krąg podmiotów zobligowanych do rejestrowania kas fiskalnych.  Fot. Fotolia
Od 1 stycznia 2015 r. rozszerza się krąg podmiotów zobligowanych do rejestrowania kas fiskalnych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W chwili obecnej zwolnieni z rejestrowania transakcji na kasie fiskalnej są m.in. lekarze czy prawnicy. Od nowego roku ma się to zmienić. Dodatkowo limit 20 000 zł, poniżej którego nie trzeba rejestrować sprzedaży na kasie, nie będzie obejmował już sprzedaży nieruchomości czy środka trwałego. Obecnie jedna transakcja tego typu jest wystarczającym powodem, aby pozbawić przedsiębiorcę prawa do zwolnienia.

Przedsiębiorca musi zacząć rejestrować na kasie fiskalnej transakcje sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, jeśli jego obrót przekroczy 20 000 zł. Poniżej tej kwoty przedsiębiorca jest, co do zasady, zwolniony z obowiązku używania kasy i wystawiania paragonów. Są jednak wyjątki, czyli przedsiębiorcy wykonujący niektóre usługi muszą rejestrować każdą sprzedaż. Tak jest w przypadku m.in. usługi przewozu osób.

REKLAMA

Autopromocja

Nowy projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 25 września 2014 r., który ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r., poszerza grupę przedsiębiorców, którzy nie będą mieć prawa do zwolnienia.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania transakcji przy pomocy kasy fiskalnej objęte zostaną od przyszłego roku:

dostawy

perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyjątkiem towarów dostarczanych na pokładach samolotów

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych

świadczenia usług

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania)

w zakresie wymiany opon lub kół

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów

prawniczych, z wyjątkiem usług określonych w poz. 28 załącznika do ww. rozporządzenia

doradztwa podatkowego

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)

z wyjątkiem świadczonych w tym zakresie na pokładach samolotów lub na stołówkach szkolnych czy uczelnianych

Zaliczki rejestrowane kasą fiskalną – zmiany od 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy wykonujący ww. usługi, którzy korzystają ze zwolnienia do końca 2014 r., będą musieli rejestrować na kasie całą swoją sprzedaż od 1 marca 2015 r. Jeśli przedsiębiorca zamierza rozpocząć wykonywanie ww. usług po 1 stycznia 2015 r., zwolnienie utraci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od miesiąca, w którym rozpoczął wykonywanie tej usługi.

Poza kasą sprzedaż środka trwałego

Nowym zwolnieniem, jakie przewiduje projekt, jest wyłacznienie z rejestrowania na kasie fiskalnej sprzedaży czy dostawy towarów, które zgodnie z ustawą o PIT przedsiębiorca zaliczył do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegajacych amortyzacji, a także sprzedaży nieruchomości. Pod warunkiem, że przedsiębiorca udokumentuje sprzedaż np. firmowego samochodu fakturą. Obecnie sprzedaż nie towaru, a środka trwałego wlicza się do limitu 20 000 zł.

Zobacz wskaźnik: Kasy rejestrujące

Uzasadnienie ministra

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe rozporządzenie jest konieczne, gdyż przepisy obecnie obowiązujące obejmują jedynie lata 2013-2014. Brak nowego aktu spowodowałby objęcie obowiązkiem stosowania kas rejestrujących wszystkich przedsiębiorców, bo tak wynika z art. 111 ust 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą do ewidencji przy zastosowaniu kas obowiązani zostali wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Nowe rozporządzenie będzie obowiązywać przez 2 lata (czyli w latach 2015 i 2016).


Katarzyna Miazek, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA