REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkty energetyczne o podwójnym zastosowaniu - definicja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Produkty energetyczne o podwójnym zastosowaniu  - definicja
Produkty energetyczne o podwójnym zastosowaniu - definicja

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 2 października 2014 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok (sygn. C 426/12) dotyczący interpretacji pojęcia produktów energetycznych o podwójnym zastosowaniu jakim posługuje się tzw. Dyrektywa Energetyczna (dyrektywa Rady 2003/96/WE, dalej: Dyrektywa).

TSUE interpretuje pojęcie produktów energetycznych podwójnego zastosowania

Sprawa dotyczyła producenta buraków cukrowych, który w procesie produkcyjnym w piecu wapiennym zużywa węgiel jako paliwo do ogrzewania, pozwalające na przeprowadzenie reakcji spalania, w wyniku której powstaje gaz wykorzystywany następnie do oczyszczania soku dyfuzyjnego wyekstrahowanego z buraków cukrowych. W wyniku procesu oczyszczania, na skutek wchłonięcia części gazu przez tzw. wapno defekacyjne, powstaje także nawóz dla rolnictwa.

REKLAMA

Autopromocja

Organy podatkowe nie zgodziły się z producentem cukru, że powyższe wykorzystanie węgla mieści się w definicji podwójnego zastosowania.

Warto zaznaczyć, że w świetle art. 2 ust. 4 lit. b) tiret drugie Dyrektywy z opodatkowania akcyzą wyłączone są produkty energetyczne o podwójnym zastosowaniu, za które uznaje się produkt energetyczny wykorzystywany zarówno jako paliwo do ogrzewania oraz w celach innych niż jako paliwo silnikowe i paliwo do ogrzewania. Regulacje holenderskie przewidywały natomiast zwolnienie m.in. dla węgla o podwójnym zastosowaniu, za które uznawano wykorzystywanie węgla zarówno jako paliwa do ogrzewania oraz w celach innych niż jako paliwo silnikowe i paliwo do ogrzewania.

W takim stanie faktycznym i prawnym sąd krajowy zdecydował się skierować do TSUE m.in. następujące pytania prejudycjalne:

REKLAMA

Czy występuje podwójne zastosowanie w rozumieniu Dyrektywy, jeżeli węgiel kamienny wykorzystywany jest jako paliwo do ogrzewania w piecu wapiennym, podczas gdy dwutlenek węgla wytworzony w tym piecu wapiennym z węgla (i wapienia) służy wytwarzaniu gazu z pieca wapiennego, który następnie wykorzystywany jest jako niezbędny do oczyszczania soku dyfuzyjnego uzyskanego z buraków cukrowych oraz służy do produkcji nawozu dla rolnictwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równocześnie sąd holenderski zadał pytanie czy prawo unijne sprzeciwia się wykładni pojęcia podwójnego zastosowania według prawa krajowego, węższej niż wykładnia tego pojęcia na podstawie Dyrektywy?

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co powiedział TSUE?

REKLAMA

TSUE uznał, że za podwójne zastosowanie należy uznać okoliczność wykorzystania z jednej strony węgla jako paliwa do ogrzewania w procesie produkcji cukru, a z drugiej strony dwutlenku węgla wytworzonego podczas spalania tego produktu do celów tego samego procesu produkcyjnego, jeśli bezsporne jest, iż proces produkcyjny nie może się zakończyć bez użycia dwutlenku węgla wytworzonego podczas spalania węgla. Równocześnie podwójnym zastosowaniem nie jest wykorzystanie węgla w omawianym procesie do produkcji nawozu dla rolnictwa.

Jednocześnie dokonując wykładni holenderskich przepisów sędziowie z Luksemburga stwierdzili również, że państwo członkowskie ma prawo utrzymać w swoim prawie wewnętrznym węższy zakres pojęcia podwójnego zastosowania niż ten określony w Dyrektywie w celu nałożenia podatku od produktów energetycznych wyłączonych z zakresu jej stosowania.


Jaki ma to znaczenie?

Wyrok ten może być pewnego rodzaju wskazówką pozwalającą zrozumieć w jaki sposób analizowane są procesy technologiczne dla celów podatku akcyzowego. Nie można też wykluczyć, że zaprezentowane w komentowanym wyroku stanowisko TSUE, dotyczące opodatkowania przez państwo członkowskie produktów energetycznych wyłączonych z zakresu obowiązywania Dyrektywy, może być swoistą zapowiedzią kierunku w jakim pójdzie rozstrzygnięcie w sprawie dotyczącej możliwości wprowadzenia przez polskiego ustawodawcę akcyzy na oleje smarowe jaka jest obecnie przedmiotem badania przez TSUE.

Wyrok dostępny jest na stronie TSUE.

Webcast: Aktualizacja opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości – jak bronić się przed podwyżką?

Anna Wibig, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
awibig@deloitteCE.com

Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego, Kraków
ljaniga@deloittece.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA