REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja rolna - zwrot akcyzy od paliwa w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Limit zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej w 2014 r. pozostanie na tym samym poziomie co w 2013 r. - tak zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r.


Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r.


Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. nie zmieni się w stosunku do 2013 r. A zatem w 2014 r., tak jak w roku 2013, wynosić będzie 0,95 zł na 1 litr oleju. Takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r. 

REKLAMA

Zgodnie z projektem rozporządzenia zwrot nie będzie mógł przekroczyć równowartości kwoty będącej iloczynem stawki zwrotu akcyzy na 1 litr oleju napędowego (0,95 zł), liczby 86 (maksymalne zużycie oleju na 1 ha użytków rolnych) i powierzchni użytków, znajdujących się w posiadaniu (bądź współposiadaniu) danego producenta rolnego (wg ewidencji gruntów i budynków).

W przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych roczny limit zwrotu podatku akcyzowego wynosi więc 81,70 zł.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W uzasadnieniu do projektu czytamy: „Biorąc pod uwagę dane dotyczące zwrotu podatku akcyzowego za lata 2006-2013, przewiduje się, że powierzchnia użytków rolnych, do której będą ubiegać się w 2014 r. producenci rolni o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej nie powinna przekroczyć 2/3 powierzchni referencyjnej użytków rolnych objętych systemem jednolitych płatności obszarowych”. Z tytułu zwrotu podatku producenci rolni otrzymają w przyszłym roku łącznie ok. 750 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przypomnijmy, że podstawę prawną do ubiegania się o zwrot stanowi ustawa z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. Nr 52, poz. 379


Kto może wnioskować o zwrot akcyzy


Zwrot akcyzy przysługuje producentom rolnym, którzy zużywają olej napędowy oznaczony kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz biopalio oznaczone kodem CN 3824 90 91.

Za producenta rolnego w rozumieniu ustawy uważa się:

- osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

- posiadacza zależnego, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego;

- współposiadacza, w stosunku do którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot współposiadania. Pisemna zgoda nie dotyczy współmałżonków.

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?


W jakich terminach można ubiegać się o zwrot


Producent rolny może ubiegać się o zwrot akcyzy dwa razy w roku, w terminach:

- od 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od 1 do 31 sierpnia danego roku.

REKLAMA

Producent rolny składa wniosek do wójta, burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego. Decyzję o przyznaniu zwrotu akcyzy wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot podatku. 

Złożony wniosek jest podstawą zwrotu akcyzy z tytułu zużytego do produkcji rolnej oleju napędowego. Skoro ustawodawca szczegółowo podał terminy, w jakich producent rolny powinien złożyć wniosek, jeśli chce otrzymać zwrot akcyzy, terminów tych należy przestrzegać. Niedotrzymanie terminu skutkuje utratą prawa do wnioskowania o zwrot.

 


Co powinien zawierać wniosek


Ustawa dokładnie określa z jakich elementów powinien składać się wniosek o zwrot akcyzy. Wniosek o zwrot powinien zawierać:

- imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa, siedziba i adres producenta rolnego,

- numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego, jeżeli został nadany,

- numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) albo numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość producenta rolnego oraz nazwa organu, który wydał dokument, w przypadku gdy producent rolny jest osobą fizyczną,

REKLAMA

- oświadczenie o powierzchni użytków rolnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie, położonych na obszarze gminy, do której wójta, burmistrza (prezydenta miasta) jest składany wniosek o zwrot podatku,

- pisemna zgoda pozostałych współposiadaczy, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy o zwrocie, jeżeli producent rolny jest współposiadaczem gruntów gospodarstwa rolnego,

- numer rachunku bankowego, w przypadku gdy zwrot podatku nastąpi w formie przelewu,

- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, w przypadku gdy producent rolny podlega wpisowi do tego rejestru.

Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

Do wniosku o zwrot podatku kopie faktur stanowiących dowód zakupu oleju napędowego.


Ważne!

Wniosek o zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa roliczego wraz z załącznikami nie podlega opłacie skarbowej.


Producenci rolni nie muszą jednak tworzyć własnego wniosku. Wzór wniosku określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)


Jak obliczyć kwotę zwrotu


Kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego limitu.

Limit zwrotu ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku.

Przy ustalaniu limitu nie uwzględnia się jednak gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oraz gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.


Uwaga!

Zwrot podatku akcyzowego nie będzie przysługiwał w odniesieniu do użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

 

Należy zauważyć, że kwota zwrotu nie może być wyższa niż iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu rolnika, określonej w ewidencji gruntów i budynków według stanu na 1 lutego danego roku. Oznacza to, że w 2014 r. zwrot nie może być wyższy niż 81,70 zł na 1 hektar użytków rolnych (0,95 x 86 = 81,70).


Kiedy producent rolny otrzyma zwrot


Wypłata zwrotu podatku akcyzowego, po wydaniu pozytywnej decyzji dotyczącej złożonego wniosku, powinna nastąpić w terminach:

- od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od dnia 1 października do dnia 31 października 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia.

Natomiast w przypadku zmiany, uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji wypłata zwrotu podatku następuje w terminie 14 dni od dnia, gdy nowa decyzja stała się ostateczna.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. z 13 maja 2013 poz. 559

rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA