REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja rolna - zwrot akcyzy od paliwa w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Limit zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej w 2014 r. pozostanie na tym samym poziomie co w 2013 r. - tak zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r.


Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r.


Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. nie zmieni się w stosunku do 2013 r. A zatem w 2014 r., tak jak w roku 2013, wynosić będzie 0,95 zł na 1 litr oleju. Takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r. 

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z projektem rozporządzenia zwrot nie będzie mógł przekroczyć równowartości kwoty będącej iloczynem stawki zwrotu akcyzy na 1 litr oleju napędowego (0,95 zł), liczby 86 (maksymalne zużycie oleju na 1 ha użytków rolnych) i powierzchni użytków, znajdujących się w posiadaniu (bądź współposiadaniu) danego producenta rolnego (wg ewidencji gruntów i budynków).

W przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych roczny limit zwrotu podatku akcyzowego wynosi więc 81,70 zł.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

W uzasadnieniu do projektu czytamy: „Biorąc pod uwagę dane dotyczące zwrotu podatku akcyzowego za lata 2006-2013, przewiduje się, że powierzchnia użytków rolnych, do której będą ubiegać się w 2014 r. producenci rolni o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej nie powinna przekroczyć 2/3 powierzchni referencyjnej użytków rolnych objętych systemem jednolitych płatności obszarowych”. Z tytułu zwrotu podatku producenci rolni otrzymają w przyszłym roku łącznie ok. 750 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przypomnijmy, że podstawę prawną do ubiegania się o zwrot stanowi ustawa z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. Nr 52, poz. 379


Kto może wnioskować o zwrot akcyzy


Zwrot akcyzy przysługuje producentom rolnym, którzy zużywają olej napędowy oznaczony kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz biopalio oznaczone kodem CN 3824 90 91.

Za producenta rolnego w rozumieniu ustawy uważa się:

- osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

- posiadacza zależnego, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego;

- współposiadacza, w stosunku do którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot współposiadania. Pisemna zgoda nie dotyczy współmałżonków.

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?


W jakich terminach można ubiegać się o zwrot


Producent rolny może ubiegać się o zwrot akcyzy dwa razy w roku, w terminach:

- od 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od 1 do 31 sierpnia danego roku.

REKLAMA

Producent rolny składa wniosek do wójta, burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego. Decyzję o przyznaniu zwrotu akcyzy wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot podatku. 

Złożony wniosek jest podstawą zwrotu akcyzy z tytułu zużytego do produkcji rolnej oleju napędowego. Skoro ustawodawca szczegółowo podał terminy, w jakich producent rolny powinien złożyć wniosek, jeśli chce otrzymać zwrot akcyzy, terminów tych należy przestrzegać. Niedotrzymanie terminu skutkuje utratą prawa do wnioskowania o zwrot.

 


Co powinien zawierać wniosek


Ustawa dokładnie określa z jakich elementów powinien składać się wniosek o zwrot akcyzy. Wniosek o zwrot powinien zawierać:

- imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa, siedziba i adres producenta rolnego,

- numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego, jeżeli został nadany,

- numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) albo numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość producenta rolnego oraz nazwa organu, który wydał dokument, w przypadku gdy producent rolny jest osobą fizyczną,

REKLAMA

- oświadczenie o powierzchni użytków rolnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie, położonych na obszarze gminy, do której wójta, burmistrza (prezydenta miasta) jest składany wniosek o zwrot podatku,

- pisemna zgoda pozostałych współposiadaczy, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy o zwrocie, jeżeli producent rolny jest współposiadaczem gruntów gospodarstwa rolnego,

- numer rachunku bankowego, w przypadku gdy zwrot podatku nastąpi w formie przelewu,

- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, w przypadku gdy producent rolny podlega wpisowi do tego rejestru.

Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

Do wniosku o zwrot podatku kopie faktur stanowiących dowód zakupu oleju napędowego.


Ważne!

Wniosek o zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa roliczego wraz z załącznikami nie podlega opłacie skarbowej.


Producenci rolni nie muszą jednak tworzyć własnego wniosku. Wzór wniosku określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)


Jak obliczyć kwotę zwrotu


Kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego limitu.

Limit zwrotu ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku.

Przy ustalaniu limitu nie uwzględnia się jednak gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oraz gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.


Uwaga!

Zwrot podatku akcyzowego nie będzie przysługiwał w odniesieniu do użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

 

Należy zauważyć, że kwota zwrotu nie może być wyższa niż iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu rolnika, określonej w ewidencji gruntów i budynków według stanu na 1 lutego danego roku. Oznacza to, że w 2014 r. zwrot nie może być wyższy niż 81,70 zł na 1 hektar użytków rolnych (0,95 x 86 = 81,70).


Kiedy producent rolny otrzyma zwrot


Wypłata zwrotu podatku akcyzowego, po wydaniu pozytywnej decyzji dotyczącej złożonego wniosku, powinna nastąpić w terminach:

- od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od dnia 1 października do dnia 31 października 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia.

Natomiast w przypadku zmiany, uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji wypłata zwrotu podatku następuje w terminie 14 dni od dnia, gdy nowa decyzja stała się ostateczna.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. z 13 maja 2013 poz. 559

rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników. Rząd szykuje ustawę o „aktywnym rolniku” – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Czy KSeF wpłynie na ceny w biurach rachunkowych?

KSeF przez niektórych nazywany jest wielką rewolucją w księgowości, która ma przeorganizować pracę wielu biur rachunkowych, wpłynąć na ceny usług księgowych i zatrudnienie w księgowości. Celem niniejszego artykułu będzie przeanalizowanie w jaki sposób KSeF może wpłynąć na ceny biur rachunkowych. Wyprowadzone w jego treści wnioski, poparte analizą na podstawie rzeczywistych danych z zaprzyjaźnionego biura rachunkowego, pozwolą spojrzeć na niego w sposób oparty na pewnych faktach, a nie tylko na podstawie przyjętych z góry założeń.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

REKLAMA

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

REKLAMA