REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-deklaracje akcyzowe bez podpisu elektronicznego

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. poszerzony został katalog deklaracji elektronicznych, które można składać bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoby fizyczne składające różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, mogą zrobić to bez e-podpisu, do autoryzacji wystarczą dane o przychodzie z zeznania rocznego.

Od 1 stycznia 2014 r. wszystkie osoby fizyczne mogą korzystać z nowego ułatwienia przy składaniu elektronicznych deklaracji akcyzowych. Do autoryzacji nie trzeba, jak dotychczas, kwalifikowanego podpisu elektronicznego - wystarczy wykorzystać dane o przychodzie ze swojego zeznania rocznego, np. PIT-37.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


E-deklaracje bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego


Wprowadzone od stycznia 2014 r. zmiany to duże ułatwienie dla podatników  - wszystkich osób fizycznych (niezależnie od tego czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie), które składają deklaracje w zakresie podatku akcyzowego w formie elektronicznej.

Aby złożyć takie deklaracje przez Internet, osoby fizyczne nie muszą już posiadać, jak dotychczas, certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.  Wprowadzone zmiany pozwalają na autoryzowanie składanej deklaracji za pomocą danych o przychodzie ze swojego zeznania rocznego za 2012 r. (lub danych o przychodach sprzed dwóch lat), a więc tak samo, jak w przypadku składania rocznych zeznań do urzędu skarbowego, np. PIT-37.

Podatnik, po wypełnieniu odpowiedniej e-deklaracji, zostanie poproszony o wpisanie danych identyfikacyjnych (np. nr NIP lub PESEL) oraz kwoty przychodu i tym samym zautoryzuje zgłaszany dokument.

REKLAMA

Opodatkowanie kartą podatkową 2014 - nowy wzór wniosku PIT-16

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Składanie deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej


Rozwiązanie przeznaczone jest dla osób fizycznych, składających różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, ale zostało przygotowane szczególnie z myślą o podatnikach podatku akcyzowego od samochodów osobowych, nabywanych w Unii Europejskiej, ponieważ takie właśnie deklaracje podatnicy składają najczęściej.

Dla przykładu, tylko w grudniu 2013 r.  do jednostek podkarpackiej i podlaskiej Służby Celnej wpłynęło blisko 5 tys. różnego rodzaju deklaracji akcyzowych, z czego prawie pół tysiąca przez Internet. Większość ze składanych deklaracji związana była z zakupem w Unii Europejskiej samochodów osobowych.

Służba Celna liczy na to, że wprowadzone ułatwienia zachęcą podatników do składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Główne korzyści dla podatnika, wynikająca z tej formy załatwiania sprawy polegają na tym, że nie tylko nie musi on osobiście składać dokumentów w urzędzie celnym, lecz może przesłać elektroniczne deklaracje z dowolnego miejsca przez Internet, a dodatkowo jeszcze w sposób uproszczony - bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego - a jedynie podpisane danymi autoryzującymi.


Rozszerzony katalog deklaracji bez e-podpisu


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Katalog został rozszerzony o 18 pozycji, w tym głównie dotyczących deklaracji akcyzowych, które można będzie złożyć bez konieczności potwierdzenia podpisu elektronicznego certyfikatem.

 Rozszerzony katalog obejmuje następujące deklaracje:

1) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin (P-KOP),

2) deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,

3) deklaracja podatkowa od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),

4) deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW),

5) informacja o alkoholu etylowym w składzie podatkowym (INF-A),

6) informacja o winie, napojach fermentowanych i wyrobach pośrednich w składzie podatkowym (INF-B),

7) informacja o piwie w składzie podatkowym (INF-C),

8) informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) (INF-D),

9) informacja o wyrobach tytoniowych w składzie podatkowym (INF-F),

10) informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym (INF-I),

11) informacja o gazie do napędów silników spalinowych w składzie podatkowym (INF-J),

12) informacja o olejach smarowych i pozostałych olejach w składzie podatkowym (INF-K),

13) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P),

14) deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),

15) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowych wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-U),

16) deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U),

17) deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA),

18) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego.

Wszystkie wymienione deklaracje mogą składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.

Limit przychodów dla małego podatnika w 2014 r.

Zobacz także: Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA