REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-deklaracje akcyzowe bez podpisu elektronicznego

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. poszerzony został katalog deklaracji elektronicznych, które można składać bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoby fizyczne składające różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, mogą zrobić to bez e-podpisu, do autoryzacji wystarczą dane o przychodzie z zeznania rocznego.

Od 1 stycznia 2014 r. wszystkie osoby fizyczne mogą korzystać z nowego ułatwienia przy składaniu elektronicznych deklaracji akcyzowych. Do autoryzacji nie trzeba, jak dotychczas, kwalifikowanego podpisu elektronicznego - wystarczy wykorzystać dane o przychodzie ze swojego zeznania rocznego, np. PIT-37.

REKLAMA

REKLAMA


E-deklaracje bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego


Wprowadzone od stycznia 2014 r. zmiany to duże ułatwienie dla podatników  - wszystkich osób fizycznych (niezależnie od tego czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie), które składają deklaracje w zakresie podatku akcyzowego w formie elektronicznej.

Aby złożyć takie deklaracje przez Internet, osoby fizyczne nie muszą już posiadać, jak dotychczas, certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.  Wprowadzone zmiany pozwalają na autoryzowanie składanej deklaracji za pomocą danych o przychodzie ze swojego zeznania rocznego za 2012 r. (lub danych o przychodach sprzed dwóch lat), a więc tak samo, jak w przypadku składania rocznych zeznań do urzędu skarbowego, np. PIT-37.

Podatnik, po wypełnieniu odpowiedniej e-deklaracji, zostanie poproszony o wpisanie danych identyfikacyjnych (np. nr NIP lub PESEL) oraz kwoty przychodu i tym samym zautoryzuje zgłaszany dokument.

REKLAMA

Opodatkowanie kartą podatkową 2014 - nowy wzór wniosku PIT-16

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Składanie deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej


Rozwiązanie przeznaczone jest dla osób fizycznych, składających różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, ale zostało przygotowane szczególnie z myślą o podatnikach podatku akcyzowego od samochodów osobowych, nabywanych w Unii Europejskiej, ponieważ takie właśnie deklaracje podatnicy składają najczęściej.

Dla przykładu, tylko w grudniu 2013 r.  do jednostek podkarpackiej i podlaskiej Służby Celnej wpłynęło blisko 5 tys. różnego rodzaju deklaracji akcyzowych, z czego prawie pół tysiąca przez Internet. Większość ze składanych deklaracji związana była z zakupem w Unii Europejskiej samochodów osobowych.

Służba Celna liczy na to, że wprowadzone ułatwienia zachęcą podatników do składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Główne korzyści dla podatnika, wynikająca z tej formy załatwiania sprawy polegają na tym, że nie tylko nie musi on osobiście składać dokumentów w urzędzie celnym, lecz może przesłać elektroniczne deklaracje z dowolnego miejsca przez Internet, a dodatkowo jeszcze w sposób uproszczony - bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego - a jedynie podpisane danymi autoryzującymi.


Rozszerzony katalog deklaracji bez e-podpisu


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy znowelizowanego rozporządzenia w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Katalog został rozszerzony o 18 pozycji, w tym głównie dotyczących deklaracji akcyzowych, które można będzie złożyć bez konieczności potwierdzenia podpisu elektronicznego certyfikatem.

 Rozszerzony katalog obejmuje następujące deklaracje:

1) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin (P-KOP),

2) deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,

3) deklaracja podatkowa od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),

4) deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW),

5) informacja o alkoholu etylowym w składzie podatkowym (INF-A),

6) informacja o winie, napojach fermentowanych i wyrobach pośrednich w składzie podatkowym (INF-B),

7) informacja o piwie w składzie podatkowym (INF-C),

8) informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) (INF-D),

9) informacja o wyrobach tytoniowych w składzie podatkowym (INF-F),

10) informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym (INF-I),

11) informacja o gazie do napędów silników spalinowych w składzie podatkowym (INF-J),

12) informacja o olejach smarowych i pozostałych olejach w składzie podatkowym (INF-K),

13) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P),

14) deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),

15) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowych wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-U),

16) deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U),

17) deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA),

18) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego.

Wszystkie wymienione deklaracje mogą składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.

Limit przychodów dla małego podatnika w 2014 r.

Zobacz także: Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA