REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na samochody 2013 / 2014

akcyza na samochody, akcyza samochodowa, akcyza za samochód 2013 / 2014
akcyza na samochody, akcyza samochodowa, akcyza za samochód 2013 / 2014
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzane z zagranicy samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703 (nowe i używane) obciążone są m.in. akcyzą (3,1% od aut o pojemności silnika do 2 litrów, 18,6% powyżej 2 litrów). Minister Finansów udzielił obszernych wyjaśnień jak kwalifikować samochód jako osobowy. Wyjaśnienia te pozostają aktualne również w 2014 roku.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Autopromocja

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym  (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego  przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

- import,

- nabycie wewnątrzwspólnotowe  oraz

- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego  niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako, że akcyzie podlegają samochody osobowe (oprócz np. kolekcjonerskich), niezmiernie ważną kwestią są kryteria kwalifikowania samochodu jako osobowego.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Zmiany w akcyzie od 2015 roku


O uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy w rozumieniu  ustawy o podatku akcyzowym decyduje jego klasyfikacja taryfowa do pozycji CN  8703.

Stawki akcyzy w 2014 roku

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży

Prawidłowej klasyfikacji dokonuje się zgodnie z ogólnymi regułami interpretacji nomenklatury scalonej w brzmieniu nadanym rozporządzeniem  Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik do  rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i  statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz. Urz. WE L Nr 282 z 28 października 2011 r.).

W myśl reguły 1 ogólnych reguł interpretacji nomenklatury  scalonej klasyfikacji towarów należy dokonywać zgodnie z brzmieniem pozycji i  uwag do sekcji i działów.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Natomiast zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 obejmuje ona: „Pojazdy silnikowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo  do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami  osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”.  

Zatem o klasyfikacji samochodu do pozycji 8703 decyduje jego zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób.  

Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Zgodnie z ww. przepisami o tym czy samochód jest ciężarowy czy osobowy decyduje jego stan techniczny. Jak informuje Izba Celna w Kielcach samochód ciężarowy nie może mieć np. tylnych siedzeń,  pasów bezpieczeństwa  i innych udogodnień typowych dla wyposażenia pojazdu osobowego. Samo wymontowanie  tylnego rzędu siedzeń nie zwalnia  z zapłacenia akcyzy. Obecność  pasów,  szyb,  klamek,  uchwytów, wentylacji,  otworów  w podłodze na umocowanie foteli,  decyduje o klasyfikacji  pojazdu jako osobowy. Celnicy  szukają w internecie ofert sprzedaży takich pojazdów i sprawdzają, czy sprzedający zapłacił akcyzę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Obliczanie akcyzy od samochodów

Wartość samochodu w walucie obcej x kurs EUR z dnia powstania obowiązku podatkowego wykazać w pełnych złotych , w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych i w zależności pojemności silnika pomnożyć przez stawkę akcyzy.

Stawki podatku akcyzowego:
3,1% - samochody osobowe o pojemności silnika do 2000 cm3 ;
18,6 % - samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 .

Przykład wyliczenia (np. dla samochodu z roku 1993 o poj. silnika do 2000 cm3 i wartości 1000 eur):

Wyliczenie podstawy opodatkowania:
1000 eur x 4,5266 = 4526,6 zł po zaokrągleniu = 4527 zł.

Wyliczenie kwoty podatku akcyzowego do zapłaty:
4527 zł x 3,1% =140,34 zł po zaokrągleniu = 140 zł
Kwota 140 zł jest kwotą akcyzy.

Wyliczoną kwotę podstawy opodatkowania oraz akcyzy należy wykazać w pełnych złotych, w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Źródło: Izba Celna w Opolu

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

Jak ustalić przeznaczenie samochodu

Zdaniem organów podatkowych i Ministra Finansów bez wyczerpującej oceny całego zebranego w sprawie materiału dowodowego  nie jest możliwe rozstrzygnięcie o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu  samochodowego, a co za tym  idzie, dokonanie jego prawidłowej klasyfikacji  taryfowej (tak też uważa Naczelny Sąd Administracyjny – zob. wyrok z 20 kwietnia 2007 r.,  sygn. akt I GSK 1361/06).  

Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest przy  tym na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (por. wyrok ETS z 6  grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06).  

Nie chodzi tu o subiektywne przekonanie czy nawet sposób faktycznego  użytkowania konkretnego pojazdu, które zwłaszcza w przypadku samochodów  osobowo-towarowych może być podwójne, lecz o obiektywne cechy samochodu  pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru.

Zdaniem Ministra Finansów szczególnie istotne w tym względzie jest przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu – zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu.

Z kolei użytkownicy samochodów, decydując  o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów.  

Zasady te wynikają również z treści wyjaśnień do taryfy celnej – not  wyjaśniających do zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów  stanowiących załącznik do obwieszczenia ministra finansów z dnia 1 czerwca  2006 r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M. P. Nr 86, poz. 880), które  zawierają określone cechy charakteryzujące pojazd, pomocne przy określaniu  zasadniczego przeznaczenia samochodu.  

VAN-y, SUV-y i pick-upy

Klasyfikacja pewnych  pojazdów mechanicznych objętych pozycją CN 8703 jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że  te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób niż do transportu towarów.  

Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów  mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton, które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. 

Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są pojazdy  powszechnie znane jako wielozadaniowe, np. pojazdy typu VAN, SUV-y (Sports  Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pick-up.  

Akcyza od samochodów typu pick-up

Pojazdy objęte pozycją CN 8703 posiadają następujące cechy:  

a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej osoby (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwiące oraz wyposażenie do  zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub obecność stałych punktów kotwiących i  wyposażenia do zainstalowania siedzeń i wyposażenia bezpieczeństwa w  przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów; takie  siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składane, zdejmowane z punktów  kotwiących lub składające się;  

b) obecność tylnych okien wzdłuż dwóch bocznych paneli;  

c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub  więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;  

d) brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i  przednimi pasażerami a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu  zarówno osób, jak i towarów;  

e) obecność cech komfortowych oraz wykończenia wnętrza i wyposażenia w  całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pojazdu dla pasażerów  (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).  

W pozycji 8703 określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy  przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze  może być  używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak  i towarów.


Istota sprawy sprowadza się więc do określenia klasyfikacji przedmiotowego  samochodu do odpowiedniego kodu nomenklatury scalonej, w tym w  szczególności do istotnego, z punktu widzenia kodu 8703 zasadniczego przeznaczenia samochodu – do przewozu osób.

Ustalenie zasadniczego  przeznaczenia samochodu powinno się odbywać w oparciu o całokształt  okoliczności dotyczących przedmiotowego samochodu.

Klasyfikacji pojazdów  silnikowych dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku, gdyż każdy pojazd  może się różnić od innego, zbudowanego na  tym samym nadwoziu co może  skutkować odmienną klasyfikacja taryfową.  

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Homologacja nie decyduje

W kontekście świadectw homologacji, klasyfikujących niektóre pojazdy w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym z dnia 2 czerwca  2005 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) jako pojazdy ciężarowe (N1)  wskazać należy, iż świadectwo homologacji wydawane jest jedynie dla celów  związanych z rejestracją pojazdu.

Według orzecznictwa sądów administracyjnych  świadectwo homologacji, które nawiązuje do podziału na pojazdy ciężarowe i  osobowe nie może stanowić dokumentu przesądzającego przy dokonywaniu  kwalifikacji pojazdu do określonego kodu CN (np. wyrok WSA w Olsztynie z dnia  30 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 383/11).

Zdaniem Ministra Finansów z punktu widzenia postępowania  podatkowego w podatku akcyzowym  świadectwo homologacji nie przesądza  ostatecznie o przeznaczeniu pojazdu, bowiem powinno być ono ustalane na podstawie całości okoliczności sprawy.

Dokument ten jest jednym z dowodów,  który jest brany pod uwagę przy dokonywaniu klasyfikacji, ale z pewnością nie ma  on rozstrzygającego znaczenia. Dla celów poboru  akcyzy istotna jest tylko  klasyfikacja dokonywana w oparciu o  przepisy klasyfikacyjne scalonej  nomenklatury taryfowej.  

Metody klasyfikacji pojazdów do odpowiednich  kodów nomenklatury scalonej

Organy celne ustalając klasyfikację taryfową towaru opierają się na obowiązujących ww. przepisach prawa. Przepisy regulujące kwestie klasyfikacji  stosowane są nie tylko dla czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale także w innych państwach członkowskich Unii  Europejskiej.  

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opinia urzędu statystycznego – nie jest wiążąca

Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów  klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje dany samochód do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania tego  samochodu.  

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego kodu podmiot możne zgłosić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego  w  Łodzi przy ul. Suwalskiej 29 z wnioskiem o wydanie informacji w zakresie obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Opinia statystyczna może być pomocna w zakresie ustalenia kodu CN pojazdu, lecz nie ma charakteru wiążącego gdyż nie posiada zarówno waloru decyzji  wydawanej przez dyrektora Izby Celnej w Warszawie określanej jako wiążąca  informacja taryfowa ani decyzji, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z póżn.  zm.).  

Zatem mimo że opinie  urzędu statystycznego mogą w świetle przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa stanowić dowód w sprawie, to organ podatkowy w  postępowaniu podatkowym powinien stosować jedną z podstawowych zasad  postępowania dowodowego, jaką jest zasada swobodnej oceny dowodów.

Zgodnie  z art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, organ  podatkowy ocenia na podstawie zebranego materiału dowodowego, czy dana  okoliczność została udowodniona. 

Klasyfikacje organów statystyki publicznej, zawierające klasyfikacje standardów i nomenklatur statystycznych, nie są formalnie wiążące zarówno dla organów podatkowych, jak i dla podatników  (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów NSA z  dnia 20 listopada 2006 r., sygn. akt. II FPS 3/06).  

W kontekście poruszonej w interpelacji poselskiej sprawy pewnego importera samochodów Minister Finansów uznał, że Naczelnik Urzędu Celnego w Toruniu prawidłowo dokonał klasyfikacji przedmiotowych pojazdów -  zarówno w oparciu o wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak i o ogólne reguły interpretacji nomenklatury scalonej oraz wyjaśnienia do taryfy  celnej.  

Porównanie cech pojazdów, które wykazują pojazdy klasyfikowane do kodu  8703 z cechami pojazdów według kodu 8704, i odniesienie tego na grunt  przedmiotowych spraw pozwoliło na stwierdzenie,  że sporne pojazdy powinny  zostać zaklasyfikowane do kodu 8703. Mogą one wprawdzie służyć do przewozu  towarów, jednak zasadniczą ich funkcją jest przewóz osób i są tak przystosowane,  posiadają cechy charakterystyczne dla takich pojazdów. Fakt, iż przedmiotowe  pojazdy posiadają przestrzeń ładunkową, zwiększa ich zastosowanie także do  przewozu towarów (jest to funkcja dodatkowa, uzupełniająca, ale nie dominująca).  

Klasyfikując pojazdy organy celne dokonują ich oceny z punktu widzenia cech głównych, przeważających, a nie uzupełniających.  

Źródło: Odpowiedź Jacka Kapicy - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z września 2012 r. na interpelację poselską nr 8444/12.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA