REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na samochody 2013 / 2014

akcyza na samochody, akcyza samochodowa, akcyza za samochód 2013 / 2014
akcyza na samochody, akcyza samochodowa, akcyza za samochód 2013 / 2014
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzane z zagranicy samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703 (nowe i używane) obciążone są m.in. akcyzą (3,1% od aut o pojemności silnika do 2 litrów, 18,6% powyżej 2 litrów). Minister Finansów udzielił obszernych wyjaśnień jak kwalifikować samochód jako osobowy. Wyjaśnienia te pozostają aktualne również w 2014 roku.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Autopromocja

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym  (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego  przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

- import,

- nabycie wewnątrzwspólnotowe  oraz

- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego  niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako, że akcyzie podlegają samochody osobowe (oprócz np. kolekcjonerskich), niezmiernie ważną kwestią są kryteria kwalifikowania samochodu jako osobowego.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Zmiany w akcyzie od 2015 roku


O uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy w rozumieniu  ustawy o podatku akcyzowym decyduje jego klasyfikacja taryfowa do pozycji CN  8703.

Stawki akcyzy w 2014 roku

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży

Prawidłowej klasyfikacji dokonuje się zgodnie z ogólnymi regułami interpretacji nomenklatury scalonej w brzmieniu nadanym rozporządzeniem  Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik do  rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i  statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz. Urz. WE L Nr 282 z 28 października 2011 r.).

W myśl reguły 1 ogólnych reguł interpretacji nomenklatury  scalonej klasyfikacji towarów należy dokonywać zgodnie z brzmieniem pozycji i  uwag do sekcji i działów.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Natomiast zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 obejmuje ona: „Pojazdy silnikowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo  do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami  osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”.  

Zatem o klasyfikacji samochodu do pozycji 8703 decyduje jego zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób.  

Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Zgodnie z ww. przepisami o tym czy samochód jest ciężarowy czy osobowy decyduje jego stan techniczny. Jak informuje Izba Celna w Kielcach samochód ciężarowy nie może mieć np. tylnych siedzeń,  pasów bezpieczeństwa  i innych udogodnień typowych dla wyposażenia pojazdu osobowego. Samo wymontowanie  tylnego rzędu siedzeń nie zwalnia  z zapłacenia akcyzy. Obecność  pasów,  szyb,  klamek,  uchwytów, wentylacji,  otworów  w podłodze na umocowanie foteli,  decyduje o klasyfikacji  pojazdu jako osobowy. Celnicy  szukają w internecie ofert sprzedaży takich pojazdów i sprawdzają, czy sprzedający zapłacił akcyzę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Obliczanie akcyzy od samochodów

Wartość samochodu w walucie obcej x kurs EUR z dnia powstania obowiązku podatkowego wykazać w pełnych złotych , w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych i w zależności pojemności silnika pomnożyć przez stawkę akcyzy.

Stawki podatku akcyzowego:
3,1% - samochody osobowe o pojemności silnika do 2000 cm3 ;
18,6 % - samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 .

Przykład wyliczenia (np. dla samochodu z roku 1993 o poj. silnika do 2000 cm3 i wartości 1000 eur):

Wyliczenie podstawy opodatkowania:
1000 eur x 4,5266 = 4526,6 zł po zaokrągleniu = 4527 zł.

Wyliczenie kwoty podatku akcyzowego do zapłaty:
4527 zł x 3,1% =140,34 zł po zaokrągleniu = 140 zł
Kwota 140 zł jest kwotą akcyzy.

Wyliczoną kwotę podstawy opodatkowania oraz akcyzy należy wykazać w pełnych złotych, w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Źródło: Izba Celna w Opolu

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

Jak ustalić przeznaczenie samochodu

Zdaniem organów podatkowych i Ministra Finansów bez wyczerpującej oceny całego zebranego w sprawie materiału dowodowego  nie jest możliwe rozstrzygnięcie o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu  samochodowego, a co za tym  idzie, dokonanie jego prawidłowej klasyfikacji  taryfowej (tak też uważa Naczelny Sąd Administracyjny – zob. wyrok z 20 kwietnia 2007 r.,  sygn. akt I GSK 1361/06).  

Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest przy  tym na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (por. wyrok ETS z 6  grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06).  

Nie chodzi tu o subiektywne przekonanie czy nawet sposób faktycznego  użytkowania konkretnego pojazdu, które zwłaszcza w przypadku samochodów  osobowo-towarowych może być podwójne, lecz o obiektywne cechy samochodu  pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru.

Zdaniem Ministra Finansów szczególnie istotne w tym względzie jest przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu – zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu.

Z kolei użytkownicy samochodów, decydując  o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów.  

Zasady te wynikają również z treści wyjaśnień do taryfy celnej – not  wyjaśniających do zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów  stanowiących załącznik do obwieszczenia ministra finansów z dnia 1 czerwca  2006 r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M. P. Nr 86, poz. 880), które  zawierają określone cechy charakteryzujące pojazd, pomocne przy określaniu  zasadniczego przeznaczenia samochodu.  

VAN-y, SUV-y i pick-upy

Klasyfikacja pewnych  pojazdów mechanicznych objętych pozycją CN 8703 jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że  te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób niż do transportu towarów.  

Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów  mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton, które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. 

Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są pojazdy  powszechnie znane jako wielozadaniowe, np. pojazdy typu VAN, SUV-y (Sports  Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pick-up.  

Akcyza od samochodów typu pick-up

Pojazdy objęte pozycją CN 8703 posiadają następujące cechy:  

a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej osoby (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwiące oraz wyposażenie do  zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub obecność stałych punktów kotwiących i  wyposażenia do zainstalowania siedzeń i wyposażenia bezpieczeństwa w  przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów; takie  siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składane, zdejmowane z punktów  kotwiących lub składające się;  

b) obecność tylnych okien wzdłuż dwóch bocznych paneli;  

c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub  więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;  

d) brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i  przednimi pasażerami a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu  zarówno osób, jak i towarów;  

e) obecność cech komfortowych oraz wykończenia wnętrza i wyposażenia w  całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pojazdu dla pasażerów  (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).  

W pozycji 8703 określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy  przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze  może być  używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak  i towarów.


Istota sprawy sprowadza się więc do określenia klasyfikacji przedmiotowego  samochodu do odpowiedniego kodu nomenklatury scalonej, w tym w  szczególności do istotnego, z punktu widzenia kodu 8703 zasadniczego przeznaczenia samochodu – do przewozu osób.

Ustalenie zasadniczego  przeznaczenia samochodu powinno się odbywać w oparciu o całokształt  okoliczności dotyczących przedmiotowego samochodu.

Klasyfikacji pojazdów  silnikowych dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku, gdyż każdy pojazd  może się różnić od innego, zbudowanego na  tym samym nadwoziu co może  skutkować odmienną klasyfikacja taryfową.  

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Homologacja nie decyduje

W kontekście świadectw homologacji, klasyfikujących niektóre pojazdy w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym z dnia 2 czerwca  2005 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) jako pojazdy ciężarowe (N1)  wskazać należy, iż świadectwo homologacji wydawane jest jedynie dla celów  związanych z rejestracją pojazdu.

Według orzecznictwa sądów administracyjnych  świadectwo homologacji, które nawiązuje do podziału na pojazdy ciężarowe i  osobowe nie może stanowić dokumentu przesądzającego przy dokonywaniu  kwalifikacji pojazdu do określonego kodu CN (np. wyrok WSA w Olsztynie z dnia  30 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 383/11).

Zdaniem Ministra Finansów z punktu widzenia postępowania  podatkowego w podatku akcyzowym  świadectwo homologacji nie przesądza  ostatecznie o przeznaczeniu pojazdu, bowiem powinno być ono ustalane na podstawie całości okoliczności sprawy.

Dokument ten jest jednym z dowodów,  który jest brany pod uwagę przy dokonywaniu klasyfikacji, ale z pewnością nie ma  on rozstrzygającego znaczenia. Dla celów poboru  akcyzy istotna jest tylko  klasyfikacja dokonywana w oparciu o  przepisy klasyfikacyjne scalonej  nomenklatury taryfowej.  

Metody klasyfikacji pojazdów do odpowiednich  kodów nomenklatury scalonej

Organy celne ustalając klasyfikację taryfową towaru opierają się na obowiązujących ww. przepisach prawa. Przepisy regulujące kwestie klasyfikacji  stosowane są nie tylko dla czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale także w innych państwach członkowskich Unii  Europejskiej.  

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opinia urzędu statystycznego – nie jest wiążąca

Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów  klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje dany samochód do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania tego  samochodu.  

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego kodu podmiot możne zgłosić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego  w  Łodzi przy ul. Suwalskiej 29 z wnioskiem o wydanie informacji w zakresie obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Opinia statystyczna może być pomocna w zakresie ustalenia kodu CN pojazdu, lecz nie ma charakteru wiążącego gdyż nie posiada zarówno waloru decyzji  wydawanej przez dyrektora Izby Celnej w Warszawie określanej jako wiążąca  informacja taryfowa ani decyzji, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z póżn.  zm.).  

Zatem mimo że opinie  urzędu statystycznego mogą w świetle przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa stanowić dowód w sprawie, to organ podatkowy w  postępowaniu podatkowym powinien stosować jedną z podstawowych zasad  postępowania dowodowego, jaką jest zasada swobodnej oceny dowodów.

Zgodnie  z art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, organ  podatkowy ocenia na podstawie zebranego materiału dowodowego, czy dana  okoliczność została udowodniona. 

Klasyfikacje organów statystyki publicznej, zawierające klasyfikacje standardów i nomenklatur statystycznych, nie są formalnie wiążące zarówno dla organów podatkowych, jak i dla podatników  (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów NSA z  dnia 20 listopada 2006 r., sygn. akt. II FPS 3/06).  

W kontekście poruszonej w interpelacji poselskiej sprawy pewnego importera samochodów Minister Finansów uznał, że Naczelnik Urzędu Celnego w Toruniu prawidłowo dokonał klasyfikacji przedmiotowych pojazdów -  zarówno w oparciu o wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak i o ogólne reguły interpretacji nomenklatury scalonej oraz wyjaśnienia do taryfy  celnej.  

Porównanie cech pojazdów, które wykazują pojazdy klasyfikowane do kodu  8703 z cechami pojazdów według kodu 8704, i odniesienie tego na grunt  przedmiotowych spraw pozwoliło na stwierdzenie,  że sporne pojazdy powinny  zostać zaklasyfikowane do kodu 8703. Mogą one wprawdzie służyć do przewozu  towarów, jednak zasadniczą ich funkcją jest przewóz osób i są tak przystosowane,  posiadają cechy charakterystyczne dla takich pojazdów. Fakt, iż przedmiotowe  pojazdy posiadają przestrzeń ładunkową, zwiększa ich zastosowanie także do  przewozu towarów (jest to funkcja dodatkowa, uzupełniająca, ale nie dominująca).  

Klasyfikując pojazdy organy celne dokonują ich oceny z punktu widzenia cech głównych, przeważających, a nie uzupełniających.  

Źródło: Odpowiedź Jacka Kapicy - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z września 2012 r. na interpelację poselską nr 8444/12.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    Inflacja 2024. Skokowy wzrost w kwietniu poza górną granicę celu inflacyjnego. Prognoza eksperta

    W marcu 2024 r. inflacja będzie najniższa w całym roku. A już w kwietniu nastąpi skokowy wzrost inflacji, która znajdzie się poza górną granicą celu. Taką prognozę przedstawił ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. 

    Obligacje skarbowe 2024. Drastyczna obniżka oprocentowania od marca i kwietnia

    Inflacja w Polsce obniża się tak szybko, że jeszcze rok temu wydawało się to niemal nieprawdopodobne. Większość osób to cieszy, ale nie wszystkich. Hamująca inflacja to informacja, która może rozsierdzić osoby posiadające w portfelu detaliczne obligacje skarbowe. W skrajnym przypadku kwietniowa aktualizacja oprocentowania może doprowadzić do spadku stawki z prawie 20% do niewiele ponad 4%. 

    REKLAMA