Kategorie

Akcyza na samochody 2013 / 2014

Opracował Paweł Huczko
akcyza na samochody, akcyza samochodowa, akcyza za samochód 2013 / 2014
Honda
Sprowadzane z zagranicy samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703 (nowe i używane) obciążone są m.in. akcyzą (3,1% od aut o pojemności silnika do 2 litrów, 18,6% powyżej 2 litrów). Minister Finansów udzielił obszernych wyjaśnień jak kwalifikować samochód jako osobowy. Wyjaśnienia te pozostają aktualne również w 2014 roku.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym  (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego  przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

- import,

- nabycie wewnątrzwspólnotowe  oraz

- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego  niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.  

Jako, że akcyzie podlegają samochody osobowe (oprócz np. kolekcjonerskich), niezmiernie ważną kwestią są kryteria kwalifikowania samochodu jako osobowego.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Zmiany w akcyzie od 2015 roku


O uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy w rozumieniu  ustawy o podatku akcyzowym decyduje jego klasyfikacja taryfowa do pozycji CN  8703.

Stawki akcyzy w 2014 roku

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży

Prawidłowej klasyfikacji dokonuje się zgodnie z ogólnymi regułami interpretacji nomenklatury scalonej w brzmieniu nadanym rozporządzeniem  Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik do  rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i  statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz. Urz. WE L Nr 282 z 28 października 2011 r.).

W myśl reguły 1 ogólnych reguł interpretacji nomenklatury  scalonej klasyfikacji towarów należy dokonywać zgodnie z brzmieniem pozycji i  uwag do sekcji i działów.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Natomiast zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 obejmuje ona: „Pojazdy silnikowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo  do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami  osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”.  

Zatem o klasyfikacji samochodu do pozycji 8703 decyduje jego zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób.  

Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Zgodnie z ww. przepisami o tym czy samochód jest ciężarowy czy osobowy decyduje jego stan techniczny. Jak informuje Izba Celna w Kielcach samochód ciężarowy nie może mieć np. tylnych siedzeń,  pasów bezpieczeństwa  i innych udogodnień typowych dla wyposażenia pojazdu osobowego. Samo wymontowanie  tylnego rzędu siedzeń nie zwalnia  z zapłacenia akcyzy. Obecność  pasów,  szyb,  klamek,  uchwytów, wentylacji,  otworów  w podłodze na umocowanie foteli,  decyduje o klasyfikacji  pojazdu jako osobowy. Celnicy  szukają w internecie ofert sprzedaży takich pojazdów i sprawdzają, czy sprzedający zapłacił akcyzę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Obliczanie akcyzy od samochodów

Wartość samochodu w walucie obcej x kurs EUR z dnia powstania obowiązku podatkowego wykazać w pełnych złotych , w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych i w zależności pojemności silnika pomnożyć przez stawkę akcyzy.

Stawki podatku akcyzowego:
3,1% - samochody osobowe o pojemności silnika do 2000 cm3 ;
18,6 % - samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 .

Przykład wyliczenia (np. dla samochodu z roku 1993 o poj. silnika do 2000 cm3 i wartości 1000 eur):

Wyliczenie podstawy opodatkowania:
1000 eur x 4,5266 = 4526,6 zł po zaokrągleniu = 4527 zł.

Wyliczenie kwoty podatku akcyzowego do zapłaty:
4527 zł x 3,1% =140,34 zł po zaokrągleniu = 140 zł
Kwota 140 zł jest kwotą akcyzy.

Wyliczoną kwotę podstawy opodatkowania oraz akcyzy należy wykazać w pełnych złotych, w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Źródło: Izba Celna w Opolu

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

Jak ustalić przeznaczenie samochodu

Reklama

Zdaniem organów podatkowych i Ministra Finansów bez wyczerpującej oceny całego zebranego w sprawie materiału dowodowego  nie jest możliwe rozstrzygnięcie o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu  samochodowego, a co za tym  idzie, dokonanie jego prawidłowej klasyfikacji  taryfowej (tak też uważa Naczelny Sąd Administracyjny – zob. wyrok z 20 kwietnia 2007 r.,  sygn. akt I GSK 1361/06).  

Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest przy  tym na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (por. wyrok ETS z 6  grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06).  

Nie chodzi tu o subiektywne przekonanie czy nawet sposób faktycznego  użytkowania konkretnego pojazdu, które zwłaszcza w przypadku samochodów  osobowo-towarowych może być podwójne, lecz o obiektywne cechy samochodu  pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru.

Zdaniem Ministra Finansów szczególnie istotne w tym względzie jest przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu – zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu.

Reklama

Z kolei użytkownicy samochodów, decydując  o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów.  

Zasady te wynikają również z treści wyjaśnień do taryfy celnej – not  wyjaśniających do zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów  stanowiących załącznik do obwieszczenia ministra finansów z dnia 1 czerwca  2006 r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M. P. Nr 86, poz. 880), które  zawierają określone cechy charakteryzujące pojazd, pomocne przy określaniu  zasadniczego przeznaczenia samochodu.  

VAN-y, SUV-y i pick-upy

Klasyfikacja pewnych  pojazdów mechanicznych objętych pozycją CN 8703 jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że  te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób niż do transportu towarów.  

Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów  mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton, które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. 

Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są pojazdy  powszechnie znane jako wielozadaniowe, np. pojazdy typu VAN, SUV-y (Sports  Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pick-up.  

Akcyza od samochodów typu pick-up

Pojazdy objęte pozycją CN 8703 posiadają następujące cechy:  

a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej osoby (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwiące oraz wyposażenie do  zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub obecność stałych punktów kotwiących i  wyposażenia do zainstalowania siedzeń i wyposażenia bezpieczeństwa w  przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów; takie  siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składane, zdejmowane z punktów  kotwiących lub składające się;  

b) obecność tylnych okien wzdłuż dwóch bocznych paneli;  

c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub  więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;  

d) brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i  przednimi pasażerami a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu  zarówno osób, jak i towarów;  

e) obecność cech komfortowych oraz wykończenia wnętrza i wyposażenia w  całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pojazdu dla pasażerów  (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).  

W pozycji 8703 określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy  przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze  może być  używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak  i towarów.


Istota sprawy sprowadza się więc do określenia klasyfikacji przedmiotowego  samochodu do odpowiedniego kodu nomenklatury scalonej, w tym w  szczególności do istotnego, z punktu widzenia kodu 8703 zasadniczego przeznaczenia samochodu – do przewozu osób.

Ustalenie zasadniczego  przeznaczenia samochodu powinno się odbywać w oparciu o całokształt  okoliczności dotyczących przedmiotowego samochodu.

Klasyfikacji pojazdów  silnikowych dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku, gdyż każdy pojazd  może się różnić od innego, zbudowanego na  tym samym nadwoziu co może  skutkować odmienną klasyfikacja taryfową.  

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Homologacja nie decyduje

W kontekście świadectw homologacji, klasyfikujących niektóre pojazdy w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym z dnia 2 czerwca  2005 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) jako pojazdy ciężarowe (N1)  wskazać należy, iż świadectwo homologacji wydawane jest jedynie dla celów  związanych z rejestracją pojazdu.

Według orzecznictwa sądów administracyjnych  świadectwo homologacji, które nawiązuje do podziału na pojazdy ciężarowe i  osobowe nie może stanowić dokumentu przesądzającego przy dokonywaniu  kwalifikacji pojazdu do określonego kodu CN (np. wyrok WSA w Olsztynie z dnia  30 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 383/11).

Zdaniem Ministra Finansów z punktu widzenia postępowania  podatkowego w podatku akcyzowym  świadectwo homologacji nie przesądza  ostatecznie o przeznaczeniu pojazdu, bowiem powinno być ono ustalane na podstawie całości okoliczności sprawy.

Dokument ten jest jednym z dowodów,  który jest brany pod uwagę przy dokonywaniu klasyfikacji, ale z pewnością nie ma  on rozstrzygającego znaczenia. Dla celów poboru  akcyzy istotna jest tylko  klasyfikacja dokonywana w oparciu o  przepisy klasyfikacyjne scalonej  nomenklatury taryfowej.  

Metody klasyfikacji pojazdów do odpowiednich  kodów nomenklatury scalonej

Organy celne ustalając klasyfikację taryfową towaru opierają się na obowiązujących ww. przepisach prawa. Przepisy regulujące kwestie klasyfikacji  stosowane są nie tylko dla czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale także w innych państwach członkowskich Unii  Europejskiej.  

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opinia urzędu statystycznego – nie jest wiążąca

Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów  klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje dany samochód do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania tego  samochodu.  

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego kodu podmiot możne zgłosić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego  w  Łodzi przy ul. Suwalskiej 29 z wnioskiem o wydanie informacji w zakresie obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Opinia statystyczna może być pomocna w zakresie ustalenia kodu CN pojazdu, lecz nie ma charakteru wiążącego gdyż nie posiada zarówno waloru decyzji  wydawanej przez dyrektora Izby Celnej w Warszawie określanej jako wiążąca  informacja taryfowa ani decyzji, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z póżn.  zm.).  

Zatem mimo że opinie  urzędu statystycznego mogą w świetle przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa stanowić dowód w sprawie, to organ podatkowy w  postępowaniu podatkowym powinien stosować jedną z podstawowych zasad  postępowania dowodowego, jaką jest zasada swobodnej oceny dowodów.

Zgodnie  z art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, organ  podatkowy ocenia na podstawie zebranego materiału dowodowego, czy dana  okoliczność została udowodniona. 

Klasyfikacje organów statystyki publicznej, zawierające klasyfikacje standardów i nomenklatur statystycznych, nie są formalnie wiążące zarówno dla organów podatkowych, jak i dla podatników  (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów NSA z  dnia 20 listopada 2006 r., sygn. akt. II FPS 3/06).  

W kontekście poruszonej w interpelacji poselskiej sprawy pewnego importera samochodów Minister Finansów uznał, że Naczelnik Urzędu Celnego w Toruniu prawidłowo dokonał klasyfikacji przedmiotowych pojazdów -  zarówno w oparciu o wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak i o ogólne reguły interpretacji nomenklatury scalonej oraz wyjaśnienia do taryfy  celnej.  

Porównanie cech pojazdów, które wykazują pojazdy klasyfikowane do kodu  8703 z cechami pojazdów według kodu 8704, i odniesienie tego na grunt  przedmiotowych spraw pozwoliło na stwierdzenie,  że sporne pojazdy powinny  zostać zaklasyfikowane do kodu 8703. Mogą one wprawdzie służyć do przewozu  towarów, jednak zasadniczą ich funkcją jest przewóz osób i są tak przystosowane,  posiadają cechy charakterystyczne dla takich pojazdów. Fakt, iż przedmiotowe  pojazdy posiadają przestrzeń ładunkową, zwiększa ich zastosowanie także do  przewozu towarów (jest to funkcja dodatkowa, uzupełniająca, ale nie dominująca).  

Klasyfikując pojazdy organy celne dokonują ich oceny z punktu widzenia cech głównych, przeważających, a nie uzupełniających.  

Źródło: Odpowiedź Jacka Kapicy - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z września 2012 r. na interpelację poselską nr 8444/12.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.