Akcyza na samochody 2013 / 2014
REKLAMA
REKLAMA
Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm
REKLAMA
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- import,
- nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz
- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jako, że akcyzie podlegają samochody osobowe (oprócz np. kolekcjonerskich), niezmiernie ważną kwestią są kryteria kwalifikowania samochodu jako osobowego.
500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)
O uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym decyduje jego klasyfikacja taryfowa do pozycji CN 8703.
Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT
Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany
Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży
Prawidłowej klasyfikacji dokonuje się zgodnie z ogólnymi regułami interpretacji nomenklatury scalonej w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającym załącznik do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz. Urz. WE L Nr 282 z 28 października 2011 r.).
W myśl reguły 1 ogólnych reguł interpretacji nomenklatury scalonej klasyfikacji towarów należy dokonywać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji i działów.
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!
Natomiast zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 obejmuje ona: „Pojazdy silnikowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”.
Zatem o klasyfikacji samochodu do pozycji 8703 decyduje jego zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób.
Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?
Zgodnie z ww. przepisami o tym czy samochód jest ciężarowy czy osobowy decyduje jego stan techniczny. Jak informuje Izba Celna w Kielcach samochód ciężarowy nie może mieć np. tylnych siedzeń, pasów bezpieczeństwa i innych udogodnień typowych dla wyposażenia pojazdu osobowego. Samo wymontowanie tylnego rzędu siedzeń nie zwalnia z zapłacenia akcyzy. Obecność pasów, szyb, klamek, uchwytów, wentylacji, otworów w podłodze na umocowanie foteli, decyduje o klasyfikacji pojazdu jako osobowy. Celnicy szukają w internecie ofert sprzedaży takich pojazdów i sprawdzają, czy sprzedający zapłacił akcyzę.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Obliczanie akcyzy od samochodów
Wartość samochodu w walucie obcej x kurs EUR z dnia powstania obowiązku podatkowego wykazać w pełnych złotych , w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych i w zależności pojemności silnika pomnożyć przez stawkę akcyzy.
Stawki podatku akcyzowego:
3,1% - samochody osobowe o pojemności silnika do 2000 cm3 ;
18,6 % - samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 .
Przykład wyliczenia (np. dla samochodu z roku 1993 o poj. silnika do 2000 cm3 i wartości 1000 eur):
Wyliczenie podstawy opodatkowania:
1000 eur x 4,5266 = 4526,6 zł po zaokrągleniu = 4527 zł.
Wyliczenie kwoty podatku akcyzowego do zapłaty:
4527 zł x 3,1% =140,34 zł po zaokrągleniu = 140 zł
Kwota 140 zł jest kwotą akcyzy.
Wyliczoną kwotę podstawy opodatkowania oraz akcyzy należy wykazać w pełnych złotych, w ten sposób, że końcówkę kwoty wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Źródło: Izba Celna w Opolu
Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza
Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25
Jak ustalić przeznaczenie samochodu
Zdaniem organów podatkowych i Ministra Finansów bez wyczerpującej oceny całego zebranego w sprawie materiału dowodowego nie jest możliwe rozstrzygnięcie o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu samochodowego, a co za tym idzie, dokonanie jego prawidłowej klasyfikacji taryfowej (tak też uważa Naczelny Sąd Administracyjny – zob. wyrok z 20 kwietnia 2007 r., sygn. akt I GSK 1361/06).
Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest przy tym na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (por. wyrok ETS z 6 grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06).
Nie chodzi tu o subiektywne przekonanie czy nawet sposób faktycznego użytkowania konkretnego pojazdu, które zwłaszcza w przypadku samochodów osobowo-towarowych może być podwójne, lecz o obiektywne cechy samochodu pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru.
Zdaniem Ministra Finansów szczególnie istotne w tym względzie jest przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu – zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu.
REKLAMA
Z kolei użytkownicy samochodów, decydując o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów.
Zasady te wynikają również z treści wyjaśnień do taryfy celnej – not wyjaśniających do zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów stanowiących załącznik do obwieszczenia ministra finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M. P. Nr 86, poz. 880), które zawierają określone cechy charakteryzujące pojazd, pomocne przy określaniu zasadniczego przeznaczenia samochodu.
VAN-y, SUV-y i pick-upy
Klasyfikacja pewnych pojazdów mechanicznych objętych pozycją CN 8703 jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób niż do transportu towarów.
Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton, które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów.
Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są pojazdy powszechnie znane jako wielozadaniowe, np. pojazdy typu VAN, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pick-up.
Akcyza od samochodów typu pick-up
Pojazdy objęte pozycją CN 8703 posiadają następujące cechy:
a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej osoby (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwiące oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub obecność stałych punktów kotwiących i wyposażenia do zainstalowania siedzeń i wyposażenia bezpieczeństwa w przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów; takie siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składane, zdejmowane z punktów kotwiących lub składające się;
b) obecność tylnych okien wzdłuż dwóch bocznych paneli;
c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;
d) brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednimi pasażerami a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;
e) obecność cech komfortowych oraz wykończenia wnętrza i wyposażenia w całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pojazdu dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).
W pozycji 8703 określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów.
Istota sprawy sprowadza się więc do określenia klasyfikacji przedmiotowego samochodu do odpowiedniego kodu nomenklatury scalonej, w tym w szczególności do istotnego, z punktu widzenia kodu 8703 zasadniczego przeznaczenia samochodu – do przewozu osób.
Ustalenie zasadniczego przeznaczenia samochodu powinno się odbywać w oparciu o całokształt okoliczności dotyczących przedmiotowego samochodu.
Klasyfikacji pojazdów silnikowych dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku, gdyż każdy pojazd może się różnić od innego, zbudowanego na tym samym nadwoziu co może skutkować odmienną klasyfikacja taryfową.
Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia
Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015
Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS
Homologacja nie decyduje
W kontekście świadectw homologacji, klasyfikujących niektóre pojazdy w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym z dnia 2 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) jako pojazdy ciężarowe (N1) wskazać należy, iż świadectwo homologacji wydawane jest jedynie dla celów związanych z rejestracją pojazdu.
Według orzecznictwa sądów administracyjnych świadectwo homologacji, które nawiązuje do podziału na pojazdy ciężarowe i osobowe nie może stanowić dokumentu przesądzającego przy dokonywaniu kwalifikacji pojazdu do określonego kodu CN (np. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 383/11).
Zdaniem Ministra Finansów z punktu widzenia postępowania podatkowego w podatku akcyzowym świadectwo homologacji nie przesądza ostatecznie o przeznaczeniu pojazdu, bowiem powinno być ono ustalane na podstawie całości okoliczności sprawy.
Dokument ten jest jednym z dowodów, który jest brany pod uwagę przy dokonywaniu klasyfikacji, ale z pewnością nie ma on rozstrzygającego znaczenia. Dla celów poboru akcyzy istotna jest tylko klasyfikacja dokonywana w oparciu o przepisy klasyfikacyjne scalonej nomenklatury taryfowej.
Metody klasyfikacji pojazdów do odpowiednich kodów nomenklatury scalonej
Organy celne ustalając klasyfikację taryfową towaru opierają się na obowiązujących ww. przepisach prawa. Przepisy regulujące kwestie klasyfikacji stosowane są nie tylko dla czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Opinia urzędu statystycznego – nie jest wiążąca
Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje dany samochód do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania tego samochodu.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego kodu podmiot możne zgłosić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi przy ul. Suwalskiej 29 z wnioskiem o wydanie informacji w zakresie obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
Opinia statystyczna może być pomocna w zakresie ustalenia kodu CN pojazdu, lecz nie ma charakteru wiążącego gdyż nie posiada zarówno waloru decyzji wydawanej przez dyrektora Izby Celnej w Warszawie określanej jako wiążąca informacja taryfowa ani decyzji, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z póżn. zm.).
Zatem mimo że opinie urzędu statystycznego mogą w świetle przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa stanowić dowód w sprawie, to organ podatkowy w postępowaniu podatkowym powinien stosować jedną z podstawowych zasad postępowania dowodowego, jaką jest zasada swobodnej oceny dowodów.
Zgodnie z art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, organ podatkowy ocenia na podstawie zebranego materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona.
Klasyfikacje organów statystyki publicznej, zawierające klasyfikacje standardów i nomenklatur statystycznych, nie są formalnie wiążące zarówno dla organów podatkowych, jak i dla podatników (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów NSA z dnia 20 listopada 2006 r., sygn. akt. II FPS 3/06).
W kontekście poruszonej w interpelacji poselskiej sprawy pewnego importera samochodów Minister Finansów uznał, że Naczelnik Urzędu Celnego w Toruniu prawidłowo dokonał klasyfikacji przedmiotowych pojazdów - zarówno w oparciu o wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak i o ogólne reguły interpretacji nomenklatury scalonej oraz wyjaśnienia do taryfy celnej.
Porównanie cech pojazdów, które wykazują pojazdy klasyfikowane do kodu 8703 z cechami pojazdów według kodu 8704, i odniesienie tego na grunt przedmiotowych spraw pozwoliło na stwierdzenie, że sporne pojazdy powinny zostać zaklasyfikowane do kodu 8703. Mogą one wprawdzie służyć do przewozu towarów, jednak zasadniczą ich funkcją jest przewóz osób i są tak przystosowane, posiadają cechy charakterystyczne dla takich pojazdów. Fakt, iż przedmiotowe pojazdy posiadają przestrzeń ładunkową, zwiększa ich zastosowanie także do przewozu towarów (jest to funkcja dodatkowa, uzupełniająca, ale nie dominująca).
Klasyfikując pojazdy organy celne dokonują ich oceny z punktu widzenia cech głównych, przeważających, a nie uzupełniających.
Źródło: Odpowiedź Jacka Kapicy - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z września 2012 r. na interpelację poselską nr 8444/12.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat