REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani do wydawania zaświadczenia VAT-25 potwierdzające uiszczenie VAT od pojazdów sprowadzanych w państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie mówiące o braku takiego obowiązku. Bez tego zaświadczenia (i bez jeszcze jednego potwierdzającego ew. uiszczenie akcyzy) nie można zarejestrować samochodu w wydziale komunikacji.

Zaświadczenie VAT-25 nie jest potrzebne do rejestracji jeżeli kupiliśmy pojazd w Polsce od podatnika VAT, prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawił nam fakturę VAT na ten pojazd.

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenie VAT-25 potwierdza:
1. uiszczenie przez podatnika VAT - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (nabycie samochodu z zagranicy albo tzw. wewnątrzwspólnotowe nabycie), lub
2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju (art. 105 ust. 1 ustawy o VAT). 

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Przykład procedur wydawania zaświadczenia VAT-25 w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach – rekomendowanych przez Izbę Skarbową w Łodzi

I. Procedura wydawania zaświadczenia VAT-25 o braku obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to np. osób sprowadzających z UE używane pojazdy. Przywóz takich pojazdów do Polski z innego kraju UE nie powoduje konieczności uiszczenia VAT. Jednak jeżeli pojazdy te mają być dopuszczone do ruchu (zarejestrowane) w Polsce, konieczne jest przedłożenie we właściwym organie rejestrującym zaświadczenia VAT-25.

Nowe formularze VAT-25, VAT-24, VAT-23, VAT-22 od lipca 2012

A. Podatnik wypełnia wniosek VAT-24 (wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) oraz oświadczenie do wniosku.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

B. Do wniosku VAT-24 należy załączyć kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu rejestracyjnego, bądź innych dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
(np. czynny podatnik podatku od towarów i usług winien złożyć pisemne oświadczenie, iż nabyty używany środek transportu nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika).

C. W kasie urzędu miasta, gminy lub starostwa powiatowego należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł z tytułu wydania zaświadczenia VAT-25.

Podatnik otrzyma dwa dowody zapłaty. Jeden z nich należy załączyć do wniosku. Dowód zapłaty powinien być wystawiony na osobę, która figuruje na złożonym wniosku VAT-24 jako zainteresowany (wnioskodawca).

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

D. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach od A do C) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

E. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

F. Sprawy związane z nabyciem środka transportu w kraju członkowskim Unii Europejskiej można załatwiać w urzędzie skarbowym i w urzędzie celnym w tym samym czasie.

G. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE


II. Procedura wydawania przez zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu

Podmioty zobowiązane do składania informacji VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu):

1. Podatnicy nie będący podatnikami podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatnicy podatku VAT zwolnieni, w sytuacji, gdy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej nowy środek transportu.

2. Podatnicy podatku VAT czynni, którzy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej:
- nowy środek transportu;
- używany środek transportu w celu jego wykorzystywania w swej działalności gospodarczej i chcą pojazd ten zarejestrować lub używać na terytorium Polski. (Dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej).

Polecamy: serwis PIT

W każdym z tych przypadków Podatnik jest zobowiązany do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego, w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, podatku VAT (stawka 22%) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Podatnicy wymienieni w punkcie 1 są zobowiązani poza tym do złożenia deklaracji VAT-10.

W ustawie o podatku od towarów i usług zawarta jest definicja nowego środka transportu. Jest to, w przypadku pojazdów lądowych, pojazd wymieniony w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy o VAT, napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

A. Podatnik wypełnia informację VAT-23 oraz ewentualnie deklarację VAT-10.

B. Do wniosku należy załączyć oryginał dowodu zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu oraz kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu zapłaty podatku akcyzowego (jeśli wystąpił obowiązek jego zapłaty).

C. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach A i B) należy złożyć urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

D. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

E. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Źródło: Izba Skarbowa w Łodzi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA