REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani do wydawania zaświadczenia VAT-25 potwierdzające uiszczenie VAT od pojazdów sprowadzanych w państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie mówiące o braku takiego obowiązku. Bez tego zaświadczenia (i bez jeszcze jednego potwierdzającego ew. uiszczenie akcyzy) nie można zarejestrować samochodu w wydziale komunikacji.

Zaświadczenie VAT-25 nie jest potrzebne do rejestracji jeżeli kupiliśmy pojazd w Polsce od podatnika VAT, prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawił nam fakturę VAT na ten pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenie VAT-25 potwierdza:
1. uiszczenie przez podatnika VAT - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (nabycie samochodu z zagranicy albo tzw. wewnątrzwspólnotowe nabycie), lub
2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju (art. 105 ust. 1 ustawy o VAT). 

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Przykład procedur wydawania zaświadczenia VAT-25 w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach – rekomendowanych przez Izbę Skarbową w Łodzi

REKLAMA

I. Procedura wydawania zaświadczenia VAT-25 o braku obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to np. osób sprowadzających z UE używane pojazdy. Przywóz takich pojazdów do Polski z innego kraju UE nie powoduje konieczności uiszczenia VAT. Jednak jeżeli pojazdy te mają być dopuszczone do ruchu (zarejestrowane) w Polsce, konieczne jest przedłożenie we właściwym organie rejestrującym zaświadczenia VAT-25.

Nowe formularze VAT-25, VAT-24, VAT-23, VAT-22 od lipca 2012

A. Podatnik wypełnia wniosek VAT-24 (wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) oraz oświadczenie do wniosku.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

B. Do wniosku VAT-24 należy załączyć kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu rejestracyjnego, bądź innych dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
(np. czynny podatnik podatku od towarów i usług winien złożyć pisemne oświadczenie, iż nabyty używany środek transportu nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika).

C. W kasie urzędu miasta, gminy lub starostwa powiatowego należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł z tytułu wydania zaświadczenia VAT-25.

Podatnik otrzyma dwa dowody zapłaty. Jeden z nich należy załączyć do wniosku. Dowód zapłaty powinien być wystawiony na osobę, która figuruje na złożonym wniosku VAT-24 jako zainteresowany (wnioskodawca).

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

D. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach od A do C) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

E. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

F. Sprawy związane z nabyciem środka transportu w kraju członkowskim Unii Europejskiej można załatwiać w urzędzie skarbowym i w urzędzie celnym w tym samym czasie.

G. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE


II. Procedura wydawania przez zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu

Podmioty zobowiązane do składania informacji VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu):

1. Podatnicy nie będący podatnikami podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatnicy podatku VAT zwolnieni, w sytuacji, gdy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej nowy środek transportu.

2. Podatnicy podatku VAT czynni, którzy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej:
- nowy środek transportu;
- używany środek transportu w celu jego wykorzystywania w swej działalności gospodarczej i chcą pojazd ten zarejestrować lub używać na terytorium Polski. (Dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej).

Polecamy: serwis PIT

W każdym z tych przypadków Podatnik jest zobowiązany do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego, w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, podatku VAT (stawka 22%) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Podatnicy wymienieni w punkcie 1 są zobowiązani poza tym do złożenia deklaracji VAT-10.

W ustawie o podatku od towarów i usług zawarta jest definicja nowego środka transportu. Jest to, w przypadku pojazdów lądowych, pojazd wymieniony w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy o VAT, napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

A. Podatnik wypełnia informację VAT-23 oraz ewentualnie deklarację VAT-10.

B. Do wniosku należy załączyć oryginał dowodu zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu oraz kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu zapłaty podatku akcyzowego (jeśli wystąpił obowiązek jego zapłaty).

C. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach A i B) należy złożyć urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

D. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

E. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Źródło: Izba Skarbowa w Łodzi

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA