REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani do wydawania zaświadczenia VAT-25 potwierdzające uiszczenie VAT od pojazdów sprowadzanych w państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie mówiące o braku takiego obowiązku. Bez tego zaświadczenia (i bez jeszcze jednego potwierdzającego ew. uiszczenie akcyzy) nie można zarejestrować samochodu w wydziale komunikacji.

Zaświadczenie VAT-25 nie jest potrzebne do rejestracji jeżeli kupiliśmy pojazd w Polsce od podatnika VAT, prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawił nam fakturę VAT na ten pojazd.

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenie VAT-25 potwierdza:
1. uiszczenie przez podatnika VAT - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (nabycie samochodu z zagranicy albo tzw. wewnątrzwspólnotowe nabycie), lub
2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju (art. 105 ust. 1 ustawy o VAT). 

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Przykład procedur wydawania zaświadczenia VAT-25 w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach – rekomendowanych przez Izbę Skarbową w Łodzi

I. Procedura wydawania zaświadczenia VAT-25 o braku obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to np. osób sprowadzających z UE używane pojazdy. Przywóz takich pojazdów do Polski z innego kraju UE nie powoduje konieczności uiszczenia VAT. Jednak jeżeli pojazdy te mają być dopuszczone do ruchu (zarejestrowane) w Polsce, konieczne jest przedłożenie we właściwym organie rejestrującym zaświadczenia VAT-25.

Nowe formularze VAT-25, VAT-24, VAT-23, VAT-22 od lipca 2012

A. Podatnik wypełnia wniosek VAT-24 (wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) oraz oświadczenie do wniosku.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

B. Do wniosku VAT-24 należy załączyć kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu rejestracyjnego, bądź innych dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
(np. czynny podatnik podatku od towarów i usług winien złożyć pisemne oświadczenie, iż nabyty używany środek transportu nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika).

C. W kasie urzędu miasta, gminy lub starostwa powiatowego należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł z tytułu wydania zaświadczenia VAT-25.

Podatnik otrzyma dwa dowody zapłaty. Jeden z nich należy załączyć do wniosku. Dowód zapłaty powinien być wystawiony na osobę, która figuruje na złożonym wniosku VAT-24 jako zainteresowany (wnioskodawca).

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

D. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach od A do C) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

E. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

F. Sprawy związane z nabyciem środka transportu w kraju członkowskim Unii Europejskiej można załatwiać w urzędzie skarbowym i w urzędzie celnym w tym samym czasie.

G. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE


II. Procedura wydawania przez zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu

Podmioty zobowiązane do składania informacji VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu):

1. Podatnicy nie będący podatnikami podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatnicy podatku VAT zwolnieni, w sytuacji, gdy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej nowy środek transportu.

2. Podatnicy podatku VAT czynni, którzy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej:
- nowy środek transportu;
- używany środek transportu w celu jego wykorzystywania w swej działalności gospodarczej i chcą pojazd ten zarejestrować lub używać na terytorium Polski. (Dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej).

Polecamy: serwis PIT

REKLAMA

W każdym z tych przypadków Podatnik jest zobowiązany do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego, w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, podatku VAT (stawka 22%) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Podatnicy wymienieni w punkcie 1 są zobowiązani poza tym do złożenia deklaracji VAT-10.

W ustawie o podatku od towarów i usług zawarta jest definicja nowego środka transportu. Jest to, w przypadku pojazdów lądowych, pojazd wymieniony w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy o VAT, napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

A. Podatnik wypełnia informację VAT-23 oraz ewentualnie deklarację VAT-10.

B. Do wniosku należy załączyć oryginał dowodu zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu oraz kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu zapłaty podatku akcyzowego (jeśli wystąpił obowiązek jego zapłaty).

C. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach A i B) należy złożyć urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

D. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

E. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Źródło: Izba Skarbowa w Łodzi

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA