REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać zaświadczenie VAT-25

W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25
W jaki sposób można uzyskać zaświadczenie VAT-25

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani do wydawania zaświadczenia VAT-25 potwierdzające uiszczenie VAT od pojazdów sprowadzanych w państw członkowskich Unii Europejskiej lub zaświadczenie mówiące o braku takiego obowiązku. Bez tego zaświadczenia (i bez jeszcze jednego potwierdzającego ew. uiszczenie akcyzy) nie można zarejestrować samochodu w wydziale komunikacji.

Zaświadczenie VAT-25 nie jest potrzebne do rejestracji jeżeli kupiliśmy pojazd w Polsce od podatnika VAT, prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawił nam fakturę VAT na ten pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenie VAT-25 potwierdza:
1. uiszczenie przez podatnika VAT - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT (nabycie samochodu z zagranicy albo tzw. wewnątrzwspólnotowe nabycie), lub
2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju (art. 105 ust. 1 ustawy o VAT). 

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Przykład procedur wydawania zaświadczenia VAT-25 w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach – rekomendowanych przez Izbę Skarbową w Łodzi

REKLAMA

I. Procedura wydawania zaświadczenia VAT-25 o braku obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to np. osób sprowadzających z UE używane pojazdy. Przywóz takich pojazdów do Polski z innego kraju UE nie powoduje konieczności uiszczenia VAT. Jednak jeżeli pojazdy te mają być dopuszczone do ruchu (zarejestrowane) w Polsce, konieczne jest przedłożenie we właściwym organie rejestrującym zaświadczenia VAT-25.

Nowe formularze VAT-25, VAT-24, VAT-23, VAT-22 od lipca 2012

A. Podatnik wypełnia wniosek VAT-24 (wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) oraz oświadczenie do wniosku.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

B. Do wniosku VAT-24 należy załączyć kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu rejestracyjnego, bądź innych dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
(np. czynny podatnik podatku od towarów i usług winien złożyć pisemne oświadczenie, iż nabyty używany środek transportu nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika).

C. W kasie urzędu miasta, gminy lub starostwa powiatowego należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł z tytułu wydania zaświadczenia VAT-25.

Podatnik otrzyma dwa dowody zapłaty. Jeden z nich należy załączyć do wniosku. Dowód zapłaty powinien być wystawiony na osobę, która figuruje na złożonym wniosku VAT-24 jako zainteresowany (wnioskodawca).

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

D. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach od A do C) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

E. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

F. Sprawy związane z nabyciem środka transportu w kraju członkowskim Unii Europejskiej można załatwiać w urzędzie skarbowym i w urzędzie celnym w tym samym czasie.

G. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE


II. Procedura wydawania przez zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu

Podmioty zobowiązane do składania informacji VAT-23 (informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu):

1. Podatnicy nie będący podatnikami podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatnicy podatku VAT zwolnieni, w sytuacji, gdy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej nowy środek transportu.

2. Podatnicy podatku VAT czynni, którzy nabyli w kraju członkowskim Unii Europejskiej:
- nowy środek transportu;
- używany środek transportu w celu jego wykorzystywania w swej działalności gospodarczej i chcą pojazd ten zarejestrować lub używać na terytorium Polski. (Dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej).

Polecamy: serwis PIT

W każdym z tych przypadków Podatnik jest zobowiązany do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego, w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, podatku VAT (stawka 22%) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Podatnicy wymienieni w punkcie 1 są zobowiązani poza tym do złożenia deklaracji VAT-10.

W ustawie o podatku od towarów i usług zawarta jest definicja nowego środka transportu. Jest to, w przypadku pojazdów lądowych, pojazd wymieniony w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy o VAT, napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

A. Podatnik wypełnia informację VAT-23 oraz ewentualnie deklarację VAT-10.

B. Do wniosku należy załączyć oryginał dowodu zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu oraz kserokopie następujących dokumentów:
- umowy lub faktury zakupu,
- tłumaczenia (dokonanego przez tłumacza przysięgłego) umowy lub faktury (w przypadku, gdy umowa lub faktura sporządzona jest wyłącznie w języku obcym),
- dowodu zapłaty podatku akcyzowego (jeśli wystąpił obowiązek jego zapłaty).

C. Komplet dokumentów (wymienionych w punktach A i B) należy złożyć urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika. Podczas składania dokumentów należy okazać oryginały dokumentów wymienionych w punkcie B.

D. Odbiór zaświadczenia następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

E. Wymagane dokumenty może złożyć, w imieniu wnioskującego, każda osoba. Natomiast odbioru zaświadczenia VAT-25 może dokonać wnioskujący lub osoba przez niego upoważniona na piśmie po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości.

Upoważnienie do odbioru zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej jeżeli jest udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, a także w innych przypadkach szczegółowo uregulowanych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). W innych wypadkach opłata skarbowa z tego tytułu wynosi 17 zł.

Źródło: Izba Skarbowa w Łodzi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA