Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Krzysztof Wieluński
Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach, błędy w PIT 2012 / 203
Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach, błędy w PIT 2012 / 203
Jeżeli twoje zeznanie będzie zawierało błędy, to narażasz się na ukaranie przez urząd. Poważniejsze błędy mogą nawet spowodować, że będziesz odpowiadał za wykroczenie lub nawet przestępstwo karno-skarbowe. Możesz też popełnić błąd na swoją niekorzyść i niepotrzebnie zapłacisz za wysoki podatek. Warto wiedzieć jakie błędy popełniają inni właśnie po to, by tych błędów nie popełnić samemu. Poniżej lista najczęściej popełnianych przez podatników błędów.

1. Błędny identyfikator podatkowy lub jego brak – czyli zacznij wypełnianie PIT-a od wpisania swojego NIP-u lub PESEL-a

Identyfikator podatkowy (NIP albo PESEL) jest wykazywany na samej górze formularza zeznania podatkowego. Stąd zdarza się że niektórzy podatnicy nie zwracają na niego uwagi i nie wykazują go. Za brak identyfikatora urząd może ukarać cię mandatem.

Składając zeznanie podatkowe należy od 2012 roku pamiętać o prawidłowym wskazaniu identyfikatora podatkowego (poz. 1/2). Obecnie jest nim NIP albo numer PESEL. Numer PESEL wpisują do zeznania osoby objęte rejestrem PESEL i które w roku podatkowym:
- nie prowadziły działalności gospodarczej,
- nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
- nie były płatnikami (zarówno składek na ubezpieczenia społeczne/ubezpieczenie zdrowotne, jak i podatku, np. z tytułu zatrudnienia pracownika).


Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.


Osoby, które nie spełniają chociaż jednego z powyższych warunków wpisują NIP.

Sprawdź też, czy przez pomyłkę do zeznania rocznego nie przepisałeś z informacji PIT-11 NIP-u pracodawcy zamiast swojego.

Więcej na ten temat niżej w punkcie 6.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL

NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

2. Błędy rachunkowe – czyli licz uważnie, choć możesz też liczyć na urząd

Przed wypełnieniem zeznania musisz obliczyć przychody z poszczególnych źródeł. Dotyczy to również kosztów ich uzyskania. Uważaj, abyś nie popełnił zwykłych błędów rachunkowych, które najczęściej się zdarzają.

Warto wiedzieć, że błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki popełnione przy wypełnianiu PIT-ów urząd skarbowy może poprawić za Ciebie. Warunkiem jest by zmiana wysokości podatku, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekraczała 1000 zł. Podatnikowi przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu na dokonaną przez urząd korektę.

Podatnicy składający PIT-y osobiście w urzędzie mogą najczęściej zwyczajowo liczyć na sprawdzenie poprawności wypełnienia formularza i dokonanych obliczeń przez urzędnika jeszcze przed złożeniem deklaracji.

Przy obliczeniu podatku możesz odliczyć kwotę wolną od podatku, którą znajdziesz w skali podatkowej.

3. Niewłaściwe zaokrąglenia – czyli grosz na wagę złotówki

Podatnicy często błędnie przenoszą kwoty z PIT 11/8B do rocznego PIT-u. Nie zaokrąglają podstawy obliczenia podatku oraz samej kwoty podatku do pełnego złotego. Powinni jednak to robić w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Przykładowo, jeżeli obliczony podatek wynosi 687,50 zł, to wówczas po dokonaniu zaokrąglenia podatnik musi zapłacić podatek w wysokości 688 zł. Natomiast wyliczony podatek w kwocie 687,49 zł trzeba zaokrąglić do kwoty 687 zł. Jak więc widać różnica jednego grosza może decydować o całej złotówce podatku.

PIT-y zawierają pouczenia w tej kwestii więc trzeba uważnie czytać objaśnienia.

4. Nieodliczenie składek - czyli składki na ubezpieczenia społeczne też możesz odliczyć

Dochód to różnica pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania. Zdarza się że podatnicy zapominają odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne, co wpływa na zwiększenie wykazanego przez nich podatku.

Od dochodu odliczane są składki na ubezpieczenia społeczne:

- zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

- potrącone w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika.

Nie możesz odliczyć od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne, jeśli jako przedsiębiorca zaliczałeś je do kosztów uzyskania przychodów.

5. Przekroczenie limitów ulg i odliczeń – czyli odliczenia mają swoje granice (procentowe albo kwotowe)

Wypełniając zeznanie musisz pamiętać aby nie dokonać za wysokiego odliczenia ulgi. Częstym błędem jest przekroczenie jej limitu. Dotyczy to szczególnie darowizn.

Odliczyć możesz darowizny w wysokości nie wyższej niż 6 % dochodu i łączna kwota odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć 6 %. Odliczeniu bez limitu podlegają jedynie darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Darowizny te mogą być odliczone jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. Również w tym przypadku darowizna pieniężna powinna być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy.

Limity ulg i odliczeń w PIT

Odliczenia od podatku nie mogą przekraczać kwoty podatku pomniejszonego o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przypomina o tym np. opis rubryk 112 i 113 formularza PIT-37, w które wpisuje się kwoty odliczeń przeniesione z formularza PIT/O.

6. Nieaktualne dane osobowe podatnika

Podatnicy PIT nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący podatnikami VAT posługują się w relacjach z organami podatkowymi numerem PESEL nie muszą od 2012 r. składać zgłoszeń aktualizacyjnych (zniknął NIP-3). Ich dane fiskus weryfikuje z bazą PESEL.

Ci podatnicy muszą dokonywać aktualizacji jedynie w związku ze zmianą adresu miejsca zamieszkania. Aktualizacja tego adresu będzie dokonywana przez podatnika w składanej deklaracji lub każdym innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Jeżeli podatnik będzie chciał dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, pomimo braku obowiązku do złożenia deklaracji lub innego dokumentu, będzie mógł zgłosić taki adres na formularzu, którego wzór określony zostanie rozporządzeniem ministra finansów (ZAP-3). Ale gdy adres miejsca zamieszkania podatnika jest taki sam, jak adres miejsca zameldowania, który znajduje się w rejestrze PESEL, podatnik, o którym mowa wyżej, nie musi zgłaszać tego adresu urzędowi skarbowemu.

Na wzorze formularza ZAP-3 można również zgłosić numer rachunku bankowego, jeżeli np. podatnik będzie chciał uzyskać zwrot nadpłaty podatku na rachunek, a nie za pośrednictwem przekazu pocztowego.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

NIP 2012 - nowe druki

Zgodnie z art. 9 ust. 1d ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.), w przypadku zmiany miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Przedsiębiorcy (którzy muszą posługiwać się NIP mają obowiązek powiadomienia urzędu skarbowego o zmianie swoich danych osobowych objętych zakresem formularza NIP-1. Jednocześnie w zeznaniu rocznym podają nowe nazwisko, nowy numer dowodu osobistego czy nowy adres zamieszkania lub zameldowania. To nie wystarczy.

W przypadku zmiany danych osobowych powinniśmy złożyć aktualizacyjny NIP-1 i to w ciągu 30 dni od daty zmiany tych danych. Jeżeli nie zrobiliśmy tego wcześniej dla uniknięcia wzywania do urzędu trzeba złożyć aktualizacyjny NIP (wypełniony w całości a nie tylko co do danych zmienionych) razem z zeznaniem PIT.

Szczególnie bolesne (zwłaszcza teraz gdy z uwagi na ulgę prorodzinną nadpłat jest więcej) może się okazać niepoinformowanie urzędu o zmianie numeru konta bankowego, na które chcielibyśmy otrzymać nadpłatę podatku. Częste problemy z rachunkami bankowymi polegają także na błędnym lub nieczytelnym wpisaniu przez podatnika numeru.

Pamiętajmy też, że w części B zeznania podajemy adres aktualny na dzień 31 grudnia rozliczanego roku podatkowego, a nie w chwili składania zeznania – o czym przypomina objaśnienie tej rubryki.

Złożenie aktualizacyjnego formularza NIP po upływie 30 dni od zmiany danych osobowych jest wykroczeniem skarbowym i grozi grzywną. Aby uniknąć grzywny podatnik składający aktualizacyjny NIP po terminie powinien dołączyć do niego pisemne oświadczenie, w którym przyznaje się do naruszenia terminu i ew. wskazuje okoliczności usprawiedliwiające go. Okolicznością usprawiedliwiającą nie może być jednak nieznajomość prawa, czyli brak świadomości obowiązku aktualizacji danych.

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują niżej zamieszczone wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych

NIP-2 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem

NIP-7 -  zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem

ZAP-3 - zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem

NIP-B - informacja o rachunkach

NIP-C - informacja o miejscach prowadzenia działalności

NIP-2/A - informacja o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu

NIP-D - informacja o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową

Wzory ww. formularzy określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765)

7. Odliczenie całej składki na ubezpieczenie zdrowotne – czyli płacisz więcej niż możesz odliczyć

W pierwszej kolejności podatek możesz zmniejszyć o kwotę składki na ubezpieczenia zdrowotne opłaconej przez Ciebie albo pobranej w rozliczanym roku podatkowym przez płatnika.

Nie możesz jednak obniżyć podatku o całą kwotę opłaconych lub pobranych składek. Obniżenie to nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki. Nierzadko zaś podatnicy samodzielnie opłacający składkę błędnie odliczają składkę w pełnej wysokości, jaka została przez nich zapłacona.


8. Dzielenie wspólnego podatku małżonków przez 2 – czyli małżonkowie dzielcie dochody a nie podatek

Małżonkowie mogą złożyć wspólne zeznanie roczne. W takim przypadku należy ustalić łącznie sumę dochodów. Uprzednio jednak każdy z małżonków powinien dokonać odliczeń. Podatek należy ustalić na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. A zatem łączny dochód należy podzielić na połowę. Ustalić podatek od tej połowy. A następnie pomnożyć go przez dwa.

Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Chcąc rozliczyć się wspólnie z małżonkiem nie zapomnij wybrać takiego sposobu rozliczenia. Zrobisz to zaznaczając odpowiedni kwadrat w formularzu zeznania rocznego. Niezaznaczenie kwadratu i nieskorygowanie zeznania w tym zakresie przed upływem terminu do złożenia zeznania (tj. do 30 kwietnia następnego roku) bezpowrotnie pozbawi Cię prawa do wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

9. Stosowanie nieaktualnych formularzy – czyli stare druki się nie nadają, a najlepiej zainstalować aplikację e-Deklaracje Desktop

Co roku PIT-y się zmieniają. Dlatego też trzeba rozliczać się na najnowszych formularzach. Podatnicy stosujący druki z zeszłego roku (lub starsze) postępują nieprawidłowo. W naszym serwisie znajdziecie Państwo również aktualne formularze do pobrania przeznaczone do rozliczenia dochodów osiągniętych w 2012 r.

Można też oczywiście wziąć druki ze swojego urzędu skarbowego lub ze strony internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

Problem ten znika, gdy korzystamy z e-deklaracji, a zwłaszcza z aplikacji e-Deklaracje Desktop, bo aplikacja ta aktualizuje się automatycznie - trzeba oczywiście zezwolić na zainstalowanie tej aktualizacji na swoim komputerze.

10. Brak podpisu – czyli nie wstydźmy się swego dzieła

Nie zapominaj o podpisaniu się po zeznaniem. Nierzadko podatnicy o tym zapominają. Jeżeli pomagasz wypełnić zeznanie matce lub ojcu nie podpisuj go za nich.

Zeznanie musi podpisać ten podatnik, którego ono dotyczy, chyba że w jego imieniu składa je prawidłowo umocowany pełnomocnik. Wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis).

Przykładowo podpisy powinny się znaleźć w rubryce 321 (PIT-36) lub w rubryce 135 (PIT-37). Jeśli zaś rozliczamy się wspólnie z małżonkiem to w formularzu PIT-36 ten małżonek, którego dane zostały wpisane w części B1 formularza podpisuje się w rubryce 321. Drugi małżonek, którego dane zostały wpisane w części B2 formularza podpisuje się w rubryce 322. W przypadku formularza PIT-37 będą to kolejno rubryki: 135 i 136.

Podobnie jak w ubiegłym roku, również w rozliczeniu za 2012 rok jeden z małżonków może się na zeznaniu nie podpisać. Może to jednak nastąpić w sytuacji, w której upoważnił drugiego małżonka do podpisania zeznania w jego imieniu, a tenże, podpisując zeznanie oświadcza jednocześnie (pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania), że takie upoważnienie posiada.

11. Brak zaznaczenia, czy jest to zeznanie czy korekta zeznania podatkowego – czyli każdy kwadracik ma znaczenie

W pozycji 10 części A (PIT-36, i PIT-37) lub w pozycji 6 (PIT-36L, PIT-28) trzeba zaznaczyć właściwy kwadracik w zależności czy składamy zeznanie, czy też korektę już wcześniej złożonego zeznania.

Składając korektę zeznania musimy wypełnić cały formularz od początku, a nie tylko błędnie wypełnione uprzednio pozycje. Trzeba też dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.

12. Brak prawa małżonków do wspólnego rozliczenia – czyli podatek liniowy, ryczałt i karta mają swoje minusy

Niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym lub podlega podatkowi tonażowemu. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie działalności.

Natomiast rozliczanie przez małżonka ryczałtem najmu poza działalnością gospodarczą nie wyłącza możliwości wspólnego rozliczenia.

Prawo do wspólnego rozliczenia mają tylko ci małżonkowie, którzy przez cały rozliczany rok podatkowy pozostawali w związku małżeńskim bez ustanowionej intercyzy.

13. Nieuwzględnienie wszystkich dochodów podlegających wykazaniu w zeznaniu – czyli pamiętajmy o drobnych zleceniach ale już nie o wygranej w totka i dochodach z funduszy inwestycyjnych

Oprócz dochodów opodatkowanych ryczałtowo rozliczanych przez płatnika jak np.:

- odsetki bankowe,

- dochody z funduszy inwestycyjnych,

- dywidendy,

- dochody z wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych (np. Lotto),

- nagrody związane ze sprzedażą premiową,

oraz oprócz przychodów zwolnionych w ogóle z podatku , jak np.:

- świadczenia rodzinne i becikowe

- alimenty na dzieci do 25 roku życia,

- diety z tytułu podróży służbowych (do wysokości wynikającej z rozporządzeń),

- wygrane w kasynach, na automatach i w bingo,

pełny katalog przychodów zwolnionych z podatku zawiera art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

– wszystkie inne powinniśmy wykazać w rocznych PIT-ach pod rygorem popełnienia przestępstwa skarbowego zagrożonego co najmniej grzywną

14. Nieprawidłowe odliczanie wydatków na internet – czyli można odliczyć wydatki na korzystanie z sieci tylko w miejscu swego zamieszkania

Możliwość odliczenia od dochodu wydatków (do 760 zł rocznie) z tytułu użytkowania internetu, przysługuje wyłącznie osobie wymienionej na fakturze dokumentującej poniesienie wydatków. Oczywiście na fakturze może widnieć zbiorczo więcej osób i jeżeli wszystkie te osoby ponoszą koszty użytkowania Internetu – każda z nich może skorzystać z odliczenia i każda wtedy ma swój roczny limit 760 zł.

Nie możesz odliczyć wydatków na Internet jeżeli:

- wrzuciłeś je w koszty działalności,

- zostały Ci zwrócone np. przez pracodawcę.


15. Brak załączników – czyli pamiętajmy o PIT/D i PIT/O jeżeli dokonujemy odliczeń

Chcąc skutecznie skorzystać z ulg i odliczeń należy razem z właściwym PIT-em złożyć odpowiedni załącznik oraz zaznaczyć w samym zeznaniu jakie załączniki składamy. Należy to zrobić w części R PIT-36 lub w części J PIT-37.

Gdy razem z PIT-37 składamy np. PIT/D to należy w rubryce 131 PIT-37 wpisać cyfrę „1”, a nie postawić krzyżyk, bowiem wymagana jest tu informacja o ilości złożonych załączników. Jeżeli rozliczamy się wspólnie z małżonkiem i dołączamy PIT/D to powinniśmy także zaznaczyć kto go dołącza.

16. Pomijanie małżonka w załącznikach – czyli wpisz małżonka również do PIT/D i PIT/O

Zdarza się, że osoby rozliczające się wspólnie z małżonkiem i korzystający z odliczeń nie wpisują danych małżonka w załącznikach, w których wykazują odliczenia. Przykładowo jeżeli w częściach B.1. I B.2. (PIT-36 i PIT-37) wpisaliśmy dane nasze i małżonka to, to samo musimy zrobić np. w częściach A.1. I A.2. formularza PIT/D.

Pamiętajmy o kolejności wpisywania małżonków. Przykładowo jeżeli w PIT-37 mąż został wpisany jako „Podatnik” w części B.1. a żona jako „Małżonek” w części B.2., to taką kolejność trzeba zachować w dalszych częściach PIT-37 (zwłaszcza w rubrykach przeznaczonych na podpisy ! – w poz. 138 podpisuje się podatnik, a w poz. 139 małżonek) oraz w załącznikach, pamiętając o tym kto jest „podatnikiem” a kto „małżonkiem”.

17. Nieprawidłowe odliczanie składek – czyli składki na ubezpieczenia społeczne odliczaj od dochodu a zdrowotne od podatku

Składki na ubezpieczenie społeczne należy odliczyć od dochodu, a zdrowotne od podatku - nie odwrotnie. Pamiętajmy, że jeśli odliczamy składki na ubezpieczenia społeczne, to o ich wartość pomniejszamy nasz dochód, a nie podatek. Od podatku odliczamy natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne. Uważajmy zatem, aby nie pomylić ze sobą obu tych kwot, zwłaszcza przenosząc je z informacji PIT-11.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne możemy wyłącznie odliczyć od podatku – nie wolno nam zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów. W przeciwieństwie zatem do składek na ubezpieczenie społeczne nie mamy możliwości wybrać sposobu uwzględnienia tych składek w zeznaniu rocznym.

Nie możemy odliczyć w bieżącym zeznaniu składek zapłaconych w latach poprzednich, a nieodliczonych w zeznaniach składanych za te lata z powodu zbyt niskiego dochodu bądź podatku. „Przeniesienie” nadwyżki do odliczenia w bieżącym zeznaniu jest niedopuszczalne. Zapłacona, a nieodliczona w danym roku kwota składek przepada nam bowiem bezpowrotnie.

Odliczając składki na ubezpieczenie społeczne w więcej niż jednym zeznaniu rocznym uważajmy, żeby tej samej kwoty składek nie odliczyć dwukrotnie.

18. Wyższa suma odliczeń niż podatek, błędnie ustalony dochód, podatek i problemy z zaliczkami

Izba Skarbowa w Białymstoku wskazuje, że zdarza się, iż sumy odliczeń od podatku wykazane w załączniku PIT/O i odliczane w zeznaniu od podatku (w rubrykach 112 i 113  formularza PIT-37) przewyższają kwoty obliczonego podatku dochodowego pomniejszonego o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Należy uważać, żeby takiego błędu nie popełnić.

Ponadto czasem okazuje się, że dochód nie odpowiada różnicy między kwotą przychodu, a kosztami uzyskania przychodu (dotyczy pozycji 39, 47, 52, 57, 62, 66, 74, 79, 84, 89 zeznania PIT-37; pozycji 45, 64, 74, 79, 88, 107, 117, 122 zeznania PIT-36). Najczęściej błąd ten popełniają osoby, które w roku podatkowym uzyskały dochody od kilku płatników i nieprawidłowo zsumowały ich wysokość z posiadanych informacji PIT-11.

Problemem bywa też nieprawidłowo obliczony podatek dochodowy. Zdaniem ekspertów z IS w Białymstoku najczęściej dotyczy przypadków błędnego zastosowania obowiązującej skali podatkowej. W 2012 roku nie uległy zmianie progi podatkowe w skali podatkowej i wynosiły one 18% i 32%. Należy również pamiętać o kwocie wolnej od podatku - 3.091 zł. Błąd związany jest z pozycją 107 PIT-37 oraz z pozycją 173 PIT-36.

Organy podatkowe notują też problemy z zaliczkami w PIT-36. Tu, zdaniem ekspertów z IS w Białymstoku,  należy odróżnić zaliczki wpłacone w ciągu roku i zaliczki należne za rok podatkowy.
W poz. 188 zeznania powinny być wykazane zaliczki faktycznie wpłacone przez podatnika, natomiast w poz. 185 powinna być wykazana suma zaliczek należnych (a nie wpłaconych) za poszczególne miesiące roku podatkowego. Zaliczki miesięczne należne za poszczególne miesiące roku podatkowego należy wykazać w zeznaniu podatkowym w części N. Przed naniesieniem do zeznania kwot należnych zaliczek i zaliczek wpłaconych należy przeanalizować np. dowody wpłat lub przelewów oraz prowadzone ewidencje, księgi i w oparciu o dokonaną analizę ustalić kwoty ww. zaliczek.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.;

2. Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.;

3. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.;

4. Ustawa z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy – tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 z późn. zm.;

5. Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników – tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z poźn. zm.;

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.
    Stawka 0% VAT na książki, gazety i czasopisma w Polsce? Od kiedy?
    Obniżenie do zera stawki VAT na książki, gazety i czasopisma może być szansą na zwiększenie czytelnictwa i dostępności niektórych wydawnictw. Ale to przede wszystkim szansa na poprawę sytuacji finansowej wydawców i ich utrzymanie na rynku – podkreśla Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Unia Europejska już w kwietniu 2022 roku uchwaliła przepisy, które dają Polsce taką możliwość. Wprowadzenie stawki 0% VAT na książki i prasę oznaczałoby dla budżetu państwa koszt ok. 200 mln zł, ale – jak wskazuje IWP – finansowe konsekwencje braku wsparcia dla tej branży mogą się okazać dużo wyższe.
    Dodatek węglowy tylko dla gospodarstw domowych ogrzewających się węglem kamiennym
    Dodatek węglowy w wysokości 3 tys. zł ma przysługiwać gospodarstwom domowym ogrzewającym się węglem kamiennym - zdecydował 5 sierpnia 2022 r. Sejm. Wcześniej Sejm odrzucił część poprawek Senatu do ustawy o dodatku węglowym. Ustawa ta trafi teraz do podpisu Prezydenta RP. Odrębne przepisy mają przyznać wsparcie finansowe dla ogrzewających swoje mieszkania ciepłem systemowym, pelletem, drewnem, olejem opałowym, czy LPG.
    Kalkulator wynagrodzeń 2022 - brutto, netto, zaliczki na podatek, składki ZUS
    Przygotowany przez Infor kalkulator wynagrodzeń (Niskie Podatki, Polski Ład 2.0) oblicza wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne, według zasad, które obowiązują od 1 lipca 2022 r. Istnieje możliwość uwzględniania wysokości wynagrodzenia brutto w ciągu roku.
    Dopłaty (dodatki) na ogrzewanie - 3 tys. zł na pellet, 2 tys. zł na olej opałowy, 1 tys. zł na drewno kawałkowe, 500 zł na LPG, do 3,9 tys. zł dla nietaryfowanych odbiorców ciepła systemowego
    Przygotowaliśmy kompleksowe rozwiązanie dla odbiorców ciepła - poinformowała 5 sierpnia 2022 r. w Sejmie minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Poinformowała m.in. o dopłatach (dodatkach) dla ogrzewających się pelletem, drewnem, olejem opałowym, czy LPG. Nietaryfowani odbiorcy ciepła systemowego otrzymają do 3,9 tys. zł wsparcia finansowego.
    Zmiany w VAT od 2024 roku - ewidencja odbiorców płatności i płatności transgranicznych
    Minister Finansów przygotował projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, który przewiduje wprowadzenie od 2024 roku nowych obowiązków dostawców usług płatniczych w zakresie VAT. Dostawcy usług płatniczych będą musieli prowadzić kwartalną ewidencję odbiorców płatności i płatności transgranicznych i udostępniać ją administracji podatkowej, która przekaże te dane do Centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (CESOP), prowadzonego przez Komisję Europejską. Dostawca usług płatniczych będzie musiał prowadzić ewidencję na temat danego odbiorcy płatności tylko wówczas, gdy łączna liczba płatności otrzymanych przez danego odbiorcę płatności przekroczy próg 25 płatności w kwartale kalendarzowym.
    Jak korzystać z ulgi B+R?
    Ulga badawczo-rozwojowa (ulga B+R) jest atrakcyjnym instrumentem podatkowym, pozwalającym na znaczne obniżenie zobowiązania podatkowego. Polski Ład dodatkowo uatrakcyjnił tę ulgę poprzez umożliwienie połączenia jej z ulgą IP box oraz zwiększenie do 200% możliwości odliczenia kwoty kosztów kwalifikowanych.
    Polski Ład 2.0 - zmiany podatkowe od 1 lipca 2022 r. Rozliczenie wynagrodzeń kierowców. Mniejsze koszty przewoźników?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała. Dlatego rząd postanowił jeszcze raz znowelizować ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji zlikwidował niektóre z wcześniej wprowadzonych rozwiązań. Jakie? Przede wszystkim obniżył pierwszy próg podatkowy z 17 proc. na 12 proc., co związane jest z mniejszą kwotą wolną od podatku, zniósł ulgę dla klasy średniej oraz usunął tzw. rolowanie zaliczek. Ten ostatni przepis dawał pewną dowolność w rozliczaniu pracownika według systemu podatkowego z 2021 lub 2022 roku w zależności od tego, która opcja była dla niego korzystniejsza. Czy reforma „Niskie Podatki” (tzw. Polski Ład 2.0), obowiązująca od 1 lipca 2022 roku, okazała się tym razem sukcesem, a przewoźnicy oszczędzą na zmianach?
    Kara za brak obowiązkowego OC w 2023 roku - dwukrotna podwyżka
    Kara za jazdę samochodem osobowym bez obowiązkowego OC w 2023 roku wyniesie najprawdopodobniej 6770 zł (od 1 stycznia do 30 czerwca) i 6900 zł (od 1 lipca do 31 grudnia) - w przypadku przerwy w ciągłości ubezpieczenia powyżej 14 dni. Rząd planuje bowiem na 2023 rok sporą podwyżkę minimalnego wynagrodzenia (tzw. najniższej krajowej). Co więcej, w 2023 roku mają być dwie zmiany płacy minimalnej. Spowoduje to, że kary dla posiadaczy pojazdów bez opłaconego OC wzrosną do rekordowego poziomu. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, ile po planowanych podwyżkach od 1 stycznia i od 1 lipca 2023 r. mogą wynosić stawki karne za brak obowiązkowego OC.
    Wpłaty na konto małoletniego dziecka a podatek od darowizn oraz inne niejasności opodatkowania darowizn
    Wpłaty dokonywane na konto małoletniego dziecka dokonywane przez prawnych opiekunów są wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego, a nie umową darowizny, z tego powodu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn – interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDIB2-2.4015.73.2022.1.MM.
    Dziedziczenie ulgi termomodernizacyjnej w PIT, sukcesja podatkowa spadkobierców - stanowisko Ministra Finansów
    W odpowiedzi z 27 lipca 2022 r. na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich, Minister Finansów zgodził się z wykładnią przepisów prawa podatkowego, zgodnie z którą prawo do ulgi termomodernizacyjnej w PIT ma wymiar majątkowy. A zatem prawo do ulgi termomodernizacyjnej co do zasady może (zdaniem MF) podlegać przejęciu przez spadkobiorców uprawnionego do tej ulgi podatnika na podstawie art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej.
    Raty kredytu hipotecznego - prognoza jesień 2022-2023-2024. Podwójne wakacje kredytowe w sierpniu 2022 r.
    Od 10 miesięcy pierwszy lub drugi tydzień każdego miesiąca kredytobiorcy kojarzą głównie z podwyżkami stóp procentowych. Sierpień jednak będzie miesiącem wyjątkowym dla osób z kredytem. Jakie są prognozy na wysokość rat kredytów hipotecznych na jesień 2022 roku i na lata 2023-2024?
    Praca zdalna - od kiedy w kodeksie pracy?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Wyższe stawki podatku od nieruchomości – koszty dla przedsiębiorców
    W 2023 r. maksymalne stawki podatku od nieruchomości wzrosną średnio o 12 proc., na co wpływa wysoka inflacja. Dla porównania, w 2022 r. maksymalne stawki wyniosły średnio 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć to gminy ostatecznie decydują o wysokości stawek i mogą ustalać je na znacznie niższych poziomach, w praktyce większość z nich (zwłaszcza miasta wojewódzkie) stosuje maksymalne stawki, aby ratować uszczuplone budżety. A to oznacza zwiększenie obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców, którzy i tak zmagają się ze wzrostami różnorakich kosztów.
    Ulga sponsoringowa, czyli dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodu
    Ulga sponsoringowa jest preferencją, która pojawiła się w obu ustawach o podatku dochodowym od początku 2022 roku. Jak podkreślali legislatorzy rozwiązanie miało stanowić formę zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno–gospodarczego.
    Podatek ekologiczny a rynek samochodów używanych
    Używane samochody są coraz droższe. W II kwartale br. przyrost liczby ofert aut z drugiej ręki, które kosztują ponad 100 tys. zł, wyniósł 12%. Natomiast samochody z przedziału 50-100 tys. zł zaliczyły wzrost o 5% – wynika z danych autobaza.pl. Z drugiej strony o 14% mniej na rynku jest najtańszych pojazdów do 5 tys. zł. W przyszłości może być jeszcze drożej ze względu na coraz popularniejsze podatki ekologiczne. W Holandii pojawiła się propozycja dodatkowej płatności za przejechane kilometry. W Polsce wprowadzenie Krajowego Planu Odbudowy również ma wiązać się z dodatkowymi opłatami dla kierowców. Czy to gwóźdź do trumny dla starszych samochodów używanych?
    Diety zagraniczne 2022 - zmiany stawek diet i limitów noclegowych w delegacjach zagranicznych
    Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotował projekt rozporządzenia, który zakłada podwyższenie (najprawdopodobniej jeszcze w 2022 roku) diet i limitów na nocleg w delegacjach zagranicznych do niektórych państw. Rozporządzenie dotyczy wprost pracowników sfery budżetowej ale też określa minimalny poziom diet także dla wszystkich innych pracowników. Także zwolnienie podatkowe związane z dietami pracowniczymi i innymi należnościami za czas podróży służbowej pracownika obejmuje wszystkich pracowników (nie tylko sfery budżetowej). To zwolnienie podatkowe jest ograniczone do wysokości tych diet i należności określonych dla pracowników sfery budżetowej. Ponadto wskutek podwyższenia stawki diety zwiększą się koszty podatkowe przedsiębiorców z tytułu podróży służbowych. Projekt tego rozporządzenia został opublikowany 3 sierpnia 2022 r. i przewiduje także podwyższenie (od 2023 roku) diety krajowej (do 45 zł) i innych należności z tytułu podróży służbowych na terenie kraju.
    Dieta w delegacji krajowej w 2023 roku. 45 zł za dobę od 1 stycznia
    Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotował projekt rozporządzenia, który zakłada podwyższenie od 1 stycznia 2023 r. kwoty diety w czasie podróży służbowej krajowej do 45 zł za dobę podróży (aktualnie – od 28 lipca 2022 r. - obowiązuje stawka 38 zł za dobę). Razem ze stawką diety wzrośnie też ryczałt za nocleg, ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej i limit zwrotu udokumentowanych kosztów noclegu. Rozporządzenie dotyczy wprost pracowników sfery budżetowej ale także określa minimalny poziom diet także dla wszystkich innych pracowników. Także zwolnienie podatkowe związane z dietami pracowniczymi i innymi należnościami za czas podróży służbowej pracownika obejmuje wszystkich pracowników (nie tylko sfery budżetowej). To zwolnienie podatkowe jest ograniczone do wysokości tych diet i należności określonych dla pracowników sfery budżetowej. Ponadto wskutek podwyższenia stawki diety zwiększą się koszty podatkowe przedsiębiorców z tytułu podróży służbowych. Projekt tego rozporządzenia został opublikowany 3 sierpnia 2022 r. i przewiduje także podwyższenie (najprawdopodobniej jeszcze w 2022 roku) niektórych diet i limitów na nocleg w delegacjach zagranicznych.
    Zmiany w VAT 2023-2024. Dwie nowelizacje ustawy o VAT w konsultacjach
    Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3 trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Jednocześnie konsultowany jest również projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Tymi nowelizacjami resort finansów chce wprowadzić kolejny pakiet uproszczeń w podatku VAT i następne narzędzia poprawiające skuteczność zwalczania oszustw VAT, szczególnie w obszarze e-commerce.
    Kupić mieszkanie czy wynająć? Co się bardziej opłaca?
    Wynajem mieszkania jest coraz bardziej popularny w Polsce szczególnie wśród ludzi młodych. Przemawia za tym brak gotowości do podejmowania długoterminowych zobowiązań i potrzeba większej elastyczności. Problem w tym, że najem ma też swoje ciemne strony, o których zapominają zwolennicy korzystania, a nie własności. Co się bardziej opłaca w dłuższej perspektywie czasowej - zakup mieszkania, czy wynajem?
    Dokumentacja powypadkowa przedsiębiorstwa - na co zwrócić uwagę
    Z raportu Ayming i Business Centre Club wynika, że przedsiębiorcy w Polsce mają problem z prawidłowym zarządzaniem danymi o wypadkach. Tymczasem właściwe przygotowanie i analizowanie dokumentacji powypadkowej wpływa na obniżenie poziomu wypadkowości w firmie i związanych z nią kosztów.