REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Krzysztof Wieluński
Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach, błędy w PIT 2012 / 203
Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach, błędy w PIT 2012 / 203

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli twoje zeznanie będzie zawierało błędy, to narażasz się na ukaranie przez urząd. Poważniejsze błędy mogą nawet spowodować, że będziesz odpowiadał za wykroczenie lub nawet przestępstwo karno-skarbowe. Możesz też popełnić błąd na swoją niekorzyść i niepotrzebnie zapłacisz za wysoki podatek. Warto wiedzieć jakie błędy popełniają inni właśnie po to, by tych błędów nie popełnić samemu. Poniżej lista najczęściej popełnianych przez podatników błędów.

1. Błędny identyfikator podatkowy lub jego brak – czyli zacznij wypełnianie PIT-a od wpisania swojego NIP-u lub PESEL-a

Identyfikator podatkowy (NIP albo PESEL) jest wykazywany na samej górze formularza zeznania podatkowego. Stąd zdarza się że niektórzy podatnicy nie zwracają na niego uwagi i nie wykazują go. Za brak identyfikatora urząd może ukarać cię mandatem.

REKLAMA

Autopromocja

Składając zeznanie podatkowe należy od 2012 roku pamiętać o prawidłowym wskazaniu identyfikatora podatkowego (poz. 1/2). Obecnie jest nim NIP albo numer PESEL. Numer PESEL wpisują do zeznania osoby objęte rejestrem PESEL i które w roku podatkowym:
- nie prowadziły działalności gospodarczej,
- nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
- nie były płatnikami (zarówno składek na ubezpieczenia społeczne/ubezpieczenie zdrowotne, jak i podatku, np. z tytułu zatrudnienia pracownika).


Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.


Osoby, które nie spełniają chociaż jednego z powyższych warunków wpisują NIP.

Sprawdź też, czy przez pomyłkę do zeznania rocznego nie przepisałeś z informacji PIT-11 NIP-u pracodawcy zamiast swojego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat niżej w punkcie 6.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL

NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

2. Błędy rachunkowe – czyli licz uważnie, choć możesz też liczyć na urząd

Przed wypełnieniem zeznania musisz obliczyć przychody z poszczególnych źródeł. Dotyczy to również kosztów ich uzyskania. Uważaj, abyś nie popełnił zwykłych błędów rachunkowych, które najczęściej się zdarzają.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki popełnione przy wypełnianiu PIT-ów urząd skarbowy może poprawić za Ciebie. Warunkiem jest by zmiana wysokości podatku, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekraczała 1000 zł. Podatnikowi przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu na dokonaną przez urząd korektę.

Podatnicy składający PIT-y osobiście w urzędzie mogą najczęściej zwyczajowo liczyć na sprawdzenie poprawności wypełnienia formularza i dokonanych obliczeń przez urzędnika jeszcze przed złożeniem deklaracji.

Przy obliczeniu podatku możesz odliczyć kwotę wolną od podatku, którą znajdziesz w skali podatkowej.

3. Niewłaściwe zaokrąglenia – czyli grosz na wagę złotówki

Podatnicy często błędnie przenoszą kwoty z PIT 11/8B do rocznego PIT-u. Nie zaokrąglają podstawy obliczenia podatku oraz samej kwoty podatku do pełnego złotego. Powinni jednak to robić w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Przykładowo, jeżeli obliczony podatek wynosi 687,50 zł, to wówczas po dokonaniu zaokrąglenia podatnik musi zapłacić podatek w wysokości 688 zł. Natomiast wyliczony podatek w kwocie 687,49 zł trzeba zaokrąglić do kwoty 687 zł. Jak więc widać różnica jednego grosza może decydować o całej złotówce podatku.

PIT-y zawierają pouczenia w tej kwestii więc trzeba uważnie czytać objaśnienia.

4. Nieodliczenie składek - czyli składki na ubezpieczenia społeczne też możesz odliczyć

Dochód to różnica pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania. Zdarza się że podatnicy zapominają odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne, co wpływa na zwiększenie wykazanego przez nich podatku.

Od dochodu odliczane są składki na ubezpieczenia społeczne:

- zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

- potrącone w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika.

Nie możesz odliczyć od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne, jeśli jako przedsiębiorca zaliczałeś je do kosztów uzyskania przychodów.

5. Przekroczenie limitów ulg i odliczeń – czyli odliczenia mają swoje granice (procentowe albo kwotowe)

Wypełniając zeznanie musisz pamiętać aby nie dokonać za wysokiego odliczenia ulgi. Częstym błędem jest przekroczenie jej limitu. Dotyczy to szczególnie darowizn.

REKLAMA

Odliczyć możesz darowizny w wysokości nie wyższej niż 6 % dochodu i łączna kwota odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć 6 %. Odliczeniu bez limitu podlegają jedynie darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Darowizny te mogą być odliczone jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. Również w tym przypadku darowizna pieniężna powinna być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy.

Limity ulg i odliczeń w PIT

Odliczenia od podatku nie mogą przekraczać kwoty podatku pomniejszonego o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przypomina o tym np. opis rubryk 112 i 113 formularza PIT-37, w które wpisuje się kwoty odliczeń przeniesione z formularza PIT/O.

6. Nieaktualne dane osobowe podatnika

Podatnicy PIT nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący podatnikami VAT posługują się w relacjach z organami podatkowymi numerem PESEL nie muszą od 2012 r. składać zgłoszeń aktualizacyjnych (zniknął NIP-3). Ich dane fiskus weryfikuje z bazą PESEL.

Ci podatnicy muszą dokonywać aktualizacji jedynie w związku ze zmianą adresu miejsca zamieszkania. Aktualizacja tego adresu będzie dokonywana przez podatnika w składanej deklaracji lub każdym innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Jeżeli podatnik będzie chciał dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, pomimo braku obowiązku do złożenia deklaracji lub innego dokumentu, będzie mógł zgłosić taki adres na formularzu, którego wzór określony zostanie rozporządzeniem ministra finansów (ZAP-3). Ale gdy adres miejsca zamieszkania podatnika jest taki sam, jak adres miejsca zameldowania, który znajduje się w rejestrze PESEL, podatnik, o którym mowa wyżej, nie musi zgłaszać tego adresu urzędowi skarbowemu.

Na wzorze formularza ZAP-3 można również zgłosić numer rachunku bankowego, jeżeli np. podatnik będzie chciał uzyskać zwrot nadpłaty podatku na rachunek, a nie za pośrednictwem przekazu pocztowego.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

NIP 2012 - nowe druki

Zgodnie z art. 9 ust. 1d ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.), w przypadku zmiany miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Przedsiębiorcy (którzy muszą posługiwać się NIP mają obowiązek powiadomienia urzędu skarbowego o zmianie swoich danych osobowych objętych zakresem formularza NIP-1. Jednocześnie w zeznaniu rocznym podają nowe nazwisko, nowy numer dowodu osobistego czy nowy adres zamieszkania lub zameldowania. To nie wystarczy.

W przypadku zmiany danych osobowych powinniśmy złożyć aktualizacyjny NIP-1 i to w ciągu 30 dni od daty zmiany tych danych. Jeżeli nie zrobiliśmy tego wcześniej dla uniknięcia wzywania do urzędu trzeba złożyć aktualizacyjny NIP (wypełniony w całości a nie tylko co do danych zmienionych) razem z zeznaniem PIT.

Szczególnie bolesne (zwłaszcza teraz gdy z uwagi na ulgę prorodzinną nadpłat jest więcej) może się okazać niepoinformowanie urzędu o zmianie numeru konta bankowego, na które chcielibyśmy otrzymać nadpłatę podatku. Częste problemy z rachunkami bankowymi polegają także na błędnym lub nieczytelnym wpisaniu przez podatnika numeru.

Pamiętajmy też, że w części B zeznania podajemy adres aktualny na dzień 31 grudnia rozliczanego roku podatkowego, a nie w chwili składania zeznania – o czym przypomina objaśnienie tej rubryki.

Złożenie aktualizacyjnego formularza NIP po upływie 30 dni od zmiany danych osobowych jest wykroczeniem skarbowym i grozi grzywną. Aby uniknąć grzywny podatnik składający aktualizacyjny NIP po terminie powinien dołączyć do niego pisemne oświadczenie, w którym przyznaje się do naruszenia terminu i ew. wskazuje okoliczności usprawiedliwiające go. Okolicznością usprawiedliwiającą nie może być jednak nieznajomość prawa, czyli brak świadomości obowiązku aktualizacji danych.

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują niżej zamieszczone wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych

NIP-2 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem

NIP-7 -  zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem

ZAP-3 - zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem

NIP-B - informacja o rachunkach

NIP-C - informacja o miejscach prowadzenia działalności

NIP-2/A - informacja o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu

NIP-D - informacja o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową

Wzory ww. formularzy określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765)

7. Odliczenie całej składki na ubezpieczenie zdrowotne – czyli płacisz więcej niż możesz odliczyć

W pierwszej kolejności podatek możesz zmniejszyć o kwotę składki na ubezpieczenia zdrowotne opłaconej przez Ciebie albo pobranej w rozliczanym roku podatkowym przez płatnika.

Nie możesz jednak obniżyć podatku o całą kwotę opłaconych lub pobranych składek. Obniżenie to nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki. Nierzadko zaś podatnicy samodzielnie opłacający składkę błędnie odliczają składkę w pełnej wysokości, jaka została przez nich zapłacona.


8. Dzielenie wspólnego podatku małżonków przez 2 – czyli małżonkowie dzielcie dochody a nie podatek

Małżonkowie mogą złożyć wspólne zeznanie roczne. W takim przypadku należy ustalić łącznie sumę dochodów. Uprzednio jednak każdy z małżonków powinien dokonać odliczeń. Podatek należy ustalić na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. A zatem łączny dochód należy podzielić na połowę. Ustalić podatek od tej połowy. A następnie pomnożyć go przez dwa.

Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Chcąc rozliczyć się wspólnie z małżonkiem nie zapomnij wybrać takiego sposobu rozliczenia. Zrobisz to zaznaczając odpowiedni kwadrat w formularzu zeznania rocznego. Niezaznaczenie kwadratu i nieskorygowanie zeznania w tym zakresie przed upływem terminu do złożenia zeznania (tj. do 30 kwietnia następnego roku) bezpowrotnie pozbawi Cię prawa do wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

9. Stosowanie nieaktualnych formularzy – czyli stare druki się nie nadają, a najlepiej zainstalować aplikację e-Deklaracje Desktop

Co roku PIT-y się zmieniają. Dlatego też trzeba rozliczać się na najnowszych formularzach. Podatnicy stosujący druki z zeszłego roku (lub starsze) postępują nieprawidłowo. W naszym serwisie znajdziecie Państwo również aktualne formularze do pobrania przeznaczone do rozliczenia dochodów osiągniętych w 2012 r.

Można też oczywiście wziąć druki ze swojego urzędu skarbowego lub ze strony internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

Problem ten znika, gdy korzystamy z e-deklaracji, a zwłaszcza z aplikacji e-Deklaracje Desktop, bo aplikacja ta aktualizuje się automatycznie - trzeba oczywiście zezwolić na zainstalowanie tej aktualizacji na swoim komputerze.

10. Brak podpisu – czyli nie wstydźmy się swego dzieła

Nie zapominaj o podpisaniu się po zeznaniem. Nierzadko podatnicy o tym zapominają. Jeżeli pomagasz wypełnić zeznanie matce lub ojcu nie podpisuj go za nich.

Zeznanie musi podpisać ten podatnik, którego ono dotyczy, chyba że w jego imieniu składa je prawidłowo umocowany pełnomocnik. Wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis).

Przykładowo podpisy powinny się znaleźć w rubryce 321 (PIT-36) lub w rubryce 135 (PIT-37). Jeśli zaś rozliczamy się wspólnie z małżonkiem to w formularzu PIT-36 ten małżonek, którego dane zostały wpisane w części B1 formularza podpisuje się w rubryce 321. Drugi małżonek, którego dane zostały wpisane w części B2 formularza podpisuje się w rubryce 322. W przypadku formularza PIT-37 będą to kolejno rubryki: 135 i 136.

Podobnie jak w ubiegłym roku, również w rozliczeniu za 2012 rok jeden z małżonków może się na zeznaniu nie podpisać. Może to jednak nastąpić w sytuacji, w której upoważnił drugiego małżonka do podpisania zeznania w jego imieniu, a tenże, podpisując zeznanie oświadcza jednocześnie (pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania), że takie upoważnienie posiada.

11. Brak zaznaczenia, czy jest to zeznanie czy korekta zeznania podatkowego – czyli każdy kwadracik ma znaczenie

W pozycji 10 części A (PIT-36, i PIT-37) lub w pozycji 6 (PIT-36L, PIT-28) trzeba zaznaczyć właściwy kwadracik w zależności czy składamy zeznanie, czy też korektę już wcześniej złożonego zeznania.

Składając korektę zeznania musimy wypełnić cały formularz od początku, a nie tylko błędnie wypełnione uprzednio pozycje. Trzeba też dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.

12. Brak prawa małżonków do wspólnego rozliczenia – czyli podatek liniowy, ryczałt i karta mają swoje minusy

Niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym lub podlega podatkowi tonażowemu. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie działalności.

Natomiast rozliczanie przez małżonka ryczałtem najmu poza działalnością gospodarczą nie wyłącza możliwości wspólnego rozliczenia.

Prawo do wspólnego rozliczenia mają tylko ci małżonkowie, którzy przez cały rozliczany rok podatkowy pozostawali w związku małżeńskim bez ustanowionej intercyzy.

13. Nieuwzględnienie wszystkich dochodów podlegających wykazaniu w zeznaniu – czyli pamiętajmy o drobnych zleceniach ale już nie o wygranej w totka i dochodach z funduszy inwestycyjnych

Oprócz dochodów opodatkowanych ryczałtowo rozliczanych przez płatnika jak np.:

- odsetki bankowe,

- dochody z funduszy inwestycyjnych,

- dywidendy,

- dochody z wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych (np. Lotto),

- nagrody związane ze sprzedażą premiową,

oraz oprócz przychodów zwolnionych w ogóle z podatku , jak np.:

- świadczenia rodzinne i becikowe

- alimenty na dzieci do 25 roku życia,

- diety z tytułu podróży służbowych (do wysokości wynikającej z rozporządzeń),

- wygrane w kasynach, na automatach i w bingo,

pełny katalog przychodów zwolnionych z podatku zawiera art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

– wszystkie inne powinniśmy wykazać w rocznych PIT-ach pod rygorem popełnienia przestępstwa skarbowego zagrożonego co najmniej grzywną

14. Nieprawidłowe odliczanie wydatków na internet – czyli można odliczyć wydatki na korzystanie z sieci tylko w miejscu swego zamieszkania

Możliwość odliczenia od dochodu wydatków (do 760 zł rocznie) z tytułu użytkowania internetu, przysługuje wyłącznie osobie wymienionej na fakturze dokumentującej poniesienie wydatków. Oczywiście na fakturze może widnieć zbiorczo więcej osób i jeżeli wszystkie te osoby ponoszą koszty użytkowania Internetu – każda z nich może skorzystać z odliczenia i każda wtedy ma swój roczny limit 760 zł.

Nie możesz odliczyć wydatków na Internet jeżeli:

- wrzuciłeś je w koszty działalności,

- zostały Ci zwrócone np. przez pracodawcę.


15. Brak załączników – czyli pamiętajmy o PIT/D i PIT/O jeżeli dokonujemy odliczeń

Chcąc skutecznie skorzystać z ulg i odliczeń należy razem z właściwym PIT-em złożyć odpowiedni załącznik oraz zaznaczyć w samym zeznaniu jakie załączniki składamy. Należy to zrobić w części R PIT-36 lub w części J PIT-37.

Gdy razem z PIT-37 składamy np. PIT/D to należy w rubryce 131 PIT-37 wpisać cyfrę „1”, a nie postawić krzyżyk, bowiem wymagana jest tu informacja o ilości złożonych załączników. Jeżeli rozliczamy się wspólnie z małżonkiem i dołączamy PIT/D to powinniśmy także zaznaczyć kto go dołącza.

16. Pomijanie małżonka w załącznikach – czyli wpisz małżonka również do PIT/D i PIT/O

Zdarza się, że osoby rozliczające się wspólnie z małżonkiem i korzystający z odliczeń nie wpisują danych małżonka w załącznikach, w których wykazują odliczenia. Przykładowo jeżeli w częściach B.1. I B.2. (PIT-36 i PIT-37) wpisaliśmy dane nasze i małżonka to, to samo musimy zrobić np. w częściach A.1. I A.2. formularza PIT/D.

Pamiętajmy o kolejności wpisywania małżonków. Przykładowo jeżeli w PIT-37 mąż został wpisany jako „Podatnik” w części B.1. a żona jako „Małżonek” w części B.2., to taką kolejność trzeba zachować w dalszych częściach PIT-37 (zwłaszcza w rubrykach przeznaczonych na podpisy ! – w poz. 138 podpisuje się podatnik, a w poz. 139 małżonek) oraz w załącznikach, pamiętając o tym kto jest „podatnikiem” a kto „małżonkiem”.

17. Nieprawidłowe odliczanie składek – czyli składki na ubezpieczenia społeczne odliczaj od dochodu a zdrowotne od podatku

Składki na ubezpieczenie społeczne należy odliczyć od dochodu, a zdrowotne od podatku - nie odwrotnie. Pamiętajmy, że jeśli odliczamy składki na ubezpieczenia społeczne, to o ich wartość pomniejszamy nasz dochód, a nie podatek. Od podatku odliczamy natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne. Uważajmy zatem, aby nie pomylić ze sobą obu tych kwot, zwłaszcza przenosząc je z informacji PIT-11.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne możemy wyłącznie odliczyć od podatku – nie wolno nam zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów. W przeciwieństwie zatem do składek na ubezpieczenie społeczne nie mamy możliwości wybrać sposobu uwzględnienia tych składek w zeznaniu rocznym.

Nie możemy odliczyć w bieżącym zeznaniu składek zapłaconych w latach poprzednich, a nieodliczonych w zeznaniach składanych za te lata z powodu zbyt niskiego dochodu bądź podatku. „Przeniesienie” nadwyżki do odliczenia w bieżącym zeznaniu jest niedopuszczalne. Zapłacona, a nieodliczona w danym roku kwota składek przepada nam bowiem bezpowrotnie.

Odliczając składki na ubezpieczenie społeczne w więcej niż jednym zeznaniu rocznym uważajmy, żeby tej samej kwoty składek nie odliczyć dwukrotnie.

18. Wyższa suma odliczeń niż podatek, błędnie ustalony dochód, podatek i problemy z zaliczkami

Izba Skarbowa w Białymstoku wskazuje, że zdarza się, iż sumy odliczeń od podatku wykazane w załączniku PIT/O i odliczane w zeznaniu od podatku (w rubrykach 112 i 113  formularza PIT-37) przewyższają kwoty obliczonego podatku dochodowego pomniejszonego o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Należy uważać, żeby takiego błędu nie popełnić.

Ponadto czasem okazuje się, że dochód nie odpowiada różnicy między kwotą przychodu, a kosztami uzyskania przychodu (dotyczy pozycji 39, 47, 52, 57, 62, 66, 74, 79, 84, 89 zeznania PIT-37; pozycji 45, 64, 74, 79, 88, 107, 117, 122 zeznania PIT-36). Najczęściej błąd ten popełniają osoby, które w roku podatkowym uzyskały dochody od kilku płatników i nieprawidłowo zsumowały ich wysokość z posiadanych informacji PIT-11.

Problemem bywa też nieprawidłowo obliczony podatek dochodowy. Zdaniem ekspertów z IS w Białymstoku najczęściej dotyczy przypadków błędnego zastosowania obowiązującej skali podatkowej. W 2012 roku nie uległy zmianie progi podatkowe w skali podatkowej i wynosiły one 18% i 32%. Należy również pamiętać o kwocie wolnej od podatku - 3.091 zł. Błąd związany jest z pozycją 107 PIT-37 oraz z pozycją 173 PIT-36.

Organy podatkowe notują też problemy z zaliczkami w PIT-36. Tu, zdaniem ekspertów z IS w Białymstoku,  należy odróżnić zaliczki wpłacone w ciągu roku i zaliczki należne za rok podatkowy.
W poz. 188 zeznania powinny być wykazane zaliczki faktycznie wpłacone przez podatnika, natomiast w poz. 185 powinna być wykazana suma zaliczek należnych (a nie wpłaconych) za poszczególne miesiące roku podatkowego. Zaliczki miesięczne należne za poszczególne miesiące roku podatkowego należy wykazać w zeznaniu podatkowym w części N. Przed naniesieniem do zeznania kwot należnych zaliczek i zaliczek wpłaconych należy przeanalizować np. dowody wpłat lub przelewów oraz prowadzone ewidencje, księgi i w oparciu o dokonaną analizę ustalić kwoty ww. zaliczek.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.;

2. Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.;

3. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.;

4. Ustawa z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy – tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 z późn. zm.;

5. Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników – tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z poźn. zm.;

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA