REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót
Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość sprowadzania z terenu UE (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów osobowych a następnie rejestrowanie ich jako samochody ciężarowe, bez uiszczania należnej akcyzy, wynika z braku spójności przepisów akcyzowych i prawa drogowego.

Problem sprowadzania z zagranicy i rejestrowania samochodów osobowych jako samochodów ciężarowych jest znany i zauważalny od długiego czasu. Zajmowały się nim też wielokrotnie sądy administracyjne, przede wszystkim w zakresie samochodów kempingowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe przywożone do kraju z innych państwa UE, natomiast wydział komunikacji, w myśl prawa o ruchu drogowym nie może dokonać rejestracji takiego samochodu, bez załączenia do wniosku o rejestrację dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub też zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy.

Wydawałoby się więc, iż sito jest szczelne i nie można dokonać rejestracji samochodu faktycznie osobowego jako samochodu ciężarowego. Niestety, ale jest jednak co najmniej kilka dziur w tym systemie.

Jedną z nich jest to, że definicje samochodu osobowego i samochodu ciężarowego, zawarte w ustawie o podatku akcyzowym oraz w prawie o ruchu drogowym są trochę odmienne. Wynika to z tego, iż o definicji samochodów w prawie drogowym decydują nasi parlamentarzyści oraz minister właściwy do spraw transportu, natomiast definicja samochodu osobowego dla celów podatku akcyzowego powiązana jest z klasyfikacją CN, którą ustala i zmienia Unia Europejska.

Dzięki temu część samochodów określanych w klasyfikacji CN jako samochody osobowe (i tak faktycznie wyglądających), uznawanych jest w przepisach prawa o ruchu drogowym za samochody ciężarowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Klasyfikacji konkretnego pojazdu do danej kategorii samochodów wynikającej z przepisów prawa drogowego dokonuje diagnosta podczas badań technicznych. Urzędnicy wydziału komunikacji nie mają prawa zarówno zakwestionować takiego badania technicznego, jak też nie mogą żądać przedstawienia zaświadczenia z urzędu celnego, że dany samochód nie jest ciężarowy a osobowy. Te procedury sprzyjają opisywanemu procederowi.

Sytuacje takie nie należą jednak do tzw. przypadków beznadziejnych – co wynika z dość bogatego już orzecznictwa sądowoadministracyjnego. Urzędy celne „wyłapują” takie przypadki i wydają decyzje, w których określają wysokość należnej akcyzy.

Sądy administracyjne jednoznacznie potwierdzają, iż dla celów opodatkowania akcyzą danego samochodu bez znaczenia jest to, jak został on zaklasyfikowany przez diagnostę podczas badań technicznych. Ich zdaniem, za jedyną właściwą podstawę do uznania samochodu za osobowy dla celów akcyzy jest jego klasyfikacja w oparciu o kod CN. Z treści tych orzeczeń sądowych wynika również, iż urzędy celne dokonują ujawnienia tego procederu zarówno w drodze własnej analizy ryzyka, jak też w oparciu o informacje z wydziałów komunikacji.

Porównaj: Jak zmieniają się zasady w handlu zagranicznym samochodami od 1 września 2010 r.

Tak więc, nie tylko jest możliwe ustalenie pojazdów, od których nie uiszczono należnej akcyzy, ale również dopuszczalne jest ich opodatkowanie, bez względu na zapisy w dowodzie rejestracyjnym, zarówno polskim jak i zagranicznym. Ponadto takie czynności są faktycznie wykonywane przez organy celne.

Chwilowe wrażenie, iż brak jest jakiejkolwiek reakcji ze strony organów celnych na powyższe zjawisko wynika być może z faktu, iż od momentu rejestracji takiego pojazdu do wydania stosownej decyzji podatkowej, musi niestety minąć trochę czasu.

Czas ten związany jest najpierw z koniecznością ustalenia faktu zarejestrowania samochodu danego typu jako samochodu ciężarowego, co można dokonać np. poprzez przeszukanie bazy CEPIK po kawałku numeru VIN (numeru nadwozia), w którym zakodowane są przez producenta dane o modelu danego auta. Po ustaleniu miejsca rejestracji pojazdu, należy pozyskać komplet dokumentów z właściwego wydziału komunikacji i dokonać ich analizy pod kątem, czy dany pojazd uznawany jest w klasyfikacji CN za samochód osobowy.

Dopiero po uzyskaniu pewności, że tak jest, naczelnik urzędu celnego, w ramach tzw. czynności sprawdzających, musi wezwać daną osobę do złożenia brakującej deklaracji podatkowej i wpłaty należnej akcyzy. Dopiero w przypadku braku odzewu na to wezwanie, wszczynane jest właściwe postępowanie podatkowe, które kończy się wydaniem decyzji określającej wysokość akcyzy od tego samochodu.

Należnej akcyzy dochodzić można w ciągu 5 lat liczonych od końca roku w którym powstał obowiązek podatkowy, a więc w przypadku samochodów sprowadzonych w bieżącym roku, decyzja „domiarowa” może być wydana do końca 2015 r. Wyegzekwowanie tego podatku nastąpi oczywiście wraz z odsetkami.

Za brak uiszczenia należnego podatku akcyzowego może spotkać nas również postępowanie karne skarbowe, w wyniku którego możemy zostać ukarani dość dotkliwą karą grzywny.

Polecamy: Opodatkowanie akcyzą pojazdów mechanicznych

Co zrobić, aby uchronić się od kary i spać spokojnie przez następne 5 lat ? Należy zgłosić się do właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego, złożyć u niego zaległą deklarację podatkową, wpłacić brakujący podatek wraz z odsetkami oraz wnieść tzw. czynny żal (ujawnić czyn, przyznać się do niego i wszystko zapłacić), dzięki czemu nie będzie się podlegać karze z kodeksu karnego skarbowego. Im szybciej to się zrobi, tym mniejsze będą odsetki za zwłokę i tym większa pewność, że uda nam się skutecznie wnieść czynny żal, gdyż musi być on złożony zanim organ celny sam dowie się o fakcie takiej rejestracji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA