REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audi Front UW 220, pierwszy na świecie samochód z napędem na przednią oś i sześciocylindrowym silnikiem rzędowym; samochody zabytkowe, auta kolekcjonerskie
Audi Front UW 220, pierwszy na świecie samochód z napędem na przednią oś i sześciocylindrowym silnikiem rzędowym; samochody zabytkowe, auta kolekcjonerskie

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%. Gdy importujemy (spoza UE) samochód niebędący przedmiotem kolekcjonerskim – trzeba zapłacić VAT wg stawki 23%, a ponadto cło i akcyzę. Problemem jest to, że nie ma dokładnej definicji samochodu kolekcjonerskiego.

Warto też wspomnieć, że nawet sprowadzając samochód kolekcjonerski z innego kraju UE można liczyć na zwolnienie z akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Warunkiem zwolnień daninowych w tych przypadkach jest jednak uznanie pojazdu za przedmiot kolekcjonerski zgodnie z kodem 9705 0000 Nomenklatury Scalonej.

Kryteria kwalifikacyjne do kodu CN 9705 0000 nie zmieniły się, od końca 2009 r. ale istotnej zmianie uległa interpretacja tych kryteriów przez urzędy celne.

Urzędy te od jakiegoś czasu dość licznie wzywają osoby, które sprowadziły pojazd zabytkowy (kolekcjonerski) w przeciągu ostatnich 5 lat do wniesienia należnego cła i akcyzy powiększonej o odsetki ustawowe z racji dopatrzenia się błędnej klasyfikacji pojazdu do kodu CN 9705 0000 i jej zmiany na kod 8703 0000.

REKLAMA

Problemy z definicją samochodu kolekcjonerskiego/zabytkowego

Jak informuje Służba Celna we Wspólnej Taryfie Celnej nie ma precyzyjnej definicji pojazdu kolekcjonerskiego lub zabytkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja tego terminu dla potrzeb właściwej klasyfikacji taryfowej została zawarta w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, a kryteria klasyfikacji określone w wyjaśnieniach do sekcji XXI (dział 97) tych Not.

Powstały one na bazie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C-200/84.

Klasyfikacja taryfowa do kodu CN 9705 00 00 opiera się o następujące, podstawowe kryteria, które muszą być spełnione łącznie, tzn.:

- oryginalny stan pojazdu, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,

- kryterium wieku (co najmniej 30 lat od daty produkcji),

- model lub typ, który nie jest już produkowany,

- znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju,

- posiadanie niezbędnych cech charakterystycznych do włączenia do kolekcji (znaczna wartość, rzadkość występowania, nabycie w transakcjach specjalnych, wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem).

Za pojazd kolekcjonerski zostanie również uznany pojazd, posiadający wartość historyczną niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym oraz samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa, który osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych, krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.

Zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00 warunkuje wyłącznie spełnienie przedstawionych na wstępie kryteriów. W przeciwnym razie pojazdy silnikowe, zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej, są klasyfikowane do odpowiednich pozycji Wspólnej Taryfy Celnej (pozycje 8703, 8704), jako używane pojazdy – do przewozu osób lub towarów.

Zgodnie z kryteriami unijnymi, każda osoba deklarująca pojazd jako kolekcjonerski (w rozumieniu Wspólnej Taryfy Celnej), powinna ten fakt udokumentować poprzez przedstawienie odpowiedniej opinii eksperta.

Podróże służbowe 2013

Kilometrówka 2012/2013

Jak informował szef Służby Celnej Jacek Kapica w odpowiedzi z 30 maja 2012 r. na interpelację poselską nr 4482, opinia upoważnionego eksperta lub rzeczoznawcy posiada zasadnicze znaczenie dla potrzeb klasyfikacji taryfowej pojazdu, ponieważ tego rodzaju ustalenia nie należą do kompetencji organu celnego.

Organy celne mogą natomiast dokonywać weryfikacji takiej opinii pod warunkiem wystąpienia wyjątkowych przesłanek do podjęcia takiego działania (np. występowanie istotnych braków w opinii, niezgodność danych zawartych w opinii z przedstawionym pojazdem). Dlatego też w sytuacjach szczególnych organy celne pomimo pozytywnej opinii rzeczoznawcy z dziedziny techniki motoryzacyjnej lub opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków mogą uznać, że są one niewystarczające do zakwalifikowania pojazdu do grupy pojazdów o charakterze kolekcjonerskim/zabytkowym.

Zdaniem Służby Celnej wpisanie samochodu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, dokonywane na podstawie przepisów odrębnych, nie jest równoznaczne z uznaniem pojazdu za kolekcjonerski, w świetle postanowień Wspólnej Taryfy Celnej. Inne są bowiem warunki wpisania pojazdu do ww. ewidencji (inna podstawa prawna), a inne do zaklasyfikowania pojazdu do kodu CN 9705 00 00 WTC. Dla potrzeb importu zasadnicze i decydujące znaczenie mają postanowienia WTC.

Służba Celna stoi na stanowisku, że tylko spełnienie ww. kryteriów klasyfikacji taryfowej warunkuje zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00. W przeciwnym razie pojazdy mechaniczne zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej są klasyfikowane do odpowiednich pozycji wspólnej taryfy celnej (np. pozycje 8703, 8704) jako używane pojazdy do przewozu osób lub towarów.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Weryfikacje zgłoszeń celnych

Weryfikacje zgłoszeń celnych mogą dotyczyć sytuacji, w których powstają wątpliwości klasyfikacyjne.

Na podstawie art. 78 ust. 2. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy kodeks celny (Dz. Urz. WE L 302 z dn. 19.10.1992 r., s. 1, z późn. zm.), dalej zwanym W.k.c., po dokonaniu zwolnienia towarów organy celne mogą w celu upewnienia się o prawidłowości danych zawartych w zgłoszeniu przystąpić do kontroli dokumentów i danych handlowych dotyczących operacji przywozu lub wywozu towarów objętych zgłoszeniem oraz późniejszych operacji handlowych dotyczących tych samych towarów.

Kontrole te mogą być przeprowadzone u zgłaszającego bądź u każdej osoby bezpośrednio lub pośrednio zainteresowanej zawodowo tymi operacjami, jak również u każdej innej osoby posiadającej dla potrzeb zawodowych wymienione dokumenty i dane. Organy te mogą również przeprowadzać rewizję towarów, o ile istnieje jeszcze możliwość ich okazania.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 W.k.c., jeżeli z kontroli zgłoszenia lub kontroli po zwolnieniu towarów wynika, że przepisy regulujące właściwe procedury celne zostały zastosowane w oparciu o nieprawidłowe lub niekompletne dane, organy celne podejmują zgodnie z wydanymi przepisami niezbędne działania w celu uregulowania sytuacji, biorąc pod uwagę nowe dane, którymi dysponują.

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. z późn. zm.),

- Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów,

- Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. UE C 137 z 6.05.2011 r.).

Źródło: Ministerstwo Finansów, Sejm

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA