REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź banderolę przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
sprawdzanie autentyczności banderol na wyrobach akcyzowych
sprawdzanie autentyczności banderol na wyrobach akcyzowych

REKLAMA

REKLAMA

Każdy może sprawdzić przez internet, czy banderola na zakupionym wyrobie akcyzowym jest autentyczna (legalna). Taka informacja może bardzo pomóc w identyfikacji np. nielegalnie rozlewanego alkoholu.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych we współpracy z Ministerstwem Finansów stworzyła powszechnie dostępną stronę internetową, dzięki której każdy obywatel, który kupuje wyrób akcyzowy może sprawdzić znak skarbowy akcyzy (banderolę) naklejony na opakowaniu wyrobu. A co za tym idzie skontroluje, czy banderola jest autentyczna i czy została umieszczona na właściwym produkcie.

REKLAMA

REKLAMA

System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA) funkcjonuje pod adresem www.banderolaakcyzowa.pl. Strona systemu jest również dostępna przez telefony komórkowe posiadające dostęp do Internetu.

W system można wpisać serię i rok wytworzenia sprawdzanej banderoli oraz jej indywidualny numer. Uzyska się odpowiedź, czy dana banderola akcyzowa jest prawidłowa czy też nie. W wypadku otrzymania informacji negatywnej, można podejrzewać, że mamy do czynienia z banderolą, która nie jest autentyczna.

Dodatkowo, po wpisaniu ww. danych ukaże się wzór banderoli wraz ze wskazówkami, na jakie zabezpieczenia należy zwrócić uwagę, by upewnić się co do oryginalności znaku. System przedstawi sposób prawidłowego nałożenia znaku na wyrób, poniformuje czy banderola została umieszczona we właściwy sposób na właściwym wyrobie. Na oddzielnej zakładce („opis znaków”) znajdą się wzory wszystkich obecnie stosowanych banderol wraz z opisami zabezpieczeń (na tzw. I poziomie, tzn. takich, które można sprawdzić bez użycia specjalistycznych urządzeń);

REKLAMA

W wypadku podejrzenia sfałszowania banderol można skontaktować się ze Służbą Celną pod nr tel. 800 060 000 (całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny) lub drogą e-mailową: powiadom-clo@mofnet.gov.pl, albo z najbliższą jednostką policji pod telefonem 997 lub 112.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na alkohol pochodzący z Czech!

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży


W związku z uruchomieniem systemu SIBA, 9 października w gmachu Ministerstwa Finansów w Warszawie odbyła się konferencja prasowa. Udział w niej wzięli Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej Jacek Kapica oraz członek Zarządu PWPW S.A. Andrzej Bogun.

Przedstawiciel PWPW omówił nową funkcjonalność SIBA, która umożliwia sprawdzenie znaku akcyzy znajdującego się na opakowaniu alkoholu i wyrobów tytoniowych(tj. wina, wyrobów spirytusowych, papierosów, cygar, cygaretek, tytoniu) przez Internet.

"Liczymy, że SIBA przyczyni się do wzrostu świadomości społecznej i zrozumienia, czym jest banderola akcyzowa i jakie są jej funkcje" – powiedział Jacek Kapica, wiceminister finansów, Szef Służby Celnej. Minister podkreślił, że system banderolowania wyrobów akcyzowych jest systemem szczelnym, co gwarantuje, że towary kupowane w legalnym obrocie, opatrzone znakami skarbowymi akcyzy (banderolami) są także bezpieczne dla konsumenta. Ale nie oznacza to, że system nie należy doskonalić.

Akcyza od samochodów typu pick-up

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Możliwość sprawdzenia w Internecie banderol przez każdego konsumenta może również zwrócić uwagę nabywców takich towarów na sam fakt, iż wyroby spirytusowe i tytoniowe w legalnym obrocie są opatrywane znakami akcyzy(banderolami) – zaznaczył minister.

Minister Kapica poinformował także, że rocznie PWPW produkuje dla Ministerstwa Finansów 4,5 mld znaków akcyzy, a Służba Celna wykrywa ok. 1,5 tys. znaków podrobionych. "To są podróbki banalne, kolorowe ksera" - powiedział. Zapewnił, że polskie znaki są bardzo dobrze zabezpieczone. Stąd nie ma ryzyka związanego z tym, że ktoś w większym stopniu będzie te znaki podrabiał. Zaznaczył ponadto, że ryzyko wiąże się natomiast z odklejeniem banderoli z jednego wyrobu i nałożeniem go na drugi. Dodał, że problemem jest też dystrybucja alkoholu i papierosów z nielegalnych źródeł, na bazarach i targowiskach.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA