REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź banderolę przez internet

sprawdzanie autentyczności banderol na wyrobach akcyzowych
sprawdzanie autentyczności banderol na wyrobach akcyzowych

REKLAMA

REKLAMA

Każdy może sprawdzić przez internet, czy banderola na zakupionym wyrobie akcyzowym jest autentyczna (legalna). Taka informacja może bardzo pomóc w identyfikacji np. nielegalnie rozlewanego alkoholu.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych we współpracy z Ministerstwem Finansów stworzyła powszechnie dostępną stronę internetową, dzięki której każdy obywatel, który kupuje wyrób akcyzowy może sprawdzić znak skarbowy akcyzy (banderolę) naklejony na opakowaniu wyrobu. A co za tym idzie skontroluje, czy banderola jest autentyczna i czy została umieszczona na właściwym produkcie.

REKLAMA

Autopromocja

System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA) funkcjonuje pod adresem www.banderolaakcyzowa.pl. Strona systemu jest również dostępna przez telefony komórkowe posiadające dostęp do Internetu.

W system można wpisać serię i rok wytworzenia sprawdzanej banderoli oraz jej indywidualny numer. Uzyska się odpowiedź, czy dana banderola akcyzowa jest prawidłowa czy też nie. W wypadku otrzymania informacji negatywnej, można podejrzewać, że mamy do czynienia z banderolą, która nie jest autentyczna.

Dodatkowo, po wpisaniu ww. danych ukaże się wzór banderoli wraz ze wskazówkami, na jakie zabezpieczenia należy zwrócić uwagę, by upewnić się co do oryginalności znaku. System przedstawi sposób prawidłowego nałożenia znaku na wyrób, poniformuje czy banderola została umieszczona we właściwy sposób na właściwym wyrobie. Na oddzielnej zakładce („opis znaków”) znajdą się wzory wszystkich obecnie stosowanych banderol wraz z opisami zabezpieczeń (na tzw. I poziomie, tzn. takich, które można sprawdzić bez użycia specjalistycznych urządzeń);

W wypadku podejrzenia sfałszowania banderol można skontaktować się ze Służbą Celną pod nr tel. 800 060 000 (całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny) lub drogą e-mailową: powiadom-clo@mofnet.gov.pl, albo z najbliższą jednostką policji pod telefonem 997 lub 112.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na alkohol pochodzący z Czech!

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Akcyza od samochodów – pośrednictwo przy sprzedaży


W związku z uruchomieniem systemu SIBA, 9 października w gmachu Ministerstwa Finansów w Warszawie odbyła się konferencja prasowa. Udział w niej wzięli Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej Jacek Kapica oraz członek Zarządu PWPW S.A. Andrzej Bogun.

REKLAMA

Przedstawiciel PWPW omówił nową funkcjonalność SIBA, która umożliwia sprawdzenie znaku akcyzy znajdującego się na opakowaniu alkoholu i wyrobów tytoniowych(tj. wina, wyrobów spirytusowych, papierosów, cygar, cygaretek, tytoniu) przez Internet.

"Liczymy, że SIBA przyczyni się do wzrostu świadomości społecznej i zrozumienia, czym jest banderola akcyzowa i jakie są jej funkcje" – powiedział Jacek Kapica, wiceminister finansów, Szef Służby Celnej. Minister podkreślił, że system banderolowania wyrobów akcyzowych jest systemem szczelnym, co gwarantuje, że towary kupowane w legalnym obrocie, opatrzone znakami skarbowymi akcyzy (banderolami) są także bezpieczne dla konsumenta. Ale nie oznacza to, że system nie należy doskonalić.

Akcyza od samochodów typu pick-up

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Możliwość sprawdzenia w Internecie banderol przez każdego konsumenta może również zwrócić uwagę nabywców takich towarów na sam fakt, iż wyroby spirytusowe i tytoniowe w legalnym obrocie są opatrywane znakami akcyzy(banderolami) – zaznaczył minister.

Minister Kapica poinformował także, że rocznie PWPW produkuje dla Ministerstwa Finansów 4,5 mld znaków akcyzy, a Służba Celna wykrywa ok. 1,5 tys. znaków podrobionych. "To są podróbki banalne, kolorowe ksera" - powiedział. Zapewnił, że polskie znaki są bardzo dobrze zabezpieczone. Stąd nie ma ryzyka związanego z tym, że ktoś w większym stopniu będzie te znaki podrabiał. Zaznaczył ponadto, że ryzyko wiąże się natomiast z odklejeniem banderoli z jednego wyrobu i nałożeniem go na drugi. Dodał, że problemem jest też dystrybucja alkoholu i papierosów z nielegalnych źródeł, na bazarach i targowiskach.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA