REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od energii elektrycznej – próbne uruchomienie generatorów nieopodatkowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
akcyza od energii elektrycznej
akcyza od energii elektrycznej

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną, w której przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym wytworzenie energii elektrycznej z generatorów na skutek ich próbnego uruchomienia, skutkującego jej bezpowrotnym utraceniem, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

W analizowanym przypadku wytworzenie przez spółkę podczas próbnego, okresowego uruchamiania poszczególnych generatorów energii elektrycznej, która zostaje bezpowrotnie utracona nie stanowi w świetle art. 9 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotu opodatkowania akcyzą.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w zakresie zarządzania i obsługi portów lotniczych. W jej ramach, spółka nabywała energię elektryczną, którą częściowo zużywała na własne potrzeby, zaś częściowo odsprzedawała odbiorcom prowadzącym działalność na terenie portu lotniczego.

Spółka posiadała stosowną koncesję na obrót energią. Była również zarejestrowana jako podatnik akcyzy i wywiązywała się z wszystkich związanych z tym faktem formalności.

W celu zapewnienia odpowiedniej reakcji w ewentualnej sytuacji awaryjnej, spółka posiadała własne generatory prądu, o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Ze względu na to, że działania spółki wpisują się w zakres działań wpływających na bezpieczeństwo państwa, spółka miała obowiązek zagwarantowania stałej sprawności posiadanego sprzętu.

Energia elektryczna tylko raz opodatkowana akcyzą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

W związku z tym, spółka wprowadziła wewnętrzną procedurę, zgodnie z którą dokonywała próbnego, okresowego uruchamiania poszczególnych posiadanych przez nią generatorów w celu dokonania ich technicznego rozruchu i potwierdzenia sprawności.  Spółka podkreśliła, że podczas próbnego uruchomienia generatora nie dochodzi do wykorzystania wytworzonej energii elektrycznej, gdyż zostaje ona bezpowrotnie utracona. 

W rezultacie energia elektryczna wytworzona podczas próbnego uruchomienia generatorów nie jest ani odsprzedawana ani zużywana przez spółkę na potrzeby własne.

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy w tej sytuacji dochodzi do opodatkowania akcyzą?

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, że analiza przepisów ustawy o podatku akcyzowym uzasadnia tezę, że w przypadku próbnego uruchamiania generatorów wyprodukowana energia elektryczna będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą tylko jeżeli zostanie ona sprzedana. Sam fakt wyprodukowania energii elektrycznej nie skutkuje bowiem powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Organ podatkowy podzielił to stanowisko.

Ważna interpretacja dla wielu podmiotów

REKLAMA

Interpretacja ta dotyczy istotnego zagadnienia dla zasad opodatkowania energii podatkiem akcyzowym, czyli rozumienia pojęcia „zużycia” energii. Przepisy nie precyzują, co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem „zużycia”, co dla wielu podmiotów mających do czynienia z wytwarzaniem energii stanowi częsty problem.

W swojej interpretacji DIS podzielił stanowisko, iż uruchomienie generatorów na próbę, kiedy energia elektryczna jest faktycznie wytwarzana, jednak w efekcie nie dochodzi do zasilenia nią żadnych urządzeń, nie stanowi czynności opodatkowanej akcyzą (tj. zużycia w rozumieniu przepisów akcyzowych).

Stanowisko to jest korzystne dla podatników oraz odzwierciedla jedną z nadrzędnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, czyli zasadę konsumpcyjności. Zgodnie z tą zasadą opodatkowaniu powinny podlegać takie czynności, które w efekcie prowadzą do efektywnej konsumpcji wyrobów akcyzowych. Na podobnym założeniu opierają się m.in. konstrukcje wyłączenia z opodatkowania strat przesyłowych czy też zwolnienia ubytków w przypadku pozostałych wyrobów.

Interpretacja ma istotne znaczenie zwłaszcza dla podmiotów, które z różnych względów powinny utrzymywać w gotowości urządzenia do awaryjnego wytwarzania niezbędnej do pracy energii (np. wspomniane generatory).

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej – miejsce złożenia, opłata

Przykładowo zatem może ona stanowić wskazówkę interpretacyjną dla przewoźników kolejowych, zarządców portów morskich, placów budowy, szpitali i innych miejsc, w których energia elektryczna jest niezbędna do prawidłowego ich funkcjonowania.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 kwietnia 2012 r., (nr IPPP3/443-139/12-3/JK).

Daria Jabłonowska, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA