REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od energii elektrycznej – próbne uruchomienie generatorów nieopodatkowane

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
akcyza od energii elektrycznej
akcyza od energii elektrycznej

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną, w której przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym wytworzenie energii elektrycznej z generatorów na skutek ich próbnego uruchomienia, skutkującego jej bezpowrotnym utraceniem, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

W analizowanym przypadku wytworzenie przez spółkę podczas próbnego, okresowego uruchamiania poszczególnych generatorów energii elektrycznej, która zostaje bezpowrotnie utracona nie stanowi w świetle art. 9 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotu opodatkowania akcyzą.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w zakresie zarządzania i obsługi portów lotniczych. W jej ramach, spółka nabywała energię elektryczną, którą częściowo zużywała na własne potrzeby, zaś częściowo odsprzedawała odbiorcom prowadzącym działalność na terenie portu lotniczego.

Spółka posiadała stosowną koncesję na obrót energią. Była również zarejestrowana jako podatnik akcyzy i wywiązywała się z wszystkich związanych z tym faktem formalności.

W celu zapewnienia odpowiedniej reakcji w ewentualnej sytuacji awaryjnej, spółka posiadała własne generatory prądu, o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Ze względu na to, że działania spółki wpisują się w zakres działań wpływających na bezpieczeństwo państwa, spółka miała obowiązek zagwarantowania stałej sprawności posiadanego sprzętu.

REKLAMA

Energia elektryczna tylko raz opodatkowana akcyzą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

W związku z tym, spółka wprowadziła wewnętrzną procedurę, zgodnie z którą dokonywała próbnego, okresowego uruchamiania poszczególnych posiadanych przez nią generatorów w celu dokonania ich technicznego rozruchu i potwierdzenia sprawności.  Spółka podkreśliła, że podczas próbnego uruchomienia generatora nie dochodzi do wykorzystania wytworzonej energii elektrycznej, gdyż zostaje ona bezpowrotnie utracona. 

W rezultacie energia elektryczna wytworzona podczas próbnego uruchomienia generatorów nie jest ani odsprzedawana ani zużywana przez spółkę na potrzeby własne.

Na tle powyższego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy w tej sytuacji dochodzi do opodatkowania akcyzą?

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, że analiza przepisów ustawy o podatku akcyzowym uzasadnia tezę, że w przypadku próbnego uruchamiania generatorów wyprodukowana energia elektryczna będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą tylko jeżeli zostanie ona sprzedana. Sam fakt wyprodukowania energii elektrycznej nie skutkuje bowiem powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Organ podatkowy podzielił to stanowisko.

Ważna interpretacja dla wielu podmiotów

Interpretacja ta dotyczy istotnego zagadnienia dla zasad opodatkowania energii podatkiem akcyzowym, czyli rozumienia pojęcia „zużycia” energii. Przepisy nie precyzują, co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem „zużycia”, co dla wielu podmiotów mających do czynienia z wytwarzaniem energii stanowi częsty problem.

W swojej interpretacji DIS podzielił stanowisko, iż uruchomienie generatorów na próbę, kiedy energia elektryczna jest faktycznie wytwarzana, jednak w efekcie nie dochodzi do zasilenia nią żadnych urządzeń, nie stanowi czynności opodatkowanej akcyzą (tj. zużycia w rozumieniu przepisów akcyzowych).

Stanowisko to jest korzystne dla podatników oraz odzwierciedla jedną z nadrzędnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, czyli zasadę konsumpcyjności. Zgodnie z tą zasadą opodatkowaniu powinny podlegać takie czynności, które w efekcie prowadzą do efektywnej konsumpcji wyrobów akcyzowych. Na podobnym założeniu opierają się m.in. konstrukcje wyłączenia z opodatkowania strat przesyłowych czy też zwolnienia ubytków w przypadku pozostałych wyrobów.

Interpretacja ma istotne znaczenie zwłaszcza dla podmiotów, które z różnych względów powinny utrzymywać w gotowości urządzenia do awaryjnego wytwarzania niezbędnej do pracy energii (np. wspomniane generatory).

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej – miejsce złożenia, opłata

Przykładowo zatem może ona stanowić wskazówkę interpretacyjną dla przewoźników kolejowych, zarządców portów morskich, placów budowy, szpitali i innych miejsc, w których energia elektryczna jest niezbędna do prawidłowego ich funkcjonowania.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 kwietnia 2012 r., (nr IPPP3/443-139/12-3/JK).

Daria Jabłonowska, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA