REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
węgiel , koks, akcyza
węgiel , koks, akcyza
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zamierza rozpocząć handel węglem kamiennym oraz koksem. Paliwa te mogą być nabywane od producenta na terytorium kraju, magazynowane, konfekcjonowane, sortowane lub mieszane a następnie sprzedawane także na terytorium kraju. Wymienione czynności mają odbywać się poza składem podatkowym, a akcyza nie będzie płacona na wcześniejszych etapach obrotu. Będą także dokonywane wewnątrzwspólnotowe dostawy do kontrahentów z terenu Unii Europejskiej.

Składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

Jeśli skład podatkowy znajduje się na terytorium kraju, miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10).

Jak założyć skład podatkowy?

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 1a określa, które wyroby są zaliczane do wyrobów akcyzowych oraz które do wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyroby akcyzowe: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe: wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Poz.19- ta: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.od

Poz. 21-wsza: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

Zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 8 ust. 2 pkt 4 stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Regulacja ta w opisywanym przypadku nie będzie miała zastosowania, ponieważ:

Po pierwsze 8 ust. 2 pkt 4 dotyczy wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia, natomiast - zgodnie z art. 40 ust.7 ustawy – procedury zawieszenie nie stosuje się ani do energii elektrycznej ani do wyrobów węglowych;

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura, w trakcie której z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe, czyli konieczność odprowadzenia podatku.

Samo dokonanie czynności, które podlegają opodatkowaniu, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Obowiązek ten powstaje dopiero w momencie wydania wyrobu akcyzowego do konsumpcji.

Procedura stosowana jest podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Szymon Parulski („Akcyza. Komentarz” wyd. II) podkreśla, że

procedura zawieszenia poboru akcyzy stanowi prawo podatnika akcyzy, a nie jego obowiązek. Wyjątek może tutaj jedynie dotyczyć przemieszczania w obrocie wewnątrzwspólnotowym niektórych wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które ze względu na faktyczne, a nie potencjalne ryzyko wykorzystania do celów opałowych lub napędowych muszą być przemieszczane pomiędzy państwami członkowskim w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tak, aby możliwa była kontrola i nadzór nad obrotem tymi wyrobami.

Natomiast w pozostałych przypadkach, w szczególności w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi na terenie kraju, organy podatkowe nie mogą zmusić podatnika do stosowania tej procedury (np. w przypadku przemieszczania na terenie kraju wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero)”.

Po drugie wyroby zbywane w opisanej sytuacji podlegają zwolnieniu od akcyzy;

Wynika to z tego, że pośredniczące podmioty węglowe (czyli takie, które mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonują sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych) podlegają zwolnieniu od akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy). 

Polecane: Serwis Akcyza

Obowiązek dokonywania przedpłat akcyzy, gdy w składzie podatkowym nie prowadzi się opisanych czynności związanych z węglem i koksem.

Obowiązek dokonania obliczania i wpłacania przedpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej (wynikający z art. 22 ustawy) nie powstanie, ponieważ do wyrobów węglowych nie mają zastosowania procedury zawieszenia akcyzy ani obowiązki określone w przepisach dotyczących składu podatkowego.

A. Kwiatkowska w artykule pt.:” Składy podatkowe - nowe regulacje” wskazuje, że Z uwagi na fakt, iż nie można dokonać zapłaty podatku w kwocie 0 zł, należy założyć, iż instytucja przedpłaty akcyzy może być stosowana jedynie w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.


Którą czynność obrotu należy opodatkować akcyzą?

Czynności, od których odprowadza się podatek akcyzowy, wyliczone są w art. 9a ust.1 ustawy. Zatem opodatkowane są:

a)      sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

b)       nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

c)      import oraz eksport wyrobów węglowych;

d)      użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2,

Za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych zamiast użycia go do celów zwolnionych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

e)      użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

f)        powstanie ubytków wyrobów węglowych.

  Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Ustawa w art. 31a przewiduje także zwolnienia podatkowe. W związku z tym podatku nie pobiera się od:

a)      sprzedaży przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych na terytorium kraju pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi   korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu;

b)     dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy;

c)       nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

d)      importu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

e)      eksportu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

O ile dany podmiot pisemnie powiadomi właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy (o którym mowa w art. 16 ust. 3a), będzie posiadał pisemne potwierdzenie takiego powiadomienia oraz dołączy dokument dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych (art. 31a ust.3).

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Wynika z tego, że podatku nie trzeba odprowadzać od czynności:

- zakupu,

- sortowania lub mieszania węgla i koksu (w celu uzyskania innych parametrów fizykochemicznych)

- konfekcjonowania węgla i koksu do różnych rodzajów opakowań,

- składowania (magazynowania) węgla i koksu.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.Sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju jest opodatkowana akcyzą.

Akcyza na węgiel i koks od 2012 roku

Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, w art. art. 21 ust. 5 stanowi, że:

Dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, węgiel, koks i węgiel brunatny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez spółki (które muszą być w tym celu zarejestrowane przez odpowiednie władze).

Władze te mogą zezwolić producentowi, podmiotowi gospodarczemu, importerowi lub przedstawicielowi fiskalnemu na przejęcie zobowiązań podatkowych nałożonych na zarejestrowaną spółkę. Podatek jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurami ustanowionymi w każdym Państwie Członkowskim.

Ponadto, przepisy dotyczące składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy nie mogą mieć zastosowania do węgla i koksu (art. 20 dyrektywy).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia1 lutego 2012r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP3/443-86/11-4/TK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA