REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
węgiel , koks, akcyza
węgiel , koks, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zamierza rozpocząć handel węglem kamiennym oraz koksem. Paliwa te mogą być nabywane od producenta na terytorium kraju, magazynowane, konfekcjonowane, sortowane lub mieszane a następnie sprzedawane także na terytorium kraju. Wymienione czynności mają odbywać się poza składem podatkowym, a akcyza nie będzie płacona na wcześniejszych etapach obrotu. Będą także dokonywane wewnątrzwspólnotowe dostawy do kontrahentów z terenu Unii Europejskiej.

Składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli skład podatkowy znajduje się na terytorium kraju, miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10).

Jak założyć skład podatkowy?

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 1a określa, które wyroby są zaliczane do wyrobów akcyzowych oraz które do wyrobów węglowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyroby akcyzowe: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe: wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Poz.19- ta: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.od

Poz. 21-wsza: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

Zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 8 ust. 2 pkt 4 stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Regulacja ta w opisywanym przypadku nie będzie miała zastosowania, ponieważ:

Po pierwsze 8 ust. 2 pkt 4 dotyczy wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia, natomiast - zgodnie z art. 40 ust.7 ustawy – procedury zawieszenie nie stosuje się ani do energii elektrycznej ani do wyrobów węglowych;

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura, w trakcie której z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe, czyli konieczność odprowadzenia podatku.

Samo dokonanie czynności, które podlegają opodatkowaniu, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Obowiązek ten powstaje dopiero w momencie wydania wyrobu akcyzowego do konsumpcji.

Procedura stosowana jest podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Szymon Parulski („Akcyza. Komentarz” wyd. II) podkreśla, że

procedura zawieszenia poboru akcyzy stanowi prawo podatnika akcyzy, a nie jego obowiązek. Wyjątek może tutaj jedynie dotyczyć przemieszczania w obrocie wewnątrzwspólnotowym niektórych wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które ze względu na faktyczne, a nie potencjalne ryzyko wykorzystania do celów opałowych lub napędowych muszą być przemieszczane pomiędzy państwami członkowskim w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tak, aby możliwa była kontrola i nadzór nad obrotem tymi wyrobami.

Natomiast w pozostałych przypadkach, w szczególności w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi na terenie kraju, organy podatkowe nie mogą zmusić podatnika do stosowania tej procedury (np. w przypadku przemieszczania na terenie kraju wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero)”.

Po drugie wyroby zbywane w opisanej sytuacji podlegają zwolnieniu od akcyzy;

Wynika to z tego, że pośredniczące podmioty węglowe (czyli takie, które mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonują sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych) podlegają zwolnieniu od akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy). 

Polecane: Serwis Akcyza

Obowiązek dokonywania przedpłat akcyzy, gdy w składzie podatkowym nie prowadzi się opisanych czynności związanych z węglem i koksem.

Obowiązek dokonania obliczania i wpłacania przedpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej (wynikający z art. 22 ustawy) nie powstanie, ponieważ do wyrobów węglowych nie mają zastosowania procedury zawieszenia akcyzy ani obowiązki określone w przepisach dotyczących składu podatkowego.

A. Kwiatkowska w artykule pt.:” Składy podatkowe - nowe regulacje” wskazuje, że Z uwagi na fakt, iż nie można dokonać zapłaty podatku w kwocie 0 zł, należy założyć, iż instytucja przedpłaty akcyzy może być stosowana jedynie w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.


Którą czynność obrotu należy opodatkować akcyzą?

Czynności, od których odprowadza się podatek akcyzowy, wyliczone są w art. 9a ust.1 ustawy. Zatem opodatkowane są:

a)      sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

b)       nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

c)      import oraz eksport wyrobów węglowych;

d)      użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2,

Za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych zamiast użycia go do celów zwolnionych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

e)      użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

f)        powstanie ubytków wyrobów węglowych.

  Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Ustawa w art. 31a przewiduje także zwolnienia podatkowe. W związku z tym podatku nie pobiera się od:

a)      sprzedaży przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych na terytorium kraju pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi   korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu;

b)     dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy;

c)       nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

d)      importu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

e)      eksportu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

O ile dany podmiot pisemnie powiadomi właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy (o którym mowa w art. 16 ust. 3a), będzie posiadał pisemne potwierdzenie takiego powiadomienia oraz dołączy dokument dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych (art. 31a ust.3).

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Wynika z tego, że podatku nie trzeba odprowadzać od czynności:

- zakupu,

- sortowania lub mieszania węgla i koksu (w celu uzyskania innych parametrów fizykochemicznych)

- konfekcjonowania węgla i koksu do różnych rodzajów opakowań,

- składowania (magazynowania) węgla i koksu.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.Sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju jest opodatkowana akcyzą.

Akcyza na węgiel i koks od 2012 roku

Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, w art. art. 21 ust. 5 stanowi, że:

Dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, węgiel, koks i węgiel brunatny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez spółki (które muszą być w tym celu zarejestrowane przez odpowiednie władze).

Władze te mogą zezwolić producentowi, podmiotowi gospodarczemu, importerowi lub przedstawicielowi fiskalnemu na przejęcie zobowiązań podatkowych nałożonych na zarejestrowaną spółkę. Podatek jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurami ustanowionymi w każdym Państwie Członkowskim.

Ponadto, przepisy dotyczące składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy nie mogą mieć zastosowania do węgla i koksu (art. 20 dyrektywy).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia1 lutego 2012r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP3/443-86/11-4/TK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA