REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
węgiel , koks, akcyza
węgiel , koks, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zamierza rozpocząć handel węglem kamiennym oraz koksem. Paliwa te mogą być nabywane od producenta na terytorium kraju, magazynowane, konfekcjonowane, sortowane lub mieszane a następnie sprzedawane także na terytorium kraju. Wymienione czynności mają odbywać się poza składem podatkowym, a akcyza nie będzie płacona na wcześniejszych etapach obrotu. Będą także dokonywane wewnątrzwspólnotowe dostawy do kontrahentów z terenu Unii Europejskiej.

Składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli skład podatkowy znajduje się na terytorium kraju, miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10).

Jak założyć skład podatkowy?

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 1a określa, które wyroby są zaliczane do wyrobów akcyzowych oraz które do wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyroby akcyzowe: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe: wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Poz.19- ta: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.od

Poz. 21-wsza: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

Zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 8 ust. 2 pkt 4 stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Regulacja ta w opisywanym przypadku nie będzie miała zastosowania, ponieważ:

Po pierwsze 8 ust. 2 pkt 4 dotyczy wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia, natomiast - zgodnie z art. 40 ust.7 ustawy – procedury zawieszenie nie stosuje się ani do energii elektrycznej ani do wyrobów węglowych;

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura, w trakcie której z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe, czyli konieczność odprowadzenia podatku.

Samo dokonanie czynności, które podlegają opodatkowaniu, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Obowiązek ten powstaje dopiero w momencie wydania wyrobu akcyzowego do konsumpcji.

Procedura stosowana jest podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Szymon Parulski („Akcyza. Komentarz” wyd. II) podkreśla, że

procedura zawieszenia poboru akcyzy stanowi prawo podatnika akcyzy, a nie jego obowiązek. Wyjątek może tutaj jedynie dotyczyć przemieszczania w obrocie wewnątrzwspólnotowym niektórych wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które ze względu na faktyczne, a nie potencjalne ryzyko wykorzystania do celów opałowych lub napędowych muszą być przemieszczane pomiędzy państwami członkowskim w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tak, aby możliwa była kontrola i nadzór nad obrotem tymi wyrobami.

Natomiast w pozostałych przypadkach, w szczególności w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi na terenie kraju, organy podatkowe nie mogą zmusić podatnika do stosowania tej procedury (np. w przypadku przemieszczania na terenie kraju wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero)”.

Po drugie wyroby zbywane w opisanej sytuacji podlegają zwolnieniu od akcyzy;

Wynika to z tego, że pośredniczące podmioty węglowe (czyli takie, które mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonują sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych) podlegają zwolnieniu od akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy). 

Polecane: Serwis Akcyza

Obowiązek dokonywania przedpłat akcyzy, gdy w składzie podatkowym nie prowadzi się opisanych czynności związanych z węglem i koksem.

Obowiązek dokonania obliczania i wpłacania przedpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej (wynikający z art. 22 ustawy) nie powstanie, ponieważ do wyrobów węglowych nie mają zastosowania procedury zawieszenia akcyzy ani obowiązki określone w przepisach dotyczących składu podatkowego.

A. Kwiatkowska w artykule pt.:” Składy podatkowe - nowe regulacje” wskazuje, że Z uwagi na fakt, iż nie można dokonać zapłaty podatku w kwocie 0 zł, należy założyć, iż instytucja przedpłaty akcyzy może być stosowana jedynie w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.


Którą czynność obrotu należy opodatkować akcyzą?

Czynności, od których odprowadza się podatek akcyzowy, wyliczone są w art. 9a ust.1 ustawy. Zatem opodatkowane są:

a)      sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

b)       nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

c)      import oraz eksport wyrobów węglowych;

d)      użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2,

Za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych zamiast użycia go do celów zwolnionych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

e)      użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

f)        powstanie ubytków wyrobów węglowych.

  Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Ustawa w art. 31a przewiduje także zwolnienia podatkowe. W związku z tym podatku nie pobiera się od:

a)      sprzedaży przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych na terytorium kraju pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi   korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu;

b)     dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy;

c)       nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

d)      importu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

e)      eksportu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

O ile dany podmiot pisemnie powiadomi właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy (o którym mowa w art. 16 ust. 3a), będzie posiadał pisemne potwierdzenie takiego powiadomienia oraz dołączy dokument dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych (art. 31a ust.3).

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Wynika z tego, że podatku nie trzeba odprowadzać od czynności:

- zakupu,

- sortowania lub mieszania węgla i koksu (w celu uzyskania innych parametrów fizykochemicznych)

- konfekcjonowania węgla i koksu do różnych rodzajów opakowań,

- składowania (magazynowania) węgla i koksu.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.Sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju jest opodatkowana akcyzą.

Akcyza na węgiel i koks od 2012 roku

Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, w art. art. 21 ust. 5 stanowi, że:

Dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, węgiel, koks i węgiel brunatny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez spółki (które muszą być w tym celu zarejestrowane przez odpowiednie władze).

Władze te mogą zezwolić producentowi, podmiotowi gospodarczemu, importerowi lub przedstawicielowi fiskalnemu na przejęcie zobowiązań podatkowych nałożonych na zarejestrowaną spółkę. Podatek jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurami ustanowionymi w każdym Państwie Członkowskim.

Ponadto, przepisy dotyczące składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy nie mogą mieć zastosowania do węgla i koksu (art. 20 dyrektywy).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia1 lutego 2012r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP3/443-86/11-4/TK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA