REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
węgiel , koks, akcyza
węgiel , koks, akcyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zamierza rozpocząć handel węglem kamiennym oraz koksem. Paliwa te mogą być nabywane od producenta na terytorium kraju, magazynowane, konfekcjonowane, sortowane lub mieszane a następnie sprzedawane także na terytorium kraju. Wymienione czynności mają odbywać się poza składem podatkowym, a akcyza nie będzie płacona na wcześniejszych etapach obrotu. Będą także dokonywane wewnątrzwspólnotowe dostawy do kontrahentów z terenu Unii Europejskiej.

Składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli skład podatkowy znajduje się na terytorium kraju, miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10).

Jak założyć skład podatkowy?

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 1a określa, które wyroby są zaliczane do wyrobów akcyzowych oraz które do wyrobów węglowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyroby akcyzowe: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe: wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Poz.19- ta: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.od

Poz. 21-wsza: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

Zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 8 ust. 2 pkt 4 stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Regulacja ta w opisywanym przypadku nie będzie miała zastosowania, ponieważ:

Po pierwsze 8 ust. 2 pkt 4 dotyczy wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia, natomiast - zgodnie z art. 40 ust.7 ustawy – procedury zawieszenie nie stosuje się ani do energii elektrycznej ani do wyrobów węglowych;

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura, w trakcie której z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe, czyli konieczność odprowadzenia podatku.

Samo dokonanie czynności, które podlegają opodatkowaniu, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Obowiązek ten powstaje dopiero w momencie wydania wyrobu akcyzowego do konsumpcji.

Procedura stosowana jest podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Szymon Parulski („Akcyza. Komentarz” wyd. II) podkreśla, że

procedura zawieszenia poboru akcyzy stanowi prawo podatnika akcyzy, a nie jego obowiązek. Wyjątek może tutaj jedynie dotyczyć przemieszczania w obrocie wewnątrzwspólnotowym niektórych wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które ze względu na faktyczne, a nie potencjalne ryzyko wykorzystania do celów opałowych lub napędowych muszą być przemieszczane pomiędzy państwami członkowskim w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tak, aby możliwa była kontrola i nadzór nad obrotem tymi wyrobami.

Natomiast w pozostałych przypadkach, w szczególności w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi na terenie kraju, organy podatkowe nie mogą zmusić podatnika do stosowania tej procedury (np. w przypadku przemieszczania na terenie kraju wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero)”.

Po drugie wyroby zbywane w opisanej sytuacji podlegają zwolnieniu od akcyzy;

Wynika to z tego, że pośredniczące podmioty węglowe (czyli takie, które mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonują sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych) podlegają zwolnieniu od akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy). 

Polecane: Serwis Akcyza

Obowiązek dokonywania przedpłat akcyzy, gdy w składzie podatkowym nie prowadzi się opisanych czynności związanych z węglem i koksem.

Obowiązek dokonania obliczania i wpłacania przedpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej (wynikający z art. 22 ustawy) nie powstanie, ponieważ do wyrobów węglowych nie mają zastosowania procedury zawieszenia akcyzy ani obowiązki określone w przepisach dotyczących składu podatkowego.

A. Kwiatkowska w artykule pt.:” Składy podatkowe - nowe regulacje” wskazuje, że Z uwagi na fakt, iż nie można dokonać zapłaty podatku w kwocie 0 zł, należy założyć, iż instytucja przedpłaty akcyzy może być stosowana jedynie w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.


Którą czynność obrotu należy opodatkować akcyzą?

Czynności, od których odprowadza się podatek akcyzowy, wyliczone są w art. 9a ust.1 ustawy. Zatem opodatkowane są:

a)      sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

b)       nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

c)      import oraz eksport wyrobów węglowych;

d)      użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2,

Za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych zamiast użycia go do celów zwolnionych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

e)      użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

f)        powstanie ubytków wyrobów węglowych.

  Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Ustawa w art. 31a przewiduje także zwolnienia podatkowe. W związku z tym podatku nie pobiera się od:

a)      sprzedaży przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych na terytorium kraju pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi   korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu;

b)     dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy;

c)       nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

d)      importu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

e)      eksportu wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

O ile dany podmiot pisemnie powiadomi właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy (o którym mowa w art. 16 ust. 3a), będzie posiadał pisemne potwierdzenie takiego powiadomienia oraz dołączy dokument dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych (art. 31a ust.3).

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Wynika z tego, że podatku nie trzeba odprowadzać od czynności:

- zakupu,

- sortowania lub mieszania węgla i koksu (w celu uzyskania innych parametrów fizykochemicznych)

- konfekcjonowania węgla i koksu do różnych rodzajów opakowań,

- składowania (magazynowania) węgla i koksu.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju podlega opodatkowaniu akcyzą.Sprzedaż węgla i koksu na terytorium kraju jest opodatkowana akcyzą.

Akcyza na węgiel i koks od 2012 roku

Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, w art. art. 21 ust. 5 stanowi, że:

Dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, węgiel, koks i węgiel brunatny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez spółki (które muszą być w tym celu zarejestrowane przez odpowiednie władze).

Władze te mogą zezwolić producentowi, podmiotowi gospodarczemu, importerowi lub przedstawicielowi fiskalnemu na przejęcie zobowiązań podatkowych nałożonych na zarejestrowaną spółkę. Podatek jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurami ustanowionymi w każdym Państwie Członkowskim.

Ponadto, przepisy dotyczące składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy nie mogą mieć zastosowania do węgla i koksu (art. 20 dyrektywy).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia1 lutego 2012r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP3/443-86/11-4/TK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA