REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy zajmujące się produkcją bądź obrotem węglem lub koksem muszą przygotować się na szereg zmian związanych z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowych regulacji dotyczących opodatkowania akcyzą tych wyrobów. Dla wielu firm korzystne będzie uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, dzięki któremu, w wielu wypadkach, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla węgla i koksu.

Kim jest pośredniczący podmiot węglowy?

Pod pojęciem pośredniczący podmiot węglowy należy rozumieć podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podmioty, które uzyskają status pośredniczącego podmiotu węglowego będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku:

1. sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych bądź innych podmiotów nabywających wyroby węglowe na cele objęte zwolnieniem od akcyzy,

2. dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych,

REKLAMA

3. eksportu i importu wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie statusu pośredniczącego podmiot węglowego będzie w wielu wypadkach podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy choć nie jedynym.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012

Poza posiadaniem statusu pośredniczącego podmiotu węglowego przepisy akcyzowe obowiązujące od dnia 2 stycznia 2012 r. często nakładać będą na firmy korzystające ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych obowiązek prowadzenia ewidencji lub też wystawiania dokumentów dostawy.

Jednakże uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego w większości wypadków stanowić będzie pierwszy krok na drodze do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla podmiotów zajmujących się obrotem lub sprzedażą wyprodukowanych przez siebie wyrobów węglowych. 

Obowiązek powiadomienia

Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego.

Inaczej mówiąc, powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy należy dokonać przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.

Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego może okazać się kłopotliwe dla firm, które chciałyby rozpocząć taką działalność już od 2 stycznia 2012 r., a więc od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Nowelizacja nie zawiera bowiem przepisów przejściowych umożliwiających złożenie przed dniem 2 stycznia 2012 r. powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. Może się więc okazać, że firmy będą uzyskiwać status pośredniczącego podmiotu węglowego dopiero po dniu 2 stycznia 2012 r., co wiązać się będzie ze znacznymi utrudnieniami w obrocie wyrobami węglowymi w pierwszych dniach stycznia 2012 r.

Zauważyć również należy, że do chwili obecnej Minister Finansów nie określił wzoru powiadomienia o rozpoczęciu działalności jako pośredniczący podmiot węglowy.

Jeśli wzór takiego powiadomienia nie zostanie określony do 2 stycznia 2012 r. to wówczas przedsiębiorstwa zainteresowane uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego winny składać powiadomienia w zwykłej formie pisemnej zawierające wskazane wyżej informacje.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Właściwy naczelnik urzędu celnego obowiązany będzie bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzić przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Po uzyskaniu pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przedsiębiorca będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy i korzystania ze zwolnień od akcyzy na warunkach przewidzianych dla pośredniczącego podmiotu węglowego.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA