REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy zajmujące się produkcją bądź obrotem węglem lub koksem muszą przygotować się na szereg zmian związanych z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowych regulacji dotyczących opodatkowania akcyzą tych wyrobów. Dla wielu firm korzystne będzie uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, dzięki któremu, w wielu wypadkach, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla węgla i koksu.

Kim jest pośredniczący podmiot węglowy?

Pod pojęciem pośredniczący podmiot węglowy należy rozumieć podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

REKLAMA

Autopromocja

Podmioty, które uzyskają status pośredniczącego podmiotu węglowego będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku:

1. sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych bądź innych podmiotów nabywających wyroby węglowe na cele objęte zwolnieniem od akcyzy,

2. dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych,

3. eksportu i importu wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie statusu pośredniczącego podmiot węglowego będzie w wielu wypadkach podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy choć nie jedynym.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012

Poza posiadaniem statusu pośredniczącego podmiotu węglowego przepisy akcyzowe obowiązujące od dnia 2 stycznia 2012 r. często nakładać będą na firmy korzystające ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych obowiązek prowadzenia ewidencji lub też wystawiania dokumentów dostawy.

Jednakże uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego w większości wypadków stanowić będzie pierwszy krok na drodze do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla podmiotów zajmujących się obrotem lub sprzedażą wyprodukowanych przez siebie wyrobów węglowych. 

Obowiązek powiadomienia

Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego.

Inaczej mówiąc, powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy należy dokonać przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.

Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego może okazać się kłopotliwe dla firm, które chciałyby rozpocząć taką działalność już od 2 stycznia 2012 r., a więc od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Nowelizacja nie zawiera bowiem przepisów przejściowych umożliwiających złożenie przed dniem 2 stycznia 2012 r. powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. Może się więc okazać, że firmy będą uzyskiwać status pośredniczącego podmiotu węglowego dopiero po dniu 2 stycznia 2012 r., co wiązać się będzie ze znacznymi utrudnieniami w obrocie wyrobami węglowymi w pierwszych dniach stycznia 2012 r.

Zauważyć również należy, że do chwili obecnej Minister Finansów nie określił wzoru powiadomienia o rozpoczęciu działalności jako pośredniczący podmiot węglowy.

Jeśli wzór takiego powiadomienia nie zostanie określony do 2 stycznia 2012 r. to wówczas przedsiębiorstwa zainteresowane uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego winny składać powiadomienia w zwykłej formie pisemnej zawierające wskazane wyżej informacje.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Właściwy naczelnik urzędu celnego obowiązany będzie bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzić przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Po uzyskaniu pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przedsiębiorca będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy i korzystania ze zwolnień od akcyzy na warunkach przewidzianych dla pośredniczącego podmiotu węglowego.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA