REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Akcyza na węgiel 2012 - jak zostać pośredniczącym podmiotem węglowym?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy zajmujące się produkcją bądź obrotem węglem lub koksem muszą przygotować się na szereg zmian związanych z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowych regulacji dotyczących opodatkowania akcyzą tych wyrobów. Dla wielu firm korzystne będzie uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, dzięki któremu, w wielu wypadkach, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla węgla i koksu.

Kim jest pośredniczący podmiot węglowy?

Pod pojęciem pośredniczący podmiot węglowy należy rozumieć podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty, które uzyskają status pośredniczącego podmiotu węglowego będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku:

1. sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych bądź innych podmiotów nabywających wyroby węglowe na cele objęte zwolnieniem od akcyzy,

2. dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych,

REKLAMA

3. eksportu i importu wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie statusu pośredniczącego podmiot węglowego będzie w wielu wypadkach podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy choć nie jedynym.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012

Poza posiadaniem statusu pośredniczącego podmiotu węglowego przepisy akcyzowe obowiązujące od dnia 2 stycznia 2012 r. często nakładać będą na firmy korzystające ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych obowiązek prowadzenia ewidencji lub też wystawiania dokumentów dostawy.

Jednakże uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego w większości wypadków stanowić będzie pierwszy krok na drodze do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla podmiotów zajmujących się obrotem lub sprzedażą wyprodukowanych przez siebie wyrobów węglowych. 

Obowiązek powiadomienia

Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego.

Inaczej mówiąc, powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy należy dokonać przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.

Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego może okazać się kłopotliwe dla firm, które chciałyby rozpocząć taką działalność już od 2 stycznia 2012 r., a więc od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Nowelizacja nie zawiera bowiem przepisów przejściowych umożliwiających złożenie przed dniem 2 stycznia 2012 r. powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. Może się więc okazać, że firmy będą uzyskiwać status pośredniczącego podmiotu węglowego dopiero po dniu 2 stycznia 2012 r., co wiązać się będzie ze znacznymi utrudnieniami w obrocie wyrobami węglowymi w pierwszych dniach stycznia 2012 r.

Zauważyć również należy, że do chwili obecnej Minister Finansów nie określił wzoru powiadomienia o rozpoczęciu działalności jako pośredniczący podmiot węglowy.

Jeśli wzór takiego powiadomienia nie zostanie określony do 2 stycznia 2012 r. to wówczas przedsiębiorstwa zainteresowane uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego winny składać powiadomienia w zwykłej formie pisemnej zawierające wskazane wyżej informacje.

Polecamy: Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Właściwy naczelnik urzędu celnego obowiązany będzie bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzić przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Po uzyskaniu pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy przedsiębiorca będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy i korzystania ze zwolnień od akcyzy na warunkach przewidzianych dla pośredniczącego podmiotu węglowego.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA