REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012
Akcyza na węgiel 2012

REKLAMA

REKLAMA

Handel węglem i koksem od 2 stycznia 2012 r. będzie obłożony akcyzą, jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów opałowych. 1 stycznia 2012 r. to ostatni dzień obowiązywania wynegocjowanego w Traktacie Akcesyjnym okresu przejściowego, w którym w Polsce nie obowiązuje akcyza na węgiel i koks.

Na szczęście Parlament zdążył przed wyborami uchwalić przepisy dotyczące opodatkowania węgla, które zawierają bardzo szeroki katalog zwolnień od akcyzy „węglowej”, w tym tak ważne dla przeciętnego obywatela, jak zwolnienie węgla zużywanego przez gospodarstwa domowe, szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale czy rolników.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te wprowadza ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.

Zwolnienia te nie są jednak prostymi „w użyciu” (jak to zawsze bywa w polskich podatkach), ale dla ich zastosowania należy spełnić kilka różnych warunków, których zaniedbanie może oznaczać niezapowiedzianą wizytę celników, którzy wymierzą nam akcyzę a potem ją od nas pobiorą.

Podstawowym warunkiem do spełnienia, aby móc od 2 stycznia 2012 roku handlować bez akcyzy węglem kamiennym i brunatnym oraz koksem, przeznaczonymi do celów opałowych, jest konieczność uzyskania statusu tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby tego dokonać, należy przed dniem rozpoczęcia działalności w tym zakresie, powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie takie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzi przyjęcie powyższego powiadomienia, natomiast Minister Finansów lub upoważniony przez niego organ będzie na bieżąco publikował w Biuletynie Informacji Publicznej aktualną listę pośredniczących podmiotów węglowych, obejmującą następujące ich dane: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Pośredniczący podmiot węglowy może odsprzedawać bez akcyzy węgiel przeznaczony do celów zwolnionych z akcyzy bądź bezpośrednio podmiotom korzystającym ze zwolnienia (np. Janowi Kowalskiemu lub szkole), bądź też innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu.

Aby dana dostawa (sprzedaż) była uznana dla sprzedawcy za objętą zwolnieniem (czyli bez konieczności zapłaty akcyzy), trzeba spełnić następujące warunki:

1)      złożyć powiadomienie o zamiarze działania jako pośredniczący podmiot węglowy,

2)      posiadać poświadczenie urzędu celnego o złożeniu powyższego powiadomienia,

3)      dołączać do przemieszczanych wyrobów dokument dostawy.

Jeżeli Minister Finansów nie zdecyduje się na zmianę obecnego wzoru dokumentu dostawy, to trzeba będzie stosować taki sam dokument jak w przypadku zakupu np. gazu do celów grzewczych.

Aby ze zwolnienia od akcyzy korzystał kupujący nie będący pośredniczącym podmiotem węglowym, musi on (poza wykorzystaniem węgla i koksu do celów zwolnionych) prowadzić ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ewidencję taką można prowadzić albo papierowo, albo komputerowo, po uprzednim powiadomieniu o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z obowiązku prowadzenia powyższej ewidencji wyrobów zwolniono:

- gospodarstwa domowe,

- organy administracji publicznej,

- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

- podmioty systemu oświaty,

- żłobki i kluby dziecięce,

- podmioty lecznicze,

- jednostki organizacyjne pomocy społecznej, oraz

- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pamiętać również należy, iż sprzedawca może żądać, aby kupujący przedstawił mu wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego pisemne potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Aby jednak nie blokować obrotu handlowego, sprzedawca może sprawdzić status kupującego w Biuletynie Informacji Publicznej.

Jeżeli jednak dokonamy sprzedaży bez zachowania powyższych warunków lub sprzedamy węgiel albo koks na cele opałowe osobom lub podmiotom nie uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia, to musimy zapłacić podatek akcyzowy.

Ponieważ jest to akcyza, to do naczelnika urzędu celnego składamy odpowiednią deklarację miesięczną i wpłacamy akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Termin do dokonania tych czynności jest niby taki sam jak w pozostałej akcyzie, tj. do 25-go dnia miesiąca, ale chodzi nie o miesiąc następny po miesiącu sprzedaży, ale o drugi miesiąc. Tak więc od sprzedaży dokonanej w styczniu musimy złożyć deklarację i zapłacić podatek do 25 marca.

Wyliczenie wysokości akcyzy nie powinno sprawić nam kłopotu pomimo tego, że stawka podatku wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ). Posłowie bowiem okazali się bardzo dla nas mili i ustalili, że 1 tona węgla kamiennego ma 23,8 GJ, 1 tona węgla brunatnego 8,6 GJ a 1 tona węgla 27,5 GJ.

Jeżeli wiemy, że z uwagi na charakter dokonywanego przez nas obrotu węglem będziemy musieli płacić akcyzę, to nie zapomnijmy o uprzednim odwiedzeniu urzędu celnego i zarejestrowaniu się jako „zwykły” podatnik akcyzy, co dokonamy przy wykorzystaniu druku AKC-R.

Pamiętać jednocześnie należy, że ustawodawca i tym razem postanowił zapobiec zamieszaniu na rynku, w związku z czym przed 2 stycznia 2012 roku będzie można dokonać pisemnego powiadomienia naczelnika urzędu celnego o zamiarze bycia pośredniczącym podmiotem węglowym i otrzymać potwierdzenie jego złożenia. Również Minister Finansów będzie mógł opublikować na BIP przed tą datą aktualną listę tych podmiotów, co na pewno ułatwi handel na początku stycznia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA