REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na węgiel 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na węgiel 2012
Akcyza na węgiel 2012

REKLAMA

REKLAMA

Handel węglem i koksem od 2 stycznia 2012 r. będzie obłożony akcyzą, jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów opałowych. 1 stycznia 2012 r. to ostatni dzień obowiązywania wynegocjowanego w Traktacie Akcesyjnym okresu przejściowego, w którym w Polsce nie obowiązuje akcyza na węgiel i koks.

Na szczęście Parlament zdążył przed wyborami uchwalić przepisy dotyczące opodatkowania węgla, które zawierają bardzo szeroki katalog zwolnień od akcyzy „węglowej”, w tym tak ważne dla przeciętnego obywatela, jak zwolnienie węgla zużywanego przez gospodarstwa domowe, szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale czy rolników.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te wprowadza ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.

REKLAMA

Zwolnienia te nie są jednak prostymi „w użyciu” (jak to zawsze bywa w polskich podatkach), ale dla ich zastosowania należy spełnić kilka różnych warunków, których zaniedbanie może oznaczać niezapowiedzianą wizytę celników, którzy wymierzą nam akcyzę a potem ją od nas pobiorą.

Podstawowym warunkiem do spełnienia, aby móc od 2 stycznia 2012 roku handlować bez akcyzy węglem kamiennym i brunatnym oraz koksem, przeznaczonymi do celów opałowych, jest konieczność uzyskania statusu tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby tego dokonać, należy przed dniem rozpoczęcia działalności w tym zakresie, powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie takie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdzi przyjęcie powyższego powiadomienia, natomiast Minister Finansów lub upoważniony przez niego organ będzie na bieżąco publikował w Biuletynie Informacji Publicznej aktualną listę pośredniczących podmiotów węglowych, obejmującą następujące ich dane: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Pośredniczący podmiot węglowy może odsprzedawać bez akcyzy węgiel przeznaczony do celów zwolnionych z akcyzy bądź bezpośrednio podmiotom korzystającym ze zwolnienia (np. Janowi Kowalskiemu lub szkole), bądź też innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu.

Aby dana dostawa (sprzedaż) była uznana dla sprzedawcy za objętą zwolnieniem (czyli bez konieczności zapłaty akcyzy), trzeba spełnić następujące warunki:

1)      złożyć powiadomienie o zamiarze działania jako pośredniczący podmiot węglowy,

2)      posiadać poświadczenie urzędu celnego o złożeniu powyższego powiadomienia,

3)      dołączać do przemieszczanych wyrobów dokument dostawy.

Jeżeli Minister Finansów nie zdecyduje się na zmianę obecnego wzoru dokumentu dostawy, to trzeba będzie stosować taki sam dokument jak w przypadku zakupu np. gazu do celów grzewczych.

Aby ze zwolnienia od akcyzy korzystał kupujący nie będący pośredniczącym podmiotem węglowym, musi on (poza wykorzystaniem węgla i koksu do celów zwolnionych) prowadzić ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ewidencję taką można prowadzić albo papierowo, albo komputerowo, po uprzednim powiadomieniu o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z obowiązku prowadzenia powyższej ewidencji wyrobów zwolniono:

- gospodarstwa domowe,

- organy administracji publicznej,

- jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

- podmioty systemu oświaty,

- żłobki i kluby dziecięce,

- podmioty lecznicze,

- jednostki organizacyjne pomocy społecznej, oraz

- organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pamiętać również należy, iż sprzedawca może żądać, aby kupujący przedstawił mu wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego pisemne potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.

Aby jednak nie blokować obrotu handlowego, sprzedawca może sprawdzić status kupującego w Biuletynie Informacji Publicznej.

Jeżeli jednak dokonamy sprzedaży bez zachowania powyższych warunków lub sprzedamy węgiel albo koks na cele opałowe osobom lub podmiotom nie uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia, to musimy zapłacić podatek akcyzowy.

Ponieważ jest to akcyza, to do naczelnika urzędu celnego składamy odpowiednią deklarację miesięczną i wpłacamy akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Termin do dokonania tych czynności jest niby taki sam jak w pozostałej akcyzie, tj. do 25-go dnia miesiąca, ale chodzi nie o miesiąc następny po miesiącu sprzedaży, ale o drugi miesiąc. Tak więc od sprzedaży dokonanej w styczniu musimy złożyć deklarację i zapłacić podatek do 25 marca.

Wyliczenie wysokości akcyzy nie powinno sprawić nam kłopotu pomimo tego, że stawka podatku wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ). Posłowie bowiem okazali się bardzo dla nas mili i ustalili, że 1 tona węgla kamiennego ma 23,8 GJ, 1 tona węgla brunatnego 8,6 GJ a 1 tona węgla 27,5 GJ.

Jeżeli wiemy, że z uwagi na charakter dokonywanego przez nas obrotu węglem będziemy musieli płacić akcyzę, to nie zapomnijmy o uprzednim odwiedzeniu urzędu celnego i zarejestrowaniu się jako „zwykły” podatnik akcyzy, co dokonamy przy wykorzystaniu druku AKC-R.

Pamiętać jednocześnie należy, że ustawodawca i tym razem postanowił zapobiec zamieszaniu na rynku, w związku z czym przed 2 stycznia 2012 roku będzie można dokonać pisemnego powiadomienia naczelnika urzędu celnego o zamiarze bycia pośredniczącym podmiotem węglowym i otrzymać potwierdzenie jego złożenia. Również Minister Finansów będzie mógł opublikować na BIP przed tą datą aktualną listę tych podmiotów, co na pewno ułatwi handel na początku stycznia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA