Jak zostać zarejestrowanym odbiorcą?
Pojęcie zarejestrowanego odbiorcy
Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) wskazuje, że zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie:
- na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo
- na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe
wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.
Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca umożliwia nabywanie w procedurze zawieszenia wyrobów akcyzowych z innych krajów członkowskich UE bez konieczności ponoszenia kosztów akcyzy należnej w kraju dostawcy.
Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca może być zezwoleniem jednorazowym bądź zezwoleniem wydanym na czas określony lub nieokreślony.
W dalszej części artykułu zajmę się jedynie zezwoleniem na działalność jako zarejestrowany odbiorca wydawanym na czas określony bądź na czas nieokreślony, ponieważ zezwolenia o charakterze jednorazowym są rzadko wykorzystywane.
Podmiot posiadający status zarejestrowanego odbiorcy może również nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe, które będą zużyte na cele objętego zwolnieniem przez zarejestrowanego odbiorcę (zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym) bądź też dostarczone do podmiotów zużywających te wyroby na cele objęte zwolnieniem (na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).
Aby zarejestrowany odbiorca mógł nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z przeznaczeniem ich do zużycia na potrzeby własne objęte zwolnieniem bądź z przeznaczeniem do dostarczenia ich podmiotom zużywającym na terytorium kraju nie jest konieczne uzyskanie zezwolenia na działalność jako podmiot pośredniczący.
Firma A uzyskała zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca obejmujące między innymi oleje smarowe. W związku z tym podmiot ten może nabywać z innych krajów UE przykładowo olej smarowy o kodzie CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony do zużycia na potrzeby własne objęte zezwoleniem bądź dostarczony do podmiotów zużywających go na cele objęte zezwoleniem.
Pamiętać należy, że nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (np. olejów smarowych) z przeznaczeniem do wykorzystania na cele objęte zwolnieniem wymaga spełnienia szeregu warunków formalnych wynikających z art. 32 ust. 5 – 13 ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).
Jak już wyżej wspomniano działalność jako zarejestrowany odbiorca wiąże się z możliwością korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy w zakresie ograniczonym do transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Polecamy: Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?
W związku z tym zauważyć należy, iż zarejestrowany odbiorca nie jest w szczególność uprawniony do:
- magazynowania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- wysyłania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- nabywania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych dostarczanych ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju.
Obowiązek rejestracji
Wedle regulacji ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.
Na podstawie zacytowanego przepisu firma zamierzająca uzyskać status zarejestrowanego odbiorcy jest obowiązana do rejestracji jako podatnik akcyzy przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej. Tak więc rejestracja jako podatnik akcyzy jest wymogiem jaki należy dopełnić w pierwszej kolejności.
Sposób rejestracji
Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego należy złożyć właściwemu naczelnikowi na formularzu AKC- R stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2009 r. Nr 32 poz. 226).
Przedsiębiorca składający wniosek o rejestrację jako podatnik akcyzy zobowiązany będzie do uiszczenia opłaty skarbowej wynoszącej 170 zł.
Polecamy: Akcyza na papierosy 2011
Po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego właściwy naczelnik urzędu celnego powinien wydać pisemne potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego (na formularzu AKC-PR) nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.
Właściwość naczelnika urzędu celnego
Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego złożyć należy do naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności opodatkowanych.
Jeżeli więc przykładowo firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną (np. działalność jako zarejestrowany odbiorca) w Poznaniu, to zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik akcyzy należy dokonać do naczelnika urzędu celnego w Poznaniu, pomimo że firma ta posiada siedzibę w Warszawie.
Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego należy złożyć właściwemu ze względu na siedzibę firmy naczelnikowi urzędu celnego, gdy firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną w jego właściwości, bądź też firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną we właściwości dwóch różnych naczelników urzędu celnego – np. w Poznaniu i Krakowie.
Wniosek o wydanie zezwolenia
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na działalność jako zarejestrowany odbiorca został określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r., Nr 159, poz. 1071).
Podmiot zamierzający uzyskać zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca winien na podstawie art. 57 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym spełnić określone poniżej wymogi:
• posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, „miejsca odbioru wyrobów akcyzowych”,
• posiadać status podatnika podatku od towarów i usług;
• być podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
• nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie powinno być wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
• złożyć zabezpieczenie akcyzowe,
• nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń określonych w art.84 ustawy o podatku akcyzowym, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106, poz. 622), w zakresie wyrobów akcyzowych.
Polecamy: Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót
Warunki jakie musi spełnić miejsce odbioru wyrobów akcyzowych wynikają z rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1048).
Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zabezpieczenie akcyzowe może zostać złożone w formie:
1) depozytu w gotówce;
2) gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;
3) czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. — Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.);
4) weksla własnego;
5) innego dokumentu mającego wartość płatniczą.
Zabezpieczenie akcyzowe jest składane najczęściej w formie weksla własnego bądź w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego winna być obliczona z uwzględnieniem rozmiarów zamierzonej działalności gospodarczej.
Szczegółowe zasady obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego określono w rozporządzeniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1076).
Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca jest wydawane na czas nieoznaczony bądź na czas oznaczony, który nie może być dłuższy niż 3 lata.
Prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca
Prowadzenie działalności gospodarczej jako zarejestrowany odbiorca wymaga dostępu do systemu elektronicznej kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi.
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).
Stosowanie Systemu, oznacza między innymi, iż zarejestrowany odbiorca potwierdza odbiór wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poprzez przesłanie raportu odbioru w formie elektronicznej.
Zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Elementy ewidencji, zasady jej zakładania i prowadzenia określono w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010, Nr 158, poz. 1062).
Ponadto pamiętać należy, iż zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do uiszczania wstępnych wpłat akcyzy względem wyrobów akcyzowych nabytych wewnątrzwspólnotowo, które nie są objęte zwolnieniem od akcyzy oraz składania deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego.
Pamiętaj o znakach akcyzy
Trzeba ponadto wspomnieć, że w sytuacji gdyby nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe objęte był obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy (np. wino), to wówczas zarejestrowany odbiorca obowiązany będzie do przesłania znaków akcyzy do dostawcy zagranicznego w celu ich nałożenia na nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem ich na terytorium Polski.
Konieczne jest wówczas prowadzenia ewidencji znaków akcyzy oraz spełnienie szeregu innych wymogów formalnych, które zostaną przedstawione w odrębnym artykule.
Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
6 czerwca 2023 r. rząd ma pracować nad projektem ustawy o wprowadzeniu systemu kaucyjnego - wynika z informacji zamieszczonej w porządku obrad Rady Ministrów. System kaucyjny ma objąć, np. butelki z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku do 3 l, szklane wielokrotnego użytku do 1,5 l i puszki metalowe do 1 l.
Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).
W dniu 1 czerwca 2023 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (zwana potocznie SLIM VAT 3). Ta nowelizacja zawiera nie tylko zmiany w podatku VAT ale także kilka zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i wyższe kwoty wolne w podatku od spadków i darowizn. Przesunięto o rok obowiązek wysyłania JPK_PIT i JPK_CIT.
Zarówno w małych firmach, jak i w międzynarodowych przedsiębiorstwach, dział księgowości odgrywa kluczową rolę w zakresie zarządzania finansami i zapewnianiu przejrzystości informacji finansowych. Obchodzony 9 czerwca Dzień Księgowego to doskonała okazja, aby uznać i docenić wkład grupy, która zapewnia solidne podstawy do podejmowania decyzji biznesowych w firmach.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej opublikowało projekt nowelizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, który ma na celu podwyższenie świadczenia wychowawczego (tzw. 500 plus) do kwoty 800 zł miesięcznie od 2024 roku.
"Ewa, nasza tęczowa księgowa" - tak nazwaliśmy historyjkę o księgowej, którą napisał ChatGPT-4. Ciekawi jesteśmy jak Wam się spodoba i przede wszystkim, czy wywoła uśmiech na Waszych twarzach… a w których miejscach - to już sprawka sztucznej inteligencji!
Jak działają międzybankowe systemy rozliczeniowe Elixir, Euro Elixir i Express Elixir w czasie Bożego Ciała (8 czerwca 2023 r.) i całego długiego weekendu 8-11 czerwca? Kiedy dojdzie do odbiorcy przelew bankowy wysłany w Boże Ciało?
Międzynarodowy Dzień Księgowego już w najbliższy piątek - 9 czerwca. My zaczynamy świętowanie już od dziś i mamy dla Was, drodzy Księgowi i Księgowe, kolejną porcję dowcipów prosto z biur rachunkowych. Bo liczy się humor!
Nowy wskaźnik referencyjny WIRON, który ma zastąpić dotychczasowy WIBOR, będzie stosowany przy prefinansowaniu działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tak przewiduje zakłada projekt rozporządzenia opublikowany 24 maja 2023 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Trzymiesięczny WIRON spadł od początku 2023 roku z 6,18 proc. do 5,83 proc. W tym samym czasie WIBOR 3M stopniał o 10 pkt bazowych (do 6,9 proc.). Jeśli sytuacja się nie zmieni, inwestorzy po zaplanowanej na 1 stycznia 2025 r. tranzycji, będą zarabiali mniej.
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Komentarze(0)
Pokaż: