REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zostać zarejestrowanym odbiorcą?

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak zostać zarejestrowanym odbiorcą?
Jak zostać zarejestrowanym odbiorcą?

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty zamierzające prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zakupie wyrobów akcyzowych z innych krajów należących do Unii Europejskiej celem ich odsprzedaży na terytorium Polski winny rozważyć uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy. Podpowiadamy jakie wymogi należy spełnić aby możliwe byłoby prowadzenie takiej działalności.

Pojęcie zarejestrowanego odbiorcy

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) wskazuje, że zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie:
- na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo
- na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe
wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca umożliwia nabywanie w procedurze zawieszenia wyrobów akcyzowych z innych krajów członkowskich UE bez konieczności ponoszenia kosztów akcyzy należnej w kraju dostawcy.

Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca może być zezwoleniem jednorazowym bądź zezwoleniem wydanym na czas określony lub nieokreślony.

W dalszej części artykułu zajmę się jedynie zezwoleniem na działalność jako zarejestrowany odbiorca wydawanym na czas określony bądź na czas nieokreślony, ponieważ zezwolenia o charakterze jednorazowym są rzadko wykorzystywane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmiot posiadający status zarejestrowanego odbiorcy może również nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe, które będą zużyte na cele objętego zwolnieniem przez zarejestrowanego odbiorcę (zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym) bądź też dostarczone do podmiotów zużywających te wyroby na cele objęte zwolnieniem (na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).

Aby zarejestrowany odbiorca mógł nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z przeznaczeniem ich do zużycia na potrzeby własne objęte zwolnieniem bądź z przeznaczeniem do dostarczenia ich podmiotom zużywającym na terytorium kraju nie jest konieczne uzyskanie zezwolenia na działalność jako podmiot pośredniczący.

REKLAMA

Firma A uzyskała zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca obejmujące między innymi oleje smarowe. W związku z tym podmiot ten może nabywać z innych krajów UE przykładowo olej smarowy o kodzie CN 2710 19 99, który będzie przeznaczony do zużycia na potrzeby własne objęte zezwoleniem bądź dostarczony do podmiotów zużywających go na cele objęte zezwoleniem.

Pamiętać należy, że nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (np. olejów smarowych) z przeznaczeniem do wykorzystania na cele objęte zwolnieniem wymaga spełnienia szeregu warunków formalnych wynikających z art. 32 ust. 5 – 13 ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz.U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

Jak już wyżej wspomniano działalność jako zarejestrowany odbiorca wiąże się z możliwością korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy w zakresie ograniczonym do transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Polecamy: Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

W związku z tym zauważyć należy, iż zarejestrowany odbiorca nie jest w szczególność uprawniony do:
- magazynowania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- wysyłania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- nabywania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych dostarczanych ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju.

Obowiązek rejestracji

Wedle regulacji ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Na podstawie zacytowanego przepisu firma zamierzająca uzyskać status zarejestrowanego odbiorcy jest obowiązana do rejestracji jako podatnik akcyzy przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej. Tak więc rejestracja jako podatnik akcyzy jest wymogiem jaki należy dopełnić w pierwszej kolejności.

Sposób rejestracji

Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego należy złożyć właściwemu naczelnikowi na formularzu AKC- R stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2009 r. Nr 32 poz. 226).

Przedsiębiorca składający wniosek o rejestrację jako podatnik akcyzy zobowiązany będzie do uiszczenia opłaty skarbowej wynoszącej 170 zł.

Polecamy: Akcyza na papierosy 2011

Po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego właściwy naczelnik urzędu celnego powinien wydać pisemne potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego (na formularzu AKC-PR) nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Właściwość naczelnika urzędu celnego

Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego złożyć należy do naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli więc przykładowo firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną (np. działalność jako zarejestrowany odbiorca) w Poznaniu, to zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik akcyzy należy dokonać do naczelnika urzędu celnego w Poznaniu, pomimo że firma ta posiada siedzibę w Warszawie.
Zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik podatku akcyzowego należy złożyć właściwemu ze względu na siedzibę firmy naczelnikowi urzędu celnego, gdy firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną w jego właściwości, bądź też firma z siedzibą w Warszawie zamierza prowadzić działalność opodatkowaną we właściwości dwóch różnych naczelników urzędu celnego – np. w Poznaniu i Krakowie.

Wniosek o wydanie zezwolenia

Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na działalność jako zarejestrowany odbiorca został określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r., Nr 159, poz. 1071).

Podmiot zamierzający uzyskać zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca winien na podstawie art. 57 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym spełnić określone poniżej wymogi:
• posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, „miejsca odbioru wyrobów akcyzowych”,
• posiadać status podatnika podatku od towarów i usług;
• być podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
• nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie powinno być wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
• złożyć zabezpieczenie akcyzowe,
• nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń określonych w art.84 ustawy o podatku akcyzowym, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106, poz. 622), w zakresie wyrobów akcyzowych.

Polecamy: Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Warunki jakie musi spełnić miejsce odbioru wyrobów akcyzowych wynikają z rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1048).

Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zabezpieczenie akcyzowe może zostać złożone w formie:
1) depozytu w gotówce;
2) gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;
3) czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. — Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.);
4) weksla własnego;
5) innego dokumentu mającego wartość płatniczą.

Zabezpieczenie akcyzowe jest składane najczęściej w formie weksla własnego bądź w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego winna być obliczona z uwzględnieniem rozmiarów zamierzonej działalności gospodarczej.

Szczegółowe zasady obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego określono w rozporządzeniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1076).

Zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca jest wydawane na czas nieoznaczony bądź na czas oznaczony, który nie może być dłuższy niż 3 lata.

Prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca

Prowadzenie działalności gospodarczej jako zarejestrowany odbiorca wymaga dostępu do systemu elektronicznej kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Stosowanie Systemu, oznacza między innymi, iż zarejestrowany odbiorca potwierdza odbiór wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poprzez przesłanie raportu odbioru w formie elektronicznej.

Zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Elementy ewidencji, zasady jej zakładania i prowadzenia określono w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010, Nr 158, poz. 1062).

Ponadto pamiętać należy, iż zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do uiszczania wstępnych wpłat akcyzy względem wyrobów akcyzowych nabytych wewnątrzwspólnotowo, które nie są objęte zwolnieniem od akcyzy oraz składania deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego.

Pamiętaj o znakach akcyzy

Trzeba ponadto wspomnieć, że w sytuacji gdyby nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe objęte był obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy (np. wino), to wówczas zarejestrowany odbiorca obowiązany będzie do przesłania znaków akcyzy do dostawcy zagranicznego w celu ich nałożenia na nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem ich na terytorium Polski.

Konieczne jest wówczas prowadzenia ewidencji znaków akcyzy oraz spełnienie szeregu innych wymogów formalnych, które zostaną przedstawione w odrębnym artykule.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA