REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójny pech sprzedawców papierosów i tytoniu od 1 stycznia 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Podpisana 13 grudnia 2010 r. przez Prezydenta Komorowskiego ustawa „okołobudżetowa”, tj. ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, jest niewątpliwie pechowa dla wszystkich sprzedawców, z uwagi na wprowadzony przez nią czasowy wzrost stawek podatku VAT.

Analizując jej zapisy można stwierdzić, że jest ona podwójnie pechowa dla sprzedawców papierosów i tytoniu do palenia, gdyż bardzo utrudnia im wysprzedaż zapasów tych wyrobów od marca 2011 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Jak powszechnie wiadomo od wielu lat, na opakowaniach jednostkowych papierosów i tytoniu do palenia nadrukowywana jest przez ich producentów maksymalna cena detaliczna, po jakiej można je sprzedawać. Sprzedaż tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych jest zagrożona sankcjami karnymi w kodeksie karnym skarbowym, jak te wywołuje konieczność dopłacenia akcyzy do urzędu celnego.

Polecamy: VAT 2011

Jedyną możliwością „droższej” sprzedaży jest sprzedaż tych wyrobów w momencie naniesienia na nie dodatkowych banderol legalizacyjnych, przy czym faktyczna cena ich sprzedaży nie może wtedy przekraczać ceny nadrukowanej o więcej niż 1,30 zł za jedno opakowanie, tj. nie może przekraczać ceny pojedynczej banderoli legalizacyjnej.

Jak wspomniano na początku, od 1 stycznia 2011 roku czasowo wzrosną wszystkie stawki podatku VAT, w tym stawki na papierosy i tytoń do palenia. Skutkiem tej podwyżki może być to, że faktyczny wzrost VAT (w złotówkach) może być wyższy, niż pierwotnie zakładana przez danego handlowca (w momencie zakupu towaru) marża, jaką chciał uzyskać z tytułu ich odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji sprzedawca stanie przed bolesnym dylematem – czy sprzedawać po cenach nadrukowanych na opakowaniach jednostkowych (a więc ze stratą), czy też sprzedawać drożej, narażając się na sankcje karne i finansowe (a konkurencja i życzliwi nie śpią…).

Sytuacja jednak okazuje się nie do końca beznadziejna, ponieważ ustawodawca w art. 38 powyższej ustawy „okołobudżetowej” zawarł czasowy (ale zawsze) wytrych do tego problemu.

Wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2011 roku, sprzedawcy papierosów i tytoniu do palenia będą mieli prawo do sprzedaży tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych (lub powyżej ww. 1,30 zł ponad tą cenę), ale też nie w dowolnej wysokości – ustawodawca zgodził się bowiem tylko na takie przekroczenie ww. ceny, które nie spowoduje jej podniesienia w stopniu większym, niż równowartość różnicy „starego” i „nowego” VAT.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Od 1 marca 2011 roku brak będzie możliwości dalszego przekraczania ceny nadrukowanej (lub „legalizacyjnej”) i trzeba będzie ponosić straty…

Podwójność tego pecha polega również na tym, że jednocześnie ponownie (jak co roku) ustawa o podatku akcyzowym nakazuje zmianę lub „legalizację” banderolek na papierosach od 1 marca każdego roku (a więc i 2011).

Jeżeli zatem nie sprzeda się do tego czasu tegorocznych zapasów, to nie tylko trzeba będzie dopłacać do podwyżki VAT, ale również i do banderolek legalizacyjnych, a po 4 miesiącach jeszcze raz do nowych banderol tytoniowych, o czym już pisaliśmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA