REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójny pech sprzedawców papierosów i tytoniu od 1 stycznia 2011 roku

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Podpisana 13 grudnia 2010 r. przez Prezydenta Komorowskiego ustawa „okołobudżetowa”, tj. ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, jest niewątpliwie pechowa dla wszystkich sprzedawców, z uwagi na wprowadzony przez nią czasowy wzrost stawek podatku VAT.

Analizując jej zapisy można stwierdzić, że jest ona podwójnie pechowa dla sprzedawców papierosów i tytoniu do palenia, gdyż bardzo utrudnia im wysprzedaż zapasów tych wyrobów od marca 2011 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Jak powszechnie wiadomo od wielu lat, na opakowaniach jednostkowych papierosów i tytoniu do palenia nadrukowywana jest przez ich producentów maksymalna cena detaliczna, po jakiej można je sprzedawać. Sprzedaż tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych jest zagrożona sankcjami karnymi w kodeksie karnym skarbowym, jak te wywołuje konieczność dopłacenia akcyzy do urzędu celnego.

Polecamy: VAT 2011

Jedyną możliwością „droższej” sprzedaży jest sprzedaż tych wyrobów w momencie naniesienia na nie dodatkowych banderol legalizacyjnych, przy czym faktyczna cena ich sprzedaży nie może wtedy przekraczać ceny nadrukowanej o więcej niż 1,30 zł za jedno opakowanie, tj. nie może przekraczać ceny pojedynczej banderoli legalizacyjnej.

Jak wspomniano na początku, od 1 stycznia 2011 roku czasowo wzrosną wszystkie stawki podatku VAT, w tym stawki na papierosy i tytoń do palenia. Skutkiem tej podwyżki może być to, że faktyczny wzrost VAT (w złotówkach) może być wyższy, niż pierwotnie zakładana przez danego handlowca (w momencie zakupu towaru) marża, jaką chciał uzyskać z tytułu ich odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji sprzedawca stanie przed bolesnym dylematem – czy sprzedawać po cenach nadrukowanych na opakowaniach jednostkowych (a więc ze stratą), czy też sprzedawać drożej, narażając się na sankcje karne i finansowe (a konkurencja i życzliwi nie śpią…).

Sytuacja jednak okazuje się nie do końca beznadziejna, ponieważ ustawodawca w art. 38 powyższej ustawy „okołobudżetowej” zawarł czasowy (ale zawsze) wytrych do tego problemu.

Wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2011 roku, sprzedawcy papierosów i tytoniu do palenia będą mieli prawo do sprzedaży tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych (lub powyżej ww. 1,30 zł ponad tą cenę), ale też nie w dowolnej wysokości – ustawodawca zgodził się bowiem tylko na takie przekroczenie ww. ceny, które nie spowoduje jej podniesienia w stopniu większym, niż równowartość różnicy „starego” i „nowego” VAT.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Od 1 marca 2011 roku brak będzie możliwości dalszego przekraczania ceny nadrukowanej (lub „legalizacyjnej”) i trzeba będzie ponosić straty…

Podwójność tego pecha polega również na tym, że jednocześnie ponownie (jak co roku) ustawa o podatku akcyzowym nakazuje zmianę lub „legalizację” banderolek na papierosach od 1 marca każdego roku (a więc i 2011).

Jeżeli zatem nie sprzeda się do tego czasu tegorocznych zapasów, to nie tylko trzeba będzie dopłacać do podwyżki VAT, ale również i do banderolek legalizacyjnych, a po 4 miesiącach jeszcze raz do nowych banderol tytoniowych, o czym już pisaliśmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

REKLAMA