REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójny pech sprzedawców papierosów i tytoniu od 1 stycznia 2011 roku

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Podpisana 13 grudnia 2010 r. przez Prezydenta Komorowskiego ustawa „okołobudżetowa”, tj. ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, jest niewątpliwie pechowa dla wszystkich sprzedawców, z uwagi na wprowadzony przez nią czasowy wzrost stawek podatku VAT.

Analizując jej zapisy można stwierdzić, że jest ona podwójnie pechowa dla sprzedawców papierosów i tytoniu do palenia, gdyż bardzo utrudnia im wysprzedaż zapasów tych wyrobów od marca 2011 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Jak powszechnie wiadomo od wielu lat, na opakowaniach jednostkowych papierosów i tytoniu do palenia nadrukowywana jest przez ich producentów maksymalna cena detaliczna, po jakiej można je sprzedawać. Sprzedaż tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych jest zagrożona sankcjami karnymi w kodeksie karnym skarbowym, jak te wywołuje konieczność dopłacenia akcyzy do urzędu celnego.

Polecamy: VAT 2011

Jedyną możliwością „droższej” sprzedaży jest sprzedaż tych wyrobów w momencie naniesienia na nie dodatkowych banderol legalizacyjnych, przy czym faktyczna cena ich sprzedaży nie może wtedy przekraczać ceny nadrukowanej o więcej niż 1,30 zł za jedno opakowanie, tj. nie może przekraczać ceny pojedynczej banderoli legalizacyjnej.

Jak wspomniano na początku, od 1 stycznia 2011 roku czasowo wzrosną wszystkie stawki podatku VAT, w tym stawki na papierosy i tytoń do palenia. Skutkiem tej podwyżki może być to, że faktyczny wzrost VAT (w złotówkach) może być wyższy, niż pierwotnie zakładana przez danego handlowca (w momencie zakupu towaru) marża, jaką chciał uzyskać z tytułu ich odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji sprzedawca stanie przed bolesnym dylematem – czy sprzedawać po cenach nadrukowanych na opakowaniach jednostkowych (a więc ze stratą), czy też sprzedawać drożej, narażając się na sankcje karne i finansowe (a konkurencja i życzliwi nie śpią…).

Sytuacja jednak okazuje się nie do końca beznadziejna, ponieważ ustawodawca w art. 38 powyższej ustawy „okołobudżetowej” zawarł czasowy (ale zawsze) wytrych do tego problemu.

Wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2011 roku, sprzedawcy papierosów i tytoniu do palenia będą mieli prawo do sprzedaży tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych (lub powyżej ww. 1,30 zł ponad tą cenę), ale też nie w dowolnej wysokości – ustawodawca zgodził się bowiem tylko na takie przekroczenie ww. ceny, które nie spowoduje jej podniesienia w stopniu większym, niż równowartość różnicy „starego” i „nowego” VAT.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Od 1 marca 2011 roku brak będzie możliwości dalszego przekraczania ceny nadrukowanej (lub „legalizacyjnej”) i trzeba będzie ponosić straty…

Podwójność tego pecha polega również na tym, że jednocześnie ponownie (jak co roku) ustawa o podatku akcyzowym nakazuje zmianę lub „legalizację” banderolek na papierosach od 1 marca każdego roku (a więc i 2011).

Jeżeli zatem nie sprzeda się do tego czasu tegorocznych zapasów, to nie tylko trzeba będzie dopłacać do podwyżki VAT, ale również i do banderolek legalizacyjnych, a po 4 miesiącach jeszcze raz do nowych banderol tytoniowych, o czym już pisaliśmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA