REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krytycznie należy ocenić pewne regulacje wprowadzone nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, obowiązujące od 1 września 2010 r.. Nowe regulacje w istotny bowiem sposób ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych z użyciem produktów z zapłaconą akcyzą.

Co do zasady przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość potrącenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy uiszczoną od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych. Prawo do obniżenia akcyzy ma w tym przypadku na celu wykluczenie sytuacji, w których występuje podwójne opodatkowanie akcyzą. Służy urzeczywistnieniu zasady jednokrotności opodatkowania akcyzą.

REKLAMA

Prawo do obniżenia akcyzy tylko dla składników

REKLAMA

Stosownie do treści art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010 r.), kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Nowy kształt art. 21 ust. 8 ustawy prowadzi do wniosku, że prawo do potrącenia akcyzy obejmuje wyłącznie kwoty akcyzy zapłacone od składników zużytych do produkcji danego wyrobu akcyzowego.

Zatem substancje (z zapłaconą akcyzą) zużyte do produkcji wyrobu akcyzowego, które nie wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego nie są objęte prawem do odliczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szczególności więc, począwszy od 1 września 2010 r., kwota akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych nie będzie mogła być odliczona od kwoty akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Wtedy bowiem nie będzie możliwe uznanie, że energia elektryczna stała się składnikiem wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, a tylko podatek zapłacony od składników wyrobu finalnego może być objęty potrąceniem.

W dotychczasowym stanie prawnym (w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r.) dopuszczalne było obniżenie akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych (produktów finalnych) nawet wtedy, gdy zużyte do produkcji wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą nie stały się składnikiem wyrobów finalnych.

Konieczność wyodrębniania składników

REKLAMA

W praktyce brak prawa do obniżenia akcyzy, w myśl nowych regulacji, dotyczyć będzie nie tylko akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużywanej do produkcji wyrobów akcyzowych. Brak możliwości potrącenia akcyzy wystąpi również względem wszelkich innych surowców akcyzowych z zapłaconą akcyzą zużytych do wyprodukowania wyrobu akcyzowego, które nie stały się jego składnikiem na skutek zachodzących w toku produkcji procesów.

Brak prawa do obniżenia dotyczyć będzie wszelkich produktów, które służą jedynie ułatwieniu bądź umożliwieniu przeprowadzenia procesu produkcyjnego (np. obniżenie akcyzy nie będzie obejmować oleju napędowego z zapłaconą akcyzą zużywanego do napędu instalacji produkującej wyroby akcyzowe).

Polecamy: Kontrola podatkowa

Podmioty prowadzące produkcję wyrobów akcyzowych z użyciem surowców z zapłaconą akcyzą winny więc zbadać, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikiem wyrobu finalnego.

Do produkcji wyrobu akcyzowego C zużyto w składzie podatkowym wyrób akcyzowy A oraz wyrób akcyzowy B. Należny podatek akcyzowy został uiszczony od surowca A oraz od surowca B. Zużyty wyrób A nie stał się składnikiem wyrobu C. Składnikiem wyrobu C stał się wyłącznie surowiec B.

Jeżeli więc surowiec A miał za zadnie jedynie ułatwienie produkcji wyrobu C, w szczególności był jedynie katalizatorem umożliwiającym przeprowadzenie tego procesu, a ostatecznie nie stał się składnikiem wyrobu C, to wówczas prawo do obniżenia akcyzy nie będzie obejmować podatku akcyzowego zapłaconego od wyrobu A.

W aktualnym stanie prawnym przedsiębiorca będzie uprawniony jedynie do obniżenia akcyzy należnej od wyrobu C o podatek akcyzowy zapłacony od surowca B, ponieważ tylko on stał się składnikiem wyrobu C.

W naszej ocenie podatnicy winni dla bezpiecznego korzystania z prawa do obniżenia akcyzy posiadać dokumentację określającą, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikami wyprodukowanego wyrobu finalnego. Można bowiem mieć uzasadnioną obawę, że organy podatkowe wykorzystają nowe brzmienie art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym do zakwestionowania prawa do obniżenia akcyzy w zakresie tych surowców, które nie stały się składnikami wyrobu finalnego.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Jak się wydaje prawodawca wprowadzając nową regulację nie osiągnął celu wyznaczonego w uzasadnieniu do projektu ustawy. Z uzasadnienia wynikało bowiem, że celem zmian jest właśnie uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie prawa do obniżenia akcyzy należnej.

Zasadny jest więc postulat dokonania kolejnej zmiany ustawy o podatku akcyzowym i powrotu do dotychczasowego brzmienia art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, który uprawniał do potrącenia akcyzy niezależnie od tego czy zużyty do produkcji surowiec stał się składnikiem wyrobu finalnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA