REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy

Ewa Sokołowska - Strug
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krytycznie należy ocenić pewne regulacje wprowadzone nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, obowiązujące od 1 września 2010 r.. Nowe regulacje w istotny bowiem sposób ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych z użyciem produktów z zapłaconą akcyzą.

Co do zasady przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość potrącenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy uiszczoną od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych. Prawo do obniżenia akcyzy ma w tym przypadku na celu wykluczenie sytuacji, w których występuje podwójne opodatkowanie akcyzą. Służy urzeczywistnieniu zasady jednokrotności opodatkowania akcyzą.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do obniżenia akcyzy tylko dla składników

Stosownie do treści art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010 r.), kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Nowy kształt art. 21 ust. 8 ustawy prowadzi do wniosku, że prawo do potrącenia akcyzy obejmuje wyłącznie kwoty akcyzy zapłacone od składników zużytych do produkcji danego wyrobu akcyzowego.

REKLAMA

Zatem substancje (z zapłaconą akcyzą) zużyte do produkcji wyrobu akcyzowego, które nie wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego nie są objęte prawem do odliczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szczególności więc, począwszy od 1 września 2010 r., kwota akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych nie będzie mogła być odliczona od kwoty akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Wtedy bowiem nie będzie możliwe uznanie, że energia elektryczna stała się składnikiem wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, a tylko podatek zapłacony od składników wyrobu finalnego może być objęty potrąceniem.

W dotychczasowym stanie prawnym (w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r.) dopuszczalne było obniżenie akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych (produktów finalnych) nawet wtedy, gdy zużyte do produkcji wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą nie stały się składnikiem wyrobów finalnych.

Konieczność wyodrębniania składników

W praktyce brak prawa do obniżenia akcyzy, w myśl nowych regulacji, dotyczyć będzie nie tylko akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużywanej do produkcji wyrobów akcyzowych. Brak możliwości potrącenia akcyzy wystąpi również względem wszelkich innych surowców akcyzowych z zapłaconą akcyzą zużytych do wyprodukowania wyrobu akcyzowego, które nie stały się jego składnikiem na skutek zachodzących w toku produkcji procesów.

Brak prawa do obniżenia dotyczyć będzie wszelkich produktów, które służą jedynie ułatwieniu bądź umożliwieniu przeprowadzenia procesu produkcyjnego (np. obniżenie akcyzy nie będzie obejmować oleju napędowego z zapłaconą akcyzą zużywanego do napędu instalacji produkującej wyroby akcyzowe).

Polecamy: Kontrola podatkowa

Podmioty prowadzące produkcję wyrobów akcyzowych z użyciem surowców z zapłaconą akcyzą winny więc zbadać, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikiem wyrobu finalnego.

Do produkcji wyrobu akcyzowego C zużyto w składzie podatkowym wyrób akcyzowy A oraz wyrób akcyzowy B. Należny podatek akcyzowy został uiszczony od surowca A oraz od surowca B. Zużyty wyrób A nie stał się składnikiem wyrobu C. Składnikiem wyrobu C stał się wyłącznie surowiec B.

Jeżeli więc surowiec A miał za zadnie jedynie ułatwienie produkcji wyrobu C, w szczególności był jedynie katalizatorem umożliwiającym przeprowadzenie tego procesu, a ostatecznie nie stał się składnikiem wyrobu C, to wówczas prawo do obniżenia akcyzy nie będzie obejmować podatku akcyzowego zapłaconego od wyrobu A.

W aktualnym stanie prawnym przedsiębiorca będzie uprawniony jedynie do obniżenia akcyzy należnej od wyrobu C o podatek akcyzowy zapłacony od surowca B, ponieważ tylko on stał się składnikiem wyrobu C.

W naszej ocenie podatnicy winni dla bezpiecznego korzystania z prawa do obniżenia akcyzy posiadać dokumentację określającą, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikami wyprodukowanego wyrobu finalnego. Można bowiem mieć uzasadnioną obawę, że organy podatkowe wykorzystają nowe brzmienie art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym do zakwestionowania prawa do obniżenia akcyzy w zakresie tych surowców, które nie stały się składnikami wyrobu finalnego.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Jak się wydaje prawodawca wprowadzając nową regulację nie osiągnął celu wyznaczonego w uzasadnieniu do projektu ustawy. Z uzasadnienia wynikało bowiem, że celem zmian jest właśnie uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie prawa do obniżenia akcyzy należnej.

Zasadny jest więc postulat dokonania kolejnej zmiany ustawy o podatku akcyzowym i powrotu do dotychczasowego brzmienia art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, który uprawniał do potrącenia akcyzy niezależnie od tego czy zużyty do produkcji surowiec stał się składnikiem wyrobu finalnego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA