REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krytycznie należy ocenić pewne regulacje wprowadzone nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, obowiązujące od 1 września 2010 r.. Nowe regulacje w istotny bowiem sposób ograniczyły prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych z użyciem produktów z zapłaconą akcyzą.

Co do zasady przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość potrącenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy uiszczoną od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych. Prawo do obniżenia akcyzy ma w tym przypadku na celu wykluczenie sytuacji, w których występuje podwójne opodatkowanie akcyzą. Służy urzeczywistnieniu zasady jednokrotności opodatkowania akcyzą.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do obniżenia akcyzy tylko dla składników

REKLAMA

Stosownie do treści art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010 r.), kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Nowy kształt art. 21 ust. 8 ustawy prowadzi do wniosku, że prawo do potrącenia akcyzy obejmuje wyłącznie kwoty akcyzy zapłacone od składników zużytych do produkcji danego wyrobu akcyzowego.

Zatem substancje (z zapłaconą akcyzą) zużyte do produkcji wyrobu akcyzowego, które nie wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego nie są objęte prawem do odliczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W szczególności więc, począwszy od 1 września 2010 r., kwota akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych nie będzie mogła być odliczona od kwoty akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Wtedy bowiem nie będzie możliwe uznanie, że energia elektryczna stała się składnikiem wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, a tylko podatek zapłacony od składników wyrobu finalnego może być objęty potrąceniem.

W dotychczasowym stanie prawnym (w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r.) dopuszczalne było obniżenie akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych (produktów finalnych) nawet wtedy, gdy zużyte do produkcji wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą nie stały się składnikiem wyrobów finalnych.

Konieczność wyodrębniania składników

W praktyce brak prawa do obniżenia akcyzy, w myśl nowych regulacji, dotyczyć będzie nie tylko akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużywanej do produkcji wyrobów akcyzowych. Brak możliwości potrącenia akcyzy wystąpi również względem wszelkich innych surowców akcyzowych z zapłaconą akcyzą zużytych do wyprodukowania wyrobu akcyzowego, które nie stały się jego składnikiem na skutek zachodzących w toku produkcji procesów.

Brak prawa do obniżenia dotyczyć będzie wszelkich produktów, które służą jedynie ułatwieniu bądź umożliwieniu przeprowadzenia procesu produkcyjnego (np. obniżenie akcyzy nie będzie obejmować oleju napędowego z zapłaconą akcyzą zużywanego do napędu instalacji produkującej wyroby akcyzowe).

Polecamy: Kontrola podatkowa

Podmioty prowadzące produkcję wyrobów akcyzowych z użyciem surowców z zapłaconą akcyzą winny więc zbadać, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikiem wyrobu finalnego.

Do produkcji wyrobu akcyzowego C zużyto w składzie podatkowym wyrób akcyzowy A oraz wyrób akcyzowy B. Należny podatek akcyzowy został uiszczony od surowca A oraz od surowca B. Zużyty wyrób A nie stał się składnikiem wyrobu C. Składnikiem wyrobu C stał się wyłącznie surowiec B.

Jeżeli więc surowiec A miał za zadnie jedynie ułatwienie produkcji wyrobu C, w szczególności był jedynie katalizatorem umożliwiającym przeprowadzenie tego procesu, a ostatecznie nie stał się składnikiem wyrobu C, to wówczas prawo do obniżenia akcyzy nie będzie obejmować podatku akcyzowego zapłaconego od wyrobu A.

W aktualnym stanie prawnym przedsiębiorca będzie uprawniony jedynie do obniżenia akcyzy należnej od wyrobu C o podatek akcyzowy zapłacony od surowca B, ponieważ tylko on stał się składnikiem wyrobu C.

W naszej ocenie podatnicy winni dla bezpiecznego korzystania z prawa do obniżenia akcyzy posiadać dokumentację określającą, które surowce z zapłaconą akcyzą stały się składnikami wyprodukowanego wyrobu finalnego. Można bowiem mieć uzasadnioną obawę, że organy podatkowe wykorzystają nowe brzmienie art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym do zakwestionowania prawa do obniżenia akcyzy w zakresie tych surowców, które nie stały się składnikami wyrobu finalnego.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Jak się wydaje prawodawca wprowadzając nową regulację nie osiągnął celu wyznaczonego w uzasadnieniu do projektu ustawy. Z uzasadnienia wynikało bowiem, że celem zmian jest właśnie uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie prawa do obniżenia akcyzy należnej.

Zasadny jest więc postulat dokonania kolejnej zmiany ustawy o podatku akcyzowym i powrotu do dotychczasowego brzmienia art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, który uprawniał do potrącenia akcyzy niezależnie od tego czy zużyty do produkcji surowiec stał się składnikiem wyrobu finalnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA