REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieniło się w akcyzie od 1 września 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Obszerne zmiany w podatku akcyzowym obowiązują od 1 września 2010 r. O skutki wprowadzonych rozwiązań, zwłaszcza dla podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych zapytaliśmy Michała Krzewińskiego, menedżera w dziale prawno - podatkowym poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers.

Które ze zmian, jakie weszły w życie 1 września 2010 r. - poza zmianami w zakresie opodatkowania samochodów osobowych, o których pisaliśmy w poprzednim artykule - są najistotniejsze dla podatników akcyzy?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym wprowadziła wiele zmian. Dotyczą one różnych obszarów, więc trudno wskazać tą najistotniejszą. Wiele się mówi o systemie EMCS i obrocie wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem elektronicznego dokumentu e-AD, ale ten system zacznie działać w Polsce dopiero od 1 stycznia 2011 r.

Od 1 września 2010 r. została natomiast wprowadzona instytucja „zarejestrowanego wysyłającego”. Zarejestrowany wysyłający to przedsiębiorca, który może wysyłać importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do np. składu podatkowego w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej.

Wprowadzenie tej instytucji umożliwia przemieszczanie importowanych wyrobów akcyzowych, które zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski, do dowolnego państwa członkowskiego, bez konieczności wcześniejszej zapłaty akcyzy.

REKLAMA

Ponadto, znowelizowana ustawa rozszerzyła zakres danych, które muszą znaleźć się w oświadczeniu podmiotu nabywającego oleje opałowe. W przypadku przedsiębiorców, oświadczenie powinno zawierać NIP lub REGON, a w przypadku osób fizycznych, NIP lub numer PESEL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ograniczyła również prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania. Obecnie to prawo przysługuje wyłącznie w odniesieniu do tych wyrobów, które wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego. Nie będzie już zatem możliwe obniżanie należnej akcyzy o akcyzę zapłaconą np. od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych.

Ważne zmiany dotyczą również opodatkowania energii elektrycznej, zwolnień od akcyzy wyrobów energetycznych, a także podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych. Są to zmiany na tyle znaczące, że powinny zostać szerzej omówione. Dzisiaj proponuję skupić się na tej ostatniej, a dwie pierwsze przedstawić w kolejnych odcinkach naszego cyklu.

Tak jak wspomniałem, istotna zmiana dotyczy podmiotów, które magazynują swoje wyroby w cudzych składach podatkowych. Od 1 września 2010 r., aby uzyskać zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podmioty te zobowiązane są do złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub uzyskania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

Podmioty, które uzyskały takie zezwolenie przed 1 września 2010 r. muszą złożyć zabezpieczenie lub uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia do dnia 30 listopada 2010 r.

Czy wszystkie tego typu podmioty mają szanse uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia?

Ustawodawca wprowadził szereg warunków, które należy spełnić, aby takie zwolnienie uzyskać. Pierwszym jest konieczność posiadania siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju. A zatem, podmioty, które w Polsce prowadzą działalność dystrybucyjną, a nie mają w naszym kraju swojej siedziby lub miejsca zamieszkania, takiego zwolnienia nie uzyskają.

Polecamy: serwis Koszty

Kolejnym istotnym warunkiem jest to, aby sytuacja finansowa i posiadany majątek podmiotu ubiegającego się o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia zapewniały wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych.

Ten warunek dla wielu podmiotów może okazać się bardzo trudny do spełnienia. Należy bowiem pamiętać, że podmioty, które zajmują się wyłącznie dystrybucją wyrobów akcyzowych zazwyczaj nie mają majątku o dużej wartości i często kwoty akcyzy, jakie płacą, wielokrotnie przewyższają wartość tego majątku. Podmioty te najczęściej stosują praktykę sprzedaży wyrobów akcyzowych z terminem płatności krótszym niż termin na dokonanie wstępnej wpłaty akcyzy za okresy dzienne.

Na przykład sprzedają swoje wyroby z terminem płatności 14 dni, a wpłatę dzienną od danych wyrobów zobowiązani są dokonać w terminie 25 dni po dniu, w którym wyroby te zostały wyprowadzone ze składu akcyzowego. A zatem należna akcyza finansowana jest bieżącymi wpływami ze sprzedaży. W konsekwencji, organy podatkowe mogą uznać, że tego typu podmioty nie spełniają powyższego wymogu.

Zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia nie uzyskają także podmioty posiadające zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa lub składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Podsumowując, może się okazać, że tylko niektóre podmioty będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

A czy są jakieś dobre informacje dla podmiotów wyprowadzających wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego?

Dla tych podmiotów dobrą wiadomością jest dodanie w ustawie o podatku akcyzowym art. 83a. Do chwili wprowadzenia tego przepisu, podmioty wyprowadzające wyroby akcyzowe z cudzych składów podatkowych nie miały możliwości odzyskania akcyzy w przypadku, kiedy ich odbiorcy zwracają te wyroby w ramach reklamacji.

Dotychczasowe przepisy dawały możliwość obniżenia należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów jedynie podmiotom prowadzącym składy podatkowe. Takie uregulowanie stawiało podmioty, które korzystały ze składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie w niekorzystnej sytuacji.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Regulacja obowiązująca od 1 września 2010 r. jest dużo korzystniejsza dla tego typu podmiotów. Obecnie, w przypadku uznania reklamacji, mogą one dokonać obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Warunkiem dokonania tego obniżenia jest całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych. Niszczenie wyrobów może mieć miejsce zarówno w składzie podatkowym, jak również w innym miejscu spełniającym określone wymogi, za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego.

   Michał Krzewiński, menedżer w dziale prawno - podatkowym
poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA