REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieniło się w akcyzie od 1 września 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Obszerne zmiany w podatku akcyzowym obowiązują od 1 września 2010 r. O skutki wprowadzonych rozwiązań, zwłaszcza dla podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych zapytaliśmy Michała Krzewińskiego, menedżera w dziale prawno - podatkowym poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers.

Które ze zmian, jakie weszły w życie 1 września 2010 r. - poza zmianami w zakresie opodatkowania samochodów osobowych, o których pisaliśmy w poprzednim artykule - są najistotniejsze dla podatników akcyzy?

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym wprowadziła wiele zmian. Dotyczą one różnych obszarów, więc trudno wskazać tą najistotniejszą. Wiele się mówi o systemie EMCS i obrocie wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem elektronicznego dokumentu e-AD, ale ten system zacznie działać w Polsce dopiero od 1 stycznia 2011 r.

Od 1 września 2010 r. została natomiast wprowadzona instytucja „zarejestrowanego wysyłającego”. Zarejestrowany wysyłający to przedsiębiorca, który może wysyłać importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do np. składu podatkowego w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej.

Wprowadzenie tej instytucji umożliwia przemieszczanie importowanych wyrobów akcyzowych, które zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski, do dowolnego państwa członkowskiego, bez konieczności wcześniejszej zapłaty akcyzy.

Ponadto, znowelizowana ustawa rozszerzyła zakres danych, które muszą znaleźć się w oświadczeniu podmiotu nabywającego oleje opałowe. W przypadku przedsiębiorców, oświadczenie powinno zawierać NIP lub REGON, a w przypadku osób fizycznych, NIP lub numer PESEL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ograniczyła również prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania. Obecnie to prawo przysługuje wyłącznie w odniesieniu do tych wyrobów, które wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego. Nie będzie już zatem możliwe obniżanie należnej akcyzy o akcyzę zapłaconą np. od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych.

Ważne zmiany dotyczą również opodatkowania energii elektrycznej, zwolnień od akcyzy wyrobów energetycznych, a także podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych. Są to zmiany na tyle znaczące, że powinny zostać szerzej omówione. Dzisiaj proponuję skupić się na tej ostatniej, a dwie pierwsze przedstawić w kolejnych odcinkach naszego cyklu.

Tak jak wspomniałem, istotna zmiana dotyczy podmiotów, które magazynują swoje wyroby w cudzych składach podatkowych. Od 1 września 2010 r., aby uzyskać zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podmioty te zobowiązane są do złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub uzyskania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

Podmioty, które uzyskały takie zezwolenie przed 1 września 2010 r. muszą złożyć zabezpieczenie lub uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia do dnia 30 listopada 2010 r.

Czy wszystkie tego typu podmioty mają szanse uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia?

Ustawodawca wprowadził szereg warunków, które należy spełnić, aby takie zwolnienie uzyskać. Pierwszym jest konieczność posiadania siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju. A zatem, podmioty, które w Polsce prowadzą działalność dystrybucyjną, a nie mają w naszym kraju swojej siedziby lub miejsca zamieszkania, takiego zwolnienia nie uzyskają.

Polecamy: serwis Koszty

Kolejnym istotnym warunkiem jest to, aby sytuacja finansowa i posiadany majątek podmiotu ubiegającego się o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia zapewniały wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych.

Ten warunek dla wielu podmiotów może okazać się bardzo trudny do spełnienia. Należy bowiem pamiętać, że podmioty, które zajmują się wyłącznie dystrybucją wyrobów akcyzowych zazwyczaj nie mają majątku o dużej wartości i często kwoty akcyzy, jakie płacą, wielokrotnie przewyższają wartość tego majątku. Podmioty te najczęściej stosują praktykę sprzedaży wyrobów akcyzowych z terminem płatności krótszym niż termin na dokonanie wstępnej wpłaty akcyzy za okresy dzienne.

Na przykład sprzedają swoje wyroby z terminem płatności 14 dni, a wpłatę dzienną od danych wyrobów zobowiązani są dokonać w terminie 25 dni po dniu, w którym wyroby te zostały wyprowadzone ze składu akcyzowego. A zatem należna akcyza finansowana jest bieżącymi wpływami ze sprzedaży. W konsekwencji, organy podatkowe mogą uznać, że tego typu podmioty nie spełniają powyższego wymogu.

Zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia nie uzyskają także podmioty posiadające zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa lub składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Podsumowując, może się okazać, że tylko niektóre podmioty będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

A czy są jakieś dobre informacje dla podmiotów wyprowadzających wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego?

Dla tych podmiotów dobrą wiadomością jest dodanie w ustawie o podatku akcyzowym art. 83a. Do chwili wprowadzenia tego przepisu, podmioty wyprowadzające wyroby akcyzowe z cudzych składów podatkowych nie miały możliwości odzyskania akcyzy w przypadku, kiedy ich odbiorcy zwracają te wyroby w ramach reklamacji.

Dotychczasowe przepisy dawały możliwość obniżenia należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów jedynie podmiotom prowadzącym składy podatkowe. Takie uregulowanie stawiało podmioty, które korzystały ze składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie w niekorzystnej sytuacji.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Regulacja obowiązująca od 1 września 2010 r. jest dużo korzystniejsza dla tego typu podmiotów. Obecnie, w przypadku uznania reklamacji, mogą one dokonać obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Warunkiem dokonania tego obniżenia jest całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych. Niszczenie wyrobów może mieć miejsce zarówno w składzie podatkowym, jak również w innym miejscu spełniającym określone wymogi, za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego.

   Michał Krzewiński, menedżer w dziale prawno - podatkowym
poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA