REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
podatki 2026
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Jakie samochody obejmą nowe limity a jakich nie?

Wprowadzane limity kosztów amortyzacji, leasingu czy najmu dotyczą pojazdów, które emitują co najmniej 50 g CO2 na kilometr, co jest bardzo małą wartością wg obecnych standardów, bo oznacza spełnienie normy EURO 6d-TEMP czyli przyszłej normy EURO 7.

I w tym punkcie proszę sięgnąć do dowodu rejestracyjnego swojego samochodu, gdzie norma EURO powinna być zapisana. Jeżeli nie jest to dobra, w miarę nowa hybryda, to raczej spełniamy normy niższe.

Oczywiście pod to ograniczenie nie wejdą dalej samochody elektryczne i z napędem wodorowym, które praktycznie są bezpośrednie bez emisyjne. Te dalej będą korzystać z podwyższonego limitu 225 tys. PLN.

Pojazdy emitujące do 50 g CO2 na km będą z kolei korzystać z limitu do 150 tys. PLN.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego limit amortyzacji jest taki ważny

Limit amortyzacji oznacza, że w przypadku gdy wartość samochodu przekracza dany limit, to wartości kwoty przenoszącej ten limit nie można uznać za koszty uzyskania przychodu. Biorąc pod uwagę wzrost ceny od wprowadzania limitu 150 tys. zł dla samochodów spalinowych, kwota 100 tys. zł jest kwotą bardzo niską.

Pierwotny limit dotyczył przez pierwsze lata głównie pojazdów uznawanych za luksusowe. Obecny limit obejmie zaś 100% ceny samochodów nowych z niższej półki albo używanych.

Biorąc pod uwagę fakt, że zmiany te miały na celu zachęcenie do elektromobilności oraz korzystania z mniej emisyjnych pojazdów. Jednak aby zachować nawet obecny limit 150 tys. PLN, trzeba spełnić wymagania, których nie spełniają nie tylko auta spalinowe, ale nawet większość hybryd.

Wydaje się więc, że efekt może być odwrotny, a dodatkowo duża część przedsiębiorców będzie jeździć pojazdami używanymi a więc mało bezpiecznymi i często wyżej emisyjnymi niż nowoczesne auto spalinowe.

Limity dotyczą zarówno samochodów które kupimy, jak i opłat z tytułu leasingu w proporcji zależnej od rodzaju samochodu (z uwagi na istnienie 3 limitów).

Wadliwe przepisy przejściowe – co możemy zrobić?

Zgodnie z przepisami przejściowymi, dotychczasowe limity będą dotyczyć tylko samochodów, które przedsiębiorca wpisze do swojej ewidencji środków trwałych przed wejściem nowych przepisów, czyli do końca 2025 r. Czyli najłatwiej jest kupić nowe auto przed tą datą. I tu pewność się kończy, bo nie wiadomo co z leasingiem operacyjnym, bo tam pojazd należy do firmy leasingowej.

W przeciwieństwie bowiem do przepisów przejściowych obowiązujących przy wprowadzeniu poprzedniego limitu nie ma tu mowy o leasingu.

Nie jest specjalnie odkrywcze, że większość przedsiębiorców, w tym niżej podpisany samochody leasinguje. Brak przepisów przejściowych może zostać zinterpretowany przez fiskusa tak, że niższe limity kosztów dotyczą również umów leasingu, które są obecnie. Oczywiście taka interpretacja nie była zgodna z wieloma zasadami prawa, przede wszystkim praw nabytych.

Poza zatem szybkim zakupem nowego samochodu/wykupem naszego obecnego leasingu możemy zrobić dwie rzeczy wobec samochodów leasingowanych na podstawie umowy zawartej do końca 2025 r.:

1) Wystąpić o interpretację indywidualną i ją potem skarżyć do sądu,
2) Zaczekać do 2026 r., odliczać wg nowych limitów, a jak się wyczerpią to za okresy, za które moglibyśmy rozpoznawać koszt wg starego limitu – wystąpić o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

Oba rozwiązania są równie dobre ale to pierwsze jest zdecydowanie szybsze (co nie znaczy, że szybkie). Zachęcam jednak do skorzystania.

Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, radca prawny, partner w Nexia Advicero

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA