REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
podatki 2026
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Jakie samochody obejmą nowe limity a jakich nie?

Wprowadzane limity kosztów amortyzacji, leasingu czy najmu dotyczą pojazdów, które emitują co najmniej 50 g CO2 na kilometr, co jest bardzo małą wartością wg obecnych standardów, bo oznacza spełnienie normy EURO 6d-TEMP czyli przyszłej normy EURO 7.

I w tym punkcie proszę sięgnąć do dowodu rejestracyjnego swojego samochodu, gdzie norma EURO powinna być zapisana. Jeżeli nie jest to dobra, w miarę nowa hybryda, to raczej spełniamy normy niższe.

Oczywiście pod to ograniczenie nie wejdą dalej samochody elektryczne i z napędem wodorowym, które praktycznie są bezpośrednie bez emisyjne. Te dalej będą korzystać z podwyższonego limitu 225 tys. PLN.

Pojazdy emitujące do 50 g CO2 na km będą z kolei korzystać z limitu do 150 tys. PLN.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego limit amortyzacji jest taki ważny

Limit amortyzacji oznacza, że w przypadku gdy wartość samochodu przekracza dany limit, to wartości kwoty przenoszącej ten limit nie można uznać za koszty uzyskania przychodu. Biorąc pod uwagę wzrost ceny od wprowadzania limitu 150 tys. zł dla samochodów spalinowych, kwota 100 tys. zł jest kwotą bardzo niską.

Pierwotny limit dotyczył przez pierwsze lata głównie pojazdów uznawanych za luksusowe. Obecny limit obejmie zaś 100% ceny samochodów nowych z niższej półki albo używanych.

Biorąc pod uwagę fakt, że zmiany te miały na celu zachęcenie do elektromobilności oraz korzystania z mniej emisyjnych pojazdów. Jednak aby zachować nawet obecny limit 150 tys. PLN, trzeba spełnić wymagania, których nie spełniają nie tylko auta spalinowe, ale nawet większość hybryd.

Wydaje się więc, że efekt może być odwrotny, a dodatkowo duża część przedsiębiorców będzie jeździć pojazdami używanymi a więc mało bezpiecznymi i często wyżej emisyjnymi niż nowoczesne auto spalinowe.

Limity dotyczą zarówno samochodów które kupimy, jak i opłat z tytułu leasingu w proporcji zależnej od rodzaju samochodu (z uwagi na istnienie 3 limitów).

Wadliwe przepisy przejściowe – co możemy zrobić?

Zgodnie z przepisami przejściowymi, dotychczasowe limity będą dotyczyć tylko samochodów, które przedsiębiorca wpisze do swojej ewidencji środków trwałych przed wejściem nowych przepisów, czyli do końca 2025 r. Czyli najłatwiej jest kupić nowe auto przed tą datą. I tu pewność się kończy, bo nie wiadomo co z leasingiem operacyjnym, bo tam pojazd należy do firmy leasingowej.

W przeciwieństwie bowiem do przepisów przejściowych obowiązujących przy wprowadzeniu poprzedniego limitu nie ma tu mowy o leasingu.

Nie jest specjalnie odkrywcze, że większość przedsiębiorców, w tym niżej podpisany samochody leasinguje. Brak przepisów przejściowych może zostać zinterpretowany przez fiskusa tak, że niższe limity kosztów dotyczą również umów leasingu, które są obecnie. Oczywiście taka interpretacja nie była zgodna z wieloma zasadami prawa, przede wszystkim praw nabytych.

Poza zatem szybkim zakupem nowego samochodu/wykupem naszego obecnego leasingu możemy zrobić dwie rzeczy wobec samochodów leasingowanych na podstawie umowy zawartej do końca 2025 r.:

1) Wystąpić o interpretację indywidualną i ją potem skarżyć do sądu,
2) Zaczekać do 2026 r., odliczać wg nowych limitów, a jak się wyczerpią to za okresy, za które moglibyśmy rozpoznawać koszt wg starego limitu – wystąpić o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

Oba rozwiązania są równie dobre ale to pierwsze jest zdecydowanie szybsze (co nie znaczy, że szybkie). Zachęcam jednak do skorzystania.

Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, radca prawny, partner w Nexia Advicero

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA