REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na papierosy 2011

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
akcyza
akcyza

REKLAMA

REKLAMA

6,01 zł od paczki papierosów – to średnia ważona cen detalicznych papierosów w 2010 r. Wartość ta do końca 2011 r. będzie determinować tzw. minimalną stawkę akcyzy na papierosy.

Akcyza na papierosy, pobierana na zasadach ogólnych, składa się z dwu komponentów: kwotowego i procentowego. Od 1 stycznia 2011 r. stawka kwotowa wzrosła do 158,36 zł. na każde 1000 sztuk papierosów (w 2010 r. wynosiła 146,83 zł.), a stawka procentowa pozostała na dotychczasowym poziomie 31,41% maksymalnej ceny detalicznej, czyli ceny uwidocznionej na opakowaniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Żeby obliczyć całkowite obciążenie podatkiem akcyzowym, należy zsumować komponent kwotowy i procentowy.

Stawka minimalna wczoraj i dziś

Niezależnie od tego, ustawa o podatku akcyzowym przewiduje tzw. stawkę minimalną, która w praktyce dotyczy tylko tych papierosów, które znajdują się w niższych klasach cenowych. Stawka ta sprawia, że akcyza na papierosy, niezależnie od ich ceny, nigdy nie spada poniżej pewnego progu. Do końca 2010 r. próg ten wynosił 271,68 zł. na 1000 sztuk papierosów, czyli ok. 5,43 zł. w przeliczeniu na zwykłą paczkę złożoną z 20 sztuk.

Zgodnie z formułą obowiązującą od 1 stycznia 2011 r., stawka minimalna równa jest akcyzie od papierosów sprzedawanych po „średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży”, ustalonej na podstawie danych za rok 2010. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obwieszczeniu z 13 grudnia 2010 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim Nr 99 z 23 grudnia 2010 r.), Minister Finansów ogłosił, że ta średnia cena wynosi 453,23 zł. za 1000 papierosów (ok. 9,06 zł. w przeliczeniu na paczkę złożoną z 20 sztuk). 

W związku z ogólnymi stawkami obowiązującymi od 1 stycznia 2011 r., papierosy o cenie podanej przez ministra, podlegają akcyzie w wysokości 300,72 zł. na 1000 sztuk. Dlatego też stawka minimalna obowiązująca w 2011 r. wynosi 300,72 zł. na 1000 sztuk papierosów. W przeliczeniu na paczkę złożoną z 20 sztuk, minimalne obciążenie wyniesie nieco ponad 6,01 zł. 

Jak już wspomnieliśmy, w praktyce stawka minimalna dotyczy tylko papierosów, które należą do niższych klas cenowych, czyli kosztują nie więcej niż 9,06 zł. za paczkę. Akcyza od droższych papierosów jest wyższa od stawki minimalnej, bo – w wyższych klasach cenowych – podatek obliczany na zasadach ogólnych przekracza 300,72 zł. na 1000 sztuk papierosów. 

Podwyżki cen – po wyczerpaniu zapasów 

Wzrost akcyzy w połączeniu z podniesieniem podstawowej stawki VAT do 23% doprowadzi do wzrostu cen papierosów o ok. 60 groszy w przeliczeniu na jedną paczkę. Jednak w punktach sprzedaży detalicznej – podwyżki będą widoczne dopiero po pewnym czasie. Chodzi o czas, który musi upłynąć zanim detaliści pozbędą się papierosów, które już zostały opodatkowane akcyzą – na wcześniejszych etapach obrotu – według stawek z 2010 r. 

Dopóki obracają tymi „starymi” papierosami, nowe stawki akcyzy nie mają dla nich znaczenia.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

REKLAMA

Dlatego też, z punktu widzenia detalisty – w pierwszych dniach po Nowym Roku – natychmiastowy skutek miała tylko podwyżka stawki VAT do 23%.
Jednakże, nawet ona nie zmieniła cen pobieranych od ostatecznych konsumentów. Wynika to z faktu, że papierosy, które zostały wprowadzone do obrotu w 2010 r., oznaczone są starą ceną, której żaden sprzedawca nie przekroczy, o ile nie chce się narazić na negatywne konsekwencje, wynikające z ustawy o podatku akcyzowym

Tym samym, w okresie przejściowym, do czasu wyczerpania zapasów starych papierosów, kioskarze i inni detaliści muszą brać ciężar podwyżki VAT na siebie; podwyżka ta oznacza dla nich spadek przychodów netto.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA