REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewóz wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem systemu EMCS PL

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

System EMCS PL jest polską częścią unijnego systemu EMCS i został uruchomiony w Polsce z dniem 1 stycznia 2011 r., co wynikało z konieczności implementowania przepisów unijnych (prawie wszystkie kraje UE wystartowały już 1 kwietnia 2010 r., natomiast Polska w ostatnim dopuszczalnym prawem UE terminie).

System EMCS PL służy do rejestrowania i obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – stosowanie systemu jest obowiązkowe dla przemieszeń, które „przechodzą” przez granicę kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast przemieszczenia wewnątrz kraju (np. z gorzelni do Polmosu) mogą jeszcze przez rok odbywać się wyłącznie na papierze. 

Przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia akcyzy są poza tym systemem.

Każdy podmiot, który chce (lub musi) korzystać z systemu EMCS PL, musi dopełnić kilku formalności rejestracyjnych we właściwych urzędach celnych – należą do nich:

REKLAMA

1) zgłoszenie do UC osób, które w imieniu danego podmiotu będą komunikować się elektronicznie z systemem, wraz z podaniem stosownych adresów email oraz podpisu elektronicznego lub wydawanego przez Izbę Celną w Krakowie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zarejestrowanie w UC w systemie OSOZ posiadanego zabezpieczenia akcyzowego.

Sama zaś obsługa dokumentów w systemie EMCS PL wygląda następująco:
- podmiot wysyła do systemu (do UC) projekt dokumentu e-AD (zamiast dotychczasowego papierowego ADT),
- projekt jest sprawdzany (walidowany) przez system, a następnie przeprowadzana jest analiza ryzyka i zapada decyzja o fizycznej kontroli przesyłki, lub o braku kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie pewnego czasu w przypadku jej braku, projekt e-AD jest zatwierdzany jako „pełnowartościowy” e-AD i towar może już jechać, przy czym system automatycznie przesyła e-AD nie tylko nadawcy, ale i odbiorcy oraz właściwemu dla niego UC, jak też obciąża elektronicznie zabezpieczenie ,
- po dotarciu przesyłki do odbiorcy, odbiorca przesyła elektronicznie do swojego UC projekt raportu odbioru, który (identycznie jak projekt e-AD) jest przez system walidowany oraz następuje analiza ryzyka i decyzja o kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie odpowiedniego czasu, projekt raportu odbioru staje się raportem odbioru, który z UC odbiorczego wędruje elektronicznie do odbiorcy, nadawcy i UC wysyłki, gdzie automatycznie następuje elektroniczne zwolnienie zabezpieczenia w części, w jakiej potwierdzono dostarczenie towaru (jak dojechało 100%, to całość a jak tylko 50%, to tylko tyle).

System EMCS PL zawiera także wiele innych funkcjonalności, w tym obsługę takich zdarzeń, jak zmiana docelowego odbiorcy, wypadek czy kradzież ładunku na trasie, itd.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Przepisy przewidują również zasady postępowania w przypadku niedostępności systemu EMCS PL (np. jego awarii) – w takim przypadku, po odpowiednim potwierdzeniu w administracji celnej faktu niedostępności systemu, towar może wyjechać na dokumentach papierowych, na których zostanie naniesiony specjalny numer awaryjny.

W momencie „podniesienia” systemu koniecznym jest wtedy wpisanie danych z tego dokumentu do systemu, bo inaczej nie będzie mógł być on obsłużony w UC docelowym.

Co do częstości i długotrwałości niedostępności systemu wskazać można, iż dotychczas Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie z wyprzedzeniem, iż system ten będzie niedostępny w dniu 14 stycznia 2011 r. w godzinach od 12:00 do 14:00.

Podsumowując wskazać należy, iż system EMCS PL może dać bardzo duże korzyści nie tylko dla administracji, ale i dla podmiotów, co wynika przede wszystkim z większego bezpieczeństwa i wiarygodności obrotu towarowego z innymi podmiotami (są one już zweryfikowane przez administrację celna z danego kraju). 

System też pozwala również na ponoszenie znacznie mniejszych kosztów składania i utrzymywania zabezpieczeń akcyzowych, gdyż zwolnienie zabezpieczenia (a więc możliwość jego ponownego wykorzystania dla wysyłki kolejnej partii towarów), następuje kilka sekund po potwierdzeniu dojazdu towaru do odbiorcy. 

Dotąd zwolnienie zabezpieczenia miało miejsce, po zwrocie do nadawcy papierowej karty 3 dokumenty ADT z odpowiednim kompletem stempelków, co w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mogło trwać nawet do 4 miesięcy.

Z uwagi na powyższe warto zdecydować się na jak najszybsze „wejście” do systemu także w przypadku prowadzenia wyłącznie obrotu krajowego i nie czekanie z tym na ostatnią chwilę, tj. do końca 2011 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA