REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewóz wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem systemu EMCS PL

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

System EMCS PL jest polską częścią unijnego systemu EMCS i został uruchomiony w Polsce z dniem 1 stycznia 2011 r., co wynikało z konieczności implementowania przepisów unijnych (prawie wszystkie kraje UE wystartowały już 1 kwietnia 2010 r., natomiast Polska w ostatnim dopuszczalnym prawem UE terminie).

System EMCS PL służy do rejestrowania i obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – stosowanie systemu jest obowiązkowe dla przemieszeń, które „przechodzą” przez granicę kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast przemieszczenia wewnątrz kraju (np. z gorzelni do Polmosu) mogą jeszcze przez rok odbywać się wyłącznie na papierze. 

Przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia akcyzy są poza tym systemem.

Każdy podmiot, który chce (lub musi) korzystać z systemu EMCS PL, musi dopełnić kilku formalności rejestracyjnych we właściwych urzędach celnych – należą do nich:

REKLAMA

1) zgłoszenie do UC osób, które w imieniu danego podmiotu będą komunikować się elektronicznie z systemem, wraz z podaniem stosownych adresów email oraz podpisu elektronicznego lub wydawanego przez Izbę Celną w Krakowie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zarejestrowanie w UC w systemie OSOZ posiadanego zabezpieczenia akcyzowego.

Sama zaś obsługa dokumentów w systemie EMCS PL wygląda następująco:
- podmiot wysyła do systemu (do UC) projekt dokumentu e-AD (zamiast dotychczasowego papierowego ADT),
- projekt jest sprawdzany (walidowany) przez system, a następnie przeprowadzana jest analiza ryzyka i zapada decyzja o fizycznej kontroli przesyłki, lub o braku kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie pewnego czasu w przypadku jej braku, projekt e-AD jest zatwierdzany jako „pełnowartościowy” e-AD i towar może już jechać, przy czym system automatycznie przesyła e-AD nie tylko nadawcy, ale i odbiorcy oraz właściwemu dla niego UC, jak też obciąża elektronicznie zabezpieczenie ,
- po dotarciu przesyłki do odbiorcy, odbiorca przesyła elektronicznie do swojego UC projekt raportu odbioru, który (identycznie jak projekt e-AD) jest przez system walidowany oraz następuje analiza ryzyka i decyzja o kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie odpowiedniego czasu, projekt raportu odbioru staje się raportem odbioru, który z UC odbiorczego wędruje elektronicznie do odbiorcy, nadawcy i UC wysyłki, gdzie automatycznie następuje elektroniczne zwolnienie zabezpieczenia w części, w jakiej potwierdzono dostarczenie towaru (jak dojechało 100%, to całość a jak tylko 50%, to tylko tyle).

System EMCS PL zawiera także wiele innych funkcjonalności, w tym obsługę takich zdarzeń, jak zmiana docelowego odbiorcy, wypadek czy kradzież ładunku na trasie, itd.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Przepisy przewidują również zasady postępowania w przypadku niedostępności systemu EMCS PL (np. jego awarii) – w takim przypadku, po odpowiednim potwierdzeniu w administracji celnej faktu niedostępności systemu, towar może wyjechać na dokumentach papierowych, na których zostanie naniesiony specjalny numer awaryjny.

W momencie „podniesienia” systemu koniecznym jest wtedy wpisanie danych z tego dokumentu do systemu, bo inaczej nie będzie mógł być on obsłużony w UC docelowym.

Co do częstości i długotrwałości niedostępności systemu wskazać można, iż dotychczas Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie z wyprzedzeniem, iż system ten będzie niedostępny w dniu 14 stycznia 2011 r. w godzinach od 12:00 do 14:00.

Podsumowując wskazać należy, iż system EMCS PL może dać bardzo duże korzyści nie tylko dla administracji, ale i dla podmiotów, co wynika przede wszystkim z większego bezpieczeństwa i wiarygodności obrotu towarowego z innymi podmiotami (są one już zweryfikowane przez administrację celna z danego kraju). 

System też pozwala również na ponoszenie znacznie mniejszych kosztów składania i utrzymywania zabezpieczeń akcyzowych, gdyż zwolnienie zabezpieczenia (a więc możliwość jego ponownego wykorzystania dla wysyłki kolejnej partii towarów), następuje kilka sekund po potwierdzeniu dojazdu towaru do odbiorcy. 

Dotąd zwolnienie zabezpieczenia miało miejsce, po zwrocie do nadawcy papierowej karty 3 dokumenty ADT z odpowiednim kompletem stempelków, co w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mogło trwać nawet do 4 miesięcy.

Z uwagi na powyższe warto zdecydować się na jak najszybsze „wejście” do systemu także w przypadku prowadzenia wyłącznie obrotu krajowego i nie czekanie z tym na ostatnią chwilę, tj. do końca 2011 r.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA