Przewóz wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem systemu EMCS PL
REKLAMA
REKLAMA
System EMCS PL służy do rejestrowania i obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – stosowanie systemu jest obowiązkowe dla przemieszeń, które „przechodzą” przez granicę kraju.
REKLAMA
Natomiast przemieszczenia wewnątrz kraju (np. z gorzelni do Polmosu) mogą jeszcze przez rok odbywać się wyłącznie na papierze.
Przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia akcyzy są poza tym systemem.
Każdy podmiot, który chce (lub musi) korzystać z systemu EMCS PL, musi dopełnić kilku formalności rejestracyjnych we właściwych urzędach celnych – należą do nich:
1) zgłoszenie do UC osób, które w imieniu danego podmiotu będą komunikować się elektronicznie z systemem, wraz z podaniem stosownych adresów email oraz podpisu elektronicznego lub wydawanego przez Izbę Celną w Krakowie klucza do bezpiecznej transmisji danych,
2) zarejestrowanie w UC w systemie OSOZ posiadanego zabezpieczenia akcyzowego.
Sama zaś obsługa dokumentów w systemie EMCS PL wygląda następująco:
- podmiot wysyła do systemu (do UC) projekt dokumentu e-AD (zamiast dotychczasowego papierowego ADT),
- projekt jest sprawdzany (walidowany) przez system, a następnie przeprowadzana jest analiza ryzyka i zapada decyzja o fizycznej kontroli przesyłki, lub o braku kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie pewnego czasu w przypadku jej braku, projekt e-AD jest zatwierdzany jako „pełnowartościowy” e-AD i towar może już jechać, przy czym system automatycznie przesyła e-AD nie tylko nadawcy, ale i odbiorcy oraz właściwemu dla niego UC, jak też obciąża elektronicznie zabezpieczenie ,
- po dotarciu przesyłki do odbiorcy, odbiorca przesyła elektronicznie do swojego UC projekt raportu odbioru, który (identycznie jak projekt e-AD) jest przez system walidowany oraz następuje analiza ryzyka i decyzja o kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie odpowiedniego czasu, projekt raportu odbioru staje się raportem odbioru, który z UC odbiorczego wędruje elektronicznie do odbiorcy, nadawcy i UC wysyłki, gdzie automatycznie następuje elektroniczne zwolnienie zabezpieczenia w części, w jakiej potwierdzono dostarczenie towaru (jak dojechało 100%, to całość a jak tylko 50%, to tylko tyle).
System EMCS PL zawiera także wiele innych funkcjonalności, w tym obsługę takich zdarzeń, jak zmiana docelowego odbiorcy, wypadek czy kradzież ładunku na trasie, itd.
Polecamy: Faktura VAT od A do Z
Kalkulator odsetek podatkowych
Przepisy przewidują również zasady postępowania w przypadku niedostępności systemu EMCS PL (np. jego awarii) – w takim przypadku, po odpowiednim potwierdzeniu w administracji celnej faktu niedostępności systemu, towar może wyjechać na dokumentach papierowych, na których zostanie naniesiony specjalny numer awaryjny.
W momencie „podniesienia” systemu koniecznym jest wtedy wpisanie danych z tego dokumentu do systemu, bo inaczej nie będzie mógł być on obsłużony w UC docelowym.
Co do częstości i długotrwałości niedostępności systemu wskazać można, iż dotychczas Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie z wyprzedzeniem, iż system ten będzie niedostępny w dniu 14 stycznia 2011 r. w godzinach od 12:00 do 14:00.
Podsumowując wskazać należy, iż system EMCS PL może dać bardzo duże korzyści nie tylko dla administracji, ale i dla podmiotów, co wynika przede wszystkim z większego bezpieczeństwa i wiarygodności obrotu towarowego z innymi podmiotami (są one już zweryfikowane przez administrację celna z danego kraju).
System też pozwala również na ponoszenie znacznie mniejszych kosztów składania i utrzymywania zabezpieczeń akcyzowych, gdyż zwolnienie zabezpieczenia (a więc możliwość jego ponownego wykorzystania dla wysyłki kolejnej partii towarów), następuje kilka sekund po potwierdzeniu dojazdu towaru do odbiorcy.
Dotąd zwolnienie zabezpieczenia miało miejsce, po zwrocie do nadawcy papierowej karty 3 dokumenty ADT z odpowiednim kompletem stempelków, co w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mogło trwać nawet do 4 miesięcy.
Z uwagi na powyższe warto zdecydować się na jak najszybsze „wejście” do systemu także w przypadku prowadzenia wyłącznie obrotu krajowego i nie czekanie z tym na ostatnią chwilę, tj. do końca 2011 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat