REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewóz wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem systemu EMCS PL

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

System EMCS PL jest polską częścią unijnego systemu EMCS i został uruchomiony w Polsce z dniem 1 stycznia 2011 r., co wynikało z konieczności implementowania przepisów unijnych (prawie wszystkie kraje UE wystartowały już 1 kwietnia 2010 r., natomiast Polska w ostatnim dopuszczalnym prawem UE terminie).

System EMCS PL służy do rejestrowania i obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – stosowanie systemu jest obowiązkowe dla przemieszeń, które „przechodzą” przez granicę kraju.

REKLAMA

Natomiast przemieszczenia wewnątrz kraju (np. z gorzelni do Polmosu) mogą jeszcze przez rok odbywać się wyłącznie na papierze. 

Przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia akcyzy są poza tym systemem.

Każdy podmiot, który chce (lub musi) korzystać z systemu EMCS PL, musi dopełnić kilku formalności rejestracyjnych we właściwych urzędach celnych – należą do nich:

1) zgłoszenie do UC osób, które w imieniu danego podmiotu będą komunikować się elektronicznie z systemem, wraz z podaniem stosownych adresów email oraz podpisu elektronicznego lub wydawanego przez Izbę Celną w Krakowie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zarejestrowanie w UC w systemie OSOZ posiadanego zabezpieczenia akcyzowego.

Sama zaś obsługa dokumentów w systemie EMCS PL wygląda następująco:
- podmiot wysyła do systemu (do UC) projekt dokumentu e-AD (zamiast dotychczasowego papierowego ADT),
- projekt jest sprawdzany (walidowany) przez system, a następnie przeprowadzana jest analiza ryzyka i zapada decyzja o fizycznej kontroli przesyłki, lub o braku kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie pewnego czasu w przypadku jej braku, projekt e-AD jest zatwierdzany jako „pełnowartościowy” e-AD i towar może już jechać, przy czym system automatycznie przesyła e-AD nie tylko nadawcy, ale i odbiorcy oraz właściwemu dla niego UC, jak też obciąża elektronicznie zabezpieczenie ,
- po dotarciu przesyłki do odbiorcy, odbiorca przesyła elektronicznie do swojego UC projekt raportu odbioru, który (identycznie jak projekt e-AD) jest przez system walidowany oraz następuje analiza ryzyka i decyzja o kontroli,
- po kontroli (i wpisaniu jej wyników) lub po upływie odpowiedniego czasu, projekt raportu odbioru staje się raportem odbioru, który z UC odbiorczego wędruje elektronicznie do odbiorcy, nadawcy i UC wysyłki, gdzie automatycznie następuje elektroniczne zwolnienie zabezpieczenia w części, w jakiej potwierdzono dostarczenie towaru (jak dojechało 100%, to całość a jak tylko 50%, to tylko tyle).

System EMCS PL zawiera także wiele innych funkcjonalności, w tym obsługę takich zdarzeń, jak zmiana docelowego odbiorcy, wypadek czy kradzież ładunku na trasie, itd.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Kalkulator odsetek podatkowych

Przepisy przewidują również zasady postępowania w przypadku niedostępności systemu EMCS PL (np. jego awarii) – w takim przypadku, po odpowiednim potwierdzeniu w administracji celnej faktu niedostępności systemu, towar może wyjechać na dokumentach papierowych, na których zostanie naniesiony specjalny numer awaryjny.

W momencie „podniesienia” systemu koniecznym jest wtedy wpisanie danych z tego dokumentu do systemu, bo inaczej nie będzie mógł być on obsłużony w UC docelowym.

REKLAMA

Co do częstości i długotrwałości niedostępności systemu wskazać można, iż dotychczas Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie z wyprzedzeniem, iż system ten będzie niedostępny w dniu 14 stycznia 2011 r. w godzinach od 12:00 do 14:00.

Podsumowując wskazać należy, iż system EMCS PL może dać bardzo duże korzyści nie tylko dla administracji, ale i dla podmiotów, co wynika przede wszystkim z większego bezpieczeństwa i wiarygodności obrotu towarowego z innymi podmiotami (są one już zweryfikowane przez administrację celna z danego kraju). 

System też pozwala również na ponoszenie znacznie mniejszych kosztów składania i utrzymywania zabezpieczeń akcyzowych, gdyż zwolnienie zabezpieczenia (a więc możliwość jego ponownego wykorzystania dla wysyłki kolejnej partii towarów), następuje kilka sekund po potwierdzeniu dojazdu towaru do odbiorcy. 

Dotąd zwolnienie zabezpieczenia miało miejsce, po zwrocie do nadawcy papierowej karty 3 dokumenty ADT z odpowiednim kompletem stempelków, co w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mogło trwać nawet do 4 miesięcy.

Z uwagi na powyższe warto zdecydować się na jak najszybsze „wejście” do systemu także w przypadku prowadzenia wyłącznie obrotu krajowego i nie czekanie z tym na ostatnią chwilę, tj. do końca 2011 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA