REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?
Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważne orzeczenie zapadło w sprawie opodatkowania strat olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. WSA w Gdańsku wyrokiem z dnia 22 grudnia 2010 r. uznał, że straty olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Orzeczenie to potwierdza tezę, iż niesłuszne jest dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, które nakazywało uiszczać akcyzę od strat olejów smarowych.

Straty olejów smarowych a podatek akcyzowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatek akcyzowy ma charakter selektywny i obejmuje ściśle określony katalog wyrobów traktowanych za akcyzowe.

Co więcej, nawet wyroby uznawane za akcyzowe podlegać będą opodatkowaniu tylko w sytuacjach wyraźnie przewidzianych przez ustawę o podatku akcyzowym, a przypadki te nie powinny być rozszerzane.

Obowiązująca od 1 marca 2009 r. ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza konieczności opodatkowania naturalnych strat olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

Straty te są najczęściej wynikiem właściwości fizykochemicznych wyrobu (parowanie) bądź błędów urządzeń pomiarowych (wag, przepływomierzy) jak również nieszczelności zbiorników i cystern w których magazynowane są oleje smarowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontekst wydania orzeczenia

W analizowanej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej działający w imieniu Ministra Finansów uznał, że prawidłowe jest stanowisko podatnika, który we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stwierdził, że straty olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.

Niestety interpretacja ta została z urzędu zmieniona przez Ministra Finansów, który wyraził zapatrywanie, iż ogólne reguły podatku akcyzowego przemawiają za koniecznością opodatkowania akcyzą naturalnych strat olejów smarowych.

Po uzyskaniu zmienionej interpretacji podatnik wezwał Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa – a gdy wezwanie to okazało się nieskuteczne – złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 22 grudnia 2010 r. (Sygn.: I SA/ Gd 488/10) stwierdził, że naturalne straty olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zatem wyrok ten w pełni potwierdza pogląd, że straty tychże olejów smarowych nie są objęte akcyzą.

Orzeczenie WSA w Gdańsku jest obecnie nieprawomocne, a więc Ministrowi Finansów przysługuje możliwość złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis Koszty

Z uwagi jednak na fakt, iż z treści obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym nie wynika konieczność opodatkowania akcyzą strat olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, to należy mieć nadzieje, że również Naczelny Sąd Administracyjny przychyli się do poglądów wyrażonych w przywołanym orzeczeniu.

Podstawa prawna: art. 2 ust. 1 pkt 20 oraz 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. Dz. U. z 2009 nr 3 poz. 11 z późn. zm.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA